زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

روغن گیاهی برای مو | اکسیری برای شادابی و لطافت طره گیسوان شما

wordcamp
689
15 دقیقه
روغن گیاهی برای مو | اکسیری برای شادابی و لطافت طره گیسوان شما

روغن گیاهی برای مو انتخاب مناسبی به جای شامپوها و نرم‌کننده‌های شیمیایی است. به لحاظ اثربخشی نیز روغن‌های گیاهی چیزی از بهترین شامپوهای تقویت‌کننده و نرم‌کننده مو کم ندارند. این شرایط محبوبیت استفاده از روغن گیاهی مناسب مو را به دنبال داشته است. در این بین همان‌گونه که می‌دانید روغن‌های گیاهی مختلفی با کاربردهای متفاوت برای مو وجود دارد. بعضی از این روغن‌ها خاصیت آبرسان دارند و بعضی دیگر تقویت‌کننده هستند. از طرف دیگر استفاده نادرست از روغن گیاهی التهاب‌های پوستی را به دنبال دارد. از آنجایی که رسم داریم راه‌حل‌های کارآمدی برای زیبایی پوست و مو در اختیار همراهان خود قرار دهیم، در ادامه فهرستی از روغن‌های مفید برای مو آماده کرده‌ایم. در این فهرست ويژگی‌های این روغن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم و به اثربخشی آن‌ها برای مو می‌پردازیم.

روغن‌ های گیاهی چه ویژگی‌هایی دارند؟

روغن گیاهی برای مو سالیان سال است که توسط مردم سرتاسر دنیا استفاده می‌شود. اثربخشی این روغن‌ها به اندازه‌ای است که حتی به‌رغم تولید شامپوهای صنعتی باکیفیت، محبوبیت این روغن‌ها از بین نرفته است. این روزها برندهای سرشناسی را سراغ داریم که در شامپوها و نرم‌کننده‌های مو از روغن گیاهی برای مراقبت از مو کمک می‌گیرند. جالب است بدانید این روغن‌ها عموماً از تقطیر قسمت‌های مختلف گیاهان استخراج می‌شوند. جالب‌تر اینکه روغن‌های گیاهی ترکیباتی بسیار متراکم دارند.

برای نمونه نزدیک به ۱۰۰ کیلو گل اسطوخودوس برای ساخت حدود ۲ کیلو روغن گیاهی اسطوخودوس استفاده می‌شود. روغن‌های حامل (Carrier Oil) مانند روغن نارگیل، روغن بادام و روغن زیتون نیز به‌عنوان روغن گیاهی برای تقویت و شادابی مو شناخته می‌شوند. روغن های حامل از گیاهان استخراج می‌شوند. با این حال این روغن‌ها بویی خنثی دارند و بعضی از آن‌ها با روش‌هایی به‌غیر از تقطیر بدست می‌آیند.

روغن های گیاهی چه فایده‌ای برای مو دارند؟

هر کدام از این روغن‌ها اثربخشی متفاوتی دارند. برای نمونه روغن بادام پوست سر را آبرسانی می‌کند و التیام می‌بخشد. به لطف این خاصیت، پیاز مو تقویت می‌شود و تارهای مو حالتی نرم و زیبا پیدا می‌کند. بعضی از این روغن‌ها نیز در کنار زیباکردن مو، اثرات درمانی دارند. مثلاً برای از‌بین‌بردن شوره سر می‌توانید از روغن اسطوخودوس کمک بگیرید. روغن‌های گیاهی را نیز سراغ داریم که استفاده از آن‌‌ها موها را خوش بو می‌کند. روغن چوب صندل، یکی از این روغن‌هاست.

