زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

انواع فر مو؛ مراقبت از موی فر چگونه است؟

wordcamp
1,973
9 دقیقه
انواع فر مو؛ مراقبت از موی فر چگونه است؟

اگر شما موی فر دارید شاید حداقل برای یک بار هم که شده، این جمله را شنیده اید: «موهات خیلی قشنگه و کاش موهای منم فر بود». این جمله در ظاهر یک تعریف است اما فقط مو فرفری‌ها می‌دانند داشتن فرهای سالم و درخشان سخت تر از چیزی است که به نظر می‌رسد. فرهای شما می‌توانند غیرقابل کنترل، نامرتب یا آسیب دیده باشند. این یعنی بعضی روزها، موهای فر شما حسادت‌برانگیز نخواهند بود. در این مطلب، قصد داریم به بررسی انواع فر موی سر و راه‌های مراقبت از موی فر بپردازیم.

انواع موی فر

فرهای موجود درون موهای شما از فولیکول های مو تاثیر می‌گیرند. موهای فر، فولیکول‌های بیضی و نامتقارن هستند که به ژنتیک فرد بستگی دارند. همه‌ی موهای فر، قوس‌ها و زاویه‌های مخصوص به خودشان را دارند که در لایه‌ی کوتیکول باز می‌شوند و اجازه می‌دهند رطوبت طبیعی و مواد مغذی خارج شوند. برخلاف موی صاف، روغن‌های طبیعی پوست سر نمی‌توانند در ساقه موهای فر حرکت کنند. بنابراین فرها به انواع مختلفی از مراقبت نیاز دارند تا به بهترین شکل ممکن حالت بگیرند.

مراقبت از موی فر
موهای فر زیبا هستند اما مراقبت از آن‌ها بسیار مهم است

موی موج‌دار

 موی موج‌دار، ملایم به شکل “S” است. این نوع فر ممکن است غیر یکنواخت باشد؛ مثلا در قسمت‌های تاج صاف تر، در وسط موج‌دار و در انتهای آن خشک‌تر باشد. کم آبی بدن، آسیب دیدگی، و محصولات سنگین می تواند به صاف شدن فرها منجر شود. فرهای موج‌دار به رطوبت سبک و تقویت کننده فر نیاز دارند.

فرهای نرم و آزاد 

این مدل فر با شکل “S” تعریف می‌شود. این نوع فر با شکل کلافی که از ریشه تا انتها امتداد دارد، یکنواخت به حساب می‌آید. وقتی این فرها به اندازه کافی آبرسانی نشوند یا آسیب بینند، می‌توانند وز شده و حالت خود را از دست بدهند. فرهای نرم و آزاد به مراقبت ملایم و رطوبت متعادل نیاز دارند.

فر های تنگ و محکم

در این نوع موهای فر، یک الگوی فر کوچک مانند پیچ ​​در سراسر مو وجود دارد. این حلقه‌های تنگ معمولا ظریف و سبک هستند. ساقه‌ی مو بدون رطوبت مناسب تمایل به باز شدن دارد. در این صورت مو ممکن است حالت خود را از دست بدهد و فرها متراکم و غیرقابل کنترل به نظر می‌رسند. فرهای تنگ و محکم برای داشتن حداکثر نرمی و استحکام، به رطوبت رسانی عمیق نیاز دارند.

مراقبت از موی فر چگونه است؟

موی فر برعکس موی صاف، دارای رطوبت کم‌تری است و به راحتی خشک می‌شود. موی فر همچنین به تغییرات دما، رطوبت هوا و محصولات مو بسیار حساس است. به همین خاطر مراقبت از موی فر متفاوت و سخت‌تر است. انتخاب روش‌های مراقبت از موی فر، مهم است چون اگر انتخاب درستی نداشته باشید، داشتن موهای فرفری آزاردهنده خواهد شد. پیدا کردن محصولات و مدل‌های مناسب تاثیر مستقیمی روی سلامت موی فر شما دارد. در این قسمت به روش‌های مختلف مراقبت از موی فر می‌پردازیم.

انتخاب شامپوی مناسب

یکی از راه‌های مراقبت از فر مو، انتخاب شامپوی مناسب است. پس شامپویی انتخاب کنید که برای موهای فر طراحی شده باشد. بهتر است شامپوی شما دارای ترکیباتی چون آلوئه‌ورا، کراتین، عصاره‌های گیاهی و روغن های طبیعی مانند روغن نارگیل، آووکادو و آفتابگردان باشند.

