زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

انواع خواص روغن نارگیل برای پوست و مو

تیم تحریریه مو تن رو
408
12 دقیقه
انواع خواص روغن نارگیل برای پوست و مو

این روزها خواص روغن نارگیل برای پوست و مو بر کسی پوشیده نیست. روغن نارگیل نه تنها در پخت و پز مورد استفاده قرار می‌گیرد، بلکه در طب سنتی نیز برای درمان انواع مشکلات پوست، مو و ناخن نیز مورد توجه قرار دارد. در واقع خواص روغن نارگیل به قدری زیاد و چشمگیر است که در این مقاله قصد داریم به برخی از آن‌ها بپردازیم تا پوست و مویی جذاب و سالم داشته باشید.

طرز تهیه روغن نارگیل در خانه

بسیاری ترجیح می‌دهند به جای تهیه روغن نارگیل ناخالص، آن را در خانه تهیه کنند، چرا که در برخی از مواقع تشخیص روغن نارگیل خالص از تقلبی کمی دشوار خواهد شد. در صورتی که می‌خواهید روغن نارگیل خالص را در خانه تهیه کنید، شما به یک نارگیل رسیده، مخلوط کن، یک ظرف و یک پارچه نخی نیاز دارید.

توصیه می‌کنیم سراغ نارگیل قهوه‌ای و رسیده بروید تا نحوه گرفتن روغن نارگیل برایتان آسان‌تر شود. ابتدا آب یا شیر نارگیل را خارج کنید. سپس نارگیل را بشکنید و گوشت سفید نارگیل را از پوست سفت قهوه‌ای آن جدا کنید.

نارگیل سفید را به قطعات ریز تقسیم کنید و تکه‌های آن را درون مخلوط کن قرار دهید و روی آن کمی آب داغ بریزید. البته توجه کنید که آب 100 درجه یا خیلی داغ نباشد. پس از آن مخلوط کن را روشن کنید تا نارگیل به پوره نارگیل تبدیل شود.

در مرحله بعد پوره نارگیل را داخل یک ظرف بریزید و آن را با قاشق یا دست له کنید. یک پارچه نخی تمیز بردارید و پوره نارگیل را داخل آن بریزید. سپس پارچه را فشار دهید تا آب نارگیل از تکه‌های میوه جدا شود.

پس از آن می‌توانید مرحله اول را دوباره انجام دهید. یعنی پوره داخل پارچه را داخل مخلوط کن قرار دهید و روی آن آب داغ بریزید. سپس پوره را داخل پارچه قرار دهید تا شیر باقی مانده نارگیل را از میوه جدا و صاف کنید.

در مرحله بعد، شیر نارگیل را داخل یک ظرف شیشه‌ای قرار دهید و روی آن را بپوشانید و به مدت 24 ساعت در محلی ثابت، در دمای اتاق یا یخچال قرار دهید. پس از آن می‌بینید که شیر نارگیل به دو لایه تقسیم شده است. لایه رویی شبیه به خامه‌ی سفت شده و لایه زیرین آن همچنان مایع است.

با کمک قاشق، خامه یا لایه سفت شده نارگیل را به آرامی بردارید و داخل یک قابلمه یا تابه بریزید. مراقب باشید که لایه سفت شده با لایه زیرین مایع مخلوط نشود. سپس زیر تابه را با حرارت بسیار ملایم روشن کنید تا آب لایه سفت شده نارگیل تبخیر شود. توجه داشته باشید که باید آن را مدام هم بزنید تا نسوزد یا حتی از آن دود بلند نشود، البته ممکن است این کار حدود یک ساعت زمان ببرد.

هنگامی که نارگیل به رنگ قهوه‌ای درآمد، زیر حرارت را خاموش کنید و ترکیبات روغن و میوه نارگیل را داخل صافی قرار دهید تا روغن از میوه جدا شود. پس از آن دوباره روغن را داخل پارچه نخی بریزید تا ناخالصی داخل روغن باقی نماند. در نهایت روغن را داخل ظرف مورد نظرتان بریزید و از آن استفاده کنید.

توجه کنید، در ظرفی که خامه یا لایه سفت شده نارگیل را از آن برداشتیم، در صورتی که قسمت زیرین همچنان مایع است، روی آن را به مدت 24 ساعت ببندید تا آن لایه نیز سفت شود. سپس تمام این مراحل را برای لایه سفت شده دوباره انجام دهید.

