زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

هیالورونیک اسید چیست و نحوه استفاده از آن چگونه است؟

wordcamp
5,977
17 دقیقه
هیالورونیک اسید چیست و نحوه استفاده از آن چگونه است؟

استفاده از ترفندهای کاربردی برای مراقبت از پوست در سلامت آن اثر به سزایی دارد. محصولات مراقبتی مختلفی که در روتین پوستی روزانه از آن‌ها بهره می‌گیرید شامل مواد ارگانیک یا شیمیایی متعددی در فرمولاسیون خود هستند که به افزایش سلامت پوست در نتیجه حفظ شادابی، نشاط، طراوت و لطافت آن کمک می‌کند. هیالورونیک اسید جز ضروری‌ترین و اصلی‌ترین موادی است که در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی موجود در بازار وجود دارد. این ماده با ساز و کار مناسب به مراقبت بهتر و بیشتر از پوست کمک کرده و جز آن دسته از ترکیباتی است که استفاده از آن همواره مورد توصیه متخصصان پوست بوده است.

هیالورونیک اسید به صورت طبیعی در برخی قسمت‌های بدن مانند پوست، مفاصل و چشم‌ها وجود دارد و به دلیل حفظ و ذخیره مقادیر مناسب رطوبت در خود بافت‌ها و مفاصل بدن را به شکل لغزنده درآورده و از خشکی آن‌ها جلوگیری می‌کند. خواص هیالورونیک اسید برای حفظ رطوبت و آبرسانی به پوست باعث شده است این ماده در بسیاری از محصولات جوان کننده پوست کاربرد ویژه داشته باشد. در ادامه این مطلب علاوه بر معرفی هیالورونیک اسید به صورت دقیق و گسترده، فواید و عوارض این ماده در محصولات مراقبتی را برمی‌شماریم و شیوه استفاده از مواد بهداشتی و مراقبتی حاوی هیالورونیک اسید را توضیح می‌دهیم.

توضیح مختصری از هیالورونیک اسید

هیالورونیک اسید در دسته ترکیبات شیمیایی آلی طبقه بندی شده و هیدروکربنی طبیعی است که در ماتریکس بیرونی سلول‌های بافت‌های مختلفی از بدن مانند پوست، چشم، غضروف و استخوان یافت می‌شود. هیالورونیک اسید به عنوان قوی‌ترین ترکیب جاذب رطوبت و مواد مغذی در بدن به التیام زخم‌های مختلف نیز کمک شایانی می‌کند.

در بدن هر انسان به طور متوسط حدود ۱۵ گرم هیالورونیک اسید وجود دارد که در بخش‌های مختلف بدن تقسیم شده است. از دارو‌های حاوی هیالورونیک اسید جهت درمان خشکی چشم و بینی، آرتروز، آب مروارید و بی اختیاری ادرار استفاده می‌شود. خاصیت مرطوب کنندگی و آبرسانی این ماده کاربرد آن در مواد آرایشی و بهداشتی پوست را گسترش داده است. در روتین مراقبت از پوست، هیالورونیک اسید جز ترکیبات موثر و اثر بخش محسوب می‌شود و استفاده از آن در صنعت محصولات آرایشی و بهداشتی قدمتی طولانی دارد.

فواید هیالورونیک اسید

این ماده علاوه بر تاثیرات مثبت در کاهش سرعت روند پیری پوست به عنوان مرطوب کننده‌ای قوی به آبرسانی سلول‌ها و لایه‌های عمیق پوست کمک می‌کند. بسیاری از محصولات مراقبتی که به عنوان محصولات ضد چین و چروک و خطوط پوستی قرار می‌گیرند، حاوی مقادیر مناسبی از هیالورونیک اسید در فرمولاسیون خود هستند. این ماده خاصیت کشسانی و انعطاف پذیری پوست را افزایش داده و به واسطه جذب رطوبت و ذخیره آن از خشکی پوست جلوگیری می‌کند. از خواص هیالورونیک اسید موجود در محصولات مراقبت از پوست به منظور کاهش التهاب و قرمزی پوست نیز استفاده می‌شود.

