زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

آرایش در دوران شیردهی به نوزاد؛ موارد منع مصرف و عناصر مفید

wordcamp
1,434
11 دقیقه
آرایش در دوران شیردهی به نوزاد؛ موارد منع مصرف و عناصر مفید

میان احساس خوب و ظاهر خوب رابطه‌ای همیشگی وجود دارد. انتخاب یک روتین مراقبت از پوست که همه نیازها را برآورده کند کار آسانی نیست. روشن‌کننده، صاف‌کننده، آبرسان، لایه بردار- ویژگی‌های بی‌شماری را می‌توان ذکر کرد که شما هنگام انتخاب محصول مراقبت از پوست خود به دنبال آن هستید. اما، هنگام بارداری یا شیردهی مجبورید به یک جنبه دیگر نیز توجه کنید: برای آرایش در دوران شیردهی چه محصولاتی برای رشد نوزاد ایمن هستند؟

پدر و مادر شدن یکی از بهترین لذت‌های زندگی است اما می‌تواند غافلگیرکننده و پر از استرس باشد. برخی از عناصری که در محصولاتی مانند مرطوب‌کننده‌ها، تمیزکننده‌ها یا سرم‌ها وجود دارند می‌توانند به نوزاد شما منتقل شوند. پس باید هنگام انتخاب روتین مراقبت از پوست برای آرایش در دوران شیردهی چندبرابر حواس خود را جمع کنید.

براساس آمار در سال 2016 بیش از 8 مادر در هر 10 مادر در ایالات متحده آمریکا در هنگام تولد به نوازادان خود شیر می‌دهند. پس همان‌طور که می‌بینید شیردادن عملی است که بسیاری از بانوان آن را انجام می‌دهند. بسیاری از بانوانی که به تازگی مادر شده‌اند می‌خواهند روتین مراقبت از پوست خود را حفظ کنند. اما سردرگمی و عدم اطمینان زیادی در رابطه با ایمنی عناصر و محصولات روتین مراقبت از پوست وجود دارد. در اینجا، محصولاتی که در هنگام شیردهی باید از آن استفاده یا از مصرف آن اجتناب کنید را با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

آرایش در دوران شیردهی و عناصر مراقبت از پوست که نباید استفاده شوند

هر چیزی که می‌خورید یا به پوست خود وارد می‌‌کنید می‌تواند از طریق شیردهی به نوزاد شما منتقل شود. نباید مواد مخدر و مشروبات الکلی مصرف کنید و داروهای بدون تجویز پزشک مصرف نکنید. حتی اگر مواد شیمیایی که در محصولات مراقبت از پوست وجود دارند سمی نباشند، به جریان خون تراوش می‌کنند و از این طریق در شیر مادر نیز وارد خواهند شد. این مواد شیمیایی در موارد حاد می‌توانند به آلرژی یا عیوب دیگر منجر شوند.

در رابطه با تماس پوست با پوست، عطر یا لوسیونی که استفاده می‌کنید می‌تواند به پوست نوزاد مالیده شود و موجب خارش، حساسیت یا واکنش آلرژیک گردد.

در زیر به برخی از عناصری که نباید در دوران شیردهی از آنان استفاده کنید اشاره خواهیم کرد:

رتینوئیدها یا رتینول

رتینول اولین عنصری است که باید از مصرف آن اجتناب ورزید. رتینول یکی از مشتقات ویتامین A است. اگرچه در زمینه ضدپیری مؤثر است و مزیت ضدآکنه بودن دارد محققان دریافته‌اند که در بارداری اثر سوء می‌گذارد و عاملی است که موجب آسیب رساندن به جنین می‌شود. بنابراین بانوان باید در هنگام شیردهی نیز از مصرف این ماده اجتناب ورزند. بسیاری از اسکراب‌ها یا لایه‌بردارهای گلیکولیک حاوی رتینوئیدها هستند. پس اگر در برهه شیردهی هستید و روی برچسب محصولات این اسامی را که مربوط به رتینوئید هستند مشاهده کردید از خرید آن محصول اجتناب ورزید:

  • رتینول
  • اسید رتینوئیک
  • دیفرین (آداپالن)
  • رتین، رنوا (ترتینوئین)
  • رتینیل لینولیت
  • رتینیل پالمیتات
  • تازوراک و آویج (تازاروتن)

هیدروکینون

مراقب هیدروکینون باشید. این ماده را می‌توان در محصولات روشن‌کننده لکه‌های تیره پوستی یافت. هیدروکینون رنگدانه‌ها را کاهش می‌دهد اما مطالعاتی که ایمنی این ماده در زمان بارداری یا شیردهی را نشان بدهد به اندازه کافی صورت نگرفته است. بنابراین، حواس خود را جمع کنید و همواره برچسب مواد محصولاتی را که در جهت درمان رنگدانه‌ها خریداری می‌کنید بخوانید.

پارابن ها

پارابن‌ها یکی از رایج‌ترین مواد نگهدارنده در بسیاری از محصولات مراقبتی فردی هستند. در شامپوها، نرم‌کننده‌ها، وسایل شستشوی بدن و لوسیون‌ها می‌توان این ماده را یافت. چه شما و چه نوزاد شما از محصولات حاوی پارابن استفاده کنند، مقدار کمی از آن می‌تواند جذب پوست شود. نوزادان ممکن است به پارابن‌ها حساسیت داشته باشند. در موارد حاد پارابن‌ها می‌توانند روی سیستم غدد درون‌ریز تأثیر بگذارند. اگرچه اثرات جانبی پارابن‌ها هنوز در دست پژوهش است از محصولات فاقد پارابن برای مراقبت از پوست خود در دوران شیردهی استفاده کنید. اسامی پارابن را می‌توانید در زیر ببینید:

  • پروپیل پارابن
  • اتیل پارابن
  • بوتیل پارابن
  • ایزوپروپیل
  • ایزوبوتیل
  • متیل پارابن

ضدآفتاب های شیمیایی

عناصر فعال در ضدآفتاب‌های شیمیایی اشعه‌های UVA و UVB آفتاب را جذب می‌کند و سپس آن‌ها را می‌شکند و گرما آزاد می‌کند. با این فرآیند از آفتاب‌سوختگی و آسیب از جانب آفتاب در امان می‌مانید. اگرچه روزانه بهتر است از ضدآفتابی با SPF +30 استفاده کنید اما برای دوران شیردهی یک ضدآفتاب معدنی را مورد استفاده قرار دهید. ضدآفتاب‌های شیمیایی می‎توانند به یک واکنش آلرژیک منجر شوند. همچنین در تولید هورمون و استروژن اخلال ایجاد کنند. ضدآفتاب‌های شیمیایی حاوی عناصر زیر هستند:

  • اکسی بنزون
  • اکتینوکسات
  • آووبنزون
  • اکتی سالات
  • هوموسالات
شیردهی نوزاد
در دوران شیردهی مادر باید مراقب باشد که چه عناصر و محصولاتی مصرف می‌کند

عطر مو یا خوشبو کننده مو

عطر مو با ترکیبات مصنوعی در مراقبت از مو استفاده گسترده‌ای دارند. عطرهای مو ترکیبی شیمیایی از چندین عنصر نظیر فتالات‌ها و حلال‌های صنعتی هستند. حال چگونه بفهمیم عطر مو از چه موادی تشکیل شده است؟ شناسایی عناصر مصنوعی عطر مو در محصولات مو کار سختی است چون بسیاری از برندها مواد تشکیل‌دهنده‌ی بوی خاص خود را افشا نمی‌کنند. به برچسب محصول دقت کنید که دارای عناصر عطر طبیعی است یا خیر. هنگامی‌که در این مورد تردید داشتید از بینی خود کمک بگیرید. اگر محصول بویی شبیه به موادی داد که از دل طبیعت بیرون نمی‌آیند احتمالاً مصنوعی است. لازم به ذکر است که بسیاری از محصولات مو حاوی عطرهای مصنوعی نیستند و از گیاهان طبیعی برای عطرآگین‌شدن بهره می‌برند.

اسپری عطر مو
دقت داشته باشید که در دوران شیردهی از عطر موی طبیعی استفاده کنید.

فتالات ها

این مواد شیمیایی استفاده گسترده‌ای در محصولات مراقبت از مو دارند. این مواد در اسپری‌های مو برای حفظ انعطاف‌پذیری و در عطر مو وجود دارند. بانوانی که به نوزاد خود شیر می‌دهند مستعد آسیب از سوی فتالات‌ها هستند. فتالات با اسامی DEP، DBP و DEHP در برچسب‌های محصولات قابل رویت هستند. اما ذکر این نکته اهمیت دارد که وقتی فتالات‌ها در ترکیبات عطر مصنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرند راه فرار به بیرون خواهند داشت پس مراقبت باشید.

عناصر مراقبت از پوست مفید برای دوران شیردهی

ویتامین C و ویتامین E

آرایش در دوران شیردهی به گونه‌ای است که می‌خواهید تا پوست شما مرطوب بماند و از گزند آفتاب در امان بمانید. به دنبال محصولاتی باشید که دارای عناصری مانند ویتامین C و ویتامین E هستند. زیرا این عناصر از تیرگی پوست خواهند کاست و در دوران بارداری نیز به همین دلیل مصرف رایجی دارند. ویتامین C یک عنصر ضدپیری و ترمیم‌کننده آسیب‌ها است زیرا تولید کلاژن را تقویت، نقاط سیاه را روشن و با آسیب رادیکال آزاد مبارزه می‌کند. ویتامین C را می‌توان در سرم‌ها و مرطوب‌کننده‌ها یافت.

ویتامین C مشتقات مختلفی دارد و می‌توانید آن‌ها را روی برچسب محصولات مشاهده کنید که عبارتند از:

  • منیزیم آسکوربیل فسفات
  • آسکوربیل گلوکوزامین
  • تتراهگزیل دسیل آسکوربات
  • اسید آسکوربیک
  • سدیم آسکوربیل فسفات

گلیسیرین و اسکوالن

مصرف گلیسیرین و اسکوالن در مرطوب نگه داشتن پوست شما هنگام شیردهی و نگهداری از نوزاد اهمیت زیادی دارند. شی باتر نیز همین نقش را ایفا می‌کند.

اسید لاکتیک

اسید لاکتیک به عنوان یک آلفا هیدروکسید اسید برای پیرنشدن و ترمیم یک بافت نرم و هموار برای انواع پوست حساس گزینه‌ای فوق‌العاده محسوب می‌شود. لاکتیک اسید به عنوان یک لایه‌بردار ملایم عمل می‌کند. به آرامی به گردش سلولی کمک می‌کند تا چین و چروک پوست را برطرف سازند و تُن پوست را بهبود می‌بخشد. این عنصر را می‌توان در شیر، میوه و سبزی و دیگر گیاهان یافت. هنگامی که از تمیزکننده‌ها، مرطوب‌کننده‌ها، سرم‌ها و لایه‌بردارهای شیمیایی استفاده می‌کنید توجه داشته باشید که یکی از مواد موجود در برچسب لاکتیک اسید باشد.

آرایش در دوران شیردهی را با پروبیوتیک‌ها دنبال کنید

مطمئناً در مورد مزایای پروبیوتیک‌ها برای معده شنیده‌اید اما آن‌ها برای پوست شما نیز مفید هستند. بسیاری از محصولات مراقبت از پوست شامل تمیزکننده‌ها و مرطوب‌کننده‌ها و حتی کرم‌پودر مایع از تکنولوژی پروبیوتیک استفاده می‌کنند. فرمول پروبیوتیک شامل باکتری‌ها و متابولیت‌ها است. هدف این باکتری‌ها و متابولیت‌ها توازن باکتری‌های خوب و بد و کمک به درمان آکنه، خشکی پوست، روزاسه و اگزما است. پروبیوتیک‌هایی که در محصولات مراقبت از پوست مورد استفاده قرار می‌گیرند با این نام‌ها هستند:

  • اسیدوفیلوس
  • بیفیدا فرمنت لایسیت
  • لاکتوباسیلوس پلانتاروم
  • انتروکوک فکالیس
  • ترموفیل‌ها

دیگر نکات و اصول آرایشی و بهداشتی آرایش در دوران شیردهی

در کنار استفاده از عناصر و محصولات مراقبت از پوست، نکات دیگری برای مراقبت از چهره در هنگام شیردهی می‌توان برشمرد که به آن اشاره می‌کنیم:

آرایش در دوران شیردهی را با فرمول‌ های بدون بو و غیرجوش زا دنبال کنید

این فرمول‌ها شانس ابتلای شما به واکنش‌های آلرژیک یا خارش را کاهش خواهد داد. اگر می‌خواهید بیش از اندازه محتاط باشید، می‌توانید از محصولات مراقبت از پوستی استفاده کنید که برای نوزادان ساخته شده است. این امر احتمال انتقال موارد آزاردهنده به پوست نوزاد در جریان تماس مادر یا خانواده را کاهش خواهد داد.

آب زیادی بنوشید

آب اثر آبرسانی بر روی پوست دارد. اگر آب کافی به بدن ما نرسد، پوست ما به رنگ کدر درخواهد آمد و چین و چروک‌ها بیشتر نمودار خواهند شد. عدم آبرسانی خستگی را به دنبال دارد. وقتی شما آب می‌خورید یعنی نوزادتان آب می‌خورد. برای این‌که اطمینان حاصل کنید به بدن آبرسانی می‌شود قبل از هر بار شیردهی 236 میلی‌لیتر آب بخورید.

با مصرف مواد مغذی به پوست خود کمک کنید

پیروی از یک رژیم غذایی متوازن، سطح انرژی شما را حفظ می‌کند، نمی‌گذارد گرسنه بمانید و به کیفیت شیر کمک می‌کند. برای مثال، خانواده بِری (توت فرنگی، تمشک و …) روش بسیار خوبی برای دریافت آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان پوست شما را از آسیب‌رسانی از جانب رادیکال‌های آزاد مصون نگه می‌دارد.

روتین پوستی خود را برای همیشه ترک نکنید

می‌دانیم که نوازدان مراقبت و توجه همیشگی می‌خواهند؛ آخرین چیزی که شما در انتهای روز نگران آن خواهید بود پوست شما است. اما ادامه دادن روتین پوستی قبل از پیدایش مشکلات از بروز آن جلوگیری و سلامت پوست و ظاهر آن را حفظ می‌کند. پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. زمانی که برای حل یک مشکل به هدر می‌دهید بیشتر از زمانی خواهد بود که برای جلوگیری از آن می‌گذارید.

برای آرایش در دوران شیردهی از دیگران کمک بخواهید

اگر قبلاً فکری برای این موضوع نکرده‌اید، مراقبت از نوزاد کار سختی برای شما خواهد بود. همانطور که قدیمی‌ها می‌گویند یک روستا باید بسیج شود تا بچه‌ای رشد کند! مجبور نیستید این کار را تنها انجام دهید. تعارف نکنید و بخشی از کار را به دیگران بسپارید. این بدان معنی نیست که مادر بدی هستید و احساس گناه داشته باشید. اگر بستگان یا دوستان به شما پیشنهاد دادند که آشپزی و بچه‌داری می‌کنند این کار را به آن‌ها بسپارید. با این کار می‌توانید دوش بگیرید، استراحت کوتاهی بکنید و زمان برای آرایش و مراقبت از پوست و موی خود نیز خواهید داشت.

به محض اینکه فرصتی پیش آمد استراحت کنید

می‌دانیم که همیشه امکان این وجود ندارد که موقع خوابیدن نوزاد شما هم استراحت کنید، اما سعی کنید یک خواب کوتاه داشته باشید. مسئولان ناسا در یک مطالعه دریافتند که خلبانان ارتش و فضانوردانی که برای 40 دقیقه خوابیدند 34 درصد بهبود عملکرد و 100 درصد هوشیاری در برابر خواب داشته‌اند. اگر نگران این هستید که یک خواب کوتاه در برنامه خواب شبانه شما اخلال ایجاد می‌کند می‌توانید دراز بکشید و به یک موسیقی آرام گوش دهید.

آیا موادی که برای آرایش در دوران شیردهی مصرف می‌شود به نوزاد منتقل خواهد شد؟

بله، این مواد می‌توانند از طریق تماس با پوست نوزاد یا جریان خون مادر به نوزاد منتقل شوند.

از چه محصولاتی نمی‌توان در دوران شیردهی برای آرایش استفاده کرد؟

محصولاتی که حاوی رتینوئید، هیدروکینون و پارابن هستند موارد منع مصرف دارند و از ضدآفتاب‌های شیمیایی و عطر مو با ترکیبات مصنوعی نیز نباید استفاده شود. همچنین از محصولاتی که دارای فتالات هستند نیز باید پرهیز کرد.

چه محصولاتی برای آرایش و مراقبت از پوست در دوران شیردهی مناسب هستند؟

استفاده از محصولات دارای ویتامین C و ویتامین E، پروبیوتیک‌ها، اسید لاکتیک و گلیسیرین و اسکوالن در زمان شیردهی می‌توانند درروتین پوستی شما گنجانده شوند.

چگونه می‌توانیم از وجود یک عنصر مضر یا مفید برای آرایش در دوران شیردهی مطلع شویم؟

بهترین راه این است که برچسب روی محصولات آرایشی و بهداشتی را به خوبی مطالعه کنید. هم عناصری که منع مصرف دارند و هم عناصر مفید دارای مشتقاتی هستند که نام این مشتقات روی برچسب محصولات ذکر می‌شود.