زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

ماسک آرد برنج؛ معرفی بهترین ماسک های آرد برنج برای زیبایی پوست

wordcamp
1,211
12 دقیقه
ماسک آرد برنج؛ معرفی بهترین ماسک های آرد برنج برای زیبایی پوست

استفاده از آرد و آب برنج در روتین‌های مراقبت از پوست آسیایی‌ها، بسیار رایج است. انواع مختلف ماسک آرد برنج برای اهدافی مثل مبارزه با چین‌و‌چروک، جوش و آکنه و لک‌های تیره‌ی پوستی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. چندی پیش در مطلب رشد سریع تر مو درباره‌ی آب برنج تخمیرشده و تاثیر آن در بلندی و زیبایی مو صحبت کردم. در این مطلب قصد دارم علاوه بر بررسی فواید آرد برنج برای پوست، چند ماسک آرد برنج را نیز به شما معرفی کنم. البته نکته‌ی مهم در مورد اثربخشی ماسک‌ها، استفاده از برنج قهوه‌ای یا سبوس برنج است.

 

آرد برنج چیست؟

با آسیاب کردن دانه‌های برنج، آرد این غلات تولید می‌شود. برنج جزء غلات کامل است مانند گندم، جو، چاودار، جو دوسر و ذرت. همه انواع غلات کامل از سه قسمت تشکیل شده‌اند: سبوس، جوانه، آندوسپرم یا درون‌دانه.

سبوس، لایه‌ی بیرونی و سخت دانه‌ی برنج است. به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی آن، سالم‌ترین و بهترین قسمت غلات به حساب می‌آید. سبوس همچنین حاوی اجزای زیستی فعال مانند اسید فرولیک و اسید فیتیک است. این عناصر از سبوس برنج استخراج شده و به برخی محصولات مراقبت از پوست اضافه می‌شوند. جالب اینجاست که در آرد برنج سفید تمام سبوس حذف شده است!

بعضی از آرد برنج‌ها از جدا کردن سه قسمت غلات و آسیاب کردن آن‌ها به نسبت‌های مختلف تهیه می‌شود. آرد حاصل ممکن است کم‌و‌بیش سبوس و جوانه داشته باشد.

اما 99 درصد آرد برنجی که از خواربارفروشی می‌خرید از برنج سفید تهیه می‌شود. مگر اینکه روی بسته‌بندی نوشته شده باشد که از برنج قهوه‌ای تولید شده است. سبوس و جوانه، از برنج سفید حذف می‌شوند، بنابراین تنها چیزی که باقی می‌ماند آندوسپرم نشاسته‌ای است. این در حالی است که، آرد غلات کامل شامل هر سه قسمت هسته است. در آردهای 100 درصد غلات کامل، خواص کامل غلات را دریافت خواهید کرد.

خب چرا این نکته را توضیح دادیم؟ به این دلیل که ماسک آرد برنج سفید مواد مغذی چندانی ندارد. سراسر اینترنت پر از دستورهای مختلف درباره ماسک آرد برنج برای سفیدی پوست و رفع جوش و آکنه است. آیا واقعاً چنین چیزی حقیقت دارد یا افسانه است؟

اگر تمایل به استفاده از ماسک آرد برنج دارید، توصیه می‌شود، آرد برنج قهوه‌ای تهیه کنید. راهکار دیگر این است که مقداری سبوس برنج هم به مواد ماسک آرد برنج سفید خود اضافه کنید.

 

مزایای استفاده از ماسک صورت آرد برنج

ماسک صورتی که با آب برنج یا آرد برنج آماده می‌شود، باعث سلامتی پوست و لطافت و درخشنگی آن می‌شود. چه خوب است اگر این ماده طبیعی و مغذی را به یکی از عناصر ثابت در روتین مراقبت از پوست خود تبدیل کنید. البته به این شرط که اگر قرار است آب برنج را بگیرید یا آرد برنج درست کنید، حتماً از برنج قهوه‌ای استفاده کنید. البته می‌توانید به آرد برنج سفید، پودر سبوس برنج هم اضافه نمایید.

 

مقابله با علایم پیری زودرس 

برنج سرشار از آنتی اکسیدان است. الاستاز یکی از ترکیبات مضری است که توسط رادیکال‌های آزاد در بدن تولید می‌شود و عامل ایجاد علایم پیری زودرس است. آنتی اکسیدان‌های موجود در برنج، اثر این ترکیب مضر را خنثی می‌کنند.