این ماده همچنین به عنوان تامین کننده قوی اگزما برای پوست‌های حساس و آسیب پذیر به مصرف می‌رسد. افرادی که دچار زخم‌ها و جراحات موضعی شده‌اند نیز می‌توانند از محصولات موضعی حاوی هیالورونیک اسید برای ترمیم و بازسازی پوست و بهبود زخم‌های خود بهره بگیرند. ویژگی متمایز هیالورونیک اسید به عنوان ماده‌ای استثنایی و شفابخش را می‌توان به قدرت اتصال این ترکیب با مولکول‌های آب نسبت داد. هیالورونیک اسید‌ها قادر هستند تا ۱۰۰۰ برابر وزن خود با مولکول‌های آب پیوند برقرار کنند. این مواد جاذب مقادیر بالای رطوبت هستند و مولکول‌های آب را در لایه سطحی پوست نگه می‌دارند. به این ترتیب پوست در تماس با حجم مناسبی از آب و ذخیره مقادیر کافی آن همواره هیدراته باقی می‌ماند و شفافیت و درخشندگی خود را حفظ خواهد کرد. در ادامه مهم‌ترین خواص استفاده از هیالورونیک اسید را معرفی می‌کنیم.

در بلاگ موتن رو بخوانید: راه‌های تشخیص و درمان خشکی پوست صورت و بدن

خواص و فواید استفاده از هیالورونیک اسید چیست؟

همان‌طور که گفتیم، خواص هیالورونیک اسید مختلف است و می‌توان از آن برای بهبود وضعیت پوست استفاده کرد. در ادامه با خواص و فواید استفاده از هیالورونیک اسید آشنا خواهید شد:

رطوبت رسانی به پوست بدن

وجود مقادیر کافی آب در سلول‌های پوستی با شاداب و جوان ماندن لایه‌های پوست رابطه مستقیم دارد. به همین جهت توصیه می‌شود علاوه بر استفاده از مایعات فراوان در طول روز به استفاده از کرم آبرسان و مرطوب کننده نیز توجه داشته باشید. روزانه مقادیر قابل توجهی از آب موجود در بدن از طریق منافذ پوستی تبخیر می‌شوند. خشک شدن پوست بدن زمینه لازم برای ایجاد شکنندگی، التهاب، قرمزی و خارش در پوست را ایجاد می‌کند. به همین دلیل لازم است استفاده از آبرسان ها و محصولات مرطوب کننده در روتین پوستی خود را جدی بگیرید چرا که استفاده از مواد آبرسان برای پوست‌های خشک و حساس اهمیت به سزایی دارد و جز تکنیک‌های درمانی موثر نیز محسوب می‌شود.

هیالورونیک اسید‌ها تبخیر آب از سلول‌های سطحی پوست را مهار کرده و به این ترتیب پوست را مرطوب و هیدراته نگه‌ می‌دارند. بنا بر این هیالورونیک اسید را می‌توان ترکیبی دانست که از اتلاف آب موجود در لایه‌های سطحی پوست ممانعت می‌کند و سرعت تبخیر آب از پوست را کاهش می‌دهد تا سلول‌های پوستی برای مدت زمان بیشتری مرطوب و هیدراته باقی بماند.

افزایش لطافت و نرمی پوست

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد استفاده از هیالورونیک اسید به افزایش کشسانی پوست کمک کرده و از زبر و خشن شدن آن جلوگیری می‌کند. ممکن است با افزایش سن، تغییرات هورمونی، تاثیرات منفی آب و هوا و یا مصرف برخی داروها متوجه زبر شدن پوست خود شوید. در این صورت محصولات حاوی هیالورونیک اسید به نرم و لطیف شدن پوست شما کمک می‌کند.

جلوگیری از پیری زودرس پوست

از آنجایی که حدود نیمی از هیالورونیک اسید موجود در بدن در بافت پوست ذخیره می‌شود، در صورتی که این حجم از هیالورونیک اسید در سلول‌های پوستی کاهش یابد روند ایجاد چین و چروک و خطوط پیری سرعت خواهد گرفت. زمانی که پوست شما در معرض تابش اشعه‌های مضر نور خورشید قرار می‌گیرد یا حجم بالایی از آلودگی‌های موجود در هوا بر روی ساختار حساس و شکننده پوست اثر می‌گذارند، چین و چروک های پوستی و اثرات پیری ناشی از این آسیب‌ها افزایش خواهد یافت.

