زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

مام زیر بغل و دئودورانت چیست و تفاوت آن‌ها

تیم تحریریه مو تن رو
1,261
12 دقیقه
مام زیر بغل و دئودورانت چیست و تفاوت آن‌ها

فهرست مطالب

ظهور اینترنت باعث شده است افسانه‌های مختلفی در مورد بهداشت بدن گسترش پیدا کند. بسیاری از افراد معتقدند که عرق بوی وحشتناکی دارد و دئودورانت‌ها محصولاتی هستند که باعث می‌شوند کمتر عرق کنید. این امر آن‌ها را به این باور رسانده است که مام‌ها محصولات بی‌فایده‌ای هستند. هیچ یک از این گفته‌ها صحیح نیستند! حقیقت این است که دئودورانت‌ها و مام‌ها محصولات متفاوتی هستند که اگر می‌خواهید بهداشت خود را به حداکثر و خطر ایجاد بوی بد بدن یا لکه‌های عرق را به حداقل برسانید باید از آن‌ها استفاده کنید که گاهی افراد از محصولاتی مثل بادی اسپلش و بادی میست نیز استفاده می‌کنند. سوال بسیاری از افراد این است که چرا زیر بغل من با وجود استفاده از دئودورانت، باز هم عرق می‌کند؟ اگر چنین اتفاقی برایتان افتاده است، پس باید به این مطلب از موتن رو توجه ویژه‌ای داشته باشید؛ زیرا تفاوت مام زیر بغل و دئودورانت را نمی‌دانید و این مقاله به شما در خرید دئودورانت و خرید رول ضد تعریق راهنمایی می‌کند.

مام زیر بغل چیست؟

مام‌های زیر بغل محصولاتی هستند که عرق و رطوبت را کاهش می‌دهند. آلومینیوم، ماده فعال موجود در مام‌ها، هنگام استفاده به حالت ژل در می‌آید. این ژل موقتا غدد عرق روی پوست را می‌بندد و میزان عرق را از این طریق کاهش می‌دهد. از آنجا که مام‌ها از تشکیل عرق جلوگیری می‌کنند،FDA آن‌ها را به عنوان یک دارو طبقه بندی می‌کند. برخلاف چیزی که ممکن است زیاد شنیده باشید، مام‌های آلومینیومی ایمن هستند و باعث به وجود آمدن سرطان نمی‌شوند. بسته به نیاز شما، انواع مختلفی از مام‌های زیر بغل در بازار موجود هستند.

مام زیر بغل چیست

 

فواید استفاده از مام

از مهم‌ترین فواید استفاده از این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کنترل تعریق زیاد زیر بغل

زیر بغل یکی از قسمت‌هایی است که غدد ضد تعریق در آنجا جمع می‌شوند. هر فرد با توجه به شرایط ژنتیکی و فعالیت‌های فیزیکی که انجام می‌دهد، میزان متفاوتی عرق تولید می‌کند. مام‌های زیر بغل مردانه و زنانه به میزان قابل توجهی میزان عرق بدن را کاهش می‌دهند و تا جایی که می‌توانند جلوی فعالیت غدد ضد تعریق را می‌گیرند.

جلوگیری از ایجاد بوی بد عرق در بدن

مام‌ها علاوه بر اینکه از عرق کردن بدن به طور موقت جلوگیری می‌کنند، با رایحه‌های متنوعی که دارند، بوی بد را نیز از بین می‌برند.

جلوگیری از خیس شدن لباس

افرادی که میزان تعرق بدنشان زیاد است، لباسشان در ناحیه زیر بغل خیس می‌شود. این خیس شدن خوش تیپی و آراستگی آن‌ها را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. در چنین مواقعی، مام زیر بغل می‌توان مشکل گشا باشد.

نرم و لطیف شدن پوست زیر بغل

برخی از مام‌ها دارای ترکیباتی هستند که بعد از چند بار استفاده، پوست زیر بغل را نرم و لطیف و روشن می‌کنند. افرادی که از تیرگی زیر بغل رنج می‌برند، می‌توانند از مام‌هایی استفاده کنند که دارای چنین مزایایی هستند.

افزایش اعتماد به نفس

بوی بدن نه تنها خودتان را آزار می‌دهد بلکه باعث می‌شود هیچ فردی تمایل به هم صحبتی با شما را نداشته باشد. یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از مام‌های زیر بغل این است که با جلوگیری از تعرق و بوی بد آن، اعتماد به نفس شمارا برای هم صحبتی با دیگران افزایش می‌دهد.

