زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

آب برنج برای مو؛ خواص، طرز تهیه و روش استفاده

wordcamp
23,061
16 دقیقه
آب برنج برای مو؛ خواص، طرز تهیه و روش استفاده

فهرست مطالب

آیا برای رشد سریع مو راهی وجود دارد؟ آیا آنچه در مورد فواید آب برنج برای مو می‌گویند، حقیقت دارد؟ آیا آب برنج برای ریزش مو مفید است؟ واقعیت این است که این روش از زمان‌های قدیم در کشورهای آسیایی استفاده شده است و پشتوانه‌ای تجربی دارد. اما تحقیقات علمی بسیار کمی در این زمینه انجام شده و برخی از پزشکان اعتقادی به معجزه‌ی آب برنج برای مو ندارند. آن‌ها شرایط مو را به ژنتیک و اقدامات مراقبتی ربط می‌دهند. بنابراین شما تنها زمانی می‌توانید به تاثیر این ماده بر موی خود اطمینان پیدا کنید که فرصت تجربه‌ی آن را به خود بدهید. پس به راهکارهایی که در بخش طرز تهیه آب برنج برای مو و طرز استفاده از آب برنج برای مو در اختیار شما قرار دادیم، خوب توجه نمایید. اگر به برنج و مشتقات آن آلرژی نداشته باشید، استفاده از آب برنج مشکل خاصی ایجاد نخواهد کرد.

تکنیک های رشد سریع مو در یک هفته با روش خانگی + نبایدها مقاله دیگری است که در مورد رشد مو نوشته شده است. آن را بخوانید تا با دیگر روش‌های رشد مو آشنا شوید.

جدول مواد مغذی موجود در آب برنج برای مو

ماده مغذی در آب برنجخاصیت برای مو
اسید فولیک، نیاسین و سلنیوممفید برای سلامت کلی پوست سر، تقویت گردش خون و سلامتی فولیکول
آلانتوئین و نیاسینمفید برای استحکام فولیکول، افزایش جریان خون در پوست سر و کاهش التهاب
منیزیمجوان‌سازی فولیکول و پاک‌سازی تجمع کلسیم از سطح مو
اینوزیتولافزایش خاصیت ارتجاعی مو و تقویت مو، تحریک رشد مو و جلوگیری از نازک‌شدن مو

علاوه بر آنچه در جدول مطالعه کردید، آب برنج، آسیب‌های ناشی از استرس و محصولات شیمیایی مثل رنگ مو و دکلره را درمان می‌کند. استفاده از مواد شیمیایی باعث خشکی پوست سر، آسیب به ساختمان فولیکول و معضلاتی نظیر شوره و ریزش مو می‌شوند. زمانی که پوست سر شما به‌ درستی تغذیه شود و رطوبت مورد نیاز آن تامین شود، موهای شما براق، سالم و درخشان خواهند بود. در قسمت بعد به‌ صورت جزئی فواید این ماده پر خاصیت را برای مو شرح می‌دهیم.

استفاده از ماسک مو

انواع ماسک موی سبوس برنج | خواص و روش استفاده

مطلب مرتبط

فواید آب برنج برای مو

همان‌طور که در جدول بالا مشاهده نمودید، یکی از ترکیبات مهم موجود در آب برنج اینوزیتول نام دارد. اینوزیتول شبه‌ویتامینی است که خاصیت ارتجاعی پوست را تقویت می‌کند و دارای فواید زیادی برای سلامتی بدن است. حتی برخی از تحقیقات توانایی اینوزیتول در کاهش استرس و اضطراب و درمان افسردگی را نشان داده‌اند. اما در این مقاله قصد داریم فقط به فواید آب برنج برای مو اشاره کنیم و بررسی فواید دیگر این ماده را به نوشته‌های دیگر موکول می‌نماییم.

