زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

صاف كردن مو با کراتینه بهتر است یا اتوی مو؟

wordcamp
1,988
13 دقیقه
صاف كردن مو با کراتینه  بهتر است یا اتوی مو؟

همانطور که می‌دانیم مو و حالت‌های مختلف آن نقش مهمی در زیبایی و جذابیت ظاهر ما ایفا می‌کند. موهای صاف، فر و حالت دار هر یک زیبایی و جلوه‌ی خاص خود را دارد. اینکه شما به موی‌ فر یا صاف علاقه دارین یک سلیقه‌‌ی شخصی است. اما اگر شما جزو آن دسته از مو فرفری‌هایی هستند که برای صاف كردن مو های خود بین انتخاب کراتینه یا اتو مو تردید دارند، با ما همراه باشید. در این مقاله با مقایسه تأثیر کراتینه و اتو مو برای موهای فر، به شما کمک می‌کنیم تا بدانید برای لخت کردن مو های فر خود اتو مو بهتر است یا کراتیه؟

بهترین روش صاف کردن موی فر کدام است؟

روش‌های متفاوتی برای صاف كردن مو های فر، وز، موج‌دار وجود دارد که هر یک مزایا و معایب خود را دارد. در زیر به بررسی، عملکرد و مقایسه تاثیر کراتیه مو و اتو مو، مزایا و معایب هر یک می‌پردازیم. با دانستن این موضوع تصمیم‌گیری بین انتخاب کراتینه یا اتوی مو برای صاف کردن موها راحت‌تر خواهد بود.

اگر از موهای فر خود خسته شده و می‌خواهید بدون مراجعه به سالن‌های آرایشی و پرداخت هزینه‌های بالا، همیشه موهای صاف و جذابی داشته باشید، مقاله‌ی آموزش صاف کردن موی فر در خانه را مطالعه نمائید. با خواندن این مطلب می‌توانید بدون صرف وقت و هزینه‌های گزاف، همیشه از داشتن موهای صاف و ابریشمی لذت ببرید.

روش صاف كردن مو با کراتینه

برای کراتین کردن مو ابتدا موها با شامپو کامل شسته می‌شود. موهای شسته شده را با سشوار خشک می‌کنند تا رطوبت آن کامل گرفته شود. بعد از آن مواد کراتینه با برس روی سطح موها کشیده می‌شود. پس از آن با یک شانه موها را به آرامی شانه می‌کنند تا مواد کراتین به تمام بخش‌های مو انتقال پیدا کند. سپس موها با کاور یا کلاه پلاستیکی مخصوص حدود 20 دقیقه پوشانده می‌شود.

بعد از گذشت این مدت با شانه دندانه ریز موها مجدد شانه شده تا مواد کراتین به تمام بخش‌های ساقه‌ی مو سرایت کند. پس از انجام این کار موها به دسته‌های کوچک و باریک تقسیم شده و به وسیله‌ی اتو مو و با دمای 150 درجه سانتی‌گراد دوبار اتوکشی می‌شود. تا 72 ساعت موها باید به همین حالت بماند. از شستن، بستن و یا زدن هر نوع مواد دیگری به موهای خود در طی این مدت خودداری نمائید.. پس از 72 ساعت موهای خود را با شامپوهای بدون سولفات مخصوص شستشو دهید. کراتین مو در دو حالت مختلف انجام می‌شود که در زیر به آن می‌پردازیم.

خرید شامپو بدون سولفات

شامپو فاقد سولفات Booysa حاوی کراتین آرگان

  • قابل استفاده برای بانوان و آقایان
  • سازگار با انواع مو و ایجاد حس نرمی و لطافت بعد از استفاده
  • تثبیت کننده رنگ مو
  • جلوگیری از ریزش و وز شدن مو
  • خاصیت رطوبت رسانی بالا
  • افزایش شانه پذیری
  • حاوی پروتئین ابریشم
  • انرژی بخشی به سلول‌های ضعیف تار مو

کراتینه کردن مو چیست؟

اینکه بدانیم بهترین روش صاف کردن موی فر، کراتینه کردن مو است یا اتو، نیازمند دانستن عملکرد، مزایا و معایب هریک است.

کراتین مو یا کراتین تراپی یک فرایند شیمایی است که با تزریق پروتئین کراتین به فولیکول‌های مو سبب نرمی، انعطاف‌پذیری و درخشندگی موها می‌شود. کراتینه کردن مو ساختار مو را تغییر نمی‌دهد. بلکه سبب تقویت، نرمی، خوش‌حالتی و سلامت موهای شما می‌شود. کراتینه کردن مو راهی بی‌نظیر برای از بین بردن و درمان وز و موخوره است.

اما کراتینه فقط برای موهای فر نیست. از کراتینه می‌توان برای خانم‌ها و آقایان و همینطور تمام انواع مو استفاده کرد. مدت زمانی که باید مواد کراتین روی موهای شما بماند، به نتیجه‌ای که می‌خواهید در انتهای کار داشته باشید، بستگی دارد. این روش یک درمان موقت است که با توجه به مراقبت‌های شما بعد از انجام کراتینه مو، می‌تواند بین 3 تا 5 ما دوام داشته باشد. با کراتینه کردن هم می‌توان موها را صاف کرد و هم فر موها را نگه داشت و تنها وزی مو را از بین برد.

کراتینه مو
لخت کردن کراتینه کردن مو

کراتینه احیای مو

هر تار مو کوتیکول‌های زیادی روی سطح خارجی خود دارد. این کوتیکول‌ها شبیه پولک‌های روی پوست ماهی‌است. در موی فر، این کوتیکول‌ها بیشتر از موی صاف مشهود است. هنگامی که این کوتیکول‌ها بزرگ‌تر شود، موها حالت وز به خود گرفته که چندان زیبا و چشم‌نواز نیست.

وقتی صحبت از کراتین مو می‌شود اکثر افراد به صاف شدن دائمی مو فکر می‌کنند. در صورتی که کراتین درمانی همیشه سبب صاف شدن کامل و دائم موهای شما نمی‌شود. کراتین تخلخل بالای فولیکول‌های مو را ترمیم کرده و سبب تقویت پیوندهای دی-سولفید مو می‌شود. این کار سبب می‌شود که موی شما نرم‌تر و حالت‌پذیرتر باشد. پس برای کسانی که فر موهای خود را دوست دارند اما از وز بودن و گره خوردن و کدری موی خود رنج می‌برند، این روش توصیه می‌شود. با کراتین احیای مو، موهای شما تا 70 درصد اصلاح و ترمیم می‌شود. اما حالت و فر موهایتان باقی می‌ماند.

کراتینه احیای موی فر
عکس موی کراتین شده

صاف كردن مو با کراتینه

این نوع از کراتینه به کراتینه برزیلی نیز شهرت دارد. کراتینه برزیلی برای افرادی پیشنهاد می‌شود که از موهای فر خود خسته شده و می‌خواهند موهایی لَخت و صاف و درخشان داشته باشد. در این نوع از کراتینه علاوه بر اینکه وز مو گرفته می‌شود، ساختار فر موهای شما نیز از بین رفته و موها کاملا صاف و نرم می‌شود. با انجام کراتینه برزیلی هیچ‌گونه وز و فری روی موهای شما باقی نمی‌ماند. میزان صاف شدن موها بعد از کراتین کردن به جنس مو و ساختار فرهای موی شما و کیفیت مواد کراتینه‌ای که آرایشگر شما استفاده می‌کند دارد. پس اگر می‌خواهید علاوه بر احیا، فر موهای خود را نیز از بین ببرید، انجام کراتینه برزیلی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