طرز تهیه روغن نارگیل در خانه

روش تشخیص روغن نارگیل اصل

تشخیص روغن نارگیل از بی‌کیفیت آن در ظاهر و تنها با نگاه کردن، کمی دشوار به نظر می‌رسد، اما با روشی که در ادامه معرفی می‌کنیم، به راحتی می‌توانید روغن نارگیل اصل را از تقلبی تشخیص دهید. در صورتی که می‌خواهید روغن نارگیل را به صورت آماده تهیه کنید، توصیه می‌کنیم آن را از عطاری یا آنلاین شاپ‌های معتبر تهیه کنید تا روغن نارگیل اصل باشد.

روش تشخیص روغن نارگیل اصل از غیراصل بسیار ساده است. روغن نارگیل اصل در دمای گرم مایع و در هوای سرد، کاملا جامد است و ممکن است در فصل زمستان، حتی در دمای خانه نیز جامد شود.

در این صورت روغن نارگیل را به مدت نیم ساعت داخل یخچال با همان دمای معمول قرار دهید. در صورتی که در مدت نیم روغن نارگیل مایع، کاملا به روغن جامد تبدیل شد، روغن‌تان کاملا خالص و اصل است. اما در صورتی که روغن به صورت مایع یا ترکیبی از روغن جامد و مایع تبدیل شد، بهتر است بدانید که روغن نارگیل‌تان ناخالص یا تقلبی است.

خواص روغن نارگیل برای مو

یکی از بهترین روغن‌ها برای پوست و مو، روغن نارگیل است. روغن نارگیل حاوی پروتئین است که برای سلامت موها اهمیت دارد و همچنین با چربی بسیار مفیدی که به همراه دارد، باعث سلامت و درمان موهای خشک و آسیب دیده می‌شود که در ادامه مقاله به برخی از خواص روغن نارگیل برای مو می‌پردازیم.

1.      خواص روغن نارگیل برای جلوگیری از ریزش مو

آیا روغن نارگیل مانع ریزش مو می‌شود؟ طبق تحقیقات صورت گرفته، روغن نارگیل نه تنها برای جلوگیری از ریزش مو مفید است، بلکه باعث پرپشت شدن و رشد مو می‌شود و کمک می‌کند تا موهای سالم و درخشانی داشته باشید.

در واقع روغن نارگیل حاوی ویتامین، پروتئین و چربی‌های مفید است که به سلول‌های مو نفوذ می‌کند و آن‌ها را تقویت می‌نماید. بنابراین روغن نارگیل برای جلوگیری از ریزش مو یک انتخاب مناسب خواهد بود.

طرز استفاده از روغن نارگیل برای جلوگیری از ریزش مو بسیار ساده است. شما باید حداقل یک بار در هفته از روغن نارگیل برای ریزش مو استفاده کنید. چند قطره روغن نارگیل روی دستتان بریزید و با نوک انگشتان، کف سر را به مدت 5 تا 10 دقیقه به آرامی ماساژ دهید. در واقع ترکیبات روغن نارگیل به همراه ماساژ سر باعث می‌شود که خون در کف سر جریان پیدا کند و باعث رشد موها ‌شود.


پیشنهاد مقاله : معرفی بهترین روغن برای پرپشت شدن مو


2.      خواص روغن نارگیل برای موخوره

احتمالا بارها این حرف را شنیده‌اید که موخوره درمان ندارد و باید موهایتان را کوتاه را حداقل نوک گیری کنید. اما بهتر است نگاه کوتاهی به خواص روغن نارگیل برای موخوره بیندازیم، چرا که روغن نارگیل مانع ایجاد موخوره در موهایتان می‌شود و شما با مصرف مداوم روغن نارگیل، برای همیشه با موخوره خداحافظی خواهید کرد.

یکی از دلایل موخوره، خشکی و عدم رسیدگی به مو است. برای از بین بدن مو خوره با روغن نارگیل، فقط باید کف دستتان را با روغن نارگیل چرب کنید و آن را به نرمی و آرامی از بالا به پایین موهایتان بکشید تا روغن نارگیل به خورد ساقه موها برود. سپس موهایتان را در حدود 30 دقیقه ببنید تا روغن نارگیل به خوبی اثر کند. در نهایت موهایتان را با آب سرد یا ولرم با شامپو و کاندیشنر مناسب بشویید.

