زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

بهترین روتین مراقبت از پوست مختلط

wordcamp
3,420
13 دقیقه
بهترین روتین مراقبت از پوست مختلط

وقتی صحبت از پوست مختلط می‌شود، پیدا کردن روتین مراقبت از پوست مناسب می‌تواند یک چالش بزرگ باشد. با این حال، استفاده از بهترین محصولات در نواحی درست به گرفتن بهترین نتیجه برای پوست شما کمک می‌کند. واقعیت این است که شما دو نوع پوست در یک صورت دارید. بنابراین شما باید به درستی از هر دو نوع پوست مراقبت کنید تا پوستی سالم و شاداب داشته باشید.

ما سعی کردیم در این مطلب اطلاعات جامعی درباره پوست مختلط، ویژگی‌ های پوست مختلط و روتین پوست مختلط برای شما گردآوری کنیم. تا انتها مطلب با ما همراه باشید.

پوست مختلط چیست؟

پوست مختلط (combination skin) که برخی به آن پوست ترکیبی نیزمی‌گویند، معمولاً به عنوان پوستی شناخته می‌شود که دارای ناحیه‌ای چرب در قسمت T صورت (بینی، چانه و پیشانی) و پوست خشک در قسمت V صورت (گونه‌ها و فک) است.

افرادی که پوست مختلط دارند در قسمت چرب صورت خود منافذ بزرگ و جوش دارند، در حالیکه در قسمت‌های خشک، صورتشان پوسته پوسته می‌شود.

در واقع، غدد چربی در پوست مسئول ایجاد سبوم (ماده مومی شکل که پوست شما را نرم و لطیف نگه می دارد) هستند. در افرادی با نوع پوست مختلط، غدد چربی بیشتری در ناحیه T فعال هستند و سبوم اضافی تولید می‌کنند که می‌تواند منجر به درخشندگی و ایجاد جوش شود.

پوست مختلط چیست؟
پوست مختلط شامل پوست چرب در ناحیه T و پوست خشک در ناحیه V است.

ویژگی های پوست مختلط کدامند؟

برای اینکه بتوانید نوع پوست خود را تشخیص بدهید باید به ویژگی‌های پوست خود آگاهی داشته باشید. در این بخش ویژگی‌ های پوست مختلط را به شما خواهیم گفت. ویژگی های پوست مختلط عبارتند از:

  • جوش‏‌های سرسیاه و سرسفید در ناحیه T شکل
  • منافذ باز و بزرگ در ناحیه T
  • چرب بودن ناحیه T
  • خشک شدن و پوسته‌پوسته شدن گونه و اطراف چشم
  • حساس‌تر بودن گونه‌‏ها و گردن نسبت به مواد شوینده
  • قرمزی روی گونه‏‌ها
  • وجود همزمان جوش و خشکی در صورت
  • آکنه

چگونه پوست مختلط را تشخیص دهیم؟

پوست مختلط یکی از رایج ‌ترین انواع پوست است، اما خیلی از افراد نمی‌دانند که پوست‌ آن‌ها مختلط است. با یک آزمایش ساده و بررسی نتیجه می‌توانید پوست مختلط را تشخیص بدهید. برای آزمایش پوست مختلط کافیست صورت خود را با یک شوینده ملایم بشویید و بعد با دستمال به آرامی صورت خود را خشک کنید.

پس از خشک کردن هیچ ماده و کرمی را روی صورت خود نمالید. پس از گذشت 20 الی 30 دقیقه پوست خود را بررسی کنید. اگر در هنگام بررسی متوجه چربی در ناحیه T صورت خود شدید، در حالی که گونه‌های شما پوستشان خشک و بدون چربی بود؛ پوست شما از نوع ترکیبی است.

پس از این بررسی شما می‌توانید سایر نشانه‌های پوست مختلط را نیز چک کنید. به طور مثال شما در ناحیه پیشانی و بینی خود جوش‌های سرسیاه یا سرسفید، آکنه و یا منافذ باز خواهید دید در شرایطی که پوست گونه شما بخاطر خشکی پوسته پوسته یا قرمز شده است.