موهای فر و موهای کراتین شده
موهای فر قبل و بعد از انجام کراتین

مزایای صاف کردن مو با کراتینه کردن

از جمله مهم‌ترین مزایای صاف کردن مو با کراتین احیا و کراتین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشکلات تخلخلی مو را از بین می‌برد.
  • باعث پیش‌گیری و درمان موخوره می‌شود.
  • رنگ موهای شما را شاداب‌تر و درخشان‌تر می‌کند.
  • موهای شما را نرم‌تر، مستحکم‌تر، سالم‌تر، درخشان‌تر و حالت‌پذیرتر می‌کند.
  • خشکی و شکنندگی موها را از بین برده و باعث خشک شدن سریع‌تر مو بعد از حمام می‌شود.
  • گره‌های مو را از بین برده و شانه به راحتی روی مو حرکت می‌کند.
  • کراتینه برای خانم‌ها و آقایان و انواع مو مناسب است.
  • بافت فرهای مو را بهبود می‌بخشد.
  • سبب راحت‌تر جداشدن فرهای موی شما از یک‌دیگر می‌شود.
  • حالت S مانند فرهای موی شما را تقویت می‌کند..
  • اگر موهای فر خود را دوست دارید و تنها وز آن شما را اذیت می‌کند، با انجام کراتینه احیای مو، موهای فر جذاب‌تری خواهید داشت.
  • انجام کراتینه مو هر 6 ماه یک بار، در وقت شما برای حالت دادن موها، صرفه جویی می‌کند.

موهای کراتین شده نیاز به مراقب و نگه‌داری ویژه‌ای دارند. برای دانستن روش‌های مراقبت از مو بعد از کراتیه کردن، به مقاله‌ی مراقبت بعد از کراتینه کردن مو شامل چه مواردی می‌شود؟ مراجعه کرده و با مطالعه دقیق آن، از موهای کراتین شده‌ی خود به خوبی مراقبت نمائید.

معایب لخت کردن مو با کراتینه کردن

کراتینه کردن مو علاوه بر تمام مزایا و ویژگی‌های مثبتی که دارد، معایبی نیز دارد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • اگر در ساختار مواد کراتینه‌ای که استفاده می‌کنید فرمالدئید (Formaldehyde) به کار رفته باشد بسیار خطرناک، مضر و حتی سرطان زا خواهد بود.
  • ممکن است به برخی مواد موجود در کراتینه حساسیت داشته باشید. پس بهتر است قبل از اقدام به کراتینه مو حتما تحقیقات کافی و لازم را انجام دهید.
  • اگر کراتینه به صورت حرفه‌ای و اصولی انجام نشود، در مرحله‌ی اتوکشی، آسیب‌های حرارتی بسیار جدی و جبران ناپذیری به مو وارد خواهد آمد.
  • در صورت استفاده نادرست از مواد کراتینه، بافت و ساختار طبیعی فرهای مو از بین می‌برد.
  • باید کراتینه را با فاصله 2 الی 3 سانت از ریشه‌ی مو استفاده کرد. در صورت برخورد این مواد با ریشه‌ی مو ممکن است به ریزش مو دچار شوید.
  • اگر مدت زمانی که باید مواد کراتینه روی مو قرار داشته باشد به درستی فهمیده نشود، سبب آسیب رساندن به موهایتان خواهد شد.
  • هزینه‌بر بودن انجام این کار. کراتینه با توجه به قد و حجم مو و موادی که آرایشگر شما استفاده می‌کند هزینه متفاوتی دارد. معمولا کراتینه یک تکنینک پر هزینه است.

صاف کردن مو با اتو

حال که با صاف کردن مو از طریق کراتینه، مزایا و معایب آن آشنا شده‌ایم، برای انتخاب بین کراتینه یا اتو مو باید به توضیح عملکرد، مزایا و معایب اتوی مو نیز بپردازیم.