با توجه به فایده‌های متفاوت این روغن‌ها، بهترین روغن گیاهی برای مو را بر اساس شرایط موهای خود باید انتخاب کنید. در این بین بعضی از روغن‌های گیاهی در کنار اثربخشی برای مو، فایده‌های زیادی برای ابرو و مژه دارند. در این زمینه می‌توان به روغن کرچک برای مو اشاره کرد. افراد زیادی را می‌شناسیم که از خاصیت‌های روغن سیاه دانه برای مو بهره می‌گیرند تا جلوی ریزش موی آن‌ها گرفته شود. برای اینکه بهتر در جریان فایده‌های روغن گیاهی برای مو قرار بگیرید، در ادامه اثربخشی معروف‌ترین روغن‌های گیاهی را بررسی می‌کنیم. برای اینکه در انتخاب روغن مو سردرگم نشوید، پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به فهرست خرید روغن مو با بهترین قیمت بیندازید.

آشنایی با انواع روغن گیاهی برای تقویت مو

روغن اسطوخودوس

روغن گیاهی برای مو
روغن گیاهی برای مو: اسطوخودوس روغنی برای افزایش رشد مو

اولین قسمت از معرفی انواع روغن گیاهی برای مو را به یکی از بهترین روغن‌ها اختصاص داده‌ایم. روغن اسطوخودوس اثربخشی چشم‌گیری در افزایش رشد مو دارد. این روغن فرایند رشد دیگر سلول‌های بدن را نیز بهبود می‌بخشد. از طرف دیگر روغن اسطوخودوس اضطراب را کاهش می‌‌دهد و خاصیت آرامش‌بخشی دارد. به لطف این ویژگی‌ها با استفاده از این روغن در کنار افزایش رشد مو، آرامش پیدا می‌کنید. جالب است بدانید مدتی پیش تحقیقاتی درباره اثربخشی روغن اسطوخودوس بر روی موش‌ها انجام شد.

در این تحقیقات رشد موی موش‌هایی که روغن اسطوخودوس به آن‌ها مالیده شده بود به میزان چشم‌گیری افزایش پیدا کرد. اسطوخودوس به‌عنوان روغن گیاهی برای مراقبت از مو نیز شناخته می‌شود. این روغن ترکیبات ضدباکتری و ضدمیکروب دارد. به لطف این ترکیبات پوست سر از شر باکتری‌ و میکروب‌های مضر در امان می‌ماند. به افرادی که با مصرف روغن‌های گیاهی به دنبال پرپشت‌شدن موهای خود هستند، مطالعه مطلب معرفی بهترین روغن برای پرپشت‌شدن مو را پیشنهاد می‌کنیم.

روش استفاده از روغن اسطوخودوس برای مو

چندین قطره روغن اسطوخودوس را با ۳ قاشق غذاخوری روغن حامل، مانند روغن زیتون یا روغن نارگیل مایع مخلوط کنید. سپس ترکیب بدست آمده را روی پوست سر بمالید. بگذارید این ترکیب حدود ۱۰ دقیقه روی سر باقی بماند. در نهایت موها را با آب و شامپو بشویید. برای اثربخشی بیشتر روغن اسطوخودوس باید این فرایند را دست‌کم چندین بار در هفته انجام دهید.

روغن نعنا فلفلی

روغن نعنا فلفلی
روغن گیاهی برای مو: روغنی برای افزایش گردش خون در زیر پوست سر

اگر به دنبال روغن گیاهی مناسب مو می‌گردید تا رشد گیسوان شما را افزایش دهد، حتماً‌ روغن نعنا فلفلی را امتحان کنید. این روغن در کنار سردکردن پوست سر، باعث ایجاد احساس مورمورشدن پوست می‌شود. چنین شرایطی گردش خون در زیر پوست سر را افزایش می‌دهد تا مراحل چرخه رشد مو سرعت بیشتری پیدا کند.

اثربخشی روغن نعنا فلفلی در افزایش رشد مو با آزمایش‌های علمی به اثبات رسیده است. در این زمینه می‌توان به نتایج آزمایشی اشاره کرد که در آن روغن نعنا فلفلی برای موش‌ها استفاده شد. جالب است بدانید تعداد پیاز موی موش‌هایی که از این روغن استفاده کرده‌ بودند افزایش یافت. در نتیجه پرپشتی موهای این موش‌ها بیشتر شد.

