زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

گلیسیرین برای پوست و مو؛ معرفی 10 خاصیت شگفت‌انگیز

wordcamp
7,316
14 دقیقه
گلیسیرین برای پوست و مو؛ معرفی 10 خاصیت شگفت‌انگیز

فهرست مطالب

در جایی مثال جالبی خواندم: یک مسیر ماراتن را در نظر بگیرید، افرادی در کناره‌ی مسیر هستند که بدون ایجاد مزاحمت برای دوندگان، به دست آن‌ها بطری آب می‌دهند. نویسنده، گلیسیرین را به این افراد تشبیه می‌کرد. او اعتقاد داشت که کار گلیسیرین هیدراته نگه داشتن پوست است بدون اینکه در عملکرد سایر مواد موجود در محصولات مراقبت از پوست، تداخلی ایجاد کند. در این مقاله قصد دارم در مورد فواید گلیسیرین برای پوست و مو صحبت کنم. شما با خواند این مقاله متوجه می‌شوید که:

  • دلیل استفاده‌ی گسترده از گلیسیرین در محصولات مراقبت از پوست و مو چیست؟
  • چگونه می‌توانید از این ماده برای داشتن پوستی نرم و مویی صاف استفاده کنید؟
  • آیا گلیسیرین ایمن و بی‌خطر است؟
  • گلیسیرین برای رفع جوش و آکنه مفید است؟

فواید گلیسیرین برای پوست

فرقی نمی‌کند که پوست شما از کدام نوع است؛ چرب حساس یا خشک، اگر با گلیسیرین از آن مراقبت می‌کنید، از مزایای زیادی برخوردار خواهید شد. گلیسیرین گیاهی و حیوانی یک ماده‌ی کاملاً طبیعی است و ضرری برای محیط زیست ایجاد نمی‌کند و اگر از نوع گیاهی و وگان آن استفاده کنید، احساس خوب حمایت از حقوق حیوانات را تجربه خواهید کرد.

در این بخش قصد داریم به هفت فایده‌ی مهم گلیسیرین برای پوست بپردازیم. با دانستن این موارد به اهمیت این ماده در روتین مراقبت از پوست خود پی خواهید برد.

مالیدن گلیسیرین به پوست
خانم‌های زیادی برای زیبایی پوست از گلیسیرین استفاده می‌کنند

یک: از فواید گلیسیرین برای پوست ؛ ضد پیری و جوانساز

اصلی‌ترین خاصیتی که به گلیسیرین نسبت داده می‌شود، رطوبت‌رسانی و مرطوب نگه داشتن پوست است. استفاده از این ماده، رطوبت را در پوست به بند می‌کشد و از این طریق ظاهری سالم، جوان و شفاف به صورت شما می‌بخشد. گلیسیرین رطوبت لایه‌های زیرین پوست را جذب نموده و به لایه سطحی یعنی اپیدرم می‌آورد بنابراین خطر ایجاد چین‌و‌چروک کاهش یافته و پوست حالتی نرم و صاف خواهد داشت.

مطالعات در مورد تاثیر ضدپیری گلیسیرین روی پوست نشان می‌دهد که:

  • استفاده از این ماده به بلوغ سلول‌های پوست کمک می‌کند.
  • سلول‌های جوان موجود در لایه‌های زیرین پوست، با کمک گلیسیرین، به سطح منتقل می‌شوند.
  • گلیسیرین به ایجاد سد محافظتی پوست کمک می‌کند.

نتیجه این است که پوست شما با استفاده از این ماده، ظاهری خوب، احساسی فوق‌العاده و عملکردی عالی خواهد داشت.

توصیه‌ی آکادمی پوست آمریکا برای کاهش خطرات پیری زودرس

  • هر روز با ملایمت و با استفاده از محصولی مناسب پوست خود را تمیز کنید.
  • بعد از پاک‌سازی ملایم روزانه، از یک مرطوب‌کننده مناسب استفاده کنید.
  • اگر شدیداً عرق کردید، مثلاً بعد از ورزش، صورت خود را تمیز بشویید.
  • از محصولات بهداشتی که باعث ایجاد سوزش و تحریک پوست شما می‌شوند، هرگز استفاده نکنید.

نکته این است که گلیسیرین ماده‌ای طبیعی و مفید برای پاک‌سازی پوست است و می‌تواند رطوبت را نیز به پوست شما هدیه دهد. بنابراین گلیسیرین یک محصول ضد‌پیری و جوان‌ساز تمام عیار است.