3.      خواص روغن نارگیل برای موهای خشک و شکننده

خواص روغن نارگیل برای موهای خشک و شکننده همچون معجزه است. روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب، ترکیبات مغذی و آنتی اکسیدان است که به آبرسانی و نرم شدن موها کمک بسزایی می‌کند.

در واقع اگر موهای خشک و شکننده دارید، باید بیشتر مراقب موهایتان باشید، چرا که معمولا چربی کف سر یا میزان رطوب موهایتان کمتر از دیگران است و باید حداقل هفته‌ای یک بار موهایتان را با کمک روغن نارگیل آبرسانی کنید.

در صورتی که موها و کف سر خشکی دارید، ابتدا بهتر است کمی روغن نارگیل به کف سر بزنید و با کمک نوک انگشتانتان، آن را به مدت 5 دقیقه به نرمی ماساژ دهید تا سلول‌های کف سر احیا و آبرسانی شوند.

سپس کمی روغن نارگیل به کف دستتان بزنید و از بالا تا پایین ساقه موهایتان را به نرمی روغن نارگیل بزنید. پس از آن به مدت 20 تا 30 دقیقه صبر کنید تا روغن نارگیل به خوبی جذب موهایتان شود. در نهایت موهایتان را با آب سرد یا ولرم، شامپو و کاندیشنر مناسب موهای خشک بشویید.

خواص روغن نارگیل برای مو

نحوه استفاده از روغن نارگیل برای مو

نحوه استفاده از روغن نارگیل برای مو به نیاز شما و نوع و جنس موهایتان بستگی دارد که در ادامه به طریق صحیح مصرف روغن نارگیل برای مو می‌پردازیم.

در صورتی که می‌خواهید موهایتان نرم شود، از ریزش مو جلوگیری کنید یا موهای آسیب دیده را ترمیم کنید، بهتر است پیش از شستشوی موهایتان از روغن نارگیل استفاده کنید. بنابراین 15 تا 30 دقیقه پیش از حمام، روغن نارگیل را روی ساقه یا کف سر بزنید.

در صورتی که می‌خوا‌هید مویتان رشد کند و از ریزش مو جلوگیری کنید، تنها روغن نارگیل را روی کف سر ماساژ دهید. اما در صورتی که موهای خشک، شکننده و آسیب دیده دارید، باید روغن نارگیل را به نرمی به ساقه موهایتان از بالا به پایین بزنید. پس از 15 تا 30 دقیقه موهایتان را با شامپو و کاندیشنر مناسب و آب ولرم به آرامی بشویید.

خواص روغن نارگیل برای پوست

همان طور که می‌دانید روغن نارگیل حاوی پروتئین، ویتامین و اسیدهای چرب مفید است که نه تنها برای مو، بلکه برای پوست نیز اهمیت دارد. در واقع اگر پوست خشک یا آسیب دیده دارید، یا پوستتان مستعد جوش یا آکنه یا لک پوستی است، از خواص روغن نارگیل برای پوست غافل نشوید.


پیشنهاد مقاله: فواید روغن نارگیل برای لک صورت


خواص نارگیل برای رفع جوش

روغن نارگیل حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب مفید است. این اسیدهای چرب خاصیت ضدباکتری یا ضدمیکروب دارند و می‌توانند باعث از بین رفتن انواع باکتری و میکروب روی پوست صورت شوند. علت ایجاد جوش یا آکنه روی پوست صورت تجمع چربی اضافه، باکتری و میکروب در منفذهای پوستی است.

تحقیقات نشان می‌دهد که روغن نارگیل یک پاک کننده و تمیز کننده قوی برای انواع پوست است که باکتری‌های مضر پوست را از بین می‌برد. بنابراین در این صورت روغن نارگیل برای از بین بردن جوش و آکنه انتخاب مناسبی خواهد بود و التهاب صورت را تسکین می‌بخشد.

در صورتی که می‌خواهید از روغن نارگیل برای از بین بردن جوش یا آکنه صورت استفاده کنید، می‌توانید از آن به عنوان یک ماسک خانگی استفاده کنید. ابتدا یک روغن نارگیل خالص تهیه کنید و تنها دو تا سه قطره روغن را به پوستتان بمالید.

