زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

به تاخیر انداختن سفیدی مو | با این روش‌ ها سفیدی مو را از خود دور کنید

wordcamp
475
14 دقیقه
به تاخیر انداختن سفیدی مو | با این روش‌ ها سفیدی مو را از خود دور کنید

به تاخیر انداختن سفیدی مو آرزوی اکثر افراد است. با این حال، به قول قدیمی‌ها سفیدی مو شتری است که در خانه همه می‌خوابد و دیر یا زود سیاهی مو به سفیدی می‌گراید. بسیاری بر این باورند که سفیدی مو از افزایش سن حکایت دارد. این باور تا قسمتی درست است؛ اما همان‌گونه که حتماً دیده‌اید، افراد جوانی را می‌شناسیم که کم‌و‌بیش موهایشان سفید شده. در زیبایی موی سفید هیچ شکی نداریم. در این بین کسانی هستند که به دنبال روش‌هایی برای تعویق سفیدی مو می‌گردند. خوشبختانه روش‌های سودمندی را برای تأخیر در سفید شدن مو سراغ داریم. برای اینکه این روش‌ها اثربخشی بیشتری داشته باشند، بهتر است ابتدا در جریان دلیل‌های اصلی سفید شدن مو قرار بگیرید. در ادامه جوانب مختلف سفیدی مو را بررسی می‌کنیم و روش‌هایی برای به تاخیر انداختن آن با شما در میان می‌‌گذاریم.

آشنایی با دلایل اصلی سفیدی مو

به تاخیر انداختن سفیدی مو گاهی اوقات شدنی است. با این حال، با این واقعیت باید روبه‌رو شد که بعضی مواقع نمی‌توان تأخیر در سفید شدن مو ایجاد کرد. به زبان ساده‌تر باید گفت بسته به دلیل سفید شدن مو، باید راهکاری مناسب اتخاذ کنید. دلیل‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌‌کنیم نقش چشمگیری در سفیدی مو دارند. ناگفته نماند بر اساس یافته‌های علمی علل سفید شدن زودهنگام موها در خانم‌ها و آقایان ریشه‌ای یکسان دارد.

برای بررسی دقیق‌تر علل سفید شدن زود هنگام موها در خانم‌ها، مقاله‌ی جداگانه‌ای را برای شما فراهم کرده‌ایم.

۱. عوامل وراثتی

همان‌‌گونه که اشاره کردیم موی بعضی‌ها در سنین نوجوانی سفید می‌شود. مهم‌ترین علت سفید شدن موی این افراد، عوامل وراثتی است. به عبارت دیگر اگر موی پدربزرگ، مادربزرگ و نیاکان فردی در دوران جوانی سفید شده، احتمال زیادی وجود دارد که این فرد در نوجوانی روی سفیدی مو را ببیند. شوربختانه باید گفت در این شرایط هیچ چاره‌ای برای تعویق سفیدی مو وجود ندارد. جلوی سفید شدن موی کسی که به دلایل وراثتی تغییر رنگ داده را نمی‌توان گرفت. در این شرایط حتی خوردن انواع ماده‌ی غذایی برای تاخیر در سفیدی مو نیز جلوی سفید شدن زودهنگام مو را نمی‌گیرد. در چنین مواقعی باید از روش‌های آرایشی مانند رنگ‌کردن مو برای تغییر رنگ آن کمک گرفت.

۲. استرس

فردی را سراغ نداریم که با استرس سروکار نداشته باشد. همان‌گونه که حتماً‌ می‌دانید استرس هزارویک عارضه روحی و جسمی برای بدن به دنبال دارد. مشکلات خواب، نگرانی، تغییر اشتها و افزایش فشار خون از عارضه‌های اصلی استرس به حساب می‌آید. سفید‌ شدن مو را نیز به این عارضه‌ها اضافه کنید. بر اساس تحقیقاتی که در ۲۰۱۳ انجام شد، ارتباطی میان استرس و آسیب پیاز مو وجود دارد. اگر خدای ناکرده به‌ ناگاه متوجه سفیدی مقدار چشمگیری از موهای خود شدید، استرس را مقصر این عارضه بدانید. برای افرادی که می‌خواهند بدانند در این شرایط چگونه سفیدی مو را به تأخیر بیندازیم، خبر خوشی داریم. کاهش استرس نقش چشمگیری در به تاخیر انداختن سفیدی مو ایفا می‌کند.