جذب چربی اضافی پوست

یکی دیگر از فواید استفاده از ماسک ارد برنج جمع‌آوری چربی اضافی از روی پوست است. اگر تجربه‌ی استفاده از این نوع ماسک را داشته باشید متوجه می‌شوید که دقیقاً مانند یک لایه‌بردار عمل می‌کند. در اثر استفاده‌ی منظم، منافذ باز پوست شما کاهش پیدا خواهد کرد. علاوه بر این شادابی و نشاط به پوست شما برمی‌گردد.

اسکراب برنج و آلوئه ورا ارگانیک نیوآ
اسکراب برنج و آلوئه ورا ارگانیک نیوآ

 

تسکین پوست آسیب‌دیده به کمک ماسک آرد برنج

غلات برنج خاصیت ضدالتهابی دارد. بنابراین استفاده از این غلات کامل در قالب ماسک روی صورت، می‌تواند خارش و التهاب را تسکین دهد.

 

ترمیم پوست

بیرونی‌ترین لایه پوست به سد دفاعی پوست معروف است. کار آن حفظ رطوبت و چربی مورد نیاز و همچنین مبارزه با عوامل بیماری‌زا است. ماسک آرد برنج می‌تواند از این سد دفاعی طبیعی محافظت کند و در صورت آسیب، آن را ترمیم نماید.

 

مراقبت از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از نور آفتاب

اگر به‌صورت منظم از ماسک آرد برنج قهوه‌ ای استفاده کنید، لک‌های تیره‌ی خورشیدی محو خواهند شد. ممکن است پوست دچار آفتاب‌سوختگی شود، با استفاده از ماسک، اثرات این آسیب را از بین ببرید.

انواع ماسک آرد برنج

خب، تا الان احتمالاً متقاعد شده‌اید که این ماده طبیعی را در روتین مراقبت از پوست خود قرار دهید. در ادامه بحث قصد داریم بهترین دستورات تهیه ماسک آرد برنج را معرفی نماییم.

  1. ماسک آرد برنج برای منافذ باز پوست 

در قسمت قبل گفتیم که یکی از خواص استفاده از این ماسک، جذب چربی اضافی پوست است. اگر درگیر جوش و آکنه باشید حتماً می‌دانید که یکی از علل بروز آن، ترشح چربی بیش‌از‌حد و بسته شدن منافذ پوست است. اولین ماسکی که به شما معرفی می‌کنم، در درمان آکنه و جوش بسیار موثر است.

مواد لازم

آرد برنج قهوه‌ای یا آرد برنج سفید + سبوس برنج

سفیده تخم مرغ

گلیسرین

گلیسیرین آب‌رسان طبیعی پوست است و آن را مرطوب می‌کند، در حالی که سفیده تخم مرغ برای از بین بردن جوش‌ها موثر است. 

یک قاشق غذاخوری آرد برنج، ۱ عدد سفیده تخم مرغ و ۲ تا ۳ قطره گلیسیرین را در ظرفی بریزید و خوب مخلوط کنید. مخلوط را به صورت بمالید. بگذارید 15-20 دقیقه بماند. پس از این مدت، آن را با آب سرد بشویید.

  1. ماسک آرد برنج برای رفع جوش و آکنه 

آرد برنج دوز مناسب چربی را روی پوست حفظ می‌کند. یعنی چربی اضافی را جذب نموده و از این طریق پوست به‌اندازه‌ی کافی تغذیه می‌شود. فایده‌ی دیگر این است که، چربی کمتر روی پوست به کنترل شرایطی مانند جوش‌های سرسیاه، جوش‌های سرسفید و آکنه کمک می‌کند.

مواد لازم

آرد برنج قهوه‌ای یا آرد برنج سفید + سبوس برنج

4 قطره روغن کرچک

4 قطره گلاب

در دستور این ماسک روغن کرچک وجود دارد که با خواص ضدقارچ و التهاب، به تسکین پوست منجر می‌شود. شما پس از استفاده از این ماسک، پوست  بسیار نرم و لطیفی را تجربه خواهید کرد.

یک قاشق غذاخوری آرد برنج، کرچک و گلاب را خوب مخلوط کنید و به مدت 5 دقیقه روی پوست صورت قرار دهید. سپس صورت خود را بشویید و با ملایمت خشک کنید. برای نتیجه‌گیری بهتر هفته‌ای سه بار این کار را تکرار کنید.