یکی از فواید آب برنج برای مو افزایش رشد مو است

در مقاله‌ی مربوط به رشد سریع تر مو از آب برنج به عنوان یک راهکار مجرب نام بردم. شاهد مثال این ادعا، زنان گیسوکمند دهکده‌ی یائوی چین هستند. آن‌ها استفاده منظم از آب برنج تخمیر شده را راز موهای بسیار بلند و زیبای خود می‌دانند. آب برنج حاوی اسید آمینه‌های مختلفی است که به ترمیم و رشد مو کمک شایانی می‌کند.

نقش ویتامین‌هایی مثل B، C و E در رشد مو تایید شده است و تمام این ویتامین‌ها در آب برنج موجود هستند بنابراین تاثیر این ماده در سرعت‌بخشیدن به رشد مو، جای شگفتی ندارد. برای بهره‌مندی از این ویژگی، پس از استفاده از شامپو، موها را با آب برنج آب‌کشی کنید. برای اثربخشی باید این کار را هفته‌ای 2 بار انجام دهید.

کاهش موخوره

حتماً کلمه‌ی موخوره را زیاده شنیده‌اید. پدیده‌ای که انتهای مو را دچار شکستگی و شکاف می‌کند، آن را به دو یا چند تکه تبدیل می‌کند و در حالت کلی، نمایی به‌هم ریخته و نامرتب به موی شما می‌بخشد. دلیل این مشکل این است که موها دچار کمبود پروتئین شده‌اند. آب برنج حاوی میزان زیادی از پروتئین است و به همین دلیل می‌تواند مشکل موخوره را برطرف کند.

موهای بلند احتیاج به مراقبت ویژه و تغذیه کافی دارند و استفاده از آب برنج می‌تواند مواد مغذی مورد نیاز موهای شما را تامین نماید.

برای بهره‌مند شدن از خواص آب برنج 20 دقیقه قبل از ورود به حمام، انتهای مو را در آب برنج کاملاً خیس کنید. به‌تدریج و با استفاده مداوم از آب برنج متوجه می‌شوید که شکستگی‌ها در حال ترمیم است و ظاهر موها رفته‌رفته سلامتی خود را باز می‌یابد.

آب برنج نرم کننده طبیعی مو

به‌جای استفاده از نرم‌کننده‌های شیمیایی داخل حمام، بعد از شامپو، موهای خود را آب برنج آب‌کشی کنید. فواید آب‌کشی مو با آب برنج عبارتند از:

  • بهبود بافت مو
  • افزایش حجم موها
  • نرمی و صافی
  • ریشه‌ی قوی‌تر مو
  • سلامتی مو با مواد مغذی موجود در آب برنج

پیشگیری از آسیب‌ها

فایده‌ی اینوزیتول موجود در آب برنج فقط برای پوست و سلامتی نیست بلکه از سلامت موی شما نیز محافظت می‌کند. اگر موهای شما در اثر رنگ یا حرارت آسیب دیده است، حتماً از آب برنج به‌عنوان راهی برای ترمیم استفاده نمایید.

جالب است که اینوزیتول، حتی پس از آب‌کشی روی موها باقی مانده، تاثیر می‌گذارد و از ایجاد آسیب‌های بیشتر پیشگیری می‌کند.

چیزی که آب برنج را از سایر مواد متمایز می کند این واقعیت است که اینوزیتول حتی پس از آب‌کشی با آب برنج در موهای شما باقی می ماند و از موهای شما در برابر آسیب بیشتر محافظت می کند.

خرید ماسک مو گارنیه مدل Delieatezza Avena حاوی عصاره سبوس برنج

ویژگی‌های ماسک مو گارنیه مدل Delieatezza Avena حاوی عصاره سبوس برنج

  • ضد ریزش و آبرسان
  • نرم کننده و آبرسان
  • حاوی سبوس برنج
  • دارای ویتامین B و E
  • جلوگیری از خشکی و شکنندگی
  • جلوگیری از خارش پوست سر

برای اطلاعات بیشتر و خرید این محصول، روی عکس کلیک کنید.

