زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

نکات مهم لیزر‌ موهای زائد + موارد منع استفاده و مراقبت ها

wordcamp
1,153
8 دقیقه
نکات مهم لیزر‌ موهای زائد + موارد منع استفاده و مراقبت ها

بعد از سال‌ها تحمل درد و سوزش وکس‌‌ کردن، حالا نوبت به آن رسیده که روش مناسب‌تری برای از بین بردن موهای زائد‌ انتخاب کنید. لیزر از روش‌های نوین‌ برای از بین بردن موهای زائد است. اما آیا لیزر کردن درد دارد؟ نکات مهم لیزر موهای زائد کدامند؟ موارد منع استفاده از لیزر چیست؟ در این مقاله همراه ما باشید تا به جواب این سوال‌ها برسیم.

نکات مهم لیزر موهای زائد

برای این‌که هرچه زودتر و بهتر از لیزردرمانی جوا‌ب بگیرید و آسیب نبینید، لازم است چند مورد را در نظر داشته باشید.

مشکلات هورمونی

از موارد خیلی مهمی که قبل از اقدام به لیزر باید در نظر داشته باشید، سلامت هورمونی بدنتان است. اگر روی چانه، بازو، سینه و گردن‌تان موهای ضخیم و تیره دارید، حتما قبل از اولین جلسه لیزر به دکتر متخصص مراجعه کنید و برای هر اقدامی از او تائیدیه بگیرید.

در‌ صورت وجود مشکلات هورمونی مانند بیماری‌های تخمدان و تیروئید، جوابی از لیزر موهای زائد نمی‌گیرید. حتی ممکن است موهای زائد شما ضخیم‌تر و بیش‌تر‌ شده و در نواحی مختلف بدن ظاهر شوند. در مواردی، همزمانی بیماری و مشکلات هورمونی و لیزر باعث ایجاد بیماری‌های مهمی مانند دیابت می‌شود‌.

ما به ریشه موی شما نیاز داریم!

اشعه‌ لیزر رنگدانه مو را هدف قرار می‌دهد و به همین صورت، باعث از بین رفتن موهای زائد می‌شود‌. از همین رو، لازم است که قبل از لیزر کردن، ریشه مو را با وکس کردن از بین نبرید.
اگر وکس کردن موهای زائد روش قبلی شما بوده و حالا تصمیم بر لیزر کردن دارید، حداقل دو هفته به زمان نیاز دارید.

شیو کردن قبل از لیزر

یکی دیگر از نکات مهم لیزر موهای زائد، استفاده از ژیلت است. توصیه می‌شود همان روزی که قرار است لیزر انجام دهید، موهای زائد را با ژیلت از بین ببرید. با این کار اشعه لیزر فرصت کافی برای اثرگذاری بر روی فولیکول مو خواهد داشت.

نکته: ممکن است اپراتور لیزر با توجه به جنس موهایتان، از شما بخواهد دو روز قبل از مراجه شیو کنید. در این صورت، به حرف او اعتماد کنید.

دوری از نور مستقیم آفتاب

برای این‌که بهترین نتیجه را از لیزر موهای زائد‌ بگیرید، لازم است که پوست‌تان زیاد آفتاب نبیند. لازم است که تا یک ماه قبل از انجام لیزر، سولاریوم و حمام آفتاب را کنار بگذارید. کسانی که با آفتاب‌گرفتن برنزه کرده‌اند، رنگدانه‌های بیش‌تری روی پوست خود دارند. همچنین، پوست و موهای این افراد رنگ تقریبا نزدیکی به هم گرفته‌اند. از همین رو، تشخیص مو‌ و پوست برای دستگاه دشوار می‌شود و به نتیجه مطلوب نمی‌رسند. در مواردی، ممکن است که دچار سوختگی و آسیب پوستی شوند.