روغن نارگیل را به مدت 2 تا 5 دقیقه روی پوستتان ماساژ دهید تا پوستتان آبرسانی و تمیز شود. سپس صورتتان را با آب ولرم و یک شوینده مناسب پوستتان به خوبی بشویید تا چربی اضافه روی صورت باقی نماند. در صورتی که نوع پوستتان چرب است، هرگز روغن نارگیل را روی پوستتان رها نکنید و حتما پوستتان را به خوبی بشویید.

نحوه استفاده از روغن نارگیل برای مو

خواص روغن نارگیل برای رفع جای جوش

یکی از سوال‌های مهم و متداول برای مراقبت‌های پوستی این است که آیا روغن نارگیل برای رفع جای جوش و اسکار (زخم) مناسب است؟ پاسخ به این سوال به نوع جای جوش یا اِسکار شما بستگی دارد. اگر جای آکنه به حفره یا سوراخ‌های عمیق و کهنه تبدیل شده باشد، بهتر است برای درمان آن به پزشک مراجعه کنید.

اما برای درمان جای جوش معمولی یا لک پوستی می‌توانید از روغن نارگیل کمک بگیرید. روغن نارگیل حاوی ویتامین E است که به ترمیم سلول‌های آسیب دیده کمک می‌کند و باعث رشد سلول‌های تازه‌ی پوست می‌شود.

در صورتی که بعد از بهبود آکنه یا جوش، جای آن روی صورتتان باقی ماند، روغن نارگیل همچون لایه بردار پوست عمل می‌کند. به عبارت دیگر روغن نارگیل پوست را پاکسازی می‌کند و باعث تولید سلول‌های جوان تازه می‌شود. بنابراین سلول‌های پوستی آسیب دیده از بین می‌روند و پوستی شفاف و صاف جای آن را می‌گیرد.

خواص روغن نارگیل برای رفع کک مک و تیرگی پوست

دلیل به وجود آمدن کک مک یا تیرگی پوست، افزایش ملانین در پوست است. در واقع هنگامی که این رنگدانه پوستی به دلایل مختلفی همچون نور خورشید یا مصرف برخی از داروها بیشتر می‌شود، این بخش از پوست تیره‌تر خواهد شد.

روغن نارگیل حاوی مقدار زیادی ویتامین E، ویتامین K، کلسیم، آهن، زینک و آمینواسید است که به ترمیم سلول‌های پوستی کمک بسزایی می‌کند. روغن نارگیل سلول‌های مرده و آسیب دیده را پاک سازی می‌کند و باعث رشد سلول‌های جدید پوستی می‌شود. به همین دلیل روغن نارگیل برای رفع تیرگی پوست تاثیر زیادی دارد.

خواص روغن نارگیل برای رفع جای جوش

خواص روغن نارگیل برای جوان سازی پوست

پیش از این گفتیم که روغن نارگیل حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب است که در بافت سلول‌‌های پوستی نفوذ می‌کند و باعث رشد سلول‌های تازه می‌شود. در واقع این خاصیت روغن نارگیل برای جوان سازی پوست، باعث ساخت کلاژن پوست می‌شود.

هنگامی که سلول‌های مرده و آسیب دیده یا چروک پوست که در لایه بیرون پوست قرار دارند، از بین بروند، لایه زیرین پوست به کمک روغن نارگیل تحریک به کلاژن سازی می‌شود و در نتیجه پوست جوان و بدون چروکی ظاهر خواهد شد.

در واقع روغن نارگیل تنها برای پوست صورت مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و شما می‌‌توانید از روغن نارگیل برای جوان سازی پوست دست به جای کرم مرطوب کننده استفاده کنید که کاملا طبیعی است و تاثیر بسزایی نیز به همراه دارد.


پیشنهاد مقاله : رازهای جوانسازی پوست خانم ها


فواید پوست نارگیل برای پوست خشک

روغن نارگیل حاوی اسیدهای چربی است که باعث آبرسانی پوست می‌شود. در واقع پوست‌های خشک، رطوبت کمی دارند و برای درمان پوست خشک باید پس از هر با شستشوی دست‌ها یا صورت از آبرسان استفاده کنید.

روغن نارگیل برای پوست خشک یک مرطوب کننده مناسب است، چرا که نه تنها پوست را آبرسانی می‌کند، بلکه میزان چربی پوست را تنظیم می‌کند و مقدار زیادی ویتامین به پوست می‌رساند که باعث شفاف شدن، تمیزی، لطافت و زیبایی پوست دست و صورت می‌شود.