دو: از فواید گلیسیرین برای پوست ؛ ضدآکنه

افرادی که دچار آکنه هستند از برخی پاک‌کننده‌ها و مرطوب‌کننده‌های مخصوص استفاده می‌کنند. اما گاهی موادی در این محصولات یافت می‌شود که وضعیت آکنه را به‌مرابت بدتر می‌کند. این مواد بسیار خشن بوده و با ایجاد التهاب، بر شدت آکنه اضافه می‌کنند. اگر آکنه دارید با خیال راحت از گلیسیرین استفاده نمایید تا از عوارض مواد نامطلوب، در امان بمانید.

نکته‌ی دیگری که باید در این بخش مطرح شود این است گلیسیرین به دلیل ماهیت غیرچرب، منافذ پوستی را مسدود نمی‌کند بنابراین یک گزینه‌ی مناسب برای پاک‌سازی پوست چرب است. حتماً می‌دانید که بسته‌شدن منافذ پوست یکی از مهم‌ترین عوامل بروز جوش و آکنه در صورت است.

گلیسیرین برای پوست کاملاً ایمن است

مهم‌ترین مسئله‌ای که در مورد محصولات آرایشی و بهداشتی مطرح می‌شود به ایمنی مواد تشکیل‌دهنده، مربوط است. پوست یکی از مهم‌ترین ارگان‌های بدن و به‌نوعی اولین سد دفاعی بدن در برابر عوامل بیماری‌زای خارجی است. پوست نقش مهمی در حفظ مایعات بدن و کنترل دمای آن برعهده دارد و از‌این‌رو، حساسیت نسبت به سلامتی آن و استفاده از محصولات ایمن، عاقلانه است.

استفاده از بعضی مواد مراقبتی، عطرها و لوازم آرایش، پوست شما را خشک می‌کنند یا باعث بسته‌شدن منافذ آن می‌شوند. این در حالی است که گلیسیرین از چنین اتهاماتی کاملاً تبرئه می‌شود و حتی برعکس، با پاک‌سازی پوست، منافذ آن را می‌گشاید. در مورد رطوبت، گلیسیرین آب را از لایه‌های زیرین به سطح پوست می‌آورد و حتی از رطوبت محیط برای آب‌رسانی به پوست استفاده می‌کند.

بنابراین استفاده از آن کاملاً ایمن و مفید است. سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا، گلیسیرین را یک ماده‌ی بی‌خطر اعلام کرده است و شاهد این مدعا، استفاده از گلیسیرین در صدها محصول مخصوص کودک و هزاران ماده‌ی آرایشی است.

حتی در مورد این ماده، آزمایش انسانی انجام شده است. چند فرد داوطلب به مدت 50 روز با هر وعده غذایی خود، گلیسیرین موجود در آب پرتقال را میل کردند. پس از این مدت هیچ نوع مسمومیت یا عوارض جانبی دیگری در بدن آن‌ها پدیدار نشد.

آبرسانی پوست

آبرسانی پوست و تاثیر آن بر جوان‌سازی

مطلب مرتبط

سه: گلیسیرین یک لایه بردار ملایم برای پوست‌های حساس

زمانی که در مورد روش‌های مراقبت از پوست مطالعه می‌کنیم، اغلب این توصیه را می‌بینیم: از مواد ملایم استفاده کنید یا پوست را با ملایمت اسکراب کنید یا پوست را به‌آرامی خشک کنید.

دلیل این توصیه‌ها چیست؟ مسئله این است که پوست ما هم به آرامش احتیاج دارد و این نکته در حفظ سلامتی آن بسیار اهمیت دارد، خصوصاً اگر فردی مستعد جوش و آکنه باشید.

مواد موجود در پاک‌کننده‌ها و اسکراب‌های بهداشتی، پوست را لایه‌برداری نموده و سلول‌های مرده را از سطح آن حذف می‌کنند، در عین حال، می‌توانند جوش‌های صورت را تحریک نموده و التهاب را شدیدتر کنند.

گلیسیرین لایه‌برداری ملایم است که پوست شما را بدون ایجاد سوزش و تحریک، پاک و مرطوب می‌کند. اگر آکنه دارید و می‌خواهید آلودگی و چربی پوست را تمیز کنید، حتماً از گلیسیرین استفاده نمایید. این ماده برای افرادی که پوست خشک هم دارند، بسیار ایده‌آل است. این اصل را همه جا رعایت کنید: با پوست خود رفتار بسیار آرامی داشته باشید تا از تحریک و آسیب پیشگیری نمایید، حتی اگر از گلیسیرین استفاده می‌کنید.

