زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

مراقبت های بعد کاشت مو + نکات طلایی برای تسریع بهبودی

wordcamp
1,201
13 دقیقه
مراقبت های بعد کاشت مو + نکات طلایی برای تسریع بهبودی

گاهی افرادی را می‌بینید که موهای کم‌پشت دارند و یا طاس هستند و با خود فکر می‌کنید آیا می‌توانند موهای خود را ترمیم کرده و دوباره موهای پر‌پشت و زیبایی داشته باشند؟ یا آیا اگر مو ترمیم شود دوباره رشد خواهد کرد؟ با این که مو عضو بسیار ظریف بدن است و ریشه آن بسیار حساس است. تبلیغات فراوانی وجود دارد که کاشت مو را تضمین می‌کنند. درست است که می‌توان مو را کاشت؛ اما باید بدانید که مراقبت‌ های بعد کاشت مو بسیار مهم‌تر از کاشتن مو هستند؛ زیرا اگر مراقبت های بعد از کاشت مو را رعایت نکنیم؛ علاوه بر ریزش موهای کاشته شده، ممکن است به فولیکول‌های سرخود نیز آسیب برسانید. در ادامه نکات مراقبتی کاشت مو را بررسی کرده‌ایم؛ اگر قصد کاشت مو را دارید، این نکات بسیار مفید را از دست ندهید.

مهم ترین مراقب های بعد از کاشت مو کدام‌اند؟

زمانی که مو خود را می‌کارید و به خانه برمی‌گردید با خود فکر می‌کنید که مراقبت های بعد کاشت مو چیست؟ زیرا موهای کاشته شده بسیار ظریف و شکننده هستند. اگر می‌خواهید مو کاشته شده شما به‌درستی رشد کند باید نکات مراقبتی کاشت مو را بدانید؛ پس با ما همراه باشید.

به علائم در بدن خود توجه کنید

 یکی از مراقبت‌ های بعد از کاشت مو توجه به علائم است، علائمی مانند: ورم، درد خفیف و قرمزی که البته بسیار طبیعی هستند؛ اما اگر شدت گرفتند باید به دکتر مراجعه کنید.

درد در محل کاشت مو

در بیشتر افراد این درد بسیار خفیف است البته در مواقعی بعضی افراد درد زیادی را تحمل می‌کنند که گاهی دو یا سه روز از درد محل کاشت نمی‌توانند بخوابند که دکتر با تجویز دارو به آن‌ها کمک می‌کند.

آیا ورم در سروصورت طبیعی است

روش‌های گوناگونی برای کاشت مو وجود دارد که هرکدام با ابزار‌های متفاوت انجام می‌شوند. می‌توان گفت که بسته به روش انجام کاشت مو و محل آن ورم متفاوت است. اگر محل کاشت کوچک باشد ورم کمتر است اما اگر محل بزرگ‌تر و یا خط مو را کاشته‌اید ممکن است دور چشم و بالای ابروی شما نیز ورم کند. این ورم 2 تا 5 روز بعد از کاشت از بین می‌رود. می‌توانید با استفاده از کیسه یخ ورم را کاهش بدهید البته باید به این نکته توجه کنید که یخ را مستقیم روی محل کاشت قرار ندهید و کمی پایین‌تر روی صورت بگزارید.

عفونت خطر جدی برای سر

گاهی با وجود تمام مراقبت‌ های بعد کاشت، پوست سر شما عفونت می‌کند. عفونت در بدن علائمی دارد که تب، درد، سرماخوردگی و بیرون آمدن مایع زردرنگ از محل کاشت مو می‌تواند نشان‌دهنده آن باشد. در صورت مشاهده علائم حتماً به پزشک مراجعه کنید.

بااحتیاط موهای خود را بشویید

شستن موها مهم‌ترین قسمت مراقبت بعد کاشت مو است. موهای تازه کاشته شده بسیار ضعیف هستند و شما می‌توانید با شست‌وشوی درست آن‌ها از مو و پوست سرخود مراقبت کنید.

