زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

راهنمای کامل مراقبت از پوست بعد از ۳۰ سالگی

wordcamp
1,207
13 دقیقه
راهنمای کامل مراقبت از پوست بعد از ۳۰ سالگی

با بالا‌رفتن سن و تغییرات پوست پس از ۳۰ سالگی، پدیدار‌شدن خطوط ریز صورت و یا چین‌و‌چروک، نگرانی در مورد مراقبت از پوست بیشتر می‌شود. ولی لازم نیست نگران باشید. دهه ۳۰ زندگی زمان بسیار خوبی برای شروع جدی یک روتین مراقبت از پوستی است. با مراقبت اصولی از پوستتان در این دوره از بروز مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری خواهید کرد. من در این مقاله در مورد مراقبت از پوست بعد از ۳۰ سالگی با شما صحبت خواهم کرد.

تغییرات پوست پس از ۳۰ سالگی

برای آشنایی با مراقبت از پوست بعد از ۳۰ سالگی، در ابتدا بهتر است با تغییرات پوست در این دوران آشنا شوید. اوایل دهه ۳۰ زندگی می‌تواند تغییرات پیش‌بینی نشده زیادی را در مردان و زنان ایجاد کند. ممکن است خصوصیات اخلاقی شما تغییر کند و سخت‌گیر شوید، ممکن است خود را در انتهای کامنت‌هایی مانند «دیگر آنقدر لبخند نمی‌زنی» بیابید و یا ممکن است احساس ناامیدی و نارضایتی از زندگی داشته باشید. دهه ۳۰ قرار است زمانی از زندگی شما باشد که در آن کنترل کاملی بر روابط خود دارید، در مسیر کاری خود قرارگرفته‌اید، موجودی بانکی قابل توجهی دارید و با یک زندگی واقعاً شاد و لذت بخش هماهنگ هستید.

اما جز این موارد، زندگی یک شوخی بی‌رحمانه با شما خواهد کرد. کافیست که جلوی یک آینه بروید و به دقت به خود نگاه کنید. به عبارت ساده‌تر، ۳۰ سالگی سنی است که شروع به تغییر پوست، بدن و ظاهر خود می کنید. و متاسفانه در برخی موارد این تغییر به معنای بهتر شدن نیست. علاوه بر این، استفاده از محصولات شیمیایی و وجود آلودگی هم باعث آسیب بیشتر پوست می‌شود. در این سن، پوست شما ممکن است درخشش طبیعی خود را از دست بدهد و باعث افزایش استرس و بالا‌رفتن اضطراب شما شود. همه ما به خوبی می‌دانیم که استرس چه کاری می‌تواند با پوست ما انجام دهد.

کدر و خسته به نظر می رسد

با گذشت زمان و با بالا‌رفتن سن، سرعت گردش سلولی کاهش می‌یابد. این روند باعث جمع‌شدن سلول‌های مرده‌ روی سطح پوست می‌شود و آن را کدر و به دور از درخشندگی نشان می‌دهد.

شروع به خشک‌شدن می‌کند

یکی دیگر از تغییرات پوست پس از ۳۰ سالگی، خشک‌شدن آن است. فرقی نمی‌کند که پوست شما خشک باشد یا چرب، این احتمال وجود دارد که پوست شما در این سن شروع به خشک‌شدن و پوسته‌شدن کند. این اتفاق به دلیل کاهش تولید سبوم یا همان چربی طبیعی پوست می‌افتد.

علائم پیری نمایان می‌شوند

پوست شما از پروتئین‌هایی مثل کلاژن تشکیل شده که به آن خاصیت ارتجاعی می‌بخشد و برای روشن و سالم‌ بودن به آنها نیاز دارد. با افزایش سن، سرعت تولید این پروتئین‌ها در پوست کند می شود. قرار‌گرفتن در معرض اشعه ماورا‌بنفش در طول سال‌ها نیز می‌تواند منجر به کاهش تولید پروتئین‌ها شود. این روند باعث ایجاد چین‌و‌چروک و خطوط ریز در پوست می‌شود.

چین‌و‌چروک بعد از ۳۰ سالگی
با افزیش سن و بعد از ۳۰ سالگی چین‌و‌چروک روی صورت نمایان می‌شود.

لک‌های تیره به وجود می‌آیند

اگر مراقبت از پوست بین ۳۰ تا ۴۰ سالگی به خوبی انجام نشود، ممکن است لک‌های تیره‌ای را روی پوست خود مشاهده کنید. علت به وجود آمدن این لک‌ها قرار‌گرفتن در معرض نور خورشید در طی سال‌هاست. نور خورشید می‌تواند سلول‌های تولید‌کننده رنگ‌دانه را برای تولید سریع ملانین تحریک کند و باعث تیرگی پوست شود.

آکنه و جوش شایع می‌شود

تغییرات هورمونی باعث ایجاