زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

بالیاژ مو؛ مهم‌ترین نکات + روش انجام در خانه

wordcamp
1,003
12 دقیقه
بالیاژ مو؛ مهم‌ترین نکات + روش انجام در خانه

وجود شیوه‌های مختلف برای رنگ مو می‌تواند باعث سردرگمی شود. هرکسی از خودش می‌پرسد «کدام روش مناسب‌تر است». برخی تکنیک‌ها از جمله هایلایت مو، گاهی طبیعی به نظر نمی‌رسند. بعضی دیگر هم دردسر زیادی دارند. یافتن روشی که هم زیبا باشد و هم در دسترس، می‌تواند تبدیل به دغدغه‌ی هربانویی شود. چندسالی است که استفاده از بالیاژ مو در حال افزایش است. از طرفی دیگر، این تکنیک جلوه‌ای طبیعی دارد و حتی می‌توانید آن را در خانه انجام دهید. پس اگر می‌خواهید سوار بر امواج مد بدرخشید، این مطلب را از دست ندهید. پس از پایان متن، هم با تفاوت این تکنیک نسبت به سایر روش‌ها آشنا می‌شوید و هم توانایی انجام آن را در خانه پیدا خواهید کرد. با ما همراه باشید.

بالیاژ مو چیست؟

بالياژ (balayage) یکی از انواع روش‌های رنگ مو است که رنگ از طریق برس روی تارهای مو قرار می‌گیرد. ریشه‌ی اسم این شیوه نیز به کلمه‌ی فرانسوی «Balayer» برمی‌گردد که به معنای جارو کردن است. با انتخاب بالیاژ به دلیل ترکیب رنگیِ مناسب، موی شما طبیعی جلوه می‌کند. از آن‌جایی هم که نیاز به به کمک خاصی ندارید، خودتان توانایی انجام آن را خواهید داشت.

در بالیاژ قسمت‌های نزدیک به ساقه‌ی مو رنگ کم‌تری دریافت می‌کنند و هرچه‌ به سمت پایین می‌آیید، پهنای آن بیشتر می‌شود. به همین دلیل هم رنگ‌ موهای شما بسیار ملایم خواهد بود.

تفاوت بالیاژ و هایلایت

  • پیچیدگی: در هایلایت مو می‌توانید هررنگی را که نسبت به رنگ طبیعی موهای شما روشن‌تر است، انتخاب کنید. در روش سنتی هایلایت برای اشباع و حفاظت از قسمت رنگ شده، نیازمند استفاده از فویل آلومینوم هستید. زیرا بخش‌های مختلف مو رنگ متفاوتی دارند، در نتیجه با استفاده از این فویل‌ها آن‌ها را دسته‌بندی می‌کنند. اما در تکنیک بالیاژ، نیازی به این کارها نیست.
  • روش انجام: بالیاژ کردن به اصطلاح یک تکنیک Free-hand است و نیازمند طراحی خاصی نیست. در عوض هایلایت نیاز به دقت و ساختار دارد. در نتیجه برای رسیدن به یک نتیجه‌ی مطلوب، نیازمند برنامه و مهارت خواهید بود.
  • دامنه‌ی پوشش: در بالیاژ از نزدیکی جوانه‌ی مو تا پایین موها رنگ می‌شود. این در حالی است که هایلایت، محدوده‌ی ریشه تا انتهای مو را پوشش می‌دهد.
  • شیوه‌ی نگه‌داری از مو: با بالیاژ مو نیاز به مراقب‌های کم‌تری خواهید داشت. پس می‌توانید بدون نگرانی خاصی اجازه‌ی رشد مجدد به موهایتان بدهید. اما در صورت انتخاب هایلایت، موها پس از رشد نیاز به ترمیم دارند.
  • میزان شخصی‌سازی: هنگام بالیاژ می‌توانید برای رسیدن به نتیجه‌‌ی متناسب با فرم صورت‌تان، دست به شخصی سازی بزنید. میزان این کار در روش هایلایت، بسیار کم‌تر از تکنیک قبلی است و محدودیت بیشتری را تجربه می‌کنید.
  • زمان مورد نیاز: برای انجام بالیاژ شما معمولا به ۴۵ دقیقه وقت نیاز دارید و بیشترین حد آن ۳ ساعت است. بسته به نوع و وضعیت موهای شما، هایلایت آن می‌تواند بین ۱ تا ۳ ساعت طول بکشد.

مقایسه بالیاژ و آمبره

آمبره مو یکی دیگر از روش‌های تغییر رنگ مو است و در آن از دو تُنِ رنگی استفاده می‌شود. در این تکنیک رنگ موها از سایه‌های تیره‌تر به سمت سایه‌های روشن حرکت می‌کند تا یک شیب مناسب ایجاد شود. معمولا نیز رنگ تیره‌تر شبیه رنگ طبیعی موی فرد و بخش‌های انتهایی به رنگ بلوند است.