شست‌ و شوی صحیح مو تازه کاشته شده

برای شستن موهای خود از شامپوهای نرم‌کننده استفاده کنید. کف شامپو را با دست آرام بر روی سرخود قرار داده و 15 دقیقه منتظر شوید تا محل زخم شما نرم شود و خون‌های خشک شده از پوست سر جدا شود. بعد آب ولرم را به‌آرامی روی سرخود بریزید. برای خشک‌کردن سرتان از دستمال حوله استفاده کنید و آن را به‌آرامی روی سرخود بگزارید. به‌آرامی سرتان را خشک کنید.ب ولرم با آرامی روی سرتان بریزید

چند نکته

  • موهای تازه کاشته شده را حداقل تا 7 روز باید با شامپو مخصوص بشویید تا زخم‌ها و خون‌های خشک شده از بین بروند؛ توجه داشته باشید که زودتر از 14 روز نمی‌توانید مانند قبل موهای خود را بشویید.
  • مو‌های خود را با لوسیون، شامپو و یا هر محصول نرم کننده دیگر بشویید. توجه داشته باشید که محصول مورد استفاده شما فاقد سیلیکون باشد.
  • می‌توانید روزی یک‌بار سرخود را بشویید؛ اگر احساس خشکی روی سرخود می‌کنید.
  • آب و شامپو را مستقیم روی محل زخم نزنید. می‌توانید از یک فنجان استفاده کرده و به‌آرامی آب را روی سرخود بریزید.
  • تمام مراحل شستن مو را به‌آرامی و بدون فشار انجام دهید.
لوسیون نرم کننده

با استفاده از لوسیون نرم کننده فاقد سولفات به راحتی می‌توانید بعد از کاشت مو از پوست سر خود محافظت کنید.

برای اطلاعات بیشتر و خرید محصول روی عکس کلیک کنید.

با خارش بعد کاشت مو چه کنیم؟

یکی ازراه‌های مراقبت از موهای تازه کاشته شده نخاراندن سر است؛ البته خارش سر یک امر بسیار عادی است که تا 14 روز باقی می‌ماند. کاهش خارش نشان‌دهنده بهبود است. باید توجه داشته باشید که به‌هیچ‌عنوان سرتان را نخارانید زیرا به پوست سر و موها آسیب می‌زنید. اگر خارش شما را اذیت می‌کند می‌توانید از پزشک خود بخواهید برایتان دارو تجویز کند البته آنتی‌هیستامین نیز می‌تواند خارش سرتان را کاهش دهد.

اگر اتفاقی و ناخواسته سرتان را خاراندید، سعی نکنید بخش جداشده را سر جایش بگزارید؛ زیرا این کار باعث آسیب بیشتر می‌شود. دستمال نخی برداشته روی محل زخم بگزارید تا خون محل زخم بایستد و با دکتر خود صحبت کنید تا برایتان دارو تجویز کند.

شامپو نرم‌کننده

با استفاده از شامپو‌های نرم‌کننده و ترمیم ‌کننده حاوی مواد طبیعی از مو‌های تازه کاشته شده خود مراقبت کنید.

برای اطلاعات بیشتر و خرید محصول روی عکس کلیک کنید.

در برابر نور آفتاب قرار نگیرید

بعد از کاشت مو، از قرارگرفتن در برابر نور آفتاب جدا خود‌داری کنید؛ زیرا نور آفتاب باعث صدمه زدن به محل کاشت مو می‌شود. تا دوهفته زیر نور آفتاب نروید و تا 6 ماه برای بیرون رفتن کلاه سرتان کنید. اگر می‌خواهید به مسافرت بروید یا کنار ساحل بنشینید زیر چتر بنشینید یا کلاه پنبه‌ای، روسری یا باندانا به سرخود ببندید.