استفاده از هیالورونیک اسید از طریق مواد مراقبت از پوست مقاومت و کشسانی سلول‌های پوست را افزایش داده و بر چین و چروک های عمیق پوستی اثر می‌کند. مطالعات و تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که مصرف هیالورونیک اسید در بلند مدت نتایج مثبتی به همراه دارد و تعداد و عمق چین و چروک های پوستی را کاهش می‌دهد و از پیری زودرس پوست جلوگیری می کند . ویژگی‌های منحصر به فرد هیالورونیک اسید در کاهش اثرات پیری پوست باعث شده است که از آن در محصولات مراقبتی مختلف برای کاهش چین و چروک های دور چشم، دور لب و … استفاده کنند.

کاهش التهاب پوست

از محصولات حاوی هیالورونیک اسید می‌توان برای بهبود نشانه‌های اگزمای پوستی استفاده کرد. بر اساس تحقیقات و آزمایش‌های به عمل آمده، فوم‌های حاوی هیالورونیک اسید در مقایسه با امولسیون‌ها و کرم‌های حاوی سرامید به نحو موثر‌تری در درمان اگزمای خفیف تا متوسط اعمال اثر می‌کند.

بهبود زخم‌ها

محصولات مراقبتی و درمانی حاوی هیالورونیک اسید در ترمیم زخم و بازسازی پوست آسیب دیده اثر گذار هستند. از آنجایی که هیالورونیک اسید به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند، فرایند بازسازی بافت و بهبود زخم‌ها توسط این ماده نیز با سرعت بیشتری سپری خواهد شد و نقش بازسازی کننده و ترمیم کننده برای پوست را دارد . چنانچه در قسمتی از پوست خود دچار جراحت شده‌اید می‌توانید از محصولات حاوی هیالورونیک اسید برای التیام التهاب و ترمیم بافت آسیب دیده کمک بگیرید.

سرم هیالورونیک اسید

هیالورونیک اسید تا سنین جوانی به شکل طبیعی در بدن تولید می‌شود، اما به مرور و در نتیجه افزایش سن از میزان تولیدات هیالورونیک اسید بدن کاسته شده و لازم است برای حفظ طراوت و شادابی پوست این ماده را از طریق محصولات مراقبتی به پوست خود برسانید.

سرم هیالورونیک اسید علاوه بر جوان سازی پوست به افزایش سلامت آن کمک می‌کند. محصولات حاوی این مواد لایه‌های عمیق پوست را آبرسانی کرده و باعث جذب و ماندگاری این رطوبت در سلول‌های پوستی می‌شوند. در نتیجه خرید و استفاده از سرم هیالورونیک اسید به هیدراته نگهداشتن پوست و افزایش لطافت پوست کمک خواهید کرد. سرم‌های حاوی هیالورونیک اسید حالت ارتجاعی و کشسانی پوست را افزایش داده و از این طریق مقاومت سلول‌های پوستی در برابر آسیب را افزایش می‌دهند.

استفاده مداوم و برنامه ریزی شده از سرم‌های حاوی هیالورونیک اسید ساخت برند های معتبر به شما کمک می‌کند تا پوست خود را شاداب و روشن نگهدارید. برای افرادی که به محدوده میانسالی نزدیک می‌شوند، استفاده از سرم های حاوی هیالورونیک اسید توصیه‌ای ضروری محسوب می‌شود. این مواد از تسریع روند پیری پوست جلوگیری کرده و علائمی مانند چین و چروک، خطوط پیری، شل شدن و افتادگی و خشکی و زبری پوست را کاهش می‌دهند؛ به این ترتیب این محصول به عنوان لیفت کننده و روشن کننده پوست صورت کاربرد بسیار گسترده‌ای دارد.

سرم‌های حاوی هیالورونیک اسید با افزایش سطح رطوبت سلول‌های پوستی به بهبود زخم‌ها سرعت بخشیده و التهاب و قرمزی پوست را کاهش می‌دهند. سرم هیالورونیک اسید با قدرت بالا به جذب رطوبت پرداخته و آب را در سلول‌های پوستی به دام می‌اندازد تا از افزایش سرعت تبخیر آن جلوگیری شود. این سرم علاوه بر افزایش رطوبت پذیری پوست به نرمی و لطافت آن نیز کمک کرده و در بهبود زخم‌ها و جراحات ایجاد شده موثر عمل می‌کند.

