زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

فواید سرکه سیب؛ از صاف کردن مو تا لایه برداری پوست

wordcamp
1,367
12 دقیقه
فواید سرکه سیب؛ از صاف کردن مو تا لایه برداری پوست

سرکه سیب برای مبارزه با جوش‌های سیاه ناحیه سر تا سم‌زدایی رژیم غذایی شما در هر دو زمینه مراقبت از پوست و سرزندگی نقشی اساسی را ایفا می‌کند. اگر این‌ها هنوز شما را راضی نمی‌کند، سرکه سیب اکنون در زمینه مراقبت و صاف کردن مو نیز اسمی برای خود دست و پا کرده است. تعجبی ندارد که این سرکه با توجه به تطبیق‌پذیری و در دسترس بودن برای پوست و مو مفید باشد. در این مطلب ما ادعاهایی که در رابطه با نقش سرکه سیب در زیبایی مطرح می‌شود را مورد سنجش قرار خواهیم داد. این موضوع را نیز بررسی خواهیم کرد که با اضافه کردن این سرکه به فرآیند مراقبت از مو، چه کسی بیشترین نفع را خواهد برد و چگونه این اتفاق روی می‌دهد. با ما همراه باشید تا هرآنچه که درباره فواید سرکه سیب می‌خواهید بدانید را در اختیار شما قرار دهیم.

طرز تهیه سرکه سیب

سرکه سیب بوسیله له کردن میوه سیب و سپس بیرون کشیدن آب آن به دست می‌آید. در ادامه باکتری‌ها و مخمر نیز به این مایع اضافه می‌شوند تا فرآیند تخمیر الکلی آغاز شود. این فرآیند، شکرها را در آب میوه به الکل تبدیل می‌کند. سپس در مرحله دوم و پایانی تخمیر، الکل به سرکه تبدیل می‌شود.

اما اگر خود سیب‌ها را در اختیار نداشتید برای تهیه سرکه سیب روش خانگی دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید از ضایعات این میوه برای این منظور استفاده کنید.

در یک شیشه، ضایعات سیب را تکه تکه کرده و در درون آب غوطه‌ور و مقدار کمی نیز نمک به آن اضافه کنید. شیشه‌ای که استفاده می‌کنید باید سر آن تنگ‌تر از انتهای آن باشد تا ضایعات سیب متراکم باقی بمانند. سر شیشه را با یک فیلتر کافه یا دستمال مناسب بپوشانید و سپس در آن را بگذارید. این ترکیب باید دو هفته در دمای اتاق باقی بماند تا فرآیند آغاز شود. بعد از چند هفته، ضایعات تحت فشار قرار می‌گیرند و سرکه برای حداقل یک ماه دیگر باید در دمای اتاق باقی بماند. در نهایت، این ترکیب همان مزه‌ سرکه سیب‌ موجود در فروشگاه‌ها را خواهد داد. وقتی عملیات تبخیر سرکه تمام شد آن را در ظرف بدون هوایی در دمای اتاق قرار دهید. مدت زمان خاصی نمی‌توان برای نگهداری تعیین کرد اما کیفیت آن بعد از 6 ماه تا یک سال رو به زوال می‌رود.

فواید سرکه سیب برای مو و صاف کردن مو

سرکه سیب همان نقشی را برای مو بازی می‌کند که عسل برای چای سبز بر عهده دارد. شما لزوماً به آن نیاز ندارید اما اگر یک‌بار آن را امتحان کنید دیگر دست از آن نخواهید کشید. دلیل آن را می‌توان در فواید سرکه سیب برای مو و پوست سر جستجو کرد. مهم‌ترین خاصیت سرکه سیب در صاف کردن مو است.

بستن کوتیکول و صاف کردن مو

اگر یک تار مو را زیر یک میکروسکوپ مشاهده کنید درخواهید یافت که صاف نیست و پوشیده از کوتیکول‌های فلس‌مانند است. وقتی کوتیکول‌های مو صاف شوند، گیسوان شما براق‌تر یا حداقل کمی درخشنده‌تر به نظر خواهند آمد و موی شما نیز صاف‌تر خواهد شد. کوتیکول‌های مو ممکن است در نتیجه فرآیندهای شیمیایی و رفتارهای نادرست آسیب ببینند. شستشوی سر با سرکه سیب مانند شامپوهای متعادل‌کننده PH کمک می‌کند تا کوتیکول بسته شود. سپس از تورم کوتیکول جلوگیری کرده و با صاف کردن مو آن را براق‌تر می‌کند. همچنین موجب می‌شود تا شانه زدن آسان‌تر شود و مو را مرطوب نگه می‌دارد.