لخت کردن مو با اتو چگونه است؟

اتو مو وسیله ای است برقی جهت تغییر حالت شکل ظاهری مو. این دستگاه معمولا به شکل انبر است که در دو طرف آن دو صفحه ساخته شده از جنس‌های مختلف دارد. عملکرد اتو مو به این صورت است که دسته نازکی از مو را بین دو لبه‌ی دستگاه قرار داده و با حرارت ایجاد شده توسط آن و حرکت دستگاه به روی مو، می‌توان به موها حالت داد. اتو موها انواع و کارایی‌های متفاوتی دارند. برخی موها را صاف، برخی موج‌دار و برخی فر می‌کنند. البته برخی از انواع اتوهای مو تمام این حالت‌ها را روی یک دستگاه دارند. مو فرفری‌ها از اتو مو بیشتر برای صاف کردن موهای خود استفاده می‌کنند. استفاده از اتو مو دارای مزایا و معایب متعددی است که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد.

خرید اتو مو

خرید اتو مو

با کلیک بر روی عکس مقابل می‌توانید به بهترین اتوهای موی سایت موتن رو دسترسی داشته باشید.

مزایای صاف كردن مو با اتو

برای انتخاب بین کراتینه یا اتو مو علاوه بر دانستن مزایای هر یک، بهتر است از معایب آن‌ها نیز باخبر باشید. مزایا و معایب صاف كردن مو با کراتینه را توضیح دادیم. حال نوبت بیان مزایا و معایب اتو مو است. ابتدا به بیان مزایای آن می‌پردازیم:

  • صاف، ابریشمی و یک‌دست کردن مو به خصوص برای افرادی که موهای مجعد، فر یا وز دارند.
  • عدم نیاز به پرداخت هزینه زیاد برای صاف و یک‌دست کردن موها
  • قابل استفاده هم برای خانم‌ها و هم آقایان
  • قابل حمل بودن و استفاده راحت از آن در هر زمان و مکان
  • جلوگیری از ایجاد الکتریسیته ساکن مو
  • تاثیر آن معمولا تا زمانی که حمام نروید باقی می‌ماند.
صاف کردن موی فر با اتو مو
صاف کردن موهای فر با دستگاه اتو مو

معایب لخت کردن مو با اتو

  • استفاده مداوم از اتو مو به بافت و سلامت مو آسیب می‌رساند.
  • در صورت استفاده مکرر و بیش از حد اتوی مو، شادابی و درخشندگی موها از بین می‌برد.
  • استفاده هر روزه از اتو مو رطوبت موها را از بین برده و موها را خشک و شکننده می‌کند.
  • بهتر است از اتو مو برای موهای رنگ یا دکلره شده زیاد استفاده نشود. موهای رنگ شده ضعیف و آسیب‌پذیرتر هستند و استفاده زیاد از اتو مو سبب سستی و آسیب‌دیدگی بیشتر آن‌ها می‌شود.
  • اتو مو به دلیل حرارت بالا و مستقیمی که به مو وارد می‌کند سبب آسیب رساندن به مو می‌شود. پس بهتر است قبل از اتو کشیدن مو از اسپری، ژل و یا کرم‌های مخصوص این کار استفاده کینم.
  • اگر از اتو مو با احتیاط استفاده نشود امکان دارد که پوست دست، صورت یا سر خود را بسوزانیم.
  • استفاده از آن به‌خصوص برای موهای بلند و حجیم بسیار زمان‌بر است.

سخن پایانی

برای صاف کردن مو بین کراتینه یا اتوی مو، ویژگی‌ها، عملکرد، مزایا و معایب هریک را توضیح دادیم که به اختصار برخی از آن‌ها را بازگو می‌کنیم.

کراتینه روشی است برای احیا و صافی موقت مو که بین 3 تا 6 ماه ماندگاری دارد. کراتینه احیای مو، موهای فر شما را صاف نمی‌کند بلکه با حفظ ساختار مو، تا 70 درصد آن را احیا می‌کند. اما کراتینه صافی یا برزیلی، علاوه بر احیای مو، ساختار موها را تغییر داده و موهای شما را صاف می‌کند. از جمله مزایای کراتینه مو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شفافیت، درخشندگی، نرمی، حالت‌پذیری و احیای موها، پیش‌گیری و درمان موخوره و وز مو، از بین بردن خشکی و شکنندگی و گره‌های مو، حفظ حالت فر موها (درصورت خواست خودتان).