باید گفت در مقایسه با آمبره افراد بیشتری تمایل به بالياژ موهایشان دارند. در آمبره رنگ موی طبیعی افراد به دلیل ترکیب با یک رنگ روشن، جلوه‌ی بیشتری پیدا می‌کند. اما بالیاژ ترکیب رنگی روشن‌تر و طبیعی‌تری را به مو می‌بخشد.

برای چه کسانی بالياژ مناسب است؟

اگر به دنبال رنگی ملایم، سایه‌هایی روشن و با نگه‌داری ساده هستید پس به سراغ بالیاژ بروید. همچنین در صورت تمایل به انتخاب‌های متنوع‌تر، بالیاژ مو روش بهتری به نظر می‌آید. البته برای این کار نباید قبلا موهایتان را رنگ کرده باشید.

اما وقتی موهایی با رنگی برجسته و کنتراست بالا می‌خواهید، بالیاژ مناسب شما نیست. پس اگر توانایی مراقبت از رنگ موی‌تان را دارید، هایلایت گزینه‌ی مناسب شما است. با انجام آن نیز از رنگ مویی یک‌دست بهره‌مند می‌شوید.

بالیاژ موی قرمز
روی موهای قرمز و شرابی نیز می‌توان از بالیاژ استفاده کرد.

نکات مهم قبل از بالیاژ

برای این‌که نتیجه‌ی نهایی کار باکیفیت باشد، باید به برخی موارد توجه کنید. در ادامه‌ی این بخش به این موضوع‌ها می‌پردازیم.

انتخاب رنگ مناسب

بسته به موهای خودتان، باید رنگی را انتخاب کنید که با فرم سر و آرایش صورت شما سازگار باشد. پس بنابراین:

  • برای موی قهوه‌ای تیره: بانوانی که این رنگ مو را دارند از رنگ بلوند روشن استفاده کنند. اگر موهای شما شکلاتی یا قهوه‌ایِ خاکستریِ تیره است، برای هایلایت به سراغ یک رنگ بلوند روشن بروید. این ترکیب رنگی باعث براق و جذاب شدن موها می‌شود.
  • برای موی قهوه‌ای روشن: اگر شما دارای رنگ مو سری ماهاگونی یا گردویی هستید، از سایه‌هایی با ترکیب رنگ زرد استفاده کنید. برای مثال رنگ کاراملی پیشنهاد خوبی است. استفاده از رنگ عسلی یا کاراملی حس گرما را به ظاهر شما می‌بخشد.
  • برای موهای بلوند: در صورتی که موهای شما بلوند تیره است، ترکیب آن با رنگ‌های کتانی یا بژ پیشنهاد می‌شود. استفاده از این رنگ‌ها روی موهای بلوند یا یخی باعث ایجاد سایه‌هایی خاکستری-سبز می‌گردد.
  • برای موهای بلوند زرد: این دسته از بانوان برای بالیاژ می‌توانند از رنگ طلایی استفاده کنند. این ترکیب روی مو رنگی روشن‌تر را پدید خواهد آورد که شباهت به عسل می‌دهد. همچنین خواهید توانست به موهای‌تان عمق و حس حرکت را ببخشید.
  • برای موهای قرمز: اگر موهای قرمز یا شرابی دارید، برای بالیاژ مو نیز از همین طیف رنگی استفاده کنید.

نشستن موها قبل از بالیاژ

قبل از انجام بالیاژ، از شستن موهای‌تان اجتناب کنید. زیرا ترکیبات شیمیایی موجود روی پوست سر، در طول فرایند رنگ زدن مو مانند یک لایه‌ی محافظ عمل می‌کنند. پس برای دست‌یابی به بهترین نتیجه حداقل یک روز قبل از این کار، اصلا به حمام نروید.

آماده‌سازی محیط

قبل از شروع فرایند، حتما حواستان به محیط اطراف و لباس‌هایتان باشد. برای جلوگیری از آلودگی کف زمین و لباس‌تان، می‌توانید از پارچه یا لباسی کهنه استفاده کنید. اگر هم در محیطی که به راحتی پاک می‌شود، قرار دارید (مانند آشپزخانه یا حمام) باز هم بهتر است یک تکه پلاستیک یا روزنامه روی زمین قرار دهید. در صورت تمایل نیز برای جلوگیری از برخورد رنگ با پوست از ژل نفتی استفاده کنید.

روش بالیاژ مو

تا این‌جا با مهم‌ترین نکات و مقدمات آشنا شدیم. اکنون نوبت به مراحل بالیاژ می‌رسد. حالا در کنار هم قدم‌به‌قدم به داشتن موهایی خوش‌رنگ نزدیک می‌شویم.