چهار: گلیسیرین برای آبرسانی پوست خشک

در بخش قبلی اشاره مختصری به فایده گلیسیرین برای پوست خشک کردم و در این قسمت می‌خواهم در مورد جزئیات آن صحبت کنم. این ماده می‌تواند پوست خشک شما را حسابی آب‌رسانی کند. ممکن است دچار اگزما یا پسوریازیس باشید، گلیسرین می‌تواند عملکرد پوست را تقویت نموده و در برابر عوامل بیماری‌زا، سلامتی پوست شما را افزایش دهد. بنابراین، وجود گلیسیرین در روتین مراقبت از پوست خشک بسیار ضروری است.

پنج: گلیسیرین برای حفظ رطوبت انواع پوست

حتماً شاهد چگونگی جذب آب توسط یک اسفنج بوده‌اید، عملکرد گلیسیرین در جذب و حفظ رطوبت بسیار به اسفنج شبیه است. علاوه بر این فرایند تبخیر آب از پوست را به تاخیر انداخته و خصوصاً در زمستان از خشک‌شدن پوست جلوگیری می‌کند. برای اثبات این ادعا قصد دارم از نتایج سه تحقیق علمی در مورد خاصیت مرطوب‌کنندگی گلیسیرین برای پوست صحبت کنم:

  1. طی یک مطالعه، محققان کرم‌های دارای گلیسیرین را با کرم‌های فاقد گلیسیرین مقایسه کردند. بالاترین نرخ مرطوب‌کنندگی و نیز حفظ رطوبت پوست، مربوط به محصولاتی بود که حاوی گلیسیرین و روغن سیلیکون بودند.

  2. در مطالعه دیگری، محققین ژاپنی، دو گروه از افراد را انتخاب کردند. گروه اول با آب معمولی و گروه دوم با آب حاوی گلیسیرین، حمام می‌کردند. پس از مدتی این نتایج به دست آمد: رطوبت اندام‌های بدن گروه دوم خصوصاً در ناحیه آرنج و پیشانی به‌طرز قابل توجهی، افزایش یافت. نتیجه این بود که حمام آب گرم و گلیسیرین باعث حفظ رطوبت پوست شده و از خشکی و اختلال پیشگیری می‌کند.

  3. نتیجه‌ی مطالعه‌ای در سال 2015 هم ثابت کرد که گلیسیرین دارای خواصی ضدالتهابی و ضد تحریکات پوستی است و این عملکرد ناشی از ماهیت مرطوب‌کنندگی آن است.
کرم مرطوب کننده گلیسولید حاوی گلیسیرین

کرم مرطوب کننده گلیسولید حاوی گلیسیرین

  • گلیسیرین موجود در این کرم طبیعی است.
  • برای تسکین پوست و اگزما

شش: گلیسیرین برای مراقبت از پوست در زمستان

چرا مراقبت از پوست در فصل زمستان اهمیت زیادی دارد؟ اولاً میزان رطوبت هوا در این فصل کم است و در ثانی، سرمای هوای باعث می‌شود که رطوبت موجود در پوست، سریعاً تبخیر شده و از بین برود.

به همین دلایل، پوست افراد در زمستان، خشک، ترک‌خورده و گاهی پوسته‌پوسته می‌شود. خواص گلیسیرین را به یاد دارید؟ حفظ رطوبت پوست و جذب رطوبت موجود در هوا، بنابراین واضح است که این ماده برای مراقبت زمستانی از پوست ایده‌آل است.

در واقع، گلیسیرین سدی در برابر رطوبت ایجاد نموده و راه بر خروج آن می‌بندد و علاوه بر صورت، برای سلامتی و نرمی سایر نواحی بدن مثل آرنج‌ها، زانوها و کف پاها مفید است.

هفت: گلیسیرین برای مراقبت از پوست پس از حمام

پس از دوش گرفتن، با کمک گلیسیرین، پوست صورت و سایر نواحی بدن را مرطوب کنید. حمام، آلودگی‌ها و چربی‌های اضافه را از سطح پوست پاک می‌کند و استفاده از گلیسیرین بعد از این فرایند، بسیار مطلوب و اثرگذار است.

در حمام به‌جای صابون معمولی از صابون گلیسیرین استفاده کنید تا از نرمی و رطوبت پوست خود محافظت نمایید. استفاده از این ماده به‌صورت روزانه هیچ منعی ندارد بنابراین خود را از خواص آب‌رسانی آن محروم نکنید.