سالم نگه داشتن پوست سر و متعادل ساختن سطوح PH

در مقیاس PH که از عدد 0 تا 14 است، موی انسان در رده پایینی و کمی اسیدی قرار می‌گیرد. میزان PH مو 4/5 تا 5/5 است. متأسفانه بسیاری از محصولات مرتبط با موی سر که ما از آن‌ها استفاده می‌کنیم از آنجایی که قلیایی و در رده بالاتر مقیاس PH هستند PH طبیعی موی ما را بهم می‌زنند. مقدار PH سرکه سیب رقیق‌نشده در حدود 2/5 است اما شما نباید از نوع رقیق‌نشده آن برای موهای خود استفاده کنید! مقدار PH نوع رقیق‌شده آن معمولاً در حدود 5 است؛ هنوز اسیدی است و بسیار بهتر از PH با مقدار 7 است که اغلب در محصولات تجاری می‌بینیم. سرکه سیب دارای خواص درمانی برای پوست سر است. سرکه سیب خواص ضدباکتری و ضدقارچ دارد و شستشو با آن می‌تواند به مو برای طبیعی نگه داشتن تعادل PH کمک کرده و مو را سالم نگه دارد.

بهبود کم‌ رنگ شدن مو

برای موهایی که از نظر رنگ تحت درمان هستند، سرکه سیب می‌تواند به بسته شدن کوتیکول کمک کند و بنابراین طراوت رنگ موی شما را حفظ خواهد کرد.

کمک به صاف کردن مو؛ بازکننده گره‌ های مو

صاف کردن مو
یکی از مهم‌ترین فواید سرکه سیب، صاف کردن مو است.

اگر مویی دارید که مستعد گره خوردن است، مطالعات نشان داده که سرکه سیب و شانه با دندانه پهن کمک می‌کنند تا از شر آن‌ها خلاص شوید.

کمک به صاف کردن مو؛ تقویت‌ کننده و نرم‌ کننده مو

سرکه سیب کوتیکول را می‌پوشاند و مو را نرم و براق می‌سازد. همچنین با بستن کوتیکول و ساقه مو به تقویت آن کمک می‌کند.

کمک به صاف کردن مو؛ مبارزه با موخوره

سرکه سیب به صاف کردن مو و از بین بردن موخوره کمک می‌کند و برای کسانی که دارای موهای فر و بافتی هستند گزینه درمانی مشهوری محسوب می‌شود.

کاهش ریزش مو

سرکه سیب با توجه به توانایی در تعادل PH پوست و پاک‌سازی فولیکول مو از مواد زائد می‌تواند به درمان ریزش مو کمک کند.

فواید سرکه سیب برای مو
ریزش مو مشکلی جدی در زمینه زیبایی بانوان به حساب می‌آید.

تمیزکنندگی

سرکه سیب می‌تواند بدون از بین بردن رنگ مو در خلاص شدن از شوره چرب مؤثر باشد. شوره چرب موجب می‌شود موی شما کدر به نظر بیاید. اگر از شامپو استفاده نمی‌کنید پس هنوز نیاز به محصولات قدیمی و شستشوی سر با آن‌ها را دارید. شستشودهنده‌های سرکه سیب جزو بهترین محصولات از بین‌برنده شوره چرب به شمار می‌روند و مو را کاملاً تمیز و آن را نرم می‌کنند و موجب می‌شوند مو لرزش بهتری داشته باشد.

برطرف کردن خارش پوست سر

اگر از شوره یا خارش پوست سر رنج می‌برید، شتسشو با سرکه سیب می‌تواند خارش را از بین ببرد زیرا حاوی خواص ضدباکتری است. خارش فقط مختص به شوره چرب نیست اما در برخی موارد این امر روی می‌دهد. سرکه سیب به طور مؤثری شوره چرب را در مو و پوست سر برطرف می‌سازد. به پوست سر شما شادابی و بستر تمیزی که به آن نیاز دارد را هدیه می‌کند.