 

  1. ماسک آرد برنج برای یکنواخت شدن رنگ پوست

در بعضی افراد رنگ پیشانی با سایر جاهای صورت هم‌خوانی ندارد. مثلاً تیره‌تر است. اگر این مشکل را دارید از این ماسک طبق دستورالعمل ارائه شده استفاده کنید:

مواد لازم

آرد برنج قهوه‌ای یا آرد برنج سفید + سبوس برنج

جو دوسر

عسل

جو دوسر در این ماسک نقش یک لایه‌بردار عالی را بازی می‌کند. عسل هم باعث تسکین پوست می‌شود. وقتی این دو ماده را با آرد برنج ترکیب می‌کنید، یک ترکیب مغذی برای هیدراته شدن و شفافیت پوست در اختیار دارید.

 

یک قاشق غذاخوری از آرد برنج را با همین مقدار جو دوسر ترکیب کنید. با کمی عسل و شیر آن را با شکل خمیری یکدست در بیاورید. ماسک را روی صورت بمالید و 10 دقیقه صبر کنید. حالا وقت شستن صورت با آب خنک است. بعد از شستشوی کامل، با ملایمت خشک کنید و از کرم مرطوب‌ کننده مناسب استفاده نمایید. برای نتیجه گرفتن از این ماسک، هفته‌ای 2 بار آن را روی پوست خود بگذارید.

  1. ماسک صورت آرد برنج برای روشن شدن زیر چشم

تیرگی زیر چشم علل و عوامل مختلفی دارد. خواب بی‌کیفیت و کم، رژیم‌های غذایی غلط و حتی ژنتیک در بروز این پدیده موثر هستند. خبر خوب این است که می‌توانید با استفاده منظم از ماسک آرد برنج و زردچوبه و کشف دلیل اصلی تیرگی زیر چشم، آن را درمان کنید.

مواد لازم

آرد برنج قهوه‌ای یا آرد برنج سفید + سبوس برنج

آرد نخودچی

آب گوجه

زردچوبه

ماسک آرد برنج و آرد نخودچی به روشن شدن پوست و صاف شدن ناحیه اطراف چشم کمک می‌کند. این ماسک هیچ‌گونه عوارضی ایجاد نمی‌کند. فقط نکته این است که برای شستشو نباید پوست نازک و حساس زیر چشم را بکشید یا خشن رفتار کنید.

1 قاشق غذاخوری آرد برنج، 3 تا 4 قاشق غذاخوری آب گوجه فرنگی، 1 قاشق غذاخوری آرد نخودچی و یک قاشق زردچوبه را در یک کاسه کوچک مخلوط کرده و خمیری یک‌دست درست کنید. مخلوط را به اطراف چشم و حتی کل صورت بمالید. بگذارید 15-20 دقیقه بماند. سپس دست را کاملاً خیس کرده و با ملایمت کامل، صورت را با آب ولرم بشویید.

  1. ماسک صورت آرد برنج ضد چین ‌و چروک

اگر علائم پیری زودرس مثل چین‌و‌چروک در صورت شما به‌وجود آمده است از این دستورالعمل برای تهیه ماسک استفاده کنید. سفیده تخم مرغ در کاهش علائم پیری زودرس موثر عمل می‌کند. همان‌طور که قبلاً گفته شد، آرد برنج، اثر الاستاز را از بین می‌برد. الاستاز ترکیبی است که علائم پیری را در بدن ایجاد می‌نماید.

مواد لازم

  • آرد برنج قهوه‌ای یا آرد برنج سفید + سبوس برنج
  • 2 عدد سفیده تخم مرغ

یک قاشق غذاخوری آرد و سفیده را خوب مخلوط کنید و اجازه بدهید 15 دقیقه روی پوست صورت بماند. سپس با دست مرطوب کمی پوست را ماساژ دهید و صورت خود را با آب خنک بشویید. استفاده از مرطوب‌کننده مناسب را فراموش نکنید.

 

  1. ماسک آرد برنج برای شفافیت پوست

این ماسک برای پاکسازی سموم سطح پوست خیلی مناسب است. علاوه بر این می‌تواند به‌عنوان یک ضد لک خانگی و طبیعی برای شما کار کند. چای سیاه خواص آنتی اکسیدانی دارد و برای مبارزه با جوش و آکنه نیز مفید است.

مواد لازم

 

  • 1 قاشق غذاخوری آرد برنج قهوه‌ای یا آرد برنج سفید + سبوس
  • یک عدد چای سیاه کیسه‌ای
  • 1 قاشق چای‌خوری عسل
  • مقداری آب گرم

در یک کاسه مقداری آب داغ به چای کیسه‌ای سیاه اضافه کنید و 2 تا 3 دقیقه صبر کنید تا کمی دم بکشد. حالا آرد برنج و عسل را اضافه کنید و  خوب مخلوط کنید. خمیر به دست آمده را به صورت بمالید. حدوداً 20 دقیقه صبر کنید و سپس با آب سرد بشویید. برای تهیه‌ی این ماسک می‌توانید از چای دم شده‌ی سیاه یا حتی سبز هم استفاده کنید.