زنی پشت رایانه که استرس زیادی را تحمل می‌کند.
با کم کردن استرس روزانه، از سفید شدن موی خود جلوگیری کنید.

۴. شوینده‌ها و حالت‌دهنده‌های شیمیایی

بعضی از شامپو‌ها، صابون‌ها، رنگ‌های مو و حالت‌دهنده‌ها دارای ترکیبات مضری هستند. مصرف این محصولات در دراز مدت مو را سفید می‌کند. این محصولات آسیب‌های دیگری نیز برای پوست و مو به دنبال دارند. پیشنهاد می‌کنیم برای خرید شامپو و نرم‌کننده دست‌و‌دلباز باشید و محصولاتی با کیفیت انتخاب کنید.

خرید شامپو تقویت کننده مو اچ اس لاین مدل Curl حجم 350 میل

شامپو اچ اس لاین خاصیت تقویت‌کنندگی و ترمیم موهای آسیب دیده را دارد. همچنین موهای ضعیف و نازک را تقویت می‌کند.

برای اطلاعات بیشتر و خرید محصول،‌ روی تصویر کلیک کنید.

۳. بیماری خودایمنی (Autoimmune disease)

بیماری خودایمنی به عارضه‌ای گفته می‌شود که دستگاه ایمنی بدن به سلول‌ها حمله می‌کند. این عارضه پیامدهای ناخوشایندی به دنبال دارد که یکی از آن‌ها سفید شدن مو است. حمله دستگاه ایمنی به تارهای مو باعث از بین رفتن رنگدانه‌های آن‌ می‌شود. در نتیجه مویی که رنگدانه را از دست داده سفید می‌شود.

۴. اختلال تیروئید

تغییرهای هورمونی عملکرد تیروئید را مختل می‌کند. این اختلال‌ها عارضه‌های متفاوتی را باعث می‌شود که یکی از آن‌ها سفیدی مو است. تیروئید بیش‌فعال‌ یا کم‌فعال رنگدانه‌های مو را کاهش می‌دهد. به همین دلیل پس از مدتی تارهای مو به سفیدی می‌گراید.

به تاخیر انداختن سفیدی مو
اختلال در عملکرد غده‌ی تیروئید روی سفیدی موها تاثیر می‌گذارد.

۵. کمبود ویتامین B-12

ویتامین B-12 نقش مهمی در سلامت بدن ایفا می‌کند. این ویتامین منبع سرشاری از انرژی است. از طرف دیگر رشد مو و سلامتی آن را تضمین می‌کند. در مجامع پزشکی به کمبود ویتامین B-12، کم‌خونی پرنیشیوز (pernicious anemia) گفته می‌شود. در این شرایط بدن ویتامین B-12 لازم را جذب نمی‌کند. در نتیجه از آنجایی که سلول‌های قرمز خون به این ویتامین نیاز دارند، عملکرد آن‌ها مختل می‌شود. همان‌گونه که می‌دانید اکسیژن توسط سلول‌های قرمز خون به سرتاسر بدن انتقال می‌یابد. کمبود اکسیژن سلول‌های مو را ضعیف می‌کند و جلوی تولید رنگدانه‌های سیاه را می‌گیرد. در نتیجه مو سفید می‌شود. به این ترتیب می‌توان گفت ویتامین B-12 به‌ عنوان ماده‌ی غذای برای تاخیر در سفیدی مو به حساب می‌آید. استفاده‌ از شامپوهای ویتامینه روشی مناسب برای به تاخیر انداختن سفیدی مو است.

خرید شامپو آدرا حاوی روغن آرگان و کراتین و ویتامین E مناسب مو خشک و آسیب دیده حجم 270 میل

روغن آرگان موجود در این شامپو خشکی ایجاد شده در پوست سر را برطرف کرده و موجب رفع جعد مو و جلوگیری از وز شدن موها می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر و خرید محصول، روی تصویر کلیک کنید.

۶. استعمال دخانیات

حتماً به‌خوبی می‌دانید که دخانیات عامل اصلی بیماری‌ قلبی و سرطان ریه است. با این حال جالب است بدانید مصرف درازمدت دخانیات عارضه‌های دیگری نیز به دنبال دارد. تحقیقات اثبات کرده که مصرف دخانیات در سفیدی مو تاثیر می‌گذارد. قضیه از این قرار است که دخانیات رگ‌های خون را کوچک می‌کند. در نتیجه خون کمتری در این رگ‌ها جاری می‌شود. کمبود جریان خون در رگ‌های پوست سر جلوی انتقال مواد مغذی لازم برای تقویت پیاز مو را می‌گیرد. مویی که پیاز ضعیفی دارد زود سفید و شکننده می‌شود. برای به تاخیر انداختن سفیدی مو کافیست مصرف دخانیات را کنار بگذارید.