صابون فیروز حاوی گلیسیرین

صابون فیروز حاوی گلیسیرین

  • مناسب پوست خشک و حساس
  • رفع آکنه

راهکارهای استفاده از گلیسیرین برای پوست

  1. با ترکیب یک فنجان آب، یک و نیم قاشق غذاخوری گلیسیرین و یکی و نیم قاشق غذاخوری نشاسته ذرت یک شوینده ملایم پوست بسازید.
  2. برای اینکه از خواص مرطوب‌کنندگی گلیسیرین برای پوست بهتر استفاده کنید، آن را با کمی گلاب مخلوط کنید.
  3. اگر پوست شما مستعد آکنه است، یک چهارم فنجان گلیسیرین را با یک فنجان آب‌مقطر ترکیب نموده و این محلول را به صورت خود اسپری کنید.
  4. اگر ظاهری جوان و شاداب می‌خواهید ماسک ضد پیری گلیسیرین را با ترکیب یک سفیده تخم مرغ، یک قاشق چای‌خوری عسل و یک قاشق غذاخوری گلیسیرین آماده نمایید.

فواید گلیسیرین برای مو

اگر موهای ضخیم و مجعدی دارید حتماً از گلیسیرین برای مراقبت از موی خود استفاده کنید. در این قسمت قصد دارم به برخی از فواید این ماده برای مو بپردازم:

گلیسیرین برای مو ؛ آب‌رسانی عمیق

گلیسیرین راه خروج رطوبت از مو را مسدود نموده و باعث آب‌رسانی عمیق ساقه‌ی مو است. خشکی مو باعث شکنندگی آن است پس وقتی که موهای شما به اندازه کافی هیدراته باشد، آسیب نمی‌بیند. البته این ویژگی گلیسیرین ارتباط بسیار زیادی با فصول سال و آب‌و‌هوای منطقه زندگی شما دارد.

اگر فصل زمستان است یا در مناطقی با آب‌و‌هوای خیلی خشک زندگی می‌کنید، نباید برای مو از گلیسیرین استفاده کنید. چون این ماده هیچ رطوبتی از محیط دریافت نمی‌کند بنابراین با استخراج رطوبت مو، آن را از قبل خشک‌تر می‌کند.

اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که رطوبت هوا بیشتر از حد استاندارد است، گلیسیرین با جذب رطوبت زیاد، حالت مو را کاملاً از بین می‌برد و با پف‌کردگی مو مواجه خواهید شد.

بنابراین گلیسیرین برای آب‌رسانی به موی افرادی مفید است که ساکن مناطقی معتدل با رطوبت متوسط هستند.

گلیسیرین برای پوست سر ؛ مرطوب‌کننده طبیعی

زمانی که پوست سر دچار خشکی شود، مشکلات و عفونت‌ها مختلفی از جمله شوره‌ی سر پدید خواهد آمد. گلیسیرین می‌تواند باعث بهبودی این وضعیت شده و با آب‌رسانی موضعی و خنک‌کنندگی، پوست سر را تسکین دهد.

فایده‌ی دیگری که گلیسیرین برای مو دارد، حفظ pH سالم پوست سر، کمک به رشد مو و پیشگیری از رشد میکروب‌ها است.

گلیسیرین و حفظ درخشندگی مو

آب‌رسانی و حفظ رطوبت مو باعث می‌شود که موهایی قوی‌تر و درخشان‌تر داشته باشید و نکته‌ی خوب این است که گلیسیرین این خدمات را بدون ایجاد عوارض جانبی، اراده می‌دهد. البته اگر به این ماده حساسیت دارید، هرگز از آن استفاده نکنید.

نکات احتیاطی برای استفاده از گلیسیرین روی پوست و مو

همان‌طور که قبلاً گفته شد، گلیسیرین ایمن است و می‌توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید، مگر اینکه به این ماده حساسیت داشته باشید. بنابراین ضروری است که برای بار اول کمی از آن را روی پوست دست خود امتحان کنید. سایر نکات احتیاطی که موقع استفاده از گلیسیرین باید به آن توجه کنید عبارتند از:

  1. نفوذ گلیسیرین به بریدگی یا زخم باز باعث ایجاد سوزش می‌شود.
  2. این نکته را مجدداً تاکید می‌کنم: در هوای خشک از گلیسیرین برای مو استفاده نکنید چون مو را خشک‌تر می‌کند و تمام رطوبت را به هوا می‌فرستد.
  3. در هوای خیلی شرجی مثل تابستان‌ها در مناطق ساحلی، استفاده از گلیسیرین موها را به‌شدت پف‌کرده و فر می‌کند.
  4. قبل از استفاده از سشوار یا اتو به موهای خود گلیسیرین نمالید چون باعث سوختگی مو می‌شود. بلافاصله پس از استفاده از این ابزار هم از گلیسیرین استفاده نکنید. موها هنوز داغ هستند و گلیسیرین حرارت را در مو حبس نموده و از درون به آن آسیب می‌زند.
  5. اگر پوست سر چربی دارید، از گلیسیرین استفاده نکنید چون باعث تشدید این وضعیت خواهد شد.