برای مراقبت از مو پس از کاشت باید کلاه سرتان کنید؛ زیرا کلاه می‌تواند محل کاشت مو را از گردوخاک، نور آفتاب و عوامل طبیعی دیگر حفظ کند؛ البته به این توجه کنید که هر نوع کلاهی خوب نیست. شما باید از کلاهی استفاده کنید که تنگ و گرم نباشد زیرا به محل کاشت مو که زخم دارد، آسیب می‌زند. می‌توانید برای دوهفته اول تا بهبود زخم‌های سرتان از کلاه‌های حصیری استفاده کنید.

کلاه حصیری برای جلوگیری از صدمه به مو تازه کاشته شده
کلاه حصیری برای جلوگیری از صدمه به مو تازه کاشته شده

چه فعالیت‌ هایی به مو تازه کاشته شده آسیب می‌زند

تا شش ماه بعد از کاشت مو از انجام فعالیت‌های ورزشی و بدنی شدید خود‌داری کنید؛ ورزش‌هایی مانند: فوتبال، بسکتبال و بیسبال و البته از فعالیت‌هایی مانند: دراز و نشست و اسکات که فعالیت زیاد بدنی دارند نیز خود‌داری کنید. تا ده روز دکتر، شما را از فعالیت‌های جنسی نیز منع می‌کند؛ زیرا تمام این فعالیت‌ها باعث افزایش فشارخون می‌شود که باعث خونریزی محل کاشت مو می‌شود و با انجام این فعالیت‌ها بدن عرق می‌کند که ممکن است باعث عفونت شود. شما می‌توانید بعد از گذشت یک هفته فعالیت‌ها سبک‌تر مانند: پیاده‌روی، بالارفتن از پله و بلندکردن وسایل سبک را انجام دهید.

داشتن رژیم غذایی سالم

مراقبت از مو سر پس از کاشت با داشتن رژیم غذایی سالم امکان‌پذیر است؛ چرا که بدن و موهای شما به مواد مغذی احتیاج دارند. مصرف گندم کامل، میوه‌ها و سبزی‌ها برای بدن ضروری است. شما باید حداقل 20 درصد از کالری موردنیاز بدن خود را از پروتئین‌های کم‌چرب مثل حبوبات، سویا و آجیل‌ها تأمین کنید. توجه داشته باشید که مصرف غذا‌های تند باعث کاهش روند بهبودی شما می‌شود.

لیستی از مواد غذایی با ویتامین‌هایی که به موهای شما کمک می‌کند که بهتر رشد کنند را در ادامه بخوانید.

  • ویتامین A: هویج و بروکلی
  • ویتامین C: مرکبات (پرتقال، لیمو، نارنج، نارنگی و بالنگ)، توت و خیار
  • ویتامین E: آووکادو و سبزی‌ها برگدار
  • ویتامین K: انجیر، کاهو و دانه سویا
  • ویتامین B: جو دوسر، برنج قهوه‌ای و گوجه

شما باید هر روز 8 لیوان آب بنوشید تا بدنتان بتواند رطوبت کافی را برای پوست ایجاد کند.

موقع خواب سرتان را بالا بگزارید

یکی از مراقبت‌ های بعد کاشت مو که بسیار مهم است، این است که موقع خواب سرتان را بالا قرار دهید. توجه داشته باشید که به پهلو یا شکم نخوابید زیرا سر شما زخم دارد و ممکن است آن‌ها را با این کار بکنید و باعث خونریزی محل کاشت مو بشوید. می‌توانید یک بالشت اضافه بردارید و سرخود را بالاتر از بدن قرار دهید زیرا اگر سرتان پایین باشد احتمال ورم کردن محل کاشت وجود دارد.

سیگار نکشید

سیگار به مو تازه کاشته شده آسیب میزند
شکستن و دور انداختن سیگار برای محافظت از مو تازه کاشته شده

اگر سیگارکشیدن یکی از عادت‌های شماست برای مراقبت از موهای تازه کاشته شده، این عادت را کنار بگذارید. سیگار دارای نیکوتین است که باعث کاهش گردش خون می‌شود و کربن‌دی‌اکسید موجود در سیگار باعث کاهش اکسیژن در خون می‌شود. این اتفاقات در بدن احتمال عفونت در سر و باقی‌ماندن زخم را افزایش می‌دهد.