ویژگی های پوست مختلط
چرب بودن قسمت T صورت و خشکی در گونه‌ها از ویژگی‌های پوست مختلط است.

چه چیزی باعث ایجاد پوست مختلط می‌شود؟

عوامل زیادی بر نوع پوست تأثیر می‌گذارند، اما ژنتیک مهم‌ترین نقش را در تعیین نوع پوست شما دارد. با این حال، ژنتیک تنها عامل موثر نیست. سایر موارد نیزدر تعیین نوع پوست شما تاثیر می‌گذارند، مانند عوامل محیطی، استرس و ترشحات هورمونی (همچون پریود و یا مصرف داروهای ضدبارداری). ناگفته نماند، اگر از محصولات نامناسبی برای پوست خود استفاده می‌کنید، ممکن است ناخواسته نوع پوست خود را دستخوش تغییرات کنید.

بهترین روتین مراقبت از پوست مختلط

روتین مراقبت از پوست مختلط
داشتن روتین پوستی برای حفظ شادابی و سلامت پوست بسیار مهم است.

پوست مختلط به دلیل داشتن دو نوع پوست در یک صورت کمی مراقب و روتین خاص‌تری نسبت به سایر انواع پوست نیاز دارد. برای یافتن بهترین روتین برای پوست مختلط نیاز به آزمون و خطا هست، اما با استمرار، آنچه را که برای نوع پوست شما مناسب است، پیدا خواهید کرد. در ادامه بهترین روتین مراقبت از پوست مختلط را برایتان بیان کرده‌ایم.

آرایشتان را پاک کنید

در اولین گام در روتین پوست مختلط آرایش صورتتان را با کمک پاک کننده مخصوص پوست مختلط پاک کنید. برای پاک کردن آرایش صورت می‌توانید از میسلار واترها یا فوم پاک کننده استفاده کنید و به آرامی صورت خود را از هرگونه آرایشی پاک کنید.

صورت خود را با شوینده ملایم بشویید

مرحله بعد در روتین مراقبت از پوست مختلط ، پاکسازی آن است. بعد از پاک کردن آرایش، صورت خود را با آب ولرم و یک پاک کننده ملایم بشویید. به هیچ عنوان از آب داغ و یا آب خیلی سرد برای شستشو صورت خود استفاده نکنید.

شما در شبانه روز دو نوبت باید صورتتان را بشویید یکبار شب قبل از خواب و یکبار هم صبح، پس از بیداری باید صورتتان را بشویید. بسیاری از افراد معتقدند که شب‌ها اگر صورت را بشویید کافیست ولی در روتین پوست مختلط، شما باید صبح‌ها هم با شوینده ملایم صورتتان را بشویید به دلیل اینکه شب و در هنگام خواب غدد چربی در نواحی چرب صورت شما، سبوم اضافی تولید کرده‌اند.

بنابراین، روتین صبحگاهی که با یک پاک کننده ملایم شروع می‌شود، بسیار مهم است چون کمک می‌کند آلودگی‌ها و پوست‌های مرده را از بین ببرید و صورت خود را برای مرحله بعدی روتین مراقبت از پوست آماده کنید.

روتین پوست مختلط
صورت خود را با شوینده ملایم بشویید

ویژگی بهترین پاک کننده برای روتین پوست مختلط

انتخاب محصول مناسب برای شستشو و پاکسازی در روتین پوست مختلط خیلی مهم است. مواد تشکیل‌دهنده یک محصول مراقبت پوستی، خواص آن را مشخص می‌کنند. در این قسمت به مواد تشکیل دهنده یک شوینده مناسب پوست‌ مختلط اشاره خواهیم کرد. شما با بررسی برچسب محصولات مختلف می‌توانید از مواد سازنده آن مطلع شوید.