۷. هیدروژن پِر‌ُکسید (Hydrogen Peroxide)

پیاز مو در بازه‌ زمانی طولانی مقدار کمی از ماده‌ای با نام هیدورژن پرکسید تولید می‌کند. این ماده در درازمدت داخل ساقه مو جمع می‌شود. در نتیجه تجمع هیدروژن پرکسید در ساقه مو، سفیدی آن را به دنبال دارد.

چگونه سفیدی مو را به تأخیر بیندازیم؟

اکنون که در جریان دلیل‌های سفیدی مو قرار گرفتید، زمان آن فرا رسیده تا روش‌هایی را برای تعویق سفیدی مو مطرح کنیم. تغییر رنگ مو از سفید به سیاه یا جلوگیری از سفیدشدن آن ارتباط مستقیمی با دلایل سفیدی مو دارد. برای نمونه همان‌گونه که اشاره کردیم اگر این تغییر وراثتی باشد، تقریباً کاری از دست شما برای تأخیر در سفید شدن مو بر نمی‌آید. خوشبخانه سکه سفیدشدن مو روی دیگری نیز دارد و اگر مو بر اثر دلیل‌هایی به غیر وراثت سفید شده باشد، امیدی به بازگرداندن رنگ آن وجود دارد. این شرایط درباره عارضه‌های پزشکی که منجر به سفیدی مو شده بیشتر صدق می‌کند. در این بین نقش مهم تغییر رژیم‌غذایی و در پیش‌گرفتن سبک زندگی سالم را نیز نباید نادیده گرفت. تجربه ثابت کرده روش‌هایی که در ادامه مطرح می‌کنیم نقش مهمی برای تأخیر در سفید شدن مو دارد.

خوراکی‌ هایی سرشار از آنتی‌ اکسیدان‌ میل کنید

برای شما گفتیم که استرس یکی از دلیل‌های اصلی سفیدی مو به حساب می‌آید. حتماً می‌دانید که استرس‌های مختلفی سراغ بدن می‌آید. یکی از این استرس‌ها با نام اُکسیداتیو استرس (oxidative stress) شناخته می‌شود. به زبان ساده می‌توان اکسیداتیو استرس را شرایطی تعریف کرد که در اثر کاهش سطح آنتی‌اکسیدان در بدن پدید می‌آید. سطح آنتی‌ا‌کسیدانِ بدن بوسیله پلاسما خون محاسبه می‌شود. این نوع از استرس آسیب‌های مختلفی دارد و باید حتماً جلوی آن را بگیرید. خوردن خوراکی‌هایی سرشار از آنتی‌اکسیدان بهترین روش برای تعادل سطح آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن است. به همین دلیل اگر به دنبال ماده‌ی غذایی برای تاخیر در سفیدی مو هستید، روی خوراکی‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان حساب باز کنید.

به تاخیر انداختن سفیدی مو با خوراکی
گلچینی از بهترین خوراکی‌های مقوی برای سلامت پوست و مو

میوه‌های تازه و سبزیجات منبع مناسبی برای تامین آنتی‌اکسیدان بدن به حساب می‌آید. از طرف دیگر چای سبز و روغن زیتون را به رژیم‌غذایی خود اضافه کنید. ماهی نیز یکی دیگر از منابع اصلی آنتی‌اکسیدان است. برای به تاخیر انداختن سفیدی مو خوراکی‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم را باید در هفته حتماً مصرف کنید.

تامین ویتامین‌ های ضروری بدن

برای شما از اهمیت ویتامین B-12 برای سلامتی مو گفتیم. ویتامین D نیز نقش مهمی در سلامت پوست و مو دارد. این ویتامین دستگاه دفاعی بدن را قوی می‌کند و عارض‌های ناشی از افزایش سن را کاهش می‌دهد. در نتیجه اگر به ناگاه متوجه سفیدی بیش‌از‌حد موهای خود شدید، چاره‌ای برای تامین ویتامین‌های ضروری بدن بیندیشید. انواع خوراکی‌های دریایی، گوشت‌ها و تخم‌مرغ منبع مناسبی برای ویتامین B-12 هستند. برای تامین ویتامین D نیز از شیر، ماهی سالمون و پنیر کمک بگیرید. انصافاً به شما حق می‌دهیم با توجه به گرفتاری‌های روزمره، رژیم‌غذایی سرشار از ویتامینی را در طول هفته حفظ نکنید. به همین دلیل اگر فرصت چندانی ندارید و نمی‌توانید پایبند به رژیم خاصی باشید، ویتامین‌های مکمل استفاده کنید. ناگفته پیداست مصرف خودسرانه مکمل‌های ویتامینی را توصیه نمی‌کنیم. قبل از استفاده هرگونه مکمل حتماً نظر پزشک متخصص را جویا شوید.