نحوه استفاده از سرم هیالورونیک اسید

برای اینکه بتوانید به بهترین نحو از پوست خود مراقبت کنید به مجموعه‌ای از مواد مراقبتی موثر و کار آمد در روتین معمول پوستی نیاز دارید. این محصولات شامل پاک کننده‌ها، شوینده‌ها، سرم‌ها، ماسک‌ صورت، مرطوب کننده‌ها و ضد آفتاب‌ها هستند. قبل از استفاده از سرم هیالورونیک اسید لازم است پوست خود را با پاک کننده‌های مناسب و ملایم پاکسازی کنید. بعد از مرحله پاک سازی باید مقدار مناسبی از سرم هیالورونیک اسید را بر روی پوست خود را که نسبتا مرطوب است بمالید.

زمانیکه تمام بخش‌های پوست صورت به طور یکدست با قشر نازکی از سرم هیالورونیک اسید پوشانده شد، می‌توانید از مرطوب کننده یا آبرسان و ضد آفتاب استفاده کنید. توجه به مراتب یاد شده تاثیر استفاده از هیالورونیک اسید بر سلامت پوست را افزایش می‌دهد. به این ترتیب سلول‌های پوستی حجم مناسبی از آب را در خود جای داده و پوست شما حجیم زیبا خواهد بود.

استفاده از سرم هیالورونیک اسید در یک روتین پوستی متعادل باعث می‌شود پوست صورت در طول روز هیدراته و مرطوب باقی بماند. در ادامه ترتیب استفاده از مواد مغذی و مراقبتی در روتین پوستی را عنوان می‌کنیم:

  • استفاده از پاک کننده‌ها و ژل شستشوی صورت
  • استفاده از سرم هیالورونیک اسید
  • استفاده از مرطوب کننده یا آبرسان
  • استفاده از ضد آفتاب با SPF مناسب

عوارض سرم هیالورونیک اسید

همانطور که گفته شد هیالورونیک اسید در فرم طبیعی در بدن تولید می‌شود و مقادیر قابل توجهی از آن در سلول‌های پوستی وجود دارند. از این رو استفاده از محصولات حاوی هیالورونیک اسید منجر به بروز واکنش‌های تهاجمی و خطرناک از جانب سلول‌های پوستی نخواهد شد. با این حال در موارد نادر نمونه‌هایی از بروز واکنش‌های آلرژیک و حساسیت‌های موضعی  در نتیجه تماس و جذب مقادیر مختلفی از هیالورونیک اسید در پوست مشاهده شده است که علل گوناگونی دارد.

در برخی موارد دوز هیالورونیک اسید موجود در ساختار یک محصول بیشتر از محدوده استاندارد است. استفاده مداوم از محصول یاد شده در روتین پوستی حساسیت‌ها و واکنش‌های آلرژیک را به دنبال خواهد داشت. با این وجود ممکن است برخی از واکنش‌های خطر آفرین نیز در پی حساسیت پوست نسبت به سایر فرآورده‌ها و مواد موجود در فرمولاسیون محصول مورد نظر رخ دهد و ایجاد واکنش‌ها به اعمال تاثیرات هیالورونیک اسید بر روی پوست مرتبط نباشد.

آیا مصرف هیالورونیک اسید در دوره بارداری و شیردهی با ممنوعیت همراه است؟

استفاده موضعی از هیالورونیک اسید در قالب محصولات آرایشی و بهداشتی یا مراقبتی در دوره بارداری یا شیردهی با محدودیت یا ممنوعیت همراه نیست و این مواد با جذب پوستی عارضه خاصی بر سلامت مادر و جنین و یا نوزاد نخواهد داشت. با این وجود افرادی که قصد داریند هیالورونیک اسید را از طریق تزریق دریافت کنند و در دوره بارداری یا شیردهی قرار دارند، باید پیش از تزریق با پزشک خود مشورت کنند.

بنابراین نمی‌توان دستورالعمل یکسانی برای استفاده از هیالورونیک اسید در دوره بارداری یا شیردهی جهت استفاده تمامی افراد معین کرد و ممکن است مقادیر خاصر از این ماده در برخی افراد فاقد عارضه و در بعضی دیگر با ایجاد عوارض احتمالی همراه باشد.