تقویت مو با آب برنج و صافی مو

در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که موی صاف از ارج‌و‌قرب فراوانی برخوردار است و افراد با روش‌های مختلفی موهای خود را صاف می‌کنند. اسید‌های آمینه‌ی موجود در آب برنج، ریشه مو را تقویت نموده و باعث می‌شوند که به‌تدریج موهایی صاف و درخشان داشته باشید.

رفع شوره سر

شخصی را تصور کنید که لباسی تیره پوشیده و شوره سر، یقه و سرشانه‌ی لباسش را سفید کرده است. در نگاه دیگران، ممکن است شخصی کثیف ارزیابی شود که برای بهداشت شخصی‌اش اهمیتی قائل نیست. اما در اکثر مواقع، این برداشت نادرست است چرا که شخص انواع‌و‌اقسام روش‌ها را برای از بین بردن شوره امتحان کرده، اما موفق نشده است.

اگر اهل تماشای تلویزیون باشید، حتماً تبلیغ شامپوی ضد شوره با همین مضمون را به یاد می‌آورید. زنی که برای یافتن شوهر گمشده‌اش مجبور به استخدام کاراگاه خصوصی شد. در نهایت مشخص شد که مرد به دلیل ناتوانی در رفع شوره‌ی سر، تصمیم به ترک شهر و دیار خود گرفته است.

خبر خوب این است که دیگر لازم نیست از دست شوره‌های آزاردهنده، سر به کوه و بیابان بگذارید. به‌ صورت منظم موهای خود را با آب برنج بشویید. پس از مدتی متوجه می‌شوید که دیگر خبری از این غبار سفید نفرت‌انگیز نیست.

موهایی ابریشمی و براق به کمک آب برنج

کسی هست که آرزوی گیسوانی ابریشمی را نداشته باشد؟ استفاده از آب برنج می‌تواند آرزوی شما را برآورده کند. به‌جای استفاده از ماسک موی صنعتی و شیمیایی، آب برنج را به همه‌ جای موهای خود بمالید. اجازه دهید که آب برنج 20 دقیقه روی موهایتان بماند. پس از آن به حمام بروید و دوش بگیرید. بهتر است برای تاثیرگذاری بیشتر مقداری گلاب هم به آب برنج اضافه نمایید.

رفع شپش مو

ممکن است شما خیلی هم به بهداشت پوست و موی خود اهمیت بدهید، اما معضلاتی مثل شوره و شپش باعث می‌شوند که کسی حرف شما را باور نکند.

شپش‌ یک خون‌آشام میکروسکوپی ترسناک است که ممکن است از طرق گوناگون وارد موی شما شود. این موجود وقتی وارد موی سر شود، به راحتی حاضر به ترک آن نخواهد شد. برای خلاص شدن از شر آن‌ها به طور مرتب مو را با آب برنج بشویید. نشاسته موجود در این ماده باعث می‌شود که شپش‌های مزاحم از بین برود. سرعت‌عمل در درمان شپش بسیار مهم است، بنابراین قبل از اینکه این موجودات در مو شما تکثیر شوند از آب برنج برای درمان استفاده کنید.

آب برنج برای حالت‌دادن به مو

استفاده از آب برنج بسیار مقرون‌به‌صرفه است و علاوه بر نرم‌کردن و حالت‌دادن مو باعث ترمیم و تقویت خاصیت ارتجاعی مو می‌شود. می‌توانید اسانس رزماری یا اسطوخودوس نیز به آن اضافه نمایید. این محلول را حدود نیم ساعت به موهای خود بمالید سپس دوش بگیرید.

آب برنج برای کدام نوع مو مناسب است؟

فرقی نمی‌کند که چه نوع مویی دارید، ممکن است موهای ضخیم، نازک، صاف یا فر داشته باشید، آب برنج برای انواع مو مناسب است. اما آرایشگران مشهور معتقدند که موهای رنگ‌شده، آسیب‌دیده و موهایی که شدت تخلخل آن‌ها نسبتاً بالا است سود بیشتری از آب برنج می‌برند.