ترکیب رنگ با اکسیدان شماره ۱ (ولوم ۲۰)

در این مرحله رنگ را با اکسیدان ۶ درصد درون یک کاسه مخلوط کنید. همچنین به دستورالعمل‌های روی جعبه دقت داشته باشید تا این کار را درست انجام دهید. با استفاده از برس یا اپلیکاتور این دو ماده را مخلوط کنید. تا وقتی که رنگ و اکسیدان به خوبی ترکیب شوند و به رنگ خامه‌ای درآیند، این کار را ادامه بدهید. برای جلوگیری از آلودگی دست‌ها نیز، دست‌کش بپوشید.

امتحان رنگ

قبل از شروع کار یک خط باریک از رنگ را روی موی خودتان امتحان کنید. یک دسته‌ی کوچک از موهای‌تان را بردارید و بخشی از انتهای آن مقداری رنگ بزنید. سپس به ترکیب اجازه‌ی استراحت بدهید. بعد از اندکی نیز سر را بشویید تا نتیجه مشخص شود. این کار به شما اجازه‌ی بررسی رنگ و تناسب آن با مو را می‌دهد.

بخش‌بندی سر

سر خود را به سه قسمت تقسیم کنید؛ بالا، وسط و پایین. حالا دو طرف موهای بخش میانی را مانند دم در اطراف گوش گره بزنید. با این کار می‌توانید به راحتی روی قسمت پایینی کار کنید.

جدا کردن یک بخش از قسمت پایین

یک رشته نازک مو را از قسمت پایین سر انتخاب کنید. البته پهنای آن به سلیقه‌ی شما بستگی دارد. با این حال معمولا در بالیاژ از پهنای ۲.۵ سانتی‌متری استفاده می‌شود. سپس روی آن بخش با برس رنگ بزنید.

پخش رنگ

رنگ را با استفاده از براش آرایشی یا انگشتان‌تان روی مو پخش کنید. با استفاده از یک دست تارهای مو را نگه‌دارید و با دست دیگر آن را به رنگ آغشته کنید. این کار را به آرامی انجام دهید. وقتی به قسمت‌های انتهایی می‌رسید پخش رنگ را شدیدتر کنید. همچنین به پهنای کم‌تری از مو رنگ برسانید.

بالیاژ موی کوتاه
حتی موهای کوتاه نیز با بالیاژ جذاب‌تر می‌شوند.

نکته مهم: برخلاف روش‌های سنتی، در این تکنیک تنها بخشی از مو به رنگ آغشته می‌شود. پس حواستان به ریشه‌ی مو باشد که رنگی نشود. همچنین در بالیاژ مو (به‌ویژه برای موهای بلند) معمولا رنگ در میانه‌ی تارهای مو محو می‌شود. اگر نیز موهایی کوتاهی دارید مراقب میزانی که رنگ می‌کنید باشید. زیرا احتمال دارد خط رنگ تصادفا طولانی‌تر شود.

رنگ سایر بخش‌های سر

برای مثال اگر سمت راست را رنگ زدید، حالا یک دسته مو از سمت چپ سر انتخاب کنید. مجددا مرحله‌ی قبل را انجام دهید. براش یا انگشت‌تان را از بالا به پایین و از پایین به بالا بکشید. پهنای رنگ می‌تواند همان ۲.۵ سانتی‌متر باشد.

پس از پایان قسمت انتهایی سر، در صورت تمایل موهای‌تان را با فویل بپوشانید. البته اگر موهای‌تان را به درستی با گیره یا گره جدا کردید، امکان بالیاژ بدون فویل نیز وجود دارد. حالا نوبت به بخش‌های بالایی و میانی سر است. البته توجه کنید قسمت پایین مو باید روشن‌تر باشد.

استراحت به رنگ و شستشو مو

طبق دستورالعمل موجود روی جعبه، منتظر بمانید تا رنگ تأثیرش را بگذارد. به طور معمول این زمان بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. پس از آن با یک شامپوی مناسب موی خود را آبکشی کنید. تبریک می‌گوییم، حالا صاحب موهایی درخشان و جذاب‌تر شدید.