  1. ماسک آرد برنج برای روشن شدن پوست صورت

ژل کرم روشن کننده و لایه بردار بایوآکوا حاوی عصاره سبوس برنج
ژل کرم روشن کننده و لایه بردار بایوآکوا حاوی عصاره سبوس برنج

 

همه‌ی ما از خواص آنتی اکسیدانی چای سبز مطلع هستیم. ماده‌ای که پوست را از درون پاکسازی می‌کند. زمانی که آن را با آرد برنج ترکیب کنید، فواید آن برای زیبایی پوست دو‌چندان خواهد شد. برای درست کردن این ماسک به مواد زیر احتیاج دارید:

  • چای سبز دم شده یا کیسه‌ای
  • آب گرم
  • 2 قاشق غذاخوری آرد برنج
  • یک قاشق چای‌خوری آب لیموترش تازه

ابتدا چای سبز را به‌وسیله آب گرم دم کنید. سپس آن را با سایر مواد مخلوط کنید تا خمیر ماسک آماده شود. مواد را روی صورت خود قرار دهید و 15 دقیقه صبر کنید و سپس بشویید. اگر از این ماسک هفته‌ای 2 بار استفاده کنید، نتایج خوب آن را پس از مدتی مشاهده خواهید کرد.

  1. ماسک آرد برنج برای سفتی و استحکام پوست

یکی دیگر از علائم پیری، ضعف عضلات صورت و در نتیجه شل شدن و افتادگی پوست است. شما با کمک 2 روش سالم و طبیعی می‌توانید این روند را کند کنید. اولاً که باید تمرینات تقویت عضلات صورت یا همان یوگای صورت را انجام دهید. با یک سرچ ساده در اینترنت به کلی فیلم و محتوای آموزشی در این زمینه دسترسی خواهید داشت.

استفاده از ماسک آرد برنج با این دستورالعمل هم می‌تواند به شما کمک زیادی بکند. ابتدا مواد لازم برای درست کردن این ماسک را معرفی می‌کنم:

  • یک عدد سیب رنده شده
  • آب نصف یک پرتقال
  • کمی عسل
  • آرد برنج دو قاشق غذاخوری

تمام مواد را خوب مخلوط کنید و آن را به پوست صورت خود بمالید. پس از شستشو با آب سرد حتماً از یک کرم مرطوب‌ کننده مناسب استفاده کنید. شما می‌توانید هفته‌ای 1 بار از این ماسک استفاده کنید. سیب و پرتقال سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید برای پوست هستند. آرد برنج هم می‌تواند به سفتی پوست و افزایش خاصیت ارتجاعی آن کمک کند.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردم تعدادی از بهترین ماسک ها با آرد برنج را معرفی کنم. آیا شما تاکنون از این ماده در روتین مراقبت پوستی خود استفاده کرده‌اید؟ تجربه‌ای دارید که با ما در میان بگذارید؟

سوالات متداول در زمینه ماسک آرد برنج

آیا می‌توانم هر روز از انواع مختلف ماسک آرد برنج برای صورتم استفاده کنم؟

استفاده از آرد برنج برای پوست صورت یکی از ساده‌ترین و موثرترین نکات زیبایی است. استفاده‌ی روزانه از این ماده هیچ نوع عوارض خاصی ایجاد نمی‌کند. شما می‌توانید برای روشنی و سفیدی پوست، خلاص شدن از شر جوش و آکنه و حتی رفع سیاهی دور چشم از آرد برنج استفاده کنید. البته توصیه همیشگی من این است که اول با یک متخصص پوست مشورت کنید.

چه چیزی را با آرد برنج مخلوط کنم تا پوستم سفید شود؟

در متن مقاله دستورالعمل چنین ماسک وجود دارد. شما باید از چای سبز کمک بگیرید.

آیا استفاده از آرد برنج برای پوست مفید است؟

بله. آرد برنج روند پیری پوست را کند می‌کند و خاصیت روشن‌کنندگی دارد. علاوه بر این، یک لایه‌بردار کاملاً طبیعی است. ذرات ریز آن به پاک‌سازی سلول‌های مرده پوست کمک می‌کند. خاصیت دیگر آن جذب چربی اضافه و رفع جوش و آکنه از سطح پوست است.