حتماً می‌پرسید که تخلخل مو به چه معنا است؟ این عبارت به این معنا است که چه میزان حفره در کوتیکول موی شما یافت می‌شود و موی شما در جذب و حفظ رطوبت چگونه عمل می‌کند. میزان حفره‌ها و توانایی جذب رطوبت در بعضی از موها بالاتر از بقیه است اما برخی از انواع مو دچار تخلخل پایین هستند.

چطور این مسئله را تشخیص بدهیم؟ یک ظرف آب بردارید و یک تار موی خود را درون آن بیندازید. اگر موی شما غرق شد، تخلخل بالایی دارد و سریع رطوبت را جذب خود می‌کند. برعکس، اگر موی شما در سطح آب شناور شد، میزان حفره‌های آن کم است و تخلخل آن پایین است. اگر از دسته دوم هستید، ماهی حداکثر 2 بار از آب برنج استفاده کنید چون پروتئین موجود در آن باعث سفتی مو خواهد شد و خطر شکستگی را افزایش می‌دهد.

ماسک صورت با آرد برنج

ماسک آرد برنج؛ معرفی بهترین ماسک های آرد برنج برای زیبایی پوست

مطلب مرتبط

طرز تهیه آب برنج برای مو

آب برنج تخمیر شده
فرایند تخمیر سطح مواد مغذی موجود در آب برنج را افزایش می‌دهد.

خب تا کنون با فواید آب برنج و اینکه برای کدام‌ یک از انواع مو مناسب است آشنا شدید. در این مرحله می‌خواهیم با طرز تهیه آن آشنا شویم. در تمام این روش‌ها از آب و برنج قهوه‌ای یا سفید استفاده می‌شود اما تفاوت‌هایی نیز وجود دارد.

روش اول آب برنج پخته

حتماً بارها پلو پخته‌اید یا شاهد پخت آن یوده‌اید. زمانی که آب به نقطه جوش رسید و برنج‌های قابلمه حسابی نرم شد، آن را داخل آبکش بریزید، البته زیر آبکش یک ظرف تمیز قرار دهید. آب باقی‌مانده از پخت برنج را در یک بطری بریزید. این آب برنج در فضای حمام حدود 4 روز و در یخچال حدوداً یک هفته تازه می‌ماند و قابل استفاده خواهد بود.

مزیت استفاده از این روش این است که آب برنج خیلی سریع آماده می‌شود و پلوی پخته‌شده نیز مصرف خواهد شد. اما ممکن است بعضی از ویتامین‌ها و مواد مغذی برنج در فرایند پخت از بین بروند.

روش دوم خیساندن برنج در آب

در روش دوم نصف فنجان برنج را در 4 فنجان آب بخیسانید و چند ساعتی صبر کنید. گاهی برنج را هم بزنید یا ظرف را کاملاً تکان دهید. بعد از این زمان، آب برنج را در ظرف تمیز دیگری ریخته و در آن را ببندید. گفته می‌شود که آب برنج تهیه‌شده با این روش نسبت به روش قبلی، مواد مغذی بیشتری دارد و  برای تهیه آن احتیاج به زمان بیشتری دارید. برنج باقی‌مانده نیز مواد مغذی چندانی ندارد.

روش سوم آب برنج تخمیر شده

این روش بسیار شبیه مورد قبلی است اما به جای چند ساعت باید یک شبانه‌روز صبر کنید تا فرایند طبیعی تخمیر ایجاد شود. نصف فنجان برنج را در 3 فنجان آب خیس نموده و روی ظرف را بپوشانید. 24 ساعت صبر کنید و در این مدت، مخلوط را 2 بار هم بزنید.

سپس برنج را از صافی عبور دهید تا آب آن جدا شود. این آب برنج تا 4 روز در حمام و تا یک هفته در یخچال تازه است.