چگونه از بالیاژ مراقبت کنیم؟

انجام بالیاژ چندان سخت نبود. اما برای حفظ کیفیت آن باید به نکاتی توجه کرد. برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • تجدید رنگ: موهای خود را هر چهار ماه یکبار مجددا رنگ کنید. نسبت به هایلایت این روش مراقبت کم‌تری می‌خواهد، اما این به معنای جواز بی‌خیالی نیست. البته نیازی نیست مداوم درگیر رفت‌وآمد به سالن باشید. به راحتی می‌توانید بالیاژ را در خانه تجدید کنید.
  • جلوگیری از تغییر رنگ مو: در صورتی که موهایتان کم‌رنگ شد از تونر یا شامپوی فلفل استفاده کنید. این نوع مواد می‌توانند تن رنگی زرد یا نارنجی را از روشن به خنثی تبدیل کنند.
  • شستشوی به اندازه‌ی مو: برای حفظ سلامت مو از شستشوی بیش از حد آن اجتناب کنید. پس نیازی نیست که یک روز در میان به حمام بروید. استحمام به فاصله‌ی دو روز می‌تواند به حفظ نشاط موها منجر شود. اگر هم تعریق زیاد سر برای‌تان قابل تحمل نیست، برای راحتی بیشتر از بهترین شامپوها برای موهای چرب استفاده کنید.
  • انتخاب شامپو مناسب: برای جلوگیری از آسیب به موها به سراغ شامپوهای بدون سولفات بروید. این ماده در شامپوهای معمولی موجود است و باعث خشکی موی شما خواهد شد. پس هنگام خرید به ترکیبات روی بسته حتما دقت کنید.
  • استفاده از نرم‌کننده: یک نرم‌کننده باکیفیت بخرید و حداقل هفته‌ای یکبار با آن سرتان را بشویید. حواستان مخصوصا به قسمت‌های انتهایی مو باشد.
  • محفاظت از مو: اتوی مو و سشوار توانایی آسیب به موهای شما را دارند. اگرمی‌خواهید از این وسایل کنید، پس حتما اسپری محفاظ مو نیز به همراه داشته باشید.
  • اجتناب از آب شور:‌ آب شور یا دارای کلر می‌تواند رنگ موی شما را خراب کند. پس وقتی به استخر یا دریا می‌روید، از خیس شدن موهای خود جلوگیری کنید. استفاده از کلاه شنا نیز به شما یاری می‌رساند.

جمع‌بندی

یکی از روش‌های رنگ مو بالیاژ است. تفاوت این تکنیک با هایلایت در پیچیدگی کم‌تر بالیاژ و سادگی آنجام آن است. به همین دلیل خودتان می‌توانید در خانه این کار را انجام دهید. این روش مناسب کسانی است که به دنبال موهایی روشن‌تراند. البته نباید قبل از آن موهای خود را رنگ کرده باشید.

قبل از شروع بالیاژ بهتر است از شستشوی مو اجتناب کنید. با استفاده از پارچه‌ا‌ی کهنه، روزنامه یا پلاستیک، محیطی ایمن بسازید. حالا نوبت ترکیب رنگ با اکسیدان است. سپس ترکیب را روی یک دسته از موهایتان امتحان کنید. اگر ترکیب مورد پسند بود روی سایر بخش‌های سر نیز آن را قرار دهید.

سه زن با بالیاژ مو
از آن‌جایی که رنگ بالیاژ ملایم است، موهای شما جلوه‌ای طبیعی می‌گیرند. در این تصویر میزان تفاوت رنگ استفاده شده و رنگ طبیعی موی اشخاص در تصویر مشخص است.

برای حفظ کیفیت بالیاژ نیاز است که رنگ را پس از ۴ ماه تجدید کنید. همچنین استفاده از شامپوی بدون سولفات و نرم‌کننده، موهای شما را شاداب نگه ‌می‌دارد. این‌ها مهم‌ترین نکات راجع به موضوع‌مان بود. اگر شما نیز اطلاعاتی دارید یا تجربه‌ی انجام آن را داشتید، نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول مربوط به بالیاژ

بالیاژ مو چیست؟

بالیاژ یک تکنیک رنگ زدن به مو است که در آن از رنگ‌های روشن‌تر استفاده می‌شود. همچنین به‌هیچ‌وجه در این روش ریشه‌ی مو رنگ نمی‌شود.

تفاوت بالیاژ و هایلایت در چیست؟

در هایلایت، حتی ریشه‌ی مو نیز رنگ می‌شود. کنتراست رنگ موها در این روش بیشتر است. همچنین انجام آن نیاز به دقت بیشتری دارد. اما بالیاژ رنگ‌ی ملایم و طبیعی به مو می‌بخشد. قسمت‌های بالایی مو تیره‌تر هستند و تنها جوانه‌ی مو رنگ می‌شود.

آیا بالیاژ برای من مناسب است؟

این شیوه برای همه‌ی موها با هررنگ و اندازه‌ای مناسب است. البته نباید قبل از انجام این کار موی شما رنگ شده باشد.

می‌توان بالیاژ را در خانه انجام داد؟

بله انجام این کار ساده است و با وسایل ابتدایی حتی در خانه نیز قابل انجام است.

برای انجام بالیاژ به فویل نیز نیازی هست؟

اگر موی خود را با گیره یا حتی گره به درستی بسته باشید، نیازی به فویل نخواهد بود. البته می‌توانید برای محکم کاری در صورت تمایل از فویل استفاده کنید.