روش استفاده از روغن نعنا فلفلی برای مو

۲ قطره روغن نعنا فلفلی را با روغن حامل مخلوط کنید. سپس این ترکیب را روی پوست سر ماساژ دهید. اجازه دهید مخلوط روغن نعنا فلفلی و روغن حامل حدود ۵ دقیقه روی پوست سر باقی بماند. در نهایت پوست سر و موها را با آب، شامپو و نرم‌کننده بشویید.

روغن رزماری

روغن گیاهی برای مو
روغن گیاهی برای مو: روغنی برای افزایش حجم مو

اگر به دنبال روغن گیاهی مناسب مو می‌گردید که در کنار افزایش سرعت رشد، ضخامت تارهای مو را نیز بیشتر کند، روغن رزماری بهترین انتخاب برای شماست. این روغن سلول‌های پوست را تقویت می‌کند و چرخه تولید موهای تازه را سرعت می‌بخشد. بر اساس نتایج یک تحقیق مشخص شد که روغن رزماری اثربخشی مانند داروی معروف ماینوکسیدیل (Minoxidil) برای مو دارد. رزماری، روغن گیاهی برای تقویت مو است که نسبت به دیگر روغن‌‌ها و داروهای افزایش رشد مو، خارش کمتری برای پوست سر ایجاد می‌کند. در کنار روغن رزماری، با خرید روغن آرگان ماسینکس، سلامت موهای خود را تضمین کنید.

روش استفاده از روغن رزماری برای مو

چندین قطره روغن رزماری را با روغن زیتون یا نارگیل مخلوط کنید. سپس ترکیب به‌دست آمده‌ را روی پوست سر بمالید. این ترکیب باید دست‌کم ۱۰ دقیقه روی سر باقی بماند. در نهایت سر و موها را با آب و شامپو بشویید. فرایندی که به آن اشاره کردیم را ۲ بار در هفته انجام دهید تا سرعت رشد مو افزایش پیدا کند.

روغن چوب سدر

روغن گیاهی برای مو
روغن گیاهی برای مو: درمان ریزش موی ناشی از عارضه آلوپسیا آرته‌آ

روغن چوب سدر یکی از روغن‌های مفید برای مو است که ترشح چربی در غده‌های سر را متعادل می‌کند. به لطف این خاصیت، جلوی ریزش مو گرفته می‌شود و رشد آن‌ها افزایش می‌یابد. این روغن که به آن روغن کاج هم گفته می‌شود، خاصیت ضدقارچ و ضدباکتری نیز دارد. به همین دلیل روغن گیاهی مناسب مو است که برای درمان شوره سر می‌توانید روی آن حساب باز کنید. تحقیقات آزمایشگاهی نیز روغن چوب سدر را به‌عنوان روغن گیاهی برای مراقبت از مو معرفی کرده است. در یکی از این تحقیقات مشخص شد ترکیب روغن اسطوخودوس، روغن رزماری و روغن چوب سدر ریزش موی سر ناشی از عارضه آلوپسیا آرته‌آ (alopecia areata) را کاهش می‌دهد.

روش استفاده از روغن چوب سدر

چند قطره روغن چوب سدر را با ۲ قاشق غذاخوری روغن حامل مخلوط کنید. سپس این روغن را روی سر بمالید. مخلوط روغن چوب سدر و روغن حامل باید دست‌کم ۱۰ دقیقه روی پوست سر باقی بماند. در نهایت سر و موها را بشویید.

روغن برگ لیمو

روغن گیاهی برای مو
روغن گیاهی برای مو: انتخاب مناسب برای درمان شوره سر

شوره عارضه‌‌ای رایج بوده که امان خیلی‌ها را بریده است. اگر خدایی ناکرده به این عارضه گرفتار شدید، غم به دل خود راه ندهید. روغن برگ لیمو یکی از روغن های مفید برای مو و درمان شوره سر است. برای اثبات این ادعا کافی است به نتایج تحقیقاتی که در ۲۰۱۵ انجام شد، اشاره کنیم. بر اساس این تحقیقات، روغن برگ لیمو در عرض یک هفته شوره سر را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد. لازم به ذکر است زمانی اثربخشی این روغن گیاهی برای مو کامل می‌شود که آن‌ را روزانه مصرف کنید.