فرایند تخمیر، سطح مواد مغذی موجود در آب برنج را افزایش می‌دهد و آنتی اکسیدان‌ها، مواد معدنی و ویتامین‌های آن نسبت به آب برنج تهیه‌شده با روش‌های قبلی بیشتر است. البته برای تهیه آن هم به زمان بیشترینسبت به روش‌های قبلی احتیاج دارید و هم برنجی که از آن استفاده کردید، قابل خوردن نخواهد بود.

چه مدت طول می‌کشد تا خواص آب برنج برای مو آشکار شود؟ حداقل 45 روز صبر کنید تا نتایج اولیه را ببینید اما اگر خیلی عجله دارید از آب برنج تخمیر شده استفاده کنید چرا که مواد مغذی آن بسیار بیشتر است.

چگونه از آب برنج برای مو استفاده کنیم؟

فواید آب برنج برای مو
روش استفاده از آب برنج

نکته اول: شست‌و‌شوی مو با شامپو

برای اینکه از رسوب مواد موجود در آب برنج، روی سطح مو، جلوگیری کنید، ابتدا 2 دور موها را با شامپو بشویید اما از نرم‌کننده استفاده نکنید. نرم‌کننده منافذ کوتیکول را مسدود می‌کند تا جلوی خروج رطوبت مو را بگیرد در حالی که شما قصد دارید لایه‌های داخلی مو را با آب برنج تغذیه نمایید. علاوه بر این، آب برنج، خاصیت نرم‌ کنندگی دارد و با وجود آن، احتیاجی به استفاده از نرم‌کننده ندارید.

البته اگر تمایلی به استفاده از این روش ندارید، 30 دقیقه قبل از ورود به حمام، آب برنج را به همه جای موها مالیده و پوست سر را حسابی ماساژ بدهید. سپس دوش بگیرید. در این روش نیز موهای شما تا حدودی تغذیه خواهند شد.

نکته دوم: ماساژ پوست سر با آب برنج

زمانی که آب برنج را روی موی خود ریختید، پوست سر را با دقت و ملایمت ماساژ دهید. این کار باعث تقویت گردش خون در این ناحیه شده و ریشه مو را تقویت می‌کند. همچنین ماساژ باعت می‌شود که مواد مغذی بیشتری به ریشه مو برسد و رشد مو را تسریع نماید.

در قسمت فواید آب برنج برای مو به مسئله شوره سر اشاره کردم. ماساژ پوست سر با آب برنج، پوست را مرطوب نموده و از این طریق شوره و خشکی پوست را رفع می‌کند. پس این نکته مهم را برای بهره‌مندی بیشتر از آب برنج حتماً به خاطر بسپارید.

نکته سوم: 20 دقیقه صبر کنید

بعد از اینکه پوست سر را خوب ماساژ دادید، 20 دقیقه صبر کنید. آب برنج برای ترمیم مو و تغذیه کوتیکول، به این زمان احتیاج دارد. سپس با آب، موها را بشویید.

شامپو هلث تئوری حاوی عصاره برنج مناسب مو خشک تا معمولی

ویژگی‌های شامپو هلث تئوری حاوی عصاره برنج مناسب مو خشک تا معمولی به شرح زیر است:

  • غنی شده با عصاره برنج، گوار، پانتنول و نرم کننده کواترنر
  • بهبود دهنده بافت مو
  • تقویت کننده فیبر مو
  • شانه‌پذیری راحت‌تر موها
  • نرم کننده و باز کننده گره مو
  • پاکسازی عمیق مو و پوست سر

برای اطلاعات بیشتر و خرید این محصول، روی عکس کلیک کنید.

برای تهیه آب برنج از چه نوع برنجی استفاده کنیم؟

برنج قهوه‌ای نسبت به برنج سفید از ارزش غذایی بالاتری برخوردار است بنابراین بهتر است از برنج قهوه‌ای استفاده کنید. البته اجباری وجود ندارد و خیلی از افراد هم از برنج سفید استفاده می‌کنند.