هیالورونیک اسید خوراکی

اگرچه هیالورونیک اسید یا هیالورونان به شکل طبیعی در بدن تولید می‌شود، اما در فرآورده‌های خوراکی مانند سبزیجات برگ دار، گوشت گاو و سویا نیز مقادیر فراوانی از این ماده وجود دارند؛ بنابراین گنجاندن این مواد خوراکی در رژیم تغذیه‌ای به افزایش مقادیر هیالورونیک اسید در بدن کمک می‌کند.

هیالورونیک اسید در مواد غذایی علاوه بر کمک به جوان سازی پوست از طریق حفظ رطوبت و کمک به لطافت آن در تسکین درد‌های مفصلی، کاهش رفلاکس اسید معده، خشکی واژن، خشکی چشم و بهبود بیماری‌های مربوط به دهان و دندان نیز کم کننده هستند. استفاده از هیالورونیک اسید خوراکی با مصرف منابع این ماده در کنار استفاده مداوم از محصولات مراقبتی خاصی که در فرمولاسیون خود حاوی مقادیر کافی از این ترکیب هستند، به بهبود شرایط پوست و جوان سازی هرچه بیشتر لایه‌های پوستی کمک می‌کند.

ژل هیالورونیک اسید

با افزایش سن میزان هیالورونیک اسید ذخیره شده در سلول‌های پوست کاهش می‌یابد و نشانه‌های پیری با نمایان شدن چین و چروک و خطوط بر روی پوست خود نمایی می‌کنند. بسیاری از افراد برای لیفت پوست و جوان سازی آن از فیبر‌های محتوی هیالورونیک اسید استفاده می‌کنند.

تزریق ژل هیالورونیک اسید در قالب موارد بدون عوارض و واکنش‌های خطر آفرین به جوان سازی پوست کمک می‌کند؛ به این ترتیب تزریق ژل‌های قابل جذب هیالورونیک اسید با هدف برجسته کردن لب‌ها و گونه‌ها انجام می‌شود. ژل‌های هیالورونیک اسید با تاثیرات موقتی بر پوست و قدرت جذب در سلول‌های پوستی بین ۱۰ تا ۱۵ ماه بعد از تزریق و ورود به بدن به مرور جذب می‌شوند. برای تزریق این ژل در لب یا گونه‌ها ابتدا از بی حسی موضعی یا فرایند بلاک عصبی استفاده می‌شود. بنابراین تزریق این ژل در پوست بدون درد و خونریزی انجام خواهد شد و بدون اطلاف زمان به نتیجه مطلوب خواهد رسید.

مزایای استفاده از ژل هیالورونیک اسید چیست؟

از آنجایی که تزریق ژل هیالورونیک اسید برای لیفت پوست و ایجاد برجستگی‌ها در نواحی مختلف صورت ظاهری طبیعی و جذاب به چهره می‌بخشد، طرفداران زیادی داشته و از محبوبیت بالایی برخوردار است. از جمله مزایای تزریق ژل هیالورونیک اسید می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ژل هیالورونیک اسید تزریقی هم نوع با مولکول‌های هیالورونیک اسید موجود در داخل پوست است؛ بنا بر این پس از تزریق و ورود این مواد به بدن شاهد واکنش‌های آلرژیک یا حساسیت‌های موضعی و خطرناک نخواهید بود.
  • ژل هیالورونیک اسید در لایه‌های پوست نفوذ کرده و ظاهری طبیعی و زیبا به پوست صورت می‌بخشد.
  • در صورتی که بعد از تزریق ژل هیالورونیک اسید نتیجه کار برای شما رضایت بخش نباشد، می‌توانید با تزریق آنزیمی خاص حالت و حجم پوست خود را به شکل اولیه برگردانید.
  • تزریق ژل هیالورونیک اسید با عارضه‌های ظاهری همراه نخواهد بود.
  • ژل هیالورونیک اسید بعد از تزریق در زیر پوست جا به جا یا گلوله گلوله نمی‌شود.

تاثیر استفاده از هیالورونیک اسید بر روی پوست‌های چرب چگونه است؟

محصولات مراقبتی و آرایشی حاوی هیالورونیک اسید جز آن دسته از موادی هستند که با انواع مختلف پوست و ویژگی‌های منحصر به فرد آن‌ها سازگار می‌شوند. سرم‌ها، ماسک‌ها و کرم‌های حاوی هیالورونیک اسید بافتی نرم سبک و ژل مانند دارند که آبرسانی به پوست‌های چرب را تسخیر کرده و باعث ایجاد جوش و آکنه در پوست‌های مستعد جوش نخواهند شد.