روش استفاده از روغن برگ لیمو

چند قطره روغن برگ لیمو را داخل شامپو یا نرم‌کننده روزانه بریزید. سپس با این شامپو حسابی پوست سر را بشویید و ماساژ دهید. در نهایت نیز سر و موها را آب بکشید.

روغن آویشن

روغن گیاهی برای مو
روغن گیاهی برای مو: روغنی عالی برای کاهش ریزش مو

روغن آویشن انتخاب مناسبی برای کسانی است که به دنبال روغن گیاهی برای تقویت مو و جلوگیری از طاسی می‌گردند. این روغن پوست سر را تحریک می‌کند و جلوی ریزش مو را می‌گیرد. جالب است بدانید تحقیقات آزمایشگاهی ثابت کرده روغن آویشن همانند روغن چوب سدر، ریزش مو در اثر عارضه «آلوپسیا آرته‌آ» را کاهش می‌دهد. ناگفته نماند روغن آویشن یکی از قوی‌ترین روغن‌های گیاهی است.

به همین دلیل بهتر است در استفاده از روغن حواستان را جمع کنید تا دچار التهاب و سوزش پوست نشوید. از آنجایی که به قول قدیمی‌‌ها «کار از محکم‌کاری عیب نمی‌کند»، می‌توانید در کنار روغن آویشن، با خرید روغن آرگان مو پنتن مدل Argan ozlu Yag از پرپشت‌شدن موهای خود مطمئن شوید.

روش استفاده از روغن آویشن برای مو

فقط ۲ قطره بسیار کم روغن آویشن را با ۲ قاشق روغن حامل مخلوط کنید. سپس این مخلوط را روی پوست سر بمالید و ماساژ دهید. بگذارید ترکیب روغن آویشن و روغن حامل حدود ۱۰ دقیقه روی سر شما باقی بماند. در نهایت سر و موها را بشویید.

روغن مریم گلی

روغن گیاهی برای مو
روغن گیاهی برای مو: تقویت‌کننده پیاز مو و حالت‌دهنده مو

روغن مریم گلی دارای ماده‌ای با نام لینالیل اِستات (linalyl acetate) است. این ماده رشد مو را افزایش می‌دهد. از طرف دیگر مریم گلی روغن گیاهی برای تقویت مو نیز به حساب می‌آید. این روغن مقاومت تارهای مو را بیشتر می‌کند و جلوی شکنندگی‌ آن را می‌گیرد.

روش استفاده از روغن مریم گلی

قطره مریم گلی را با نرم‌کننده دلخواه خود مخلوط کنید. این روغن را می‌توانید به جای نرم‌کننده، با یک قاشق روغن حامل ترکیب نمایید. سپس ترکیب به‌دست آمده را روی سر بمالید. پس از ۱۰ دقیقه سر و موها را حسابی بشویید. این فرایند را هفته‌ای ۲ بار تکرار کنید.

روغن درخت چای

روغن گیاهی برای مو
روغن گیاهی برای مو: بازکننده پیازهای مسدودشده پوست سر

علاقه‌مندان به خواص انواع روغن گیاهی برای مو به‌خوبی با روغن درخت چای آشنا هستند. این روغن خاصیت ضدباکتری و ضدمیکروب دارد. استفاده موضعی از روغن درخت چای، پیازهای مویی که مسدود شده را باز می‌کند. در نتیجه شرایطی ایده‌آل برای افزایش رشد مو فراهم می‌شود. لازم به ذکر است روغن درخت چای با تراکم مختلفی در بازار فروخته می‌شود. از آنجایی که مصرف بیش‌از‌حد این روغن، حساسیت‌های پوستی را به دنبال دارد، حتماً آن را بر اساس دستورالعمل سازنده روغن استفاده کنید. در کنار روغن درخت چای، روغن آرگان نیز فایده‌های بی‌شماری برای مو دارد. در این مطلب به 7 تا از خواص روغن آرگان برای پوست و مو + نحوه‌ی استفاده آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

 