راهکارهای استفاده از گلیسیرین برای مو

با استفاده از راهکارهای زیر از فواید این ماده برای سلامتی موهای خود برخوردار شوید:

  1. گلیسیرین را با آب یا روغن نارگیل، روغن زیتون یا روغن جوجوبا مخلوط کنید و از مالیدن گلیسیرین خالص به موهای خود خودداری کنید. غلظت این ماده بالا است و باعث ایجاد چربی زیاد، سنگینی موها و واکنش‌های آلرژیک می‌شود.
  2. برای ساخت یک ماسک مرطوب کننده مو ، گلیسیرین را با عسل، آلوئه‌ورا و کمی روغن نارگیل مخلوط کنید.
  3. ترکیب گلیسیرین با ماست برای درمان چربی یا خارش سر مفید است.
  4. اگر موهای شما در اثر رنگ و هایلایت، کدر و آسیب‌دیده شده است، برای درمان از ترکیب گلیسیرین و تخم مرغ استفاده کنید.
  5. با ترکیب میزان مساوی از گلیسیرین، گلاب و روغن نعناع فلفلی یک اسپری مو بسازید و آن را گاهی روی موهای خشک اسپری کنید.
موهای نرم و حالت دار

چگونه موهای خود را به درستی نرم و حالت دار کنید؟

مطلب مرتبط

سخن آخر

برای پی بردن به مزایای گلیسیرین برای پوست و مو نگاهی به محصولات بهداشتی و آرایشی داشته باشید. در بسیاری از این محصولات از این ماده استفاده شده است. علاوه بر این، تحقیقات علمی و تجربه‌های شخص این مزیت‌ها را تایید می‌کنند. در این مطلب سعی کردم به‌صورت کامل به این مزیت‌ها اشاره کنم و راهکارهایی را برای بهره‌مندی از گلیسیرین در اختیار شما قرار دهم. البته به این نکته مهم هم توجه کنید که هیچ ماده و محصولی به‌تنهایی نمی‌تواند زیبایی و سلامتی پوست را تضمین کند. با کمک یک روتین مراقبتی، ورزش، مهارت مدیریت استرس و تغذیه سالم و با کمک محصولات طبیعی و شیمیایی، زیبایی را به خود هدیه دهید.

سوالی هم از محضر شما دارم: آیا تاکنون تجربه‌ی استفاده از گلیسیرین برای پوست و مو را داشته‌اید؟ آیا از محصولات حاوی گلیسیرین استفاده کرده‌اید؟ حتماً در مورد تجربه‌ی خود در قسمت نظرات صحبت کنید.

پاسخ به سوالات متداول

 گلیسیرین چیست؟

مایعی بی‌بو و بی‌رنگ که در طبیعت یافت می‌شود و از از روغن‌های گیاهی یا حیوانی قابل استخراج است. البته به‌صورت مصنوعی نیز می‌توان آن را تولید نمود.

استفاده از گلیسیرین چه تأثیری بر روی پوست می‌گذارد؟

گلیسیرین برای آب‌رسانی پوست، لایه‌برداری ملایم، جوان‌سازی، رفع جوش و آکنه، رفع خشکی و حفظ رطوبت پوست بسیار مفید است.

فواید گلیسیرین برای مو کدامند؟

اگر در مناطق با آب‌و‌هوای معتدل و رطوبت متوسط زندگی می‌کنید، گلیسیرین موها و پوست سر شما را آب‌رسانی نموده و به رفع عفونت‌های رایج مانند شوره سر کمک می‌کند.

چگونه می‌توانیم از گلیسیرین برای پوست و مو استفاده کنیم؟

شما می‌توانید گلیسیرین را با آب یا بعضی روغن‌های طبیعی مثل نارگیل و زیتون رقیق کنید و به‌صورت مستقیم به پوست یا موی خود بمالید. حتماً قبل از استفاده این ماده را رقیق کنید تا دچار واکنش‌های آلرژیک نشوید. علاوه بر این در متن مقاله به فرمول‌هایی برای ساخت شوینده، مرطوب‌کننده پوست، ماسک جوان‌ساز و اسپری موی گلیسیرین اشاره کردیم.