امکان استفاده از لباس‌های خیلی روشن یا خیلی تیره

پوشیدن لباس‌های خیلی روشن یا خیلی تیره در افرادی که زیاد عرق می‌کنند تقریبا غیرممکن است؛ زیرا بر اثر تعریق زیاد رنگ لباس‌های روشن زرد می‌شود و لباس‌های تیره شوره می‌زنند. مام با خشک نگهداشتن بدن، مانع از بروز چنین مشکلاتی می‌شود.

استفاده از مام مناسب چه افرادی است؟

استفاده از مام مناسب افرادی است که زیاد عرق می‌کنند و این تعرق زیاد باعث ایجاد رطوبت و خیس شدن لباسشان می‌شود. لازم به ذکر است افرادی که به آلومینیوم یا سایر ترکیبات مام حساسیت دارند، نباید از آن استفاده کنند.

چگونه از مام استفاده کنیم؟

مام‌های ضد تعریق قوی هستند، بنابراین اطمینان حاصل کنید که به درستی و با دقت از آن‌ها استفاده می‌کنید. برای حصول بهترین نتیجه، نکات زیر را دنبال کنید:

  • بهترین زمان استفاده از مام‌ها بعد از دوش گرفتن و خشک کردن بدن یا قبل از خواب است.
  • مام‌ها را به آرامی روی پوست خود بمالید و ماساژ دهید.
  • برخلاف دئودورانت‌ها، می‌توانید از مام‌ها برای سایر قسمت‌های بدن نیز استفاده کنید.
  • بیشتر مام‌ها بین 12 ساعت تا 48 ساعت ماندگار هستند، بنابراین تا زمانی که عرق زیادی نکردید، دوباره از آن‌ها استفاده نکنید.

آیا استفاده از مام باعث حساسیت می‌شود؟

بله در برخی از موارد و در برخی افراد، ممکن است بدن نسبت به یک یا چند مورد از ترکیبات مام‌ها آلرژی داشته باشد. این آلرژی می‌تواند به شکل‌های مختلفی از جمله ورم‌های دردناک، احساس درد در ناحیه زیر بغل و بازوها، بثورات شامل قرمزی پوست، لکه‌های خشک، تاول، تورم، کهیر و سوزش ظاهر شود. در بسیاری از افراد، اصلی‌ترین علت حساسیت به مام مربوط به آلومینیوم است.

دئودورانت چیست؟

عرق واقعی شما بو نمی‌دهد_بی‌بو و بی‌رنگ است. بوی بدن زمانی ایجاد می‌شود که عرق بدون بو با باکتری‌های پوست ترکیب شود. بسته به اینکه در کدام قسمت از بدنتان عرق می‌کنید، غدد عرق به دلیل تولید باکتری، چربی یا پروتئین‌ها، می‌توانند بوی قوی‌تری ایجاد کنند. دئودورانت محصولی است که با جلوگیری از تجمع باکتری‌ها، از بوی بد بدن جلوگیری می‌کند؛ اما نمی‌تواند جلوی تعریق یا رطوبت را بگیرد.

انواع شکل‌های دئودورانت و ضد عرق چگونه است؟

یکی از تفاوت مام زیر بغل و دئودورانت این است که دئودورانت‌ها به شکل اسپری ضد تعریق و مام‌ها به شکل صابونی یا ژلی دیده می‌شوند.

  • دئودورانت اسپری: این نوع دئودورانت کاربری راحتی دارد، سریع روی پوست خشک می‌شود و ماندگاری خوبی دارد.
  • مام صابونی: از آنجا که این نوع مام‌ها سفید هستند، موقع استفاده باید مراقب باشید روی لباستان مالیده نشوند.
  • مام ژلی : این نوع مام‌ها بعد از استفاده حالت مرطوبی روی پوست ایجاد می‌کنند که موقتی است و بعد از چند دقیقه خشک می‌شوند.

تفاوت مام زیر بغل و دئودورانت مردانه و زنانه

تفاوت مام زیر بغل و دئودورانت مردانه و زنانه در رایحه آن‌هاست و از نظر فومول ساخت هیچ‌گونه تفاوتی با هم ندارند. مام‌ها و دئودورانت‌های زنانه بوی ملایم‌تری نسبت به انواع مردانه دارند.

تفاوت مام مردانه و زنانه

 

چگونه از دئودورانت به درستی استفاده کنیم؟

دئودورانت باید به طور مستقیم در زیر بغل اعمال شود. اگر بوی بدن دغدغه اصلی شماست، استفاده از دئودورانت می‌تواند بهترین راهکار باشد. برخی توصیه می‌کنند از دئودورانت در سایر قسمت‌های بدن که بوی عرق می‌دهند مانند اطراف قفسه سینه یا نزدیک کشاله ران نیز استفاده کنید، اما بهتر است این کار را نکنید. در عوض، به سراغ استفاده از پودر بچه که طبیعی‌تر و ایمن‌تر است، بروید.