همان‌گونه که حتماً شنیده‌اید، ماینوکسیدیل (Minoxidil)، یکی از اثربخش‌ترین داروهای ریزش مو به حساب می‌آید. تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۳ انجام شد، ثابت کرد ترکیب ماینوکسیدیل و روغن درخت چای، اثربخشی بیشتری برای افزایش رشد مو دارد. تحقیقات دیگری نیز در سال ۲۰۱۵ برای خاصیت‌های روغن درخت چای انجام شد. بر اساس این تحقیقات روغن درخت چای شوره سر را به میزان چشمگیری کمتر می‌کند. این شرایط روغن درخت چای را به بهترین روغن گیاهی برای مو تبدیل کرده است.

روش استفاده از روغن درخت چای برای مو

۳ قطره روغن درخت چای را با ۲ قاشق غذاخوری روغن حامل مخلوط کنید. مخلوط به‌دست آمده را روی سر بمالید و اجازه دهید حدود ۱۵ دقیقه باقی بماند. در نهایت موها و پوست سر را بشویید.

روغن کرچک

روغن گیاهی برای مو
روغن گیاهی برای مو: آبرسان و ضدعفونی‌کننده پوست و مو

روغن کرچک در بین انواع روغن گیاهی برای مو، طرفداران بیشتری دارد. دلیل این محبوبیت را می‌توان در خاصیت‌های این روغن برای پوست سر و مو دانست. روغن کرچک گردش خون را در زیر پوست سر افزایش می‌دهد. از طرف دیگر این روغن خاصیت آبرسانی و التیام‌بخشی دارد. به این خاصیت‌ها، ضدقارچ‌‌ و باکتری‌ بودن روغن کرچک را هم باید اضافه کنید. این ویژگی‌ها روغن کرچک را به روغن گیاهی مناسب مو تبدیل کرده که استفاده از آن سلامت و زیبایی موهای شما را به دنبال دارد. از خاصیت‌های روغن کرچک برای مو هرچقدر بگوییم کم گفته‌ایم. این روغن دارای اسید‌های امگا ۶ است. این ترکیبات پیاز مو را تقویت می‌کند و رشد موها را به دنبال دارد.

روش استفاده روغن کرچک برای مو

تجربه ثابت کرده انواع روغن گیاهی برای مو ترکیباتی متراکم دارند. این ترکیبات عموماً به تنهایی نباید استفاده شوند. در غیر این صورت پوست سر را ملتهب می‌کنند. به همین دلیل باید چند قطره روغن کرچک را با روغن حامل مخلوط کنید. سپس این روغن را روی سر بمالید و ماساژ دهید. اجازه دهید روغن کرچک چیزی حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوست سر باقی بماند. در نهایت سر و موها را با آب و شامپو بشویید.

روغن سیاه دانه

روغن گیاهی برای مو
روغن گیاهی برای مو: ضد التهاب و شوره سر

روغن سیاه دانه با خاصیت‌های بی‌شمار مدت‌های مدیدی است که راه خود را به طب سنتی باز کرده. این روغن با خاصیت‌ ضدباکتری، ضدقارچ و ضد التهاب به‌عنوان روغن گیاهی مناسب مو شناخته می‌شود. روغن سیاه دانه پوست سر را آبرسانی می‌کند و شوره را از بین می‌برد. در این بین تاثیر چشمگیر روغن سیاه دانه برای رشد مو را نباید نادیده گرفت. جالب است بدانید نتایج تحقیقاتی که در ۲۰۱۴ انجام شد، از اثربخشی روغن سیاه دانه برای مو و پرپشت‌شدن آن خبر داد. به لطف این خاصیت‌ها، روغن سیاه دانه یکی از روغن های مفید برای مو به حساب می‌آید.

روش استفاده از روغن کرچک برای مو

مقدار مساوی روغن سیاه دانه و روغن نارگیل در کاسه‌ای کوچک بریزید. سپس با این ترکیب موها را در حالت دورانی ماساژ دهید. قسمت‌هایی که کم‌پشت است را بیشتر بمالید. اجازه دهید این ترکیب چیزی حدود ۳۰ دقیقه روی پوست سر باقی بماند. در نهایت پوست و موها را با شامپو بشویید.