شوینده خوب برای پوست مختلط شامل مواد زیر است:

  • سالیسیلیک  اسید
  • هیالورونیک اسید
  • ویتامین E
  • گلیکولیک اسید
  • آلوئه‌ورا یا بابونه

توجه داشته باشید شوینده مناسب پوست‌ مختلط فاقد الکل، بنزوئیل پراکسید و رتینول است. این مواد باعث تحریک پوست می‌شوند و بخش چرب پوست شما چربی بیشتری تولید می‌کند.

بهتر است پس از شستشوی صورت خود از پارچه نخی سفید به جای حوله برای خشک کردن استفاده کنید.

با تونر صورت خود را پاکسازی کنید

پس از شستشو صورتتان با یک تونر ملایم منافذ پوستتان را پاکسازی کنید. برای اینکار کافیست پنبه‌ای را با کمی تونر آغشته کنید و صورت خود پاک کنید.

با اینکار هم باقی مانده آلودگی‌ها را از پوستتان پاک می‌کنید و PH پوست خود را متعادل می‌کنید. حواستان باشد برای پوست‌های مختلط از تونر فاقد الکل استفاده کنید.

نقش تونر در روتین پوست مختلط
با تونر ملایم منافذ پوستتان را پاکسازی کنید

صورت خود را به آرامی لایه‌برداری کنید

گام بعدی در روتین پوست مختلط، لایه‌برداری است. توجه داشته باشید در لایه برداری زیاده‌روی نکنید. لایه بردار مناسب برای پوست‌های چرب برای باز کردن منافذ پوست و از بین بردن سلول های مرده پوست بسیار کارآمد است، اما اگر از یک لایه‌بردار خیلی قوی استفاده کنید، احتمالاً پوستتان دچار التهاب می‌شود.

لایه برداری منظم پوست هم به صاف شدن پوست و هم یکنواخت شدن رنگ پوست کمک می‌کند. بهتر است در هفته 1 الی 3 بار، صبح‌ها لایه‌برداری کنید.

برای لایه برداری می‌توانید از انواع اسکراب‌ها و لایه‌بردارها استفاده کنید. پیشنهاد ما به شما کرم لایه بردار نئودرم مدل AHA است. این کرم حاوی اسیدهای مشتق شده از مواد طبیعی مانند نیشکر، شیر و انگور است. این کرم علاوه بر لایه‌برداری سطح پوست، باعث افزایش رطوبت آن نیز می‌شود.

کرم لایه بردار مناسب برای روتین پوست مختلط
برای خرید کرم لایه بردار نئودرم مدل AHA روی تصویر کلیک کنید.

استفاده از محصولات درمانی همچون سرم مخصوص پوستتان

گاهی پوست شما دارای مشکلات و عارضه‌های مختلف است. برای بهبود و درمان پوست و مشکلاتی پوستی باید در این مرحله از محصولات درمانی مثل سرم‌ها برای پوستتان استفاده کنید.

به طور مثال ممکن است پوست شما دارای لک‌های پوستی باشد، شما می‌توانید برای رفع آن از سرم ویتامین سی استفاده کنید. سرم ویتامین سی دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان است به همین دلیل از پیری زودرس پوست و اثر مخرب رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند و باعث استحکام پوست شما می‌شود.

یا اگر شما به دنبال سرمی هستید که خشکی صورت شما را رفع کند، می‌توانید از سرم‌های آبرسان ملایم استفاده کنید. این سرم‌ها سریع جذب پوست می‌شوند و خشکی پوست را رفع می‌کنند. شما می‌توانید با مشورت با پزشک پوست مناسب‌ترین سرم پوستی را برای پوست خود تهیه کنید.

روتین مراقبت از پوست مختلط
سرم‌های آبرسان، خشکی پوست شما را برطرف می‌کنند.

