زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

بهداشت واژن در دوران قاعدگی + پاسخ به سوالات متداول بانوان

wordcamp
2,808
9 دقیقه
بهداشت واژن در دوران قاعدگی + پاسخ به سوالات متداول بانوان

رعایت بهداشت واژن در هر زمان از ماه ضروری است، اما چرا بهداشت دوران قاعدگی اینقدر مهم است؟

رعایت بهداشت واژن در دوران قاعدگی به محافظتِ بدن در برابر عفونت های باکتریایی، تحریکات پوستی و سایر مسائل بهداشتی کمک می کند. این امر می تواند به حفظ اعتماد به نفس و عزت نفس کمک کند. و باعث شود که در دوران قاعدگی با بدن خود احساس راحتی کنید.

در ادامه برای برای آَشنایی بیشتر با بهداشت واژن در دوران قاعدگی با ما همراه باشید.

محصولات بهداشتی مورد استفاده در دوران پریود

قاعدگی نباید در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد کند. طیف وسیعی از محصولات برای حفظ احساس راحتی و خشکی شما وجود دارد. اینکه کدام یک را انتخاب می کنید کاملا به شما بستگی دارد. چندین عامل وجود دارد که می تواند به شما کمک کند انتخاب خود را محدود کنید، مانند فعالیتی که انجام خواهید داد، هزینه محصول، راحتی استفاده و تأثیر محصول بر محیط زیست.

نوار بهداشتی

اینها پدهای پنبه ای هستند که برای جذبِ خون به لباس زیر شما می چسبند و بعد از استفاده باید آن ها را دور بیاندازید. آنها در اشکال و انواع مختلفی با قابلیت جذب متفاوت (مقدار خونی که می توانند جذب کنند) هستند. پدها را هرگز نباید داخل توالت ریخت، بلکه در دستمال توالت پیچیده و در سطل زباله بیندازید.

استفاده از پد آسان است. پدها را می توان در هر سوپرمارکت و داروخانه، و همچنین اکثر لبنیات و فروشگاه های رفاه کوچک خریداری کرد. پدها به همان اندازه که راحت هستند، برای محیط زیست ایده آل نیستند زیرا اقلام یکبار مصرفی هستند که پس از چند ساعت استفاده دور می اندازید.

تامپون

از نظر کاربرد عمومی، تامپون در رده دوم نسبت به نوار بهداشتی قرار دارد. از نظر جنس ساخته شده تفاوت آنچنانی ندارند. تفاوت آنها در این است که تامپون به صورت داخلی با قرار دادن در کانال واژن استفاده می شود. این کار می تواند به تمرین نیاز داشته باشد، و استفاده از آنها برای همه راحت نیست. تامپون‌ها با جذب خون قاعدگی در داخل عمل می‌کنند و می‌توان از آن‌ها به مدت چهار ساعت استفاده کرد و در این مرحله با کشیدن آرام نخ از واژن خارج می‌شوند.

هنگام استفاده از تامپون، خطر کمی برای سندرم شوک سمی (TSS) وجود دارد. TSS یک عفونت باکتریایی نادر است که می تواند به اندام های حیاتی آسیب برساند. برای به حداقل رساندن خطر، همیشه دست های خود را قبل از دست زدن و گذاشتن تامپون بشویید، از کمترین میزان جذب متناسب با جریان خود استفاده کنید، حداقل هر 6 ساعت یکبار تامپون خود را تعویض کنید و همیشه قبل از خواب تامپون را خارج کنید.

بسیاری از کاربران تامپون‌ را ترجیح می دهند، چرا که هم از نظر بسته‌بندی کوچک‌تر و هم در هنگام استفاده از روی لباس زیر قابل مشاهده نیستند. به‌علاوه، معمولاً در مقایسه با نشستن روی پد، احساس راحتی بیشتری منتقل می کنند. اما مانند نوار بهداشتی، به دلیل اینکه یکبار مصرف و غیرقابل تجزیه هستند، دوست دار محیط زیست نیستند.