بعضی از تحقیقات نشان می‌دهد که کشیدن سیگار باعث ازبین‌رفتن فولیکول مو و کاهش رشد مو می‌شود. شما باید مراقبت های بعد کاشت مو را رعایت کنید تا نتیجه خوبی از کاشت مو خود داشته باشید.

برای کنارگذاشتن سیگار می‌توانید چندین کار انجام دهید.

  • اگر می‌خواهید سیگارکشیدن را متوقف کنید، باید کم‌کم این کار را بکنید. می‌توانید هر دوهفته با کاهش مقدار مصرفتان این عادت را کنار بگذارید.
  • آدامس‌های نیکوتین دار نیز می‌توانند کمک‌کننده باشند. برای کاهش مصرف سیگار می‌توانید از این آدامس‌ها استفاده کنید تا ذهن شما به سمت سیگار نرود.

آیا ریزش مو بعد از کاشت طبیعی است؟

در پوست سر مسئول رشد مو فولیکول‌ها هستند. این سلول‌ها با انجام مراحل مختلف رشد مو را امکان‌پذیر می‌کنند. برای رشد مو باید فولیکول مو را تقویت کرد و ازبین‌رفتن فولیکول است که باعث از ریزش مو می‌شود. می‌توانید اطلاعات کامل و جامع در مورد فولیکول و نحوه عملکرد آن را در مقاله فولیکول مو چیست و چه نقشی در رشد و ترمیم مو ایفا مو کند؟ را مطالعه کرده و اطلاعات مفیدی کسب کنید.

ریزش مو بعد از کاشت بسیار طبیعی است. دو یا سه هفته بعد از کاشت، مو شروع به ریزش می‌کند؛ پس جای نگرانی نیست. مو شما بعد از سه ماه شروع به رشد می‌کند که این رشد آهسته و کم‌کم است. اوایل، رشد مو 30 درصد است. چهار ماه بعد رشد مو شما به 70 درصد می‌رسد. برای تکمیل این روند باید یک سال صبر کنید تا رشد مو شما به 100 درصد برسد. در این دوره باید توجه داشته باشید که مراقبت های بعد کاشت مو بسیار مهم و حیاتی هستند.

زمان بهبودی برای هر فرد متفاوت است

همان‌طور که گفته شد روش‌های مختلفی برای کاشت مو وجود دارد که می‌تواند تعیین‌کننده زمان بهبود هر فرد باشد؛ البته مراقبت های بعد کاشت مو نیز تأثیر زیادی در بهبودی دارد. بعضی افراد بعد از دو یا سه روز احساس بهبودی می‌کنند؛ اما درد خفیف و بی‌حسی می‌تواند تا یک هفته وجود داشته باشد و ممکن است تا ده روز محل کاشت مو نقطه‌نقطه و قرمز باشد که کم‌کم از بین می‌رود. این قرمزی در افراد با پوست سفید دیرتر خوب می‌شود. عوامل دیگری مانند: روش زندگی، سن، رژیم غذایی و حتی آب‌وهوا در بهبودی تأثیر دارند.

دارو های بعد کاشت مو و تأثیرات آن‌ ها

زمانی که موهای خود را می‌کارید، دکتر برای شما دارو تجویز می‌کند که مصرف منظم داروها یکی از مراقبت های بعد کاشت مو است. در اینجا بعضی از داروها را معرفی و بررسی کرده‌ایم.

دارو‌ها کمک کننده بهبودی سر بعد از کاشت مو
انواع قرص برای کم کردن عوارض کاشت مو

کرم کنتراکتیوبکس

این کرم ترمیم‌کننده است. آن را روی محل کاشت مو بمالید؛ زیرا باعث بهبود زخم‌ها می‌شود. از این دارو دو بار در روز و تا 14 روز بعد از کاشت استفاده کنید.