از مولتی ماسک‌ها استفاده کنید

یکی از کارهای دیگر که باید در روتین مراقبت از پوست مختلط انجام بدهید، استفاده از مولتی ماسک‌ها یا ماسک‌های چند منظوره است. این ماسک‌ها در هر قسمت از صورت شما تاثیر متفاوتی دارند. ماسک‌ها به تغذیه بهتر پوست و آبرسانی آن بسیار کمک می‌کنند. شما همچنین می‌توانید از ماسک‌های طبیعی استفاده کنید. این ماسک‌ها را می‌توانید در منزل و با میوه‌ها، سبزیجات، عسل و … درست کنید. یکی از بهترین ماسک‌های خانگی ماسک عسل است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مطلب زیر را مطالعه کنید.

از کرم دور چشم استفاده کنید

پوست اطراف چشم شما بسیار حساس و آسیب پذیر است. استفاده از کرم زیر چشم برای تغذیه و آبرسانی به پوست ضروری است. کرم دور چشم به کاهش چین و چروک‌های اطراف چشم و جوانی پوست اطراف آن‌ها کمک می‌کند. توجه داشته باشید هنگام استفاده خیلی محکم پوست را مالش ندهید. از بهترین کرم‌های دور چشم می‌توانیم به کرم دور چشم نئودرم اشاره کنیم که هم اثربخشی خوبی دارد و هم برای استفاده در روتین پوست مختلط مناسب است.

کرم دور چشم نئودرم مناسب روتین پوستی
برای خرید کرم دور چشم نئودرم روی تصویر کلیک کنید.

از کرم مرطوب کننده استفاده کنید

هنگام استفاده از مرطوب کننده برای پوست مختلط باید توجه داشته باشید که از چه کرم مرطوب کننده‌ای استفاده می‌کنید. اگر در ناحیه تی از مرطوب‌کننده زیاد استفاده کنید، باعث چرب‌تر شدن آن می‌شود؛ همچنین باید توجه داشته باشید نواحی خشک پوستتان کاملاً مرطوب شوند. توصیه ما به شما این است که در طول روز از یک کرم مرطوب کننده سبک فاقد چربی (OIL FREE) استفاده کنید و در شب از یک سرم نرم کننده یا ژل مرطوب‌کننده استفاده کنید که سریع جذب پوست شود.

کرم ضدآفتاب را فراموش نکنید

یکی از مهم‌ترین اقدامات در روتین پوست مختلط استفاده از کرم ضدآفتاب است. ضدآفتاب ‌از پوست در برابر اشعه‌های مضر UVA و UVB محافظت می‌کند. اشعه‌های مضر باعث خشکی، پیری ، لک و تیرگی و چروک‌های عمیق پوستی می‌شوند. ترجیحاً از کرم‌های ضد آفتابی استفاده کنید که SPF  آن‌ها معادل 50 و یا بیشتر باشد، برای نمونه کرم ضدآفتاب رنگی +SPF50 شون انتخاب مناسبی است.

کرم ضدآفتاب برای روتین پوست مختلط
برای خرید کرم ضدآفتاب رنگی +SPF50 شون روی تصویر کلیک کنید.

پوست‌های مختلط خاص

گاهی اوقات پوست مختلط شما با مشکلات و یا عوارضی مواجه هست که برای مراقبت و درمانش باید از روتین خاصی پیروی کنید. در این قسمت به دو نوع پوست مختلط خاص می‌پردازیم و نکاتی که باید در روتین رعایت کنید را برایتان بازگو می‌کنیم.

نکات روتین پوست مختلط لک دار

لکه‌های پوستی از جمله مشکلات رایج پوستی هستند که بیشتر شما با آن‌ها درگیر هستید، برای اینکه بتوانید لک‌ها را از بین ببرید، حواستان به نکات زیر در روتین پوستی خود باشد:

  • از لایه‌بردارهای BHA استفاده کنید.
  • از محصولات آرایشی و بهداشتی دارای بنزوئیل پراکسید استفاده کنید.
  • اسکراب‌های میوه‌ای و گیاهی برای از بین بردن لک‌های صورت موثرتر هستند.
  • می‌توانید از ضدآفتاب‌های دارای رنگدانه برای پوشش لک‌های صورتتان استفاده کنید.
  • با مشورت پزشک متخصص می‌توانید از کرم‌های ضد لک استفاده کنید.
 روتین پوست مختلط جوش دار
انجام مستمر یک روتین مناسب می‌تواند لک‌ها و جوش‌ها را از بین ببرد