کاپ قاعدگی

کاپ لیوان سیلیکونی یا لاستیکی نرم با درجه پزشکی هستند که برای جلوگیری از جریان خون در واژن قرار می گیرند. کاپ را هر 8 تا 12 ساعت خالی می‌کنید، آن را زیر آب می‌شویید و دوباره استفاده می کنید. حداقل قیمت کاپ قاعدگی از 250 هزار تومان شروع می شود و ممکن است کمی گران به نظر برسد، اما با توجه به اینکه کاپ قابل استفاده مجدد است و می تواند برای چند سال استفاده شود، در دراز مدت می توانید پول زیادی را صرفه جویی کنید و نیازی به خرید هر بار نوار بهداشتی/تامپون در هر ماه ندارید.

محصولات مورد استفاده در پریود خود را به طور مرتب تغییر دهید

همیشه دست های خود را بشویید. و بسته به نوع محصول و شدت جریان خون هر 2-4 یا 4-6 ساعت یک بار محصول پریود خود را عوض کنید. تغییر منظم محصول انتخابی، خود از رشد باکتری ها در خون جلوگیری می کند که می تواند بوی بدی ایجاد کند و شما را مستعد ابتلا به عفونت کند.

از چه محصولی برای دوران قاعدگی خود استفاده کنید؟ انتخاب با شما است! محصولی را انتخاب کنید که برای شما راحت باشد و برای شدت جریان خونِ خارج شده از بدن شما مناسب باشد.

بهداشت واژن در دوران قاعدگی: ناحیه لابیا (labia) خود را تمیز نگه دارید

شما ممکن است این نکته را ندانید، اما زنان به دلیل تغییر سطح PH در دوره قاعدگی کمی بیشتر مستعد ابتلا به عفونت باکتریایی هستند. پزشکان توصیه می کنند که اندام تناسلی خود را دو بار در روز بشویید حتی زمانی که پریود نیستید.

از شستشوی صحیح مطمئن شوید. از استفاده از صابون‌های بسیار معطر خودداری کنید. این صابون‌ها مطمئناً پر از مواد شیمیایی هستند که می‌توانند محیط طبیعی واژن را مختل کنند. بهتر است فقط از آب استفاده کنید. اما اگر احساس می‌کنید که نیاز به استفاده از صابون دارید، مطمئن شوید که فرمول ملایم و طبیعی آن برای پوست شما مناسب است. واژن یک محیطِ خود تمیز شونده است، بنابراین سعی نکنید داخل واژن خود را بشویید. این یک نه بزرگ است، حتی در زمان پریود! فقط به آرامی واژن و نواحی اطراف آن را تمیز کنید تا بدنتان به طرز جادویی خودش را پاک کند.

استفاده از دستمال مرطوب برای طراوت بیشتر

در زمان قاعدگی ممکن است احساس کنید که باید مرتباً ناحیه تناسلی خود را تمیز کنید، به خصوص اگر جریان خونتان سنگین باشد. کسانی که از پد استفاده می کنند بیشتر مستعد خشک شدن خون قاعدگی در اطراف واژن هستند. برای کمک به شاداب شدن در حین حرکت، می توانید از دستمال های مرطوب قابل شستشو استفاده کنید. آنها بین تغییر محصول دوره ای احساس تمیزی بیشتری به شما می دهند.

در طول دوره قاعدگی، دمای بدن شما گرمتر است، که به معنای تعریق بیشتر است. اگر نگران بو هستید یا به تازگی از باشگاه برگشته اید، چند دستمال مرطوب برای شادابی سریع همراه خود داشته باشید.

بهداشت واژن در دوران قاعدگی
بهداشت واژن در دوران قاعدگی

بهداشت واژن در دوران قاعدگی: هنوز هم می توانید حمام کنید!

فقط به این دلیل که پریود شده اید به این معنا نیست که نمی توانید با یک دوش ملایم به آرامش برسید. در واقع، پریود شما زمان مناسبی برای انجام این کار است. حمام کردن در دوران قاعدگی باعث کاهش استرس در بسیاری از افراد می شود. به علاوه، آب گرم می تواند به کاهش دردهای قاعدگی نیز کمک کند. شما ممکن است در طول قاعدگی از بودن در آب نگران باشید، اما آیا می دانستید که حتی می توانید در زمان قاعدگی شنا کنید؟ بهترین محصولات برای شنا تامپون و کاپ قاعدگی است. اگر کاپ قاعدگی به درستی جای گذاری شود احساس راحتی خواهید داشت و نشتِ خون هم رخ نمی دهد، بنابراین برای استفاده در حین ورزش و شنا بسیار مناسب است.