ترکیب هیالورونیک اسید کومدوژنیک نیست و پس از استفاده از آن منافذ پوستی شما مسدود نخواهد شد. بنابراین پس از استفاده از محصولات آرایشی حاوی هیالورونیک اسید از بابت بسته شدن منافذ پوستی و عدم جذب مواد مغذی یا تنفس پوستی نگران نخواهید بود. علاوه بر این ترکیبات این ماده محدوده PH پوست را دچار عدم تعادل نمی‌کند و ساختاری ملایم از پوست‌های چرب مراقبت خواهد کرد.

هیالورونیک اسید در شرایط آب و هوایی خشک به خشک و شکننده تر شدن پوست سرعت می‌بخشد. زمانیکه هوا خشک است و رطوبت کمی در آن وجود دارد، هیالورونیک اسید برای جذب آب از مولکول‌های آب موجود در سلول‌های پوستی کمک گرفته و رطوبت را از لایه‌های و سلول‌های زیرین پوست خارج می‌کند. به این ترتیب پوست دچار خشکی، کشیدگی و شکنندگی بیشتر خواهد شد. بنابراین چنانچه شرایط آب و هوایی اقلیم شما خشک است، بهتر است به میزان کمتری از محصولات مراقبتی کمتری از هیالورونیک اسید استفاده کنید.

هیالورونیک اسید برای پوست‌های خشک و کم رطوبت آبرسانی کاربردی و مناسب است که با جذب مقادیر بالای آب به افزایش رطوبت پوست کمک می‌کند. برندهای تولید کننده مواد آرایشی و بهداشتی از هیالورونیک اسید در طراحی و ساخت فرمولاسیونی محصولات مراقبتی خود استفاده کرده و آن‌ها را در قالب محصولات جوان کننده، آبرسان، روشن کننده و ‌… وارد بازار می‌کنند. اگر پوستتان به طور طبیعی خشک و شکننده است لازم است از آبرسان ها و مرطوب کننده‌های مناسب پوست خود بهره بگیرید. محصولات حاوی هیالورونیک اسید نیز به شما کمک می‌کند تا علاوه بر آبرسانی به سلول‌های پوستی به حفظ نرمی و رطوبت آن کمک کنید.

نقش هیالورونیک اسید در تقویت مو‌ها

هیالورونیک اسید به افزایش رطوبت فولیکول های مو کمک کرده و حالت خشن، زبر و وز آن‌ها را از بین می‌برد. از محصولات مراقبت از موی حاوی هیالورونیک اسید برای افزایش حجم و طراوت مو استفاده می‌شود. چنانچه در بخش‌هایی از پوست سر خود دچار خشکی یا زخم شده‌اید، می‌توانید برای کاهش نشانه‌های پوسته پوسته شدن یا شکنندگی از هیالورونیک اسید استفاده کنید. علاوه براین هیالورونیک اسید برای بازسازی و ترمیم مو‌هایی که در اثر استفاده از رنگ‌های شیمیایی یا دکلره آسیب دیده‌اند نیز مناسب است.

نتیجه گیری

هیالورونیک اسید ماده‌ای موثر و شفابخش در ترکیبات و ساختار محصولات مراقبت از پوست و مو است که به افزایش سرعت و مقدار جذب رطوبت در این سلول‌ها کمک می‌کند. همانطور که در خلال محتوا توضیح داده شد، استفاده از هیالورونیک اسید در محصولات مراقبتی مزایا و کاربرد زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به حفظ رطوبت و لطافت پوست و مو اشاره نمود.

برای آبرسانی هرچه بیشتر به سلول‌های پوست و موی خود می‌توانید علاوه بر استفاده از محصولات مراقبتی حاوی هیالورونیک اسید در روتین روزانه، از مواد غذایی مختلف که جزء منابع سرشار از هیالورونیک اسید به شمار می‌آیند نیز استفاده نمایید. استفاده از ژل هیالورونیک اسید و تزریق این مواد به پوست نیز روش سوم بهرمندی از این فراورده محسوب می‌شود. در خرید مواد مراقبتی حاوی هیالورونیک اسید علاوه بر اعتبار برند مورد نظر به مقادیر هیالورونیک اسید موجود در ترکیبات این محصولات نیز توجه کنید.