زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

کاندیشنر مو چیست و روش صحیح استفاده آن چگونه است؟

wordcamp
8,745
14 دقیقه
کاندیشنر مو چیست و روش صحیح استفاده آن چگونه است؟

کاندیشنر مو چیست؟ کاندیشر یا نرم‌کننده مو همان‌طور که از اسمش می‌توان حدس زد، فولیکول مو را در مدت زمان کم حالت می‌دهد. هر موی سر پوشیده از سلول‌های ریزی است که کمی شبیه فلس‌های ماهی هستند. آسیب باعث برجسته شدن موها می‌شود و نیز باعث می‌شود که موها کدر، زبر و نامرتب به نظر برسند. نرم‌کننده‌ها با صاف کردن این پوسته‌ها باعث می‌شوند که موهای شما دوباره صاف و براق به نظر برسد.

تاثیر نرم کننده فقط در ظاهر مو نیست. استفاده از شامپو باعث می‌شودکوتیکول مو باز شود. نرم کننده‌ها کوتیکول مو را دوباره محکم می‌کنند. نرم‌کننده مواد مغذی را وارد تارهای مو کرده و آلاینده‌ها را خارج می‌کند. این به نوبه خود ساقه مو را تقویت کرده و از شکستن، دو شاخه شدن انتهای مو و حتی ریزش مو جلوگیری می‌کند.

استفاده از نرم‌کننده‌های مو می‌تواند موهای ما را ابریشمی و صاف کند، اما اگر موهای چربی دارید، موهایتان را به چند دسته کوچک‌تر تقسیم کنید تا از سنگین شدن موها و آسیب به ریشه مو بکاهید. اگر می‌دانید که عموماً حساسیت پوستی دارید، قبل از استفاده از محصولات جدید ابتدا با متخصص پوست خود مشورت کنید. یا یک آزمایش ساده آلرژی روی ساعد خود انجام دهید تا ببینید آیا واکنشی رخ می‌دهد یا خیر. در صورت بروز علائم حساسیت، حتماً به دنبال برندهایی باشید که محصولات طبیعی، بدون سولفات و پارابن تولید می‌کنند.

کاندیشنر مو چیست؟

کاندیشنر مو یا همان نرم کننده مو، یک محصول کرمی ماسک مانند است که برای بهبود بافت موها استفاده می‌شود. این به معنای آب‌رسانی و پر کردن موهای شما است تا آن‌ها را نرم‌تر نشان دهد. همچنین اصطکاک بین تارهای موی شما را کاهش می‌دهد و شستن موها را برای شما آسان‌تر می‌کند.

هر بار که از نرم کننده مو استفاه می‌کنید، یک لایه در امتداد ساقه موهای شما تشکیل می‌شود که مدیریت و حالت دادن به آن را برای شما آسان‌تر می‌کند. حالت دهنده شما همان چیزی است که پس از شستشوی مو به موهای شما درخشندگی می‌بخشد. به بیان ساده، نرم‌کننده یک عامل حالت دهنده یا مرطوب کننده است که عموماً از موادی مانند سیلیکون‌ها، روغن‌ها و نرم کننده‌ها و همچنین سورفکتانت‌های کاتیونی تشکیل شده است. هنگامی که این مواد با هم ترکیب می‌شوند، پس از پاک شدن مقداری از شامپو، رطوبت مو را جبران می‌کنند.

کاندیشنر مو چیست؟
نرم کننده مو

کاندیشنرها دو دسته‌اند:

دسته اول: بعد از شامپو کردن موها مصرف می‌شوند و بعد از مصرف نیاز به آب‌کشی دارند.

دسته دوم: هنگام استفاده از آن‌ها احتیاجی به آب‌کشی نیست و تا شامپو زدن بعدی روی موها می‌ماند. به طور کلی می‌توان گفت کاندیشنرهایی که احتیاج به آب‌کشی ندارند، باید به طور کامل روی موها بمانند و کاندیشنرهایی که نیاز به آب‌کشی دارند، باید به مقدار ناچیز روی مو باقی بمانند

مزایای کاندیشنر مو

مواد فعال سطحی (سورفکتانت‌ها) که در شامپوها وجود دارند پس از مصرف بار منفی روی مو به جا می‌گذارند که این ترکیبات به علت دارا بودن بار منفی، سورفکتانت‌های آنیونی نامیده می‌شوند و موجب می‌شوند پولک‌های سطح خارجی مو باز شود. باز شدن پولک‌ها باعث از دست رفتن رطوبت سطح پوست شده و همین باعث کدر شدن موها می‌شود. نرم‌کننده مو یک محصول مراقبت از مو است که به آب‌رسانی و تغذیه موهای شما کمک می‌کند تا آن‌ها را سالم‌تر، نرم و ابریشمی نشان دهد. نرم‌کننده‌های مو از ترکیبات آب‌رسان و مرطوب‌کننده‌ای ساخته شده‌اند که به ساقه مو و لایه‌های داخلی مو نفوذ می‌کنند تا هیدراتاسیون را بازیابی کنند. در ادامه با فواید نرم کننده مو بیشتر آشنا می‌شوید.