برطرف‌ کردن هیدروژن پِر‌ُکسید جمع‌ شده در ساقه مو

برای شما از آسیب تجمع هیدروژن پرُکسید در ساقه مو گفتیم. این ماده را با روش‌های درمانی می‌توان از ساقه مو برطرف کرد. نبود هیدروژن پرکسید در ساقه مو باعث ایجاد رنگدانه‌های سیاه می‌شود و سفیدی آن را از بین می‌برد.

درمان‌ های هورمونی

نامتعادل‌شدن هورمون‌ها در بدن یکی از دلیل‌های مهم سفیدشدن مو به حساب می‌آیید. عارضه‌های مختلفی مانند اختلال در عملکرد تیروئید تعادل هورمون‌ها را از بین می‌برد. به همین دلیل حفظ تعادل هورمون‌ها اهمیت زیادی برای به تاخیر انداختن سفیدی مو دارد. با این حال برای سیاه‌شدن مویی که نبود هورمون‌ها آن را سفید کرده می‌توانید از درمان‌های هورمونی کمک بگیرید.

روش‌ های طبیعی برای تأخیر در سفید شدن مو

با توجه به دلیل‌هایی که از سفیدی مو با شما مطرح کردیم حتماً به این نتیجه رسیده‌اید که هرچقدر بیشتر مواظب سلامت بدن خود باشید، موهای شما دیرتر سفید می‌شود. به همین منظور روش‌های طبیعی برای تعویق سفیدی مو در ادامه مطرح می‌کنیم. قبل از اینکه به این روش‌ها بپردازیم باید تاکید کنیم که هیچ‌کدام از این روش‌ها تضمین صددرصد ندارد. با این حال تجربه ثابت کرده انجام آن‌ها تاحدودی برای تأخیر در سفید شدن مو مؤثر است.

برگ کاری

سده‌های متمادی است که انسان از برگ کاری برای درمان عارضه‌های مختلف کمک می‌گیرد. این داروی خانگی برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی، تقویت دستگاه عصبی و تسکین درد استفاده می‌شود. به این خاصیت‌های برگ کاری، به تاخیر انداختن سفیدی مو را هم اضافه کنید. برگ کاری روش استفاده بسیار ساده‌ای دارد. کافیست مقداری از آن را با روغن‌های طبیعی مانند روغن نارگیل مخلوط کنید. سپس مخلوط بدست‌آمده را روی پوست سر بمالید. پس از گذشت حدود یک ربع ساعت، پوست سر را با آب ولرم بشویید.

اکنون که صحبت از روش‌های خانگی به میان آمد، حیف است که به سیاه دانه اشاره نکنیم. با مطالعه‌ی مقاله‌ی «خواص روغن سیاه دانه برای سفیدی مو» از خواص آن برای به تاخیر انداختن سفیدی مو کمک بگیرید.

چای سیاه

ایرانی را سراغ نداریم که طرفدار چای سیاه نباشد. این گیاه خوش عطروبو فایده‌های زیادی دارد. یکی از این خاصیت‌ها ایجاد تأخیر در سفید شدن مو است. چای سیاه مو را تیره می‌کند و درخشش آن را افزایش می‌دهد. حدود ۳ تا ۵ کیسه چای سیاه را داخل ۲ فنجان آب جوش بریزید. سپس اجازه دهید مخلوط آب و چای سیاه سرد شود. در این مرحله موها را به مقدار کمی با آب خیس کنید. در نهایت چای را به موهایی که از قبل خیس‌شده بمالید. چای سیاه باید حدود یک ساعت روی موها باقی بماند. در صورت تمایل می‌توانید مقداری نرم‌کننده نیز روی موها بمالید. پس از گذشت یک ساعت مو و پوست سر را با آب ولرم بشویید.