فقط مطمئن شوید که حمام از قبل تمیز باشد زیرا سیستم ایمنی بدن شما در زمان قاعدگی کمی ضعیف می شود.

بهداشت را در شب رعایت کنید

هیچ چیز بد تر از احساسِ نشت خون بعد از رفتن به تخت خواب نیست. اما نگران نباشید! همچنان می توانید در طول خواب از نوار بهداشتی استفاده کنید. فقط مطمئن شوید که محافظ قاعدگی خود را درست قبل از رفتن به رختخواب و به محض بیدار شدن از خواب تغییر دهید. اگر جریان خونِ شما سنگین است می توانید از پد شبانه استفاده کنید.

قبل از انتخاب هر محصولی، مطمئن شوید که حاوی مواد طبیعی و پنبه ارگانیک است. چرا که به پوست شما اجازه تنفس می دهد. مواد مصنوعی می توانند رطوبت و گرما را در ناحیه تناسلی افزایش دهند و شما را مستعد ابتلا به عفونت کنند طوری که هرگز احساس راحتی نکنید.

محصولات دوره استفاده شده خود را با رعایت بهداشت دور بیندازید

پس از استفاده، محصول محافظ پریود خود را بپیچید و در سطل زباله قرار دهید. هرگز پد، نوار بهداشتی یا تامپون ها را از طریق فلاش توالت در نیندازید.  برای اینکه واقعاً محصولات دوره استفاده شده خود را به طور ایمن و بهداشتی دفع کنید، فقط از پدهای زیست تخریب پذیر و ارگانیک، نوار بهداشتی و تامپون استفاده کنید. زیرا این محصولات قاعدگی را می توان کمپوست کرد و به خاک بازگرداند.

سوالات متدوال در ارتباط با بهداشت واژن در دوران قاعدگی

هر چند وقت یکبار باید ناحیه تناسلی خود را در طول پریود بشویید؟

خون می تواند محیط مساعدی برای رشد باکتری ها باشد. بنابراین متخصصان این امر توصیه می کنند که ناحیه تناسلی را حداقل دو بار در روز – صبح و عصر – در حین پریود شستشو دهید.

متخصصان زنان استفاده از چه مواردی را برای بهداشت در دوران قاعدگی توصیه می کنند؟

واژن یک اندام خود تمیز شونده است. حفظ فلور طبیعی آن بسیار مهم است. استفاده از صابون معمولی یا حتی محصولات آرایشی خاص برای بهداشت صمیمی می تواند آنها را مختل کند. متخصصان توصیه می کنند که ناحیه تناسلی را با آب و بدون صابون بشویید.

آیا باید از محصولات بهداشتی با قابلیت جذب بیشتر استفاده کرد و آنها را کمتر تعویض کرد؟

همیشه محصولات بهداشتی را با سطح جذب مناسب با مقدار جریان خون انتخاب کنید. تعویض این محصولات کمتر از یک بار در چهار تا هشت ساعت (چهار ساعت برای پد و چهار تا هشت ساعت برای تامپون) ممکن است منجر به رشد باکتری و عفونت شود.

اگر از پد برای شب استفاده می کنید و حدود هشت ساعت می خوابید، آیا باید هر چهار ساعت یک بار بیدار شوید تا آن را عوض کنید؟

هنگامی که در طول روز فعال هستید، جریان قاعدگی شما به طور معمول سنگین‌تر است. بنابراین پد خون، عرق و چربی پوست بیشتری را جذب می‌کند. این امر باعث ایجاد بستری برای رشد باکتری ها می شود. به همین دلیل است که نباید بیش از چهار ساعت از یک پد استفاده کنید. هنگامی که خواب هستید، عملکرد بدن شما کند می شود و شدت خونریزی کاهش می یابد. بنابراین می توانید با خیال راحت یک شب از یک پد استفاده کنید.