از جمله معایب کراتیه مو در صورت استفاده نادرست می‌توان به ایجاد آسیب‌های حرارتی، تغییر در ساختار فر و ریزش مو،هزینه‌بر بودن، ایجاد حساسیت و وجود ماده سرطان زای فرمالدئید در ترکیب برخی از مواد کراتینه اشاره کرد.

اتو مو وسیله‌ای برقی‌ست که با ایجاد حرارت موها را صاف می‌کند. از جمله مزایای اتو مو می‌توان به صاف و ابریشمی کردن موها، عدم ایجاد وز و استفاده راحت و آسان اشاره کرد. استفاده‌ی مکرر از اتو مو معایبی مانند خشکی و آسیب‌دیدگی و ضعیف شدن مو را به همراه دارد.

با تمام این توضیحات اینکه برای صاف کردن موهای فر، کراتینه یا اتوی مو بهتر است به سلیقه، نیاز، خواست و بودجه‌ی شما بستگی دارد.

موهای صاف و درخشان و جذاب
مو صاف

پرسش‌های متداول

کراتینه مو چیست؟

کراتینه مو یک فرایند شیمایی است که با تزریق پروتئین کراتین به فولیکول‌های مو سبب نرمی، انعطاف‌پذیری و درخشندگی موها می‌شود. کراتینه سبب تقویت، خوش‌حالتی و سلامت موهای شما می‌شود. این کار برای از بین بردن و درمان وز و موخوره موثر است و تا 70 درصد مو را احیا می‌کند.

مزایا و معایب کراتینه مو چیست؟

از جمله مزایای کراتینه می‌توان به شفافیت، درخشندگی، نرمی، حالت‌پذیری و احیای موها اشاره کرد. همچنین پیش‌گیری و درمان موخوره، وز، خشکی و شکنندگی و گره‌های مو از جمله دیگر مزایای آن است. در صورت خواست خودتان موها فقط احیا شده و حالت فر آن‌ها حفظ می‌شود.
از جمله معایب کراتیه در صورت استفاده نادرست می‌توان به ایجاد آسیب‌های حرارتی، تغییر در ساختار فر و ریزش مو اشاره کرد. هزینه‌بر بودن، ایجاد حساسیت و وجود ماده سرطان‌زای فرمالدئید در ترکیب برخی از مواد کراتینه از دیگر معایب آن است.

تفاوت کراتینه احیا و کراتینه صافی مو چیست؟

کراتینه احیا برای احیای موهای آسیب دیده به کار می‌رود و ساختار مو را برهم نزده و فر موها را حفظ می‌کند.
کراتینه صافی معروف به کراتینه برزیلی است که علاوه بر احیا، فرهای مو را باز کرده و سبب صاف شدن موها نیز می‌شود.

مزایا و معایب استفاده از اتو مو چیست؟

از جمله مزایای اتو مو می‌توان به صاف و ابریشمی کردن موها، عدم ایجاد وز و استفاده راحت و آسان آن اشاره کرد. استفاده‌ی مکرر از اتو مو معایبی مانند خشکی و آسیب‌دیدگی و ضعیف شدن مو را به همراه دارد.

برای صاف کردن موهای فر کراتینه بهتر است یا اتو مو؟

اگر می‌خواهید حالت فر موهای خود را حفظ کنید و فقط وز، خشکی و آسیب‌های آن را برطرف کنید و موهای فر شادابی داشته باشید، کراتینه احیای مو راه‌کار مناسبی است.
اگر می‌خواهید علاوه بر احیا، موهای صافی داشته باشید کراتینه برزیلی مناسب موی شماست.
اگر می‌خواهید با صرف هزینه کمتر و بدون مراجعه به سالن‌های آرایشگاهی هر زمان و هرکجا که مایل بودید موهای خود را صاف کنید، استفاده از اتو مو می‌تواند گزینه ی مناسبی برای شما باشد.