در ادامه چند نکته در خصوص نحوه استفاده صحیح از دئودورانت آورده شده است:

  • بهترین زمان استفاده از دئودورانت بعد از دوش گرفتن و خشک کردن بدن یا قبل از خواب است.
  • در صورتی که بوی عرق در طول روز نیز آزارتان می‌دهد، استفاده از دئودورانت مانعی ندارد اما نیاز به استفاده بیش از حد نیست.
  • از آنجا که دئودورانت‌ها رایحه‌های متنوعی دارند، به سراغ گزینه‌ای بروید که با عطر یا ادکلن شما مغایرت نداشته باشد یا اگر حساسیت دارید، گزینه‌های بدون رایحه را انتخاب کنید.

مام زیر بغل و دئودورانت به چه صورت عمل می‌کنند؟

اصلی‌ترین تفاوت مام زیر بغل و دئودورانت این است که دئودورانت یک ماده آرایشی است که برای پوشاندن یا خنثی کردن بوی بد عرق مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در حالی که مام زیر بغل یک دارو است؛ زیرا به طور موقت غدد عرق را مسدود می‌کند تا تعریق کاهش یابد.

تفاوت دئودورانت و مام از نظر کاربرد آن‌ها

کاربرد این دو محصول یکی است و هر دو برای از بین بردن بوی بد عرق تلاش می‌کنند. تفاوت مام زیر بغل و دئودورانت در فرمولاسیون و نحوه عملکرد این دو محصول است.

مام یا اسپری

 

مواد تشکیل دهنده دئودورانت و مام و تفاوت آن‌ها

با شناختن مواد تشکیل دهنده این دو محصول می‌توان تفاوت مام زیر بغل و دئودورانت را تشخیص داد. دئودورانت‌ها حاوی آنتی باکتریال و رایحه‌هایی برای کاهش باکتری‌های زیر بغل و بوی بد بدن هستند. برخلاف مام‌ها، آن‌ها حاوی آلومینیوم نیستند. رایج‌ترین ماده ضد باکتری موجود در دئودورانت‌ها، الکل است. این در حالی است که در دئودورانت‌های طبیعی از مواد دیگری مانند زغال فعال، جوش شیرین و روغن نارگیل نیز برای مقابله با باکتری‌ها استفاده می‌شود.

اگر محصول شما حاوی هر نوع آلومینیوم باشد، مام است. انواع آلومینیومی که معمولا در مام‌ها استفاده می‌شوند عبارت‌اند از: آلومینیوم کلروهیدرات، آلومینیوم هیدروکسی برومید، آلومینیوم سولفات و سدیم آلومینیوم کلرهیدروکسی لاکتات.

دئودورانت بهتر است یا مام؟

وقتی صحبت از این می‌شود که دئودورانت بهتر است یا مام؛ باید بگوییم این تصمیم گیری به سلیقه شخصی و میزان تعریق بدن بستگی دارد. اگر کم عرق می‌کنید و می‌خواهید جلوی بوی بد آن را بگیرید، دئودورانت گزینه خوبی است. برای افرادی که زیاد عرق می‌کنند یا لکه‌های عرق قابل توجهی روی لباس‌هایشان دیده می‌شود، مام‌ها گزینه‌ای هستند که باید به سراغش بروند.

کدام ضد تعریق مناسب است؟

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، انتخاب مام یا دئودورانت کاملا سلیقه‌ای است و به میزان تعرق فرد برمی‌گردد. از آنجا که دئودورانت‌ها به شکل اسپری هستند، استفاده از آن‌ها بسیار ساده است. آن دسته از افرادی که زیاد عرق می‌کنند بهتر است به سراغ مام‌های صابونی یا ژلی بروند.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که اگر پوست حساسی دارید بهتر است از محصولاتی استفاده کنید که فاقد الکل هستند.