همه موها قابل لیزر کردن هستند؟

در یک پاسخ کوتاه، باید بگوییم «خیر». همه تایپ‌های مختلف مو قابل لیزر کردن نیستند. از‌ دیگر نکات مهم لیزر موهای زائد، مطمئن شدن از نتیجه دادن لیزر بر روی موهای شماست. چند فاکتور مهم در این مورد وجود دارد:

رنگ پوست

اولین فاکتور مهم، رنگ‌ پوست افراد است.‌ اولین دستگاه‌های لیزر موهای زائد مخصوص افرادی بودند که پوست روشن داشتند. بعد از گذشت مدتی، دستگاه‌هایی تولید و عرضه شدند که برای پوست تیره هم قابل استفاده و مورد اعتماد بودند. قبل از لیزر موهای زائد، بهتر است با متخصص حاضر در کلینیک یک جلسه مشاوره داشته باشید. در این جلسه مطمئن شوید که دستگاه لیرزی که استفاده می‌کنند برای شما مناسب است و به پوستتان آسیب نمی‌رساند.

رنگ موها

از آن‌جا که لیزر مستقیما روی رنگدانه مو اثر می‌گذارد، جای تعجبی ندارد که روی موهای روشن و بور تاثیری نداشته باشد. در واقع، هرچه موهای تیره‌تری داشته باشید، جواب بهتر و سریع‌تری از لیزر موهای زائد خواهید گرفت.

موهای بلوند، خاکستری و قرمز طبیعی به طور معمول جواب خوب و موثری از لیزر نمی‌گیرند.

جنس موها

از دیگر نکات مهم لیزر موهای زائد، این است که بدانید لیزر برای هر جنس مویی مناسب نیست. اگر موهای بدن شما کرکی و نازک هستند، فکر لیزر کردن را از ذهن‌تان بیرون کنید. لیزر کردن موهای کرکی و نازک در بیش‌تر‌ موارد باعث بیش‌تر‌، ضخیم‌تر و تیره شدن آن‌ها می‌شود‌.

میزان و مدت اثرگذاری لیزر

طبیعی است که لیزر کردن موهای زائد را برای همیشه و‌ به طور قطع از بین نبرد. برگشت و رشد دوباره موها پس از جلسات لیزر کاملا طبیعی و مورد انتظار است. بعد از طی کردن یک دوره کامل لیزر، موهای جدیدی که رشد می‌کنند عموما نازک‌تر، روشن‌تر و کم‌تر هستند. همچنین، این موها دیرتر شروع به رشد کردن می‌کنند.

اگر بعد از دوره کامل لیزر باز هم شاهد رشد سریع موهای ضخیم و تیره بودید، با پزشک و اپراتور لیزر خود مشورت کنید.

سوزش و خارش بعد از لیزر

در مورد بعدی از نکات مهم لیزر موهای زائد، لازم است بدانید که سوزش و خارش پس از انجام لیزر‌ کاملا طبیعی‌ است. بعد از برخورد اشعه لیزر با حساس‌ترین نقاط پوست، طبیعی است که دچار‌ سوزش و قرمزی شوید. این علائم ممکن است تا یک یا دو روز پس از لیزر ادامه داشته باشند.

اگر سوزش‌تان قابل تحمل نبود، می‌توانید از کمپرس یخ استفاده کنید.

لیزر برای چه کسانی ممنوع است؟

از نکات مهم لیزر موهای زائد، شناختن موارد منع استفاده از لیزر است. اگر شرایطی مشابه موارد زیر دارید، فعلا به دنبال لیزردرمانی برای موهای زائد نباشید:

  • لیز موهای زائد برای افراد زیر ۱۷ سال توصیه نمی‌شود.
  • بانوانی که در دوره بارداری قرار دارند نمی‌توانند لیزر موهای زائد انجام دهند.
  • در صورت مبتلا بودن به بیماری‌های هورمونی، قید لیزر کردن را تا زمان بهبودی کامل بزنید‌.
  • اگر بیماری‌های واگیردار پوستی و عفونی دارید، لیزر موهای زائد انجام ندهید.
لیزر موهای بدن آقایان
لیزر موهای بدن آقایان

هزینه جلسات لیزر

لیزر کردن از روش‌های نسبتا گران‌ موهای زائد است. هزینه لیزردرمانی بسته به کلینیک درمانی‌ و دستگاهی که انتخاب می‌کنید، متغیر است. می‌توانید کلینیکی را پیدا کنید که هزینه کم‌تری برای جلسات لیزر در نظر دارد. اما از دیگر نکات مهم قبل از لیزر موهای زائد، این است که از اصالت و کیفیت دستگاه کلینیک موردنظر مطمئن شوید.