آنتی‌ بیوتیک

آنتی‌بیوتیک‌ها برای جلوگیری از عفونت و بهبود محل کاشت مو استفاده می‌شوند. دکتر این دارو را برای 4 تا 5 روز تجویز می‌کند. آنتی‌بیوتیک فوزیدیک اسید و پماد باسیتراسین زمانی که در محل کاشت مو جوش و برآمدگی می‌بینید، استفاده می‌شوند.

قرص فیناستراید یا پروپشیا (یک میلی‌گرم)

این دارو برای قوی شدن مو و جلوگیری از ریزش مو تجویز می‌شود؛ البته از شک شدن فولیکول مو جلوگیری می‌کند. در بعضی از افراد باعث کاهش غریزه جنسی می‌شود. در هر روز یک قرص را مصرف کنید.

اسپری یا فوم ماینوکسیدل (دو یا پنج درصد)

دکتر برای مردان 5 درصد آن و برای زنان 2 درصد آن را تجویز می‌کند. این دارو از ریزش موهای طبیعی شما جلوگیری می‌کند و رشد موها را زیاد می‌کند. زمانی که مو را کاشتید برای یک ماه از آن استفاده کنید تا زمانی که بهبودی کامل حاصل شود.

درمارولر

درامارولر به گردش خون کمک می‌کند. این دارو را تا 45 روز بعد کاشت استفاده کنید. می‌توانید دو یا سه بار در هفته مصرف کنید.

بیوتین

بیوتین نوعی ویتامین است که می‌توانید آن را از غذا نیز دریافت کنید. بیوتین برای قوی کردن مو و ناخن استفاده می‌شود. شما می‌توانید این دارو را بدون نسخه پزشک از داروخانه خریداری کرده و تا 6 ماه بعد از کاشت مو استفاده کنید.

اگر موهای کم‌پشت دارید و یا دچار طاسی شده‌اید و قصد کاشت مو را دارید. اطلاعات کافی در مورد کاشت و مراقبت های بعد کاشت مو را کسب کرده و با خیال راحت مو بکارید. زیرا با دانستن نکات مراقبتی کاشت مو می‌توانید بهترین نتیجه را از کاشت مو خود به دست بیاورید.

سؤالات متداول

شست و شوی مو تازه کاشته شده چگونه است؟

زمانی که مو می‌کارید، باید برای شست و شو سر خود از شامپو و لوسیون‌های نرم‌کننده استفاده کنید.کف شامپو را آهسته بر روی سر قرار دهید و بعد از 15 دقیقه به آرامی آب ولرم روی سر خود بریزید. مراقب باشید که شست و شوی سر شما بدون فشار باشد. برای خشک کردن از پارچه پنبه‌ای استفاده کرده و آن را به سر خود نمالید.

اگر ناخواسته سر را خاراندیم چه کنیم؟

سعی نکنید قسمت جدا شده را سر جایش برگردانید؛ زیرا بیشتر آسیب می‌زنید. با پارچه نخی جلو خونریزی سر را بگیرید و با پزشک خود تماس بگیرید.

چرا بعد از کاشت مو موقع خواب باید سر بالاتر از بدن باشد؟

بعد از کاشت مو شما باید سرتان را بالاتر قرار دهید؛ زیرا ممکن است زخم‌های سرتان کنده شود و خونریزی کند؛ البته اگر سر پایین قرار بگیرد محل مو تازه کاشته شده ورم می‌کند.

آیا زمان بهبودی افراد یکسان است؟

خیر، افراد برای کاشت مو از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند و در هر روش از ابزار متفاوتی استفاده می‌شود. بهبودی هر فرد بسته به روش کاشت مو و مقدار کاشت مو متفاوت است.

آیا نور آفتاب به مو تازه کاشته شده آسیب می‌زند؟

بله، بعد از کاشت مو تا 6 ماه باید کلاه سرتان کنید و به این نکته توجه کنید که کلاه شما نباید تنگ باشد یا باعث عرق کردنتان شود؛ زیرا ممکن است باعث عفونت شود یا سر شما دیرتر خوب شود.