صرفه اقتصادی

هیچ شخصی نیست که برای خرید محصولات مو بودجه نامحدود داشته باشد. هر زمانی که شما محصولی بیابید که مؤثر است و موجب پس‌انداز مقدار زیادی از پول شما می‌شود، وقت آن است که جشن بگیرید. نه‌تنها سرکه سیب به طرز شگفت‌آوری ارزان است بلکه به آسانی در دسترس ما قرار دارد. کافی است به میوه‌فروشی بروید. یا سرکه سیب در آن‌جا موجود است یا خود سیب را می‌خرید و طبق دستور در خانه اقدام به تهیه سرکه سیب می‌کنید.

صاف کردن مو؛ ملاحظات نوع موی سر

سرکه سیب برای همه نوع مویی کارایی دارد. این سرکه برای آن‌دسته از افرادی که از شوره چرب سر رنج می‌برند بسیار مفید است. این شوره می‌تواند از عوامل مختلفی مانند اسپری‌ مو، شامپوی خشک یا چربی‌های اضافه به وجود آمده باشد. برای انواع موهای روغنی می‌توان از سرکه سیب با غلظت‌های بالاتر استفاده کرد. پیشنهاد می‌شود برای موهای خشک، سرکه سیب را همراه با آب بیشتر استفاده کنید تا از خشک شدن پوست سر جلوگیری کنید.

طرز استفاده از سرکه سیب برای صاف کردن مو

سرکه سیب بسیار قدرتمند است و این نکته را متذکر می‌شویم که می‌تواند سوختگی‌های شیمیایی به وجود آورد. برای این منظور باید آن را در ابتدا با آب مخلوط کرد. سرکه سیب تا حدودی اسیدی است، اگر با دو یا سه برابر آب مخلوط شود می‌تواند عمر رنگ موی شما را افزایش دهد و به صاف کردن مو کمک کند. اما این کار را باید درست بعد از زمان شستن رنگ انجام داد. اکثر رنگ‌های مو قلیایی هستند و کوتیکول مو را باز می‌کنند. به کارگیری یک محلول اسیدی می‌تواند کوتیکول را دوباره ببندد. برای رقیق بودن می‌توانید سرکه را روی موهای خود امتحان کنید تا به بهترین شکل ترکیب آن با آب برای موهای خود برسید. اما در حالت کلی می‌توانید به شکل زیر عمل کنید:

ابتدا در یک بطری اسپری، سرکه و پنج برابر سرکه آب بریزید (100 میلی‌لیتر سرکه و 500 میلی‌لیتر آب). سپس پوست سر را به خوبی اسپری کنید تا همه جای آن به اندازه کافی به طور مساوی اسپری را به خود گرفته باشد. بعد از آن بوسیله انگشتان خود با سرکه روی سر بازی کنید تا موها تمیز شوند. به مخلوط سرکه اجازه دهید 2 تا 5 دقیقه روی سر باقی بماند. سپس مو و پوست سر خود را با آب خنک بشویید. شستن را با یک نرم‌کننده سبک ادامه دهید. در نهایت موهای سر خود را خوب بشویید تا مطمئن شوید کل مخلوط سرکه آب‌کشی شده باشد.

اگر شستشو با سرکه سیب را امتحان کردید و تغییری در موهای خود احساس نکردید، دلیلی برای ادامه استفاده از آن وجود ندارد. مانند بسیاری از محصولات تجاری و طبیعی دیگر شاید محصول دیگری برای موی شما بهتر باشد. نکته خوبی که در مورد سرکه سیب وجود دارد این است که استفاده از آن برای شما ضرر اقتصادی ندارد.

فواید سرکه سیب برای پوست

سرکه سیب به یکی از درمان‌های محبوب برای مراقبت طبیعی از پوست تبدیل شده است. حتی کارشناسان مراقبت از پوست نیز تأیید می‌کنند که این مایع تخمیر شده می‌تواند کارهای بزرگی برای پوست انجام دهد. اما قبل از این‌که یک بطری سرکه سیب را روی صورت خود بریزید (که چنین چیزی توصیه نمی‌شود) ببینید کارشناسان پوست در مورد مزایای بالقوه و اثرات جانبی و بهترین شیوه اعمال سرکه سیب چه می‌گویند.