به طور کلی، هزینه لیزر موهای زائد در نقاط حساس بیش‌تر‌ از دیگر نقاط بدن است. معمولا، لیزر کل بدن شامل تخفیف کوچکی می‌شود و به‌صرفه‌تر است.

همچنین در نظر داشته باشید که برای عموم افراد، انجام شش تا هشت جلسه لیزر لازم است تا یک دوره کامل لیزردرمانی را طی کرده باشند. تعداد این جلسات بسته به رنگ و جنس پوست و موی شما متفاوت است.

دیگر نکات مهم لیزر موهای زائد

  • اگر داروی به‌خصوصی مصرف می‌کنید، حتما به پزشک حاضر در کلینیک اطلاع بدهید.
  • قبل از انجام لیزر حتما دوش بگیرید و بهداشت فردی را رعایت کنید.
  • بهتر است دستگاه و کلینیکی را انتخاب کنید که از سری‌های مختص به هر فرد برای لیزر استفاده می‌کنند‌.
  • اگر استفاده از سری شخصی ممکن نیست، از اپراتور بخواهید سری دستگاه را استرلیزه و سپس با سلفون بپوشاند.
  • بهتر است قبل از لیزر کردن موهای زیربغل، از مام استفاده نکنید‌‌.
  • در صورت تائید اپراتور، بعد از انجام لیزر از پمادهای ضد سوزش و خارش استفاده کنید.
  • یک‌ ماه قبل و دو هفته بعد از انجام لیزر تا حد امکان از زیر آفتاب قرار گرفتن خودداری کنید.
  • حتما‌ یک دوره کامل از لیزر را طی کنید تا به نتیجه مطلوب برسید.
  • سعی کنید فقط در کلینیک‌ها و زیر دست افراد متخصص لیزر انجام دهید. اشخاصی که در آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی لیزر انجام می‌دهند، تخصص کافی در این زمینه ندارند. در این صورت، امکان بروز آسیب‌های پوستی وجود دارد.

سوالات متداول در رابطه با نکات مهم لیزر موهای زائد

چرا پس از دو جلسه لیزر، مجددا رشد مو داشتم؟

همه موهای بدن سه مرحله در چرخه رشد دارند. بیش‌ترین میزان اثرگذاری لیزر، در مرحله فعال یا روشن بودن موها است. اما، نکته این‌جاست که همه موها همزمان در یک مرحله از چرخه رشد قرار ندارد! از همین رو، حداقل به شش جلسه لیزردرمانی نیاز است تا همه نقاط بدن در مرحله فعالیت باشند و اشعه لیزر را دریافت کنند.

می‌توانم پس از لیزر کردن دوش بگیرم؟

بهتر است تا دو ساعت پس از انجام لیزر، بدن با آب در تماس نباشد‌. اما برای اطمینان بیش‌تر، با اپراتور خود مشورت کنید.

از کجا مراکز لیزر مورد اطمینان را پیدا کنم؟

با جستجو کردن عبارت «مراکز لیزر + محل زندگی‌تان» می‌توانید کلینیک‌های اطراف‌تان را پیدا کنید. در مرحله بعد، می‌توانید برای شناخت بیش‌تر و بهتر به کلینیک مراجعه کنید و با پزشک حاضر در کلینیک مشورت کنید.

می‌توانم در خانه لیزر کنم؟

بله، با تهیه یک دستگاه لیزر خانگی و یاد گرفتن اصول استفاده از آن، می‌توانید موهای زائد خود را لیزر کنید.