عوارض روغن‌های گیاهی

وقتی صحبت از روغن‌های گیاهی به‌میان می‌آید، بعضی‌ها فکر می‌کنند که این روغن‌ها هیچ عارضه‌ای ندارند. جالب است بدانید روغن گیاهی به‌رغم داشتن ترکیبات طبیعی، عوارضی نیز دارد. مهم‌ترین عارضه‌ این روغن‌ها، التهاب و حساسیت پوست است. زمانی که روغن گیاهی را مستقیم به پوست می‌مالید، این حساسیت بیشتر می‌شود. به همین دلیل است که اصرار داریم روغن گیاهی را حتماً با روغن حامل مخلوط کنید. سپس این روغن را روی پوست بمالید. حساسیت‌ در اثر استفاده از روغن‌های گیاهی برای پوست‌های حساس بیشتر است. قرمزی، درماتیت تماسی (contact dermatitis)، سوختگی، ناراحتی، درد و سوز‌ن‌سوزن‌شدن پوست از عوارض رایج روغن‌های گیاهی به حساب می‌آید. تورم‌ پوست، گرفتگی گلو، اختلال در تنفس و جوش از نشانه‌های ناسازگاری روغن گیاهی با بدن حکایت دارد. به همین دلیل این روغن‌ها برای بزرگسالان و نوجوانان پیشنهاد می‌شود.

قبل از استفاده از روغن‌های گیاهی حتماً نظر پزشک مختصص را جویا شوید. از آنجایی که به قول قدیمی‌ها احتیاط شرط عقل است، حتماً قبل از استفاده هرگونه روغن گیاهی، مقداری از آن را روی قسمتی از پوست بمالید. سپس چندین ساعت صبر کنید. اگر در این مدت پوستی که به آن‌ روغن گیاهی زده‌اید، حساسیتی به این روغن نشان نداد، با خیال راحت می‌توانید آن را در دیگر قسمت‌های پوست استفاده کنید. استفاده از روغن‌های گیاهی برای بانوان باردار پیشنهاد نمی‌شود. این روغن‌ها زمانی اثربخشی بیشتری دارند که پوست کاملاً تمیز باشد. حتماً قبل از استفاده، پوست سر را حسابی بشویید. ناگفته نماند روغن های گیاهی بازار آشفته‌ای دارند. بسیاری از فروشگاه‌ها و عطاری‌ها ادعای عرضه روغن گیاهی اصل و باکیفیت دارند، فریب چنین ادعاهایی را نخورید. حتماً روغن گیاهی را از فروشگاه‌های معتبر با مجوزهای سازمان‌های بهداشتی خریداری کنید.

سخن پایانی

روغن گیاهی برای مو هزارویک خاصیت دارد. سعی کردیم در این مطلب خاصیت‌های مهم این روغن‌ها را برای شادابی و لطافت طره گیسوان شما مطرح کنیم. امیدواریم به لطف این اطلاعات، روغن گیاهی مناسب مو را انتخاب کنید. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم اطلاعات سودمندی درباره انواع روغن های مفید برای مو دارید، خواهشمندیم این اطلاعات را در قسمت نظرات با همراهان خود در مو‌تن‌رو و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

استفاده از روغن گیاهی چه تاثیری برای مو خواهد داشت؟

روغن گیاهی برای مو شادابی و نشاط را به ارمغان می‌آورد. موها را پرپشت‌ می‌کند و شوره و التهاب‌های پوست سر را از بین می‌برد.

روغن گیاهی مناسب مو چه ویژگی‌هایی دارد؟

روغن گیاهی پوست سر را ملتهب نمی‌کند. در نتیجه اگر پوست حساسی دارید، با خیال راحت می‌توانید برای پرپشت‌شدن موها و تقویت آن‌ها از روغن‌های گیاهی کمک بگیرید.

بهترین روغن‌ها برای مو کدام هستند؟

روغن کرچک برای مو، روغن آویشن و روغن درخت چای به‌عنوان بهترین روغن گیاهی برای مراقبت از مو شناخته می‌شود.