استفاده از کاندیشنر مو بعد از شامپو
استفاده از کاندیشنر مو بعد از شامپو

 1. از کوتیکول‌ها محافظت می‌کند

در میان مزایای مختلف نرم‌کننده‌ها، محافظت از کوتیکول‌ها مهم‌ترین اهمیت نرم‌کننده‌ها است. کوتیکول خارجی‌ترین لایه مو است که دارای سلول‌های فلس مانند است که روی هم قرار گرفته‌اند. این سلول‌ها به عنوان یک مکانیسم دفاعی عمل می‌کنند و قسمت داخلی لایه‌ها (قشر و مدولا) را از آسیب محافظت می‌کنند. وقتی کوتیکول سالم است، موهای شما صاف و براق به نظر می‌رسد. عوامل اصلی مانند کمبود آب، شرایط محیطی سخت، درمان‌های شیمیایی و غیره به کوتیکول آسیب رسانده و آن را باز می‌کنند. این کوتیکول‌های باز موهای شما را وز و شکننده می‌کنند. مهم‌تر از همه، مواد حالت دهنده یک پوشش محافظ در اطراف موهای شما تشکیل می‌دهند.

2. درخشندگی فوری به موها می‌دهد

اگر موهای خشک، زبر و آسیب دیده مشکل شماست، تنها چیزی که نیاز دارید یک نرم‌کننده مو خوب است. نرم‌کننده‌ها آب‌رسانی شدید و مواد مغذی ضروری را برای بهبود بافت و ظاهر موهای شما فراهم می‌کنند. مطالعه‌ای که در مجله بین‌المللی تریکولوژی منتشر شده است همچنین توضیح داده است که نرم‌کننده‌ها به کاهش موخوره روی موهای شما کمک می‌کنند و به راحتی موهای شما را باز می‌کنند. علاوه بر این، نرم‌کننده‌ها به خنثی کردن بار منفی که مسئول ایجاد اصطکاک در کوتیکول مو است کمک می‌کنند. علاوه بر این، پس از حالت دادن، موهای شما صاف و براق می‌شوند. استایل کردن آن‌ها بسیار آسان می‌شود.

موهای نرم و درخشان
موی درخشان

3. از شکستگی مو جلوگیری می‌کند

وقتی موهای شما درهم می‌رود، در برابر وز و موهای مستعد شکستن آسیب‌پذیرتر می‌شوید. حالت دهنده به محافظت از موهای شما در برابر چنین آسیب‌هایی کمک می‌کند. نرم‌کننده مو به صاف کردن موهای شما کمک می‌کند و این به نوبه خود موهای ابریشمی بدون گره خوردن به شما می‌دهد.

4. موهای آسیب دیده از نظر شیمیایی و حرارتی را ترمیم می‌کند

استفاده بیش از حد از ابزارهای حالت دهنده حرارتی مثل سشوار، اتو مو و درمان‌های شیمیایی باعث آسیب شدید به لایه‌های کوتیکول موهای شما می‌شود. در نهایت موهای شما به شدت کم آب، ضعیف و نازک می‌شود. خوشبختانه، نرم‌کننده‌های مو کار فوق‌العاده‌ای در بازگرداندن موهای آسیب‌دیده شیمیایی و حرارتی انجام می‌دهند. استفاده مداوم از نرم‌کننده‌ها به درمان موهای خشک شده شما کمک می‌کند.

خرید شامپو نرم کننده شوآرتزکف پروفشنال سری گلیس مدل Ultimate Oil Elixir حجم 500 میل

شامپو نرم کننده حاوی روغن‌های مغذی برای خانم‌ها و آقایانی است که در پی مرطوب سازی موهای خود هستند. این شامپو دارای خاصیت لایه برداری قوی است که سبب پاک سازی کامل هر گونه آلودگی روی موها و پوست سر خانم‌ها و آقایان می‌شود. همچنین از دیگر ویژگی‌های این نوع شامپوها می‌توان به خاصیت آب رسانی قوی آنان اشاره کرد که این ویژگی سبب جلوگیری از خشکی پوست سر و همچنین موهای سر می شود و در نهایت از شکنندگی و موخوره جلوگیری می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید محصول روی عکس کلیک کنید.