سرکه سیب برای پوست، خاصیت لایه‌برداری دارد. موجب تعادل PH می‌شود و ضدباکتری است. به طور کلی، افرادی که پوست چرب و آکنه‌ای دارند باید از آن استفاده کنند. آن را نباید به همراه سایر اسیدها و رتینوئیدها مورد استفاده قرار داد. سرکه سیب به طور طبیعی PH اسیدی دارد و می‌تواند به تعادل PH لایه بیرونی پوست کمک کند. این سرکه دارای استیک اسید است که خواص ضدباکتری و کراتولیتیک (حذف زگیل و ضایعات) دارد. همچنین مالیک اسید را که یک لایه‌بردار ملایم شیمیایی است در خود جای داده است.

متعادل‌سازی PH پوست

از آنجاییکه سرکه سیب می‌تواند PH لایه بیرونی پوست را متعادل سازد. در نتیجه موجب می‌شود پوست شما عملکرد بهینه‌ای داشته باشد. پوست در این حالت میزان درستی از چربی را تولید و با باکتری‌های به وجودآورنده آکنه مبارزه می‌کند.

فواید سرکه سیب برای پوست و مو
سرکه سیب با متعادل‌سازی PH از پوسته پوسته شدن پوست جلوگیری می‌کند.

لایه برداری

سرکه سیب حاوی مالیک اسید است که شبیه به آلفا هیدروکسی اسید عمل می‌کند. مالیک اسید بر روی پوست مستعد آکنه عملکرد خوبی دارد. به آرامی عملیات لایه‌برداری را برای باز کردن منافذ و حذف باکتری انجام می‌دهد.

مبارزه با آکنه و دانه‌ های سیاه

با توجه به این‌که سرکه سیب خواص ضدباکتری دارد می‌توان آن را با جوش شیرین و آب مخلوط کرد تا لایه‌برداری انجام شود و به کم شدن دانه‌های سیاه کمک کند.

بهبود تیرگی پوست

مالیک اسید موجود در سرکه سیب می‌تواند به بهبود هرگونه مشکلی با عنوان تیرگی پوست نظیر نقطه‌های سیاه کمک کند. مالیک اسید را با توانایی‌اش در کاهش تولید ملانین می‌شناسیم. ملانین پوست را تیره می‌کند؛ بنابراین مالیک اسید در بهبود تیرگی پوست نقشی مؤثر ایفا می‌کند.

تونر یا قوام دهنده

از سرکه سیب می‌توان به عنوان قوام‌دهنده استفاده کرد. جهانی که ما در آن زندگی می‌کنیم پر از محصولات آرایشی و زیبایی شده است. بسیاری از افراد از انواع مختلف پاک‌کننده‌ها، ماسک‌ها و … استفاده می‌کنند. با گذشت زمان مصرف این محصولات موجب اختلال در عملکرد دفاعی طبیعی پوست می‌شود. وقتی این اتفاق بیفتد پوست خشک و جوش‌ها نمایان می‌شود. از سرکه سیب به عنوان یک قوام‌دهنده فوری استفاده کنید تا عملکرد دفاعی طبیعی پوست حفظ شده و آلودگی از میان برود.

سوالات متداول

چه فرقی میان سرکه سیب و یک شامپوی شفاف‌کننده وجود دارد؟

شامپوهای شفاف‌کننده برای حذف شوره چرب و روغن‌های اضافی فرموله شده‌اند. علاوه بر آن مو را برای برخی از انواع رنگ یا درمان آماده می‌کنند. اما وقتی از آن به تنهایی استفاده شود می‌تواند موجب محو شدن رنگ شود و به فرد حس خشک شدن و کدر شدن مو را بدهد. این شامپو باید با یک نرم‌کننده خوب مصرف شود. در نقطه مقابل سرکه سیب شوره چرب را از بین می‌برد. در عین حال ارزش افزوده‌ای در بهبود رنگ مو و صاف کردن مو دارد و درجه براق بودن آن را بالا می‌برد.

شستشوی سر با سرکه سیب هیچ‌گونه عوارض جانبی خواهد داشت؟

فراوانی استفاده از این روش بستگی به فرد و نوع موی او دارد. استفاده بیش از حد می‌تواند موجب آسیب مو گردد. تعداد کم شستشو در هفته به موهای شما آسیب نخواهد رساند. با توجه به حساسیت یا عدم حساسیت پوست شما باید تعداد شستشو را تعیین کنید.