به تاخیر انداختن سفیدی مو
می‌توانید از خواص چای سیاه برای جلوگیری از سفید شدن مو کمک بگیرید.
خرید نرم کننده مو لورآل سری السیو مدل 6mucizevi yag مناسب انواع مو حجم 360 میل

این محصول که مناسب موی بانوان است، خاصیت نرم‌‌کنندگی، ضد شوره و تقویت‌ کننده دارد.

برای اطلاعات بیشتر و خرید محصول روی تصویر کلیک کنید.

مصرف خوراکی‌ های سرشار از مواد معدنی

اهمیت رژیم‌غذایی سالم در تعویق سفیدی مو به اندازه‌ای است که هرچقدر از آن بگوییم، کم گفته‌ایم. در کنار ویتامین‌های B-12 و D که به آن‌ها اشاره کردیم، مواد معدنی نیز باید به رژیم‌غذایی شما اضافه شود. یکی از این مواد معدنی که ماده‌ی غذایی برای تاخیر در سفیدی مو به حساب می‌آید، مس است. بر اساس تحقیقاتی که در ۲۰۱۲ انجام شد، کمبود مس در بدن نقش مهمی در سفیدی زودهنگام موی سر دارد. جگر گاو، عدس، بادام، شکلات سیاه و مارچوبه منابعی سرشار از مس هستند.

روغن کرچک و روغن نارگیل

روغن کرچک گردش خون را در قسمت‌های پیاز مو افزایش می‌دهد. به دنبال افزایش گردش خون، موادمغذی بیشتری به پیاز مو می‌رسد. از طرف دیگر روغن کرچک سرشار از اسید‌های چرب امگا ۶ است. این اسید‌ها نیز نقش چشمگیری در تیره‌کردن مو و سلامتی آن دارند. علاقه‌مندان به درمان‌های خانگی بهتر از ما می‌دانند که روغن کرچک ترکیبات بسیار قوی دارد. در نتیجه برای تعدیل این ترکیبات باید آن را با روغن نارگیل مخلوط کنید.

یک قاشق‌غذاخوری روغن کرچک و ۲ قاشق‌غذاخوری روغن نارگیل کفایت می‌‌کند. مخلوط بدست‌ آمده را چند دقیقه گرم کنید و هم بزنید. سپس این روغن را روی سر و تمامی قسمت‌های مو بمالید. در مرحله بعد پوست سر را کاملاً ماساژ دهید تا روغن جذب شود. سپس اجازه دهید حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه مخلوط روغن کرچک و روغن نارگیل روی پوست سر و مو باقی بماند. در نهایت مو را با شامپویی بدون سولفات بشویید و نرم‌کننده بزنید. فرایندی که به آن اشاره کردیم را هفته‌ای ۲ تا ۳ بار تکرار کنید.

سخن پایانی

به تاخیر انداختن سفیدی مو از آن دسته کارهایی است که استمرار می‌طلبد. در نتیجه روش‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم را با مداومت انجام دهید. امیدواریم با انجام این روش‌ها به میزان چشمگیری شاهد تأخیر در سفید شدن مو باشید. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم تجربه‌های سودمندی برای تعویق سفیدی مو دارید، خواهشمندیم این تجربه‌های مفید را در قسمت نظرات با همراهان خود در موتن‌رو و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

سفید‌شدن موی سر چه دلیل‌هایی دارد؟

افزایش سن، استرس، کمبود ویتامین‌، اختلال در علمکرد تیروئید، استعمال دخانیات، بیماری خودایمنی، استفاده از شوینده‌های بی‌کیفیت و وراثت از دلیل‌های اصلی سفیدشدن موی سر به حساب می‌آید.

چگونه سفیدی مو را به تأخیر بیندازیم؟

مصرف خوراکی‌های سرشار از‌ آنتی‌اکسیدان، غذاهای دارای ویتامین B-12 و D و مکمل‌های تقویتی نقش مهمی برای تاخیر در سفیدشدن مو دارد.

آیا سفیدی مو درمان می‌شود؟

بسته به دلیلی که موهای شما سفید شده، احتمال برطرف‌شدن این عارضه تفاوت دارد. سفید‌شدن موی ارثی برطرف نمی‌شود. با این حال درمان‌های هورمونی و روش‌های گیاهی تاثیر زیادی در بازگرداندن رنگ تیره به موهای سفید‌شده دارد.

چه روش‌های طبیعی برای به تاخیر انداختن سفیدی مو وجود دارد؟

استفاده از برگ کاری، چای سیاه، روغن کرچک و روغن نارگیل برای تعویق سفیدی مو کاربرد دارد.