5. موها را مرطوب نگه می‌دارد

سورفکتانت‌های موجود در شامپو، روغن‌های ضروری مو و پوست سر را از بین می‌برند. نرم‌کننده به بازگرداندن رطوبت از دست رفته به تارهای مو کمک می‌کند. آن‌ها همچنین با تقویت تارهای مو به کاهش ریزش مو کمک می‌کنند. متخصصان پوست توضیح می‌دهند که مواد حالت دهنده مو مانند روغن باباسو برای دستیابی به موهایی سالم، حجیم و درخشان کاملاً مفید هستند. این روغن گیاهی منبعی غنی از اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان است که به ترمیم موهای زبر و نوک شکاف شده (موخوره) کمک می‌کند.

عوارض استفاده از کاندیشنر مو چیست؟

کاندیشنر مو مزایای بسیار دارد اما باید معایب نرم کننده مو هم اشاره کرد. اگر از نرم کننده به درستی و تنها برای ساقه موها استفاده نکنید، ممکن است باعث ریزش موی شما شود. افرادی که احساس می‌کنند با استفاده از نرم‌کننده دچار ریزش مو می‌شوند باید بدانند زمینه ابتلا به ریزش مو را دارند. به همین دلیل بهتر است به دنبال پیدا کردن علت ریزش موهایشان باشند. انجام آزمایش برای پی بردن به ابتلا به فقر آهن، مشکلات هورمونی و مشکلات تیرویید احتمالی به چنین افرادی توصیه می‌شود.

استفاده از کاندیشر مو
نرم کننده روی مو

روش استفاده از کاندیشنر مو چیست؟

ممکن است بدانید که چگونه از نرم‌کننده استفاده کنید اما اشتباهات رایج زیادی در بین مردم وجود دارد. در ادامه به برخی از این اشتباهات و روش استفاده از نرم کننده مو بیشتر آشنا می‌شویم.

  • نرم‌کننده با توجه به موی سر انتخاب شود.
  •  بعد از شامپو کردن، موها خوب آب‌کشی شود تا بقایای شامپو از لابه‌لای آنها پاک شود.
  • هنگام استفاده از کاندیشنرها برای جذب بهتر، نیاز است که آب اضافی مو گرفته شود.
  • طریقه استفاده از کاندیشنر به گونه‌ای است که مقداری از آن کف دست ریخته، دست‌ها را مالش داده سپس روی تار مو مالیده و به آهستگی ماساژ دهید.
  • کاندیشنر را به هیچ عنوان نباید روی پوست سر ماساژ دهید زیرا باعث سست شدن ریشه موها می‌شود. فقط روی ساقه و نوک موها مصرف می‌شود.
  • باقی ماندن مقدار زیاد کاندیشنر روی موها، باعث کدر و مات شدن موها می‌شود.
  • در صورتی که از کاندیشنر استفاده کردید و در موها احساس سنگینی داشتید، ممکن است علت‌های متفاوتی داشته باشد.
  • نحوه استفاده از کاندیشنرها به درستی انجام نشده باشد.
  • موها خوب آب‌کشی نشده باشد.
  • کاندیشنر مناسبی انتخاب نشده و یا میزان مصرف کاندیشنر بیش از حد لازم باشد.
خرید لوسیون نرم کننده مو دیپ سنس مناسب مو خشک و آسیب دیده حجم 200 میل

لوسیون نرم کننده مو دیپ سنس، مناسب موهای خشک و آسیب دیده است. این شامپو مناسب بر پایه گیاهی است و از ترکیباتی مانند روغن آملا، عصاره مالوا و هانی ساکل است. روغن مالوا غنی شده از ویتامین C است. این روغن از دست دادن رنگدانه‌های مو را کاهش می‌دهد و همچنین عصاره مالوا در این لوسیون نرم کننده مو حاوی ویتامین‌های A. و E است. این لوسیون باعث تغذیه فولیکول‌های مو و ساقه‌ها شده و درنتیجه جلوگیری از شکنندگی ساقه موها، ریزش و بروز موخوره می‌شود. 

برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید محصول روی عکس کلیک کنید.