خرید شامپو فولیکا مناسب موهای شکننده و مجعد حجم 200 میل

شامپو فولیکا مناسب موهای مجعد و شکننده با حجم 200 میل، یک محصول باکیفیت برای مراقبت از موهای فر است که باعث رفع وز می‌شود.

برای خرید این محصول و کسب اطلاعات بیش‌تر درباره‌ی آن، روی عکس مقابل کلیک کنید.

حمام کردن بهینه

هنگام شستشوی موی سر، از شامپوهای ملایم دارای عوامل پاک‌کننده ملایم بهره ببرید. بهتر است از نرم‌کننده و حالت‌دهنده هم استفاده کنید. به دمای آب توجه داشته باشید. آب داغ باعث از بین رفتن رطوبت مو می‌شود و موی فر را آسیب‌پذیر می‌کند. استفاده از آب ولرم و نسبتا سرد باعث حفظ رطوبت و مقاومت موی سر می‌شود. هرروز از شامپو استفاده نکنید چون در این صورت روغن‌های طبیعی سر از بین می‌روند و موها آسیب می‌بینند.

استفاده از شانه و برس باکیفیت

موی فر خشک است؛ این یعنی شانه کردن آن می‌تواند سخت و زمان‌بر باشد. برخلاف تصورات بهتر است موی فر را هنگامی که خیس یا آغشته به نرم‌کننده است، شانه کنید. برای شانه کردن، با شانه دندانه کم از پایین مو شروع کنید و گره‌ها را باز کنید. استفاده از شانه با دندانه‌های طبیعی و باکیفیت می‌تواند به حفظ و پخش کردن روغن‌های طبیعی سر کمک کند. استفاده از انگشتان دست به جای شانه یا برس هم می‌تواند کارساز باشد. ابتدا نرم‌کننده را روی موی خیس پخش کرده و سپس با انگشتان خود، گره‌های موی فر را باز کنید.

خرید برس گرد سرامیکی Professional تریزا سایز خیلی بزرگ

برس گرد سرامیکی پروفشنال تریزا سایز بزرگ، یک برس خوش‌دست و ایده‌آل برای حالت‌دهی به موها محسوب می‌شود که از جنس سرامیک ساخته شده است.

برای خرید این محصول و کسب اطلاعات بیش‌تر درباره‌ی آن، روی عکس مقابل کلیک کنید.

بهره گیری از روغن های مناسب

مرطوب نگه‌داشتن موی سر کار راحتی نیست چون روغن‌های طبیعی سر نمی‌توانند به راحتی در قسمت‌های زیرین مو حرکت کنند. برای حل این مشکل، می‌توانید قبل از خواب از روغن‌های گیاهی بهره ببرید تا به حفظ رطوبت موهای خود کمک کنید. روغن‌های نارگیل، زیتون، آووکادو، آرگان، کرچک و کلزا برای حفظ رطوبت مو مناسب هستند.

اگر می‌خواهید موهای فر شما زیباتر از قبل به نظر برسند، می‌توانید از محصولات مراقبتی بیش‌تری بهره ببرید تا موهایی درخشان‌تر و نرم‌تری داشته باشید. در همین راستا، پیشنهاد می‌کنیم مطلب «تجربه موی فر زیبا با ده محصول فوق‌العاده» را از دست ندهید. در این مطلب، به ده محصول مراقبتی جهت داشتن موهای فر باکیفیت پرداخته شده است.

روتین درست برای خوابیدن

خوابیدن به پشت باعث می‌شود وزن اضافه‌ای به موها وارد شود و فر موی سر، نامرتب و گره خورده شود. خوابیدن روی شکم یا پهلو می‌تواند در مراقبت از موی فر کارساز باشد. پوشاندن سر با کلاه ابریشمی یا ساتن می‌تواند از بروز اصطکاک یا ایجاد وز در موهای شما هنگام خواب، جلوگیری کند.