آیا نیاز است به سراغ محصولات ضد تعریق با فرمولاسیون جدیدتری رفت؟

اگر خیلی زیاد عرق می‌کنید یا در طی روز مشغول فعالیت‌ها و ورزش‌های بسیار طولانی هستید، ضد تعریق‌های معمولی که در فروشگاه‌های آرایشی و بهداشتی یا داروخانه‌ها یافت می‌شوند، به دردتان نمی‌خورند؛ در چنین مواقعی باید به پزشک مراجعه کنید تا ضد تعریق‌هایی را به شما پیشنهاد دهد که فرمولاسیون‌های قوی‌تری دارند. این در حالی است که اگر میزان تعرق بدنتان خیلی زیاد نیست، استفاده از دئودورانت‌ها و مام‌های زیر بغل معمولی می‌تواند 20 الی 30 درصد از میزان عرق بدنتان بکاهد.

————————————————————————————————————-

پیشنهاد مقاله : بادی اسپلش و هرآنچه باید در مورد آن بدانید

————————————————————————————————————-

آیا استفاده از مام زیر بغل و دئودورانت بی‌خطر است؟

در گذشته تحقیقاتی که بر روی دئودورانت‌ها و مام‌های زیر بغل انجام شد نشان داد که به دلیل داشتن آلومینیوم سرطان‌زا احتمال ابتلا به سرطان سینه را در خانم‌ها افزایش می‌دهند؛ اما اخیرا آزمایشات پزشکی بسیاری که روی این دو محصول انجام شده است نشان می‌دهد هیچ‌گونه ارتباط علمی بین سرطان و استفاده از این محصولات وجود ندارد. برای خرید این محصولات به سراغ برندهای مطرح و مواردی بروید که فاقد آلومینیوم هستند.

جایگزین‌های طبیعی برای ضد تعریق‌های شیمیایی

اگر نگران سلامتی خود یا اثرات زیست محیطی دئودورانت‌ها و مام‌ها هستید، برخی از جایگزین‌های طبیعی ضد تعریق‌های شیمیایی شامل موارد زیر می‌شوند:

1-دئودورانت‌های طبیعی

بسیاری از دئودورانت‌های طبیعی دارای مواد آلی هستند که باعث زبر شدن پوست نمی‌شوند؛ اما اجازه ندهید کلمه «طبیعی» شما را فریب بدهد. برخی از دئودورانت‌های سالم حاوی مواد شیمیایی هستند. همیشه قبل از خرید برچسب را با دقت بخوانید.

2-جوش شیرین و نشاسته ذرت

جوش شیرین تقریبا هر بوی بدی را از جمله بوی بد عرق از بین می‌برد. یک هشتم قاشق چای‌خوری از جوش شیرین را با مقدار کمی آب مخلوط کنید و آن را به زیر بغل خود بمالید. جوش شیرین را حل نکنید؛ آن را به حالت خمیری دربیاورید. برای مقابله با رطوبت می‌توانید مقدار کمی نشاسته ذرت را نیز اضافه کنید. شش قسمت از نشاسته ذرت را با یک قسمت جوش شیرین مخلوط کنید و به آرامی آن را به زیر بغل بمالید.

3-آبلیمو

یکی دیگر از جایگزین‌های طبیعی برای دئودورانت‌ها و مام‌ها این است که از آبلیمو استفاده کنید. آبلیمو با دارا بودن اسید سیتریک، باکتری‌های سازنده بو را از بین می‌برد. به خاطر داشته باشید که لیموها بسیار اسیدی هستند، بنابراین قبل از استفاده از آبلیمو به زیر بغل، آن را روی قسمت کوچکی از بدن تست کنید.

4-روغن‌های طبیعی

اگر نگران باقی ماندن بوی جوش شیرین یا آبلیمو هستید، روغن‌های اساسی می‌توانند کمک کننده باشند. روغن‌های اساسی خاص مانند لیموترش، اسطوخودوس، آویشن و رزماری دارای خواص ضد باکتری هستند. چند مورد از روغن‌های مورد علاقه خود را با هم ترکیب کنید تا رایحه‌ای عالی ایجاد شود.

جمع بندی تفاوت مام زیر بغل و دئودورانت

هر دوی دئودورانت‌ها و مام‌های زیر بغل در کنترل تعریق و بوی بدن به شما کمک می‌کنند. مهم‌ترین تفاوت مام زیر بغل و دئودورانت این است که دئودورانت‌ها بوی بدن را کاهش می‌دهند، در حالی که مام‌ها علاوه بر کاهش رطوبت زیر بغل، تعریق را نیز کنترل می‌کنند. به طور کلی می‌توان چنین گفت که نیازهای هر فرد بسته به روز و موقعیتی که در آن قرار دارد متفاوت است. اگر زیاد عرق می‌کنید، بهترین راهکار این است که موضوع را با پزشک در میان بگذارید و از گزینه ضد تعریق‌های نسخه‌ای استفاده کنید.

برگرفته از: thompsontee