راهکارهای شست و شوی صحیح کاندیشنر

همان‌طور که باید پس از تمیز کردن پوست خود از مرطوب‌کننده صورت استفاده کنید، بعد از شامپو زدن هم نباید از زدن نرم‌کننده صرف‌نظر کنید. نباید حمام را بدون زدن کاندیشنر ترک کنید. از آنجا که شامپو موهای شما را تمیز می‌کند و به از بین بردن هرگونه روغن و ناخالصی‌ها کمک می‌کند. نرم‌کننده‌ها می‌توانند به موهای شما رطوبت مورد نیاز مو را برسانند.

نرم‌کننده مناسب با نیازهای خود تهیه کنید

انتخاب شامپو و نرم‌کننده می‌تواند فریبنده باشد، به‌خصوص باوجود این همه محصولی که این روزها در بازار پیدا می‌شود؛اما در واقع هدف اصلی، پیدا کردن محصولات مراقبت از موی مناسب بر اساس نوع مو و نیاز موهای شما است. اگر موی چرب دارید، شاید به نرم‌کننده‌های قوی نیاز نداشته باشید. اگر موی خشک دارید باید نرم‌کننده قوی‌تری استفاده کنید.

از مقدار مناسبی کاندیشنر استفاده کنید

وقتی صحبت از نرم کننده می‌شود، قطعاً منظور مقدار کمی از آن است به‌خصوص اگر موهای ظریف و لطیفی دارید. هنگامی‌که بیش‌ازحد از نرم‌کننده استفاده می‌کنید، این کار باعث می‌شود موهای شما نازک‌تر نشان داده شود. قاعده کلی این است که بسته به ضخامت و بلندی موهایتان، از مقدار مناسبی کاندیشنر استفاده کنید.

آب کشی کاندیشنر مو
شست و شوی مو

 کاندیشنر را به ریشه موهای خود نزنید

از نرم کننده فقط در قسمتی از موها  استفاده کنید که بیشترین نیاز را دارد. جاهایی که موهای شما خشک‌تر است مثلاً از وسط موها به پایین‌تر که خشک هستند. همچنین، برای اکثر موها، استفاده از نرم‌کننده در ریشه می‌تواند موهای شما را سنگین کند و باعث کنده شدن ریشه مو و یا چرب شدن پوست سر شود. حتی بعد از این‌که موهای خود را شستید، بهتر است فقط در ساقه موها به خصوص قسمت‌های پایین‌تر مو از نرم‌کننده استفاده شود.

جمع کردن موهای آغشته به کاندیشنر

زدن نرم کننده روی موها می‌تواند باعث آشفتگی و به هم ریختگی موها شود به‌خصوص اگر موهای زیادی داشته باشید. در حقیقت، موهای آغشته به نرم‌کننده و خیس درحالی‌که روی شانه‌هایتان افتاده است تا نرم‌کننده تأثیر خود را بر روی مو بگذارد، می‌تواند باعث سوزش پوست و ایجاد جوش یا تاول روی پوست شود. در عوض، اگر قصد دارید نرم‌کننده خود را برای دو دقیقه درحالی‌که در حمام هستید، روی مو خود بگذارید. با یک کلیپس موهای خود را ببندید. این کار موها را از پوست شما دور می‌کند و به شما فرصتی برای انجام کارهای دیگر خواهد داد.

خرید سرم نرم کننده مو سینره 100 میل

سرم نرم کننده مو وزی و بد حالتی موهای خشک و شکننده و مجعد را برطرف می‌کند. اگر شما به صورت معمولی موهای صافی دارید و موهایتان اخیرا وز شده است، ممکن است به دلیل عملیاتی مانند رنگ، هایلایت، مش و فر موها است. سرم نرم کننده مو به راحتی روی موها پخش می‌شود و لایه‌ای محافظی بر روی موها ایجاد می‌نماید. به وجود آوردن یک لایه سیلیکونی روی موها باعث می‌شود تا سطح مو نرم و صاف شود و موها زمان شانه زدن بر روی هم بلغزند و به راحتی شانه بپذیرند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید محصول روی عکس کلیک کنید.

در شستن نرم‌کننده عجله نکنید

می‌دانیم که وقت با ارزش است، اما اگر نرم‌کننده را به موهای خود بزنید و فوراً آن را بشویید، نمی‌توانید از مزایای آن بهره ببرید. به‌طور معمول، مدت زمان نوشته شده روی محصولات زمان مناسبی است که حدود 1 تا 3 دقیقه هست. این زمان، بهترین زمان برای این است که نرم‌کننده به‌خوبی روی موهای شما تأثیر خود را نشان دهد.