تنظیم پروتئین

اسفنجی و نرم بودن موها باعث می‌شود نتوانید به آن‌ها حالت بدهید. این یعنی بدن شما به پروتئین بیش‌تری نیاز دارد. موارد شدید مثل آسیب‌دیدگی در دکلره باعث می‌شود حالت ارتجاعی مو بیش از حد معمول شود، چسبندگی موها به یک‌دیگر زیاد شود و در نتیجه شانه کردن کار مشکلی خواهد بود. استفاده از یک نرم‌کننده حاوی پروتئین می‌تواند میزان پروتئین و رطوبت موها را متعادل کند. با این حال وجود بیش از حد پروتئین در موها باعث می‌شود موهای شما سفت و خشک شود. برای حل این مشکل از شوینده‌های سبک‌تر استفاده کنید که میزان پروتئین آن‌ها کم‌تر باشد.

ماسک موی مورینگا به موها نرمی و لطافت می‌بخشد، ظاهر فر مو را بهبود می‌دهد و از ایجاد موخوره جلوگیری می‌کند.

برای خرید این محصول و کسب اطلاعات بیش‌تر درباره‌ی آن، روی عکس مقابل کلیک کنید.

کوتاه نگه داشتن موها

رسیدگی به ساقه‌ی موها وقت‌گیر است؟ آیا با وجود صرف زیاد وقت برای مراقبت از موی فر خود، همچنان موهایی وز و خشک دارید؟ شاید وقتش رسیده تا موهایتان را کمی کوتاه کنید. حالت نگرفتن قسمت‌های انتهایی مو، ریزش بیش از حد و تغییر غیرعادی حالت مو از جمله نشانه‌هایی است که وقت کوتاه کردن موها را به ما نشان می‌دهد.

مراجعه به متخصص

هرگونه بروز علائم غیرطبیعی در پوست یا موی سر باید توسط متخصص پوست و مو مورد معاینه قرار گیرد. علائمی چون ریزش مو در بالای سر به شکل تکه‌ای، نازک شدن موها، خارش بیش از حد، پوسته پوسته شدن، زخم، کیست، ترشحات، جوش‌های ریز یا سایر علائم درد یا حساسیت می‌توانند نشانه‌ای از وجود یک مشکل جدی باشند. برای تشخیص و درمان این مشکلات باید نزد متخصص پوست و مو بروید.

موارد ممنوعه

  • از محصولات دارای سولفات و الکل استفاده نکنید
  • از شامپوهای قوی بیش از یک بار در هفته بهره نبرید
  • به پشت نخوابید
  • بیش از دو بار در ماه از سشوار یا اتو استفاده نکنید
  • موها را با آب داغ نشویید
  • موهایتان را به شکل دم اسبی یا محکم نبندید
  • موها را به صورت خشک شانه نکنید

جمع بندی

موهای فر به سه دسته‌ی موج‌دار، فرهای نرم و آزاد و فرهای تنگ و محکم تقسیم می‌شوند. استفاده از شامپوی مناسب، استفاده نکردن از آب داغ حین حمام، شانه کشیدن به موها، استفاده از روغن‌های تقویتی، روتین‌های درست خوابیدن، تنظیم میزان پروتئین و کوتاه کردن موها در زمان نیاز از جمله راه‌های اصلی مراقبت از موی فر به شمار می‌روند. اگر به مراقبت از فر مو اهمیت می‌دهید، نکاتی که ذکر شد را حتما رعایت کنید تا بتوانید موهایی جذاب و خوش‌حالت داشته باشید.

به پایان مطلب مراقبت از موی فر رسیدیم اما برای آقایانی که دارای ریش‌های فرفری هستند نیز پیشنهادی داریم. در مطلب «نکات مهم در نگهداری از ریش فر» چگونگی داشتن ریش‌های فر مرتب را مرور کرده‌ایم و نکات مربوط به داشتن ریش‌های فر زیبا ذکر شده است.

سوالات متداول

انواع فر مو به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

موهای فر موج‌دار، موهای فر نرم و آزاد و موهای فر تنگ و محکم

استفاده از آب سرد برای حمام مناسب است یا آب داغ؟

آب داغ باعث کاهش سطح رطوبت موی سر می‌شود و کاهش رطوبت موی فر، باعث وز شدن و از بین رفتن حالت آن می‌شود.

موهای فر را به شکل خیس شانه کنیم یا خشک؟

برای شانه کردن موهای فر بهتر است موهایتان خیس باشند یا به آن‌ها نرم‌کننده بزنید و بعد شانه‌شان کنید.

چه روغن‌هایی برای حفظ رطوبت موی فر مناسب هستند؟

روغن‌های نارگیل، زیتون، آووکادو، آرگان، کرچک و کلزا برای حفظ رطوبت موی فر مفید به شمار می‌روند.