چند بار در هفته از آب برنج استفاده کنیم؟

بهتر است از هفته‌ای یک بار شروع کنید و تغییرات مو را بررسی نمایید. اگر از وضعیت جدید رضایت داشتید، تا 3 بار در هفته هم مجاز به استفاده از خاصیت آب برنج برای مو هستید.

البته زیاده‌روی در انجام این کار نیز صحیح نیست. ممکن است نشاسته و پروتئین زیاد موجود در این ماده باعث سنگینی و شکنندگی موی شما شود.

ضرر آب برنج برای مو چیست؟ اگر وضعیت موها بدتر شد چه کنیم؟

آب برنج یک راهکار زیبایی همگانی نیست. ممکن است روی موی شما اصلاً تاثیر نداشته باشد یا حتی ضرر داشته باشد. به همین دلیل در قسمت قبل گفتم که از هفته‌ای یک بار شروع کنید و تغییرات را خوب بررسی کنید. اگر ظاهر موهای شما در اثر استفاده از این ماده بد شد، فوراً استفاده را متوقف نموده و به همان راهکارهای تجربه‌شده‌ی سابق خود بازگردید.

شامپو سبوس برنج ایروکس مناسب موهای خشک و رنگ شده

ویژگی‌های شامپو سبوس برنج ایروکس مناسب موهای خشک و رنگ شده:

  • نرم کننده
  • حالت دهنده
  • ایجاد شادابی و درخشندگی
  •  حاوی روغن جوجوبا
  • مناسب برای موهای رنگ شده و آسیب دیده

سخن آخر

تقویت مو با آب برنج یک روش قدیمی بوده و درحال حاضر هم در بسیاری از کشورهای آسیایی رایج است. بعضی از افراد از آب برنج برای درمان اگزما و تسکین التهابات پوستی نیز استفاده می‌کنند. من نمی‌توانم مدعی جادویی‌ بودنِ آب برنج و اثربخشی حتمی آن برای موهای شما شوم اما تجربه‌ی بسیاری از افراد در سراسر جهان، گواه این ادعا است. بنابراین، اگر دوست دارید موهایی سالم‌، قوی و زیبا داشته باشید این ماده را با احتیاط امتحان کنید و ببینید که برای شما کار می‌کند یا نه. اگر متوجه ضرر آب برنج برای مو های خود شدید، درمان را متوقف کنید. اگر موهایی بسیار نازک دارید یا از ریزش مو رنج می‌برید بهتر است ابتدا به متخصص پوست مراجعه نمایید.

اگر در مورد استفاده از آب برنج برای مو نظر یا تجربه‌ای دارید حتماً در قسمت کامنت‌ها برای ما بنویسید.

پاسخ به سوالات متداول

در آب برنج چه موادی وجود دارد؟

در جدول موجود در متن مقاله به مواد مغذی موجود در آب برنج اشاره شده است. نشاسته، انواع پروتئین، منیزیم، اینوزیتول، اسید فولیک و نیاسین از این جمله هستند.

فواید آب برنج برای موها چیست؟

افزایش رشد مو، کاهش موخوره، درمان شوره سر، نرم‌کنندگی، تقویت ریشه مو و رفع شپش از جمله فواید آب برنج برای مو محسوب می‌شوند.

چگونه باید از آب برنج برای تقویت موها استفاده کرد؟

بهترین حالت این است که بعد از 2 بار شست‌و‌شوی مو با شامپو، آب برنج را به تمام سر خود مالیده و خوب ماساژ بدهید. سپس 20 دقیقه صبر کنید و بعد از این زمان موها را آب‌کشی نمایید.

آیا استفاده از آب برنج برای موها ضرر دارد؟

گفته می‌شود که آب برنج برای موهای با تخلخل کم چندان مناسب نیست. از این گذشته، استفاده بیش‌از‌حد، خطر شکستگی مو را افزایش می‌دهد.