موی نرم و خوش حالت
موهای خوش حالت

کاندیشر و ریزش مو

استفاده از نرم‌کننده می‌تواند ظاهر موهای شما را بهبود بخشد. متأسفانه، برخی از افسانه‌های مو این ایده را تداوم می‌بخشند که نرم‌کننده باعث ریزش مو می‌شود. ادعاهایی وجود دارد که نرم‌کننده‌ها فولیکول‌های مو را مسدود می‌کنند و منجر به ریزش مو می‌شوند. یا همچنین شایعه‌ای شنیده‌ایم که مواد نرم‌کننده موجود در نرم‌کننده‌ها می‌توانند فولیکول‌های مو را تا حدی نرم کنند که ساقه مو را آزاد کنند و در نتیجه موها نازک شوند. با این حال، هیچ تحقیقی نشان نمی‌دهد که استفاده از نرم‌کننده باعث ریزش مو می‌شود.

ریزش مو در واقع بخشی طبیعی از چرخه رشد مو است. تمام موهای انسان در یک چرخه با چهار فاز رشد می‌کنند: فاز آناژن (رشد)، فاز کاتاژن (انتقال)، فاز تلوژن (استراحت) و فاز اگزوژن (ریزش). بنابراین، ریزش بین 50 تا 100 تار مو در روز طبیعی است.

در حالی که این موها در هر نقطه از روز ممکن است ریزش کنند، ما معمولاً بعد از شستن موهایمان در حمام متوجه آن‌ها می‌شویم. این به این دلیل است که شستن موهای شما تارهای موی جدا شده را آب‌کشی می‌کند. اگرچه منطقی است که وقتی موهایتان در حمام می‌ریزد، دلیل آن را استفاده از نرم‌کننده بدانید، ولی ممکن است دلایل دیگری داشته باشد. با این حال، اگر متوجه موهای بیش از حد معمول روی بالش، برس یا حمام خود شدید، در این صورت با پزشک خود مشورت کنید.

سخن پایانی

بسیاری از مطالعات تحقیقاتی نشان داده‌اند که استفاده مکرر از نرم‌کننده‌های مبتنی بر سیلیکون باعث آسیب به مو می‌شود. سیلیکون یک ماده پرکاربرد در نرم‌کننده‌ها است که با ایجاد پوششی در اطراف تارهای مو، درخشندگی موقتی به مو می‌دهد. عاقلانه است که مواد موجود در نرم‌کننده‌ها و سایر محصولات مراقبت از مو را قبل از خرید بررسی کنید. این نه ‌تنها شما را از برخی مشکلات نجات می‌دهد، بلکه به شما کمک می‌کند تشخیص دهید که کدام مواد و محصولات مراقبت از مو برای موهای شما بهترین هستند.

سوالات متداول

آیا می‌توان روزانه از نرم‌کننده مو استفاده کرد؟

به گفته متخصصان پوست، استفاده از درمان‌های حالت دهنده مو کاملاً به نوع و نیاز موهای شما بستگی دارد. برای موهای بسیار آسیب دیده و زبر، استفاده از نرم‌کننده بعد از هر بار شستشوی سر مهم است.

کاندیشنر (نرم‌کننده) مو چیست؟

کاندیشنر مو یا نرم‌کننده، یک ماده حالت دهنده یا مرطوب کننده است که به طور کلی از ترکیباتی مانند سیلیکون‌ها، روغن‌ها، نرم‌کننده‌ها و … تشکیل می‌شود، وقتی این مواد با هم ترکیب می‌شوند، رطوبتی را که موها بعد از شامپو زدن از دست می‌دهند، دوباره به مو برمی‌گردانند.

روش استفاده از کاندیشنر مو چگونه است؟

روش درست استفاده از این محصول در طولانی مدت و به صورت مایع است و مطمئن شوید که بعد از شامپو زدن، آبی که از موهایتان می‌ریزد را بگیرید تا از اثرات نرم‌کننده کم نشود.

مزایای استفاده کاندیشنر مو چیست؟

علاوه بر ایجاد لطافت، درخشندگی و نرمی در موها از وز شدن و شکسته شدن آن‌ها نیز جلوگیری می‌کند.

چگونه باید یک کاندیشنر موی خوب پیدا کرد؟

بهتر است که مواد موجود در نرم‌کننده‌ها و سایر محصولات مراقبت از مو را قبل از خرید بررسی کنید. این نه تنها شما را از برخی مشکلات نجات می‌دهد، بلکه به شما کمک می‌کند تشخیص دهید که کدام کاندیشنر برای موهای شما بهترین است.