نکات روتین پوست مختلط جوش دار

گاهی اوقات جوش‌های سرسیاه و یا سرسفید منطقه چرب صورت شما را پر می‌کنند و باعث خارش و آزردگی شما می‌شوند. در روتین خود حواستان به نکات زیر باشد:

  • از پاک‌کننده‌های دارای اسید سالیسیلیک استفاده کنید.
  • در مرحله استفاده از محصولات درمانی از کرم‌های ضدجوش فقط در ناحیه چرب صورت خود استفاده کنید.
  • از تخلیه جوش‌های سرسفید یا سرسیاه خودداری کنید چون جای آن‌ها ماندگار می‌شود.
  • تمام روزها، حتی روزهای بارانی باید از ضدآفتاب استفاده کنید.
  • ماسک عسل بسیار در رفع جوش‌ها کمک‌کننده است.
  • پس از استفاده از ماسک، صورت خود را با آب سرد بشویید.
  • پوست صورت خود را لیف یا کیسه نکشید.

کلام پایانی

مراقبت از پوست مختلط شاید کمی دشوار به نظر برسد زیرا پوست مختلط همزمان هم خشک و هم چرب است. اما نگران نباشید با رعایت روتین پوست مختلط به راحتی می‌توانید از پوست خود مراقبت کنید. رعایت روتین پوستی بیشتر از 20 دقیقه در روز وقت شما را نمی‌گیرد ولی تاثیر زیادی در سلامت پوست شما دارد و تاثیرش را می‌توانید بعد از 2 هفته رعایت روتین پوستی ببینید. بسیاری از افراد به صورت منظم روتین پوستی خود را انجام نمی‌دهند و همین موضوع باعث آسیب دیدن پوستشان ‌می‌شود. شما حتماً باید روتین پوستی روزانه و شبانه خود را رعایت کنید. روتین روزانه که در اغلب پوست‌ها یکسان است اما روتین شبانه بسته به نوع پوست شما کمی متفاوت است، برای اینکه درباره روتین شبانه اطلاعات بیشتری به دست بیاورید، مطلب زیر را بخوانید.

توجه داشته باشید که در صورت داشتن هر گونه سوال یا نگرانی، همیشه باید با یک متخصص پوست مشورت کنید. خوشحال می‌شویم تجربه خود را از انجام روتین پوست با کاربران سایت‌ موتن‌رو به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره پوست مختلط

پوست مختلط چیست؟

پوست مختلط به پوستی می‌گویند که شما همزمان پوست خشک و چرب را در صورت خود دارید. به طور معمول، نوع پوست مختلط با پوست خشک و پوسته پوسته روی گونه‌ها و چربی و درخشندگی بیش از حد در نواحی دیگر صورت مشخص می‌شود.

بهترین ماسک آبرسان برای پوست مختلط چیست؟

بهترین ماسک آبرسان برای این نوع پوست، ماسک‌هایی هستند که به صورت طبیعی از میوه‌ها تهیه شده‌اند. توصیه ما ترکیب روغن زیتون با میوه‌هایی همچون زردآلو، آووکادو و یا موز است.

بهترین کرم ضدآفتاب برای پوست مختلط چیست؟

بهترین ضدآفتاب برای این نوع پوست، ضدآفتاب‌های فاقد چربی و آبرسان هستند که SPF آن‌ها معادل 50 و یا بیشتر باشد.

برای مراقبت از پوست مختلط باید به چه نکاتی توجه داشت؟

برای مراقبت از پوست مختلط باید به نکات زیر توجه کنید:
– روتین پوستی مناسب را با نظم انجام بدهید
– غذاهای سالم و مقوی مصرف کنید
– آب بنوشید
– به صورت منظم ورزش کنید
– از استرس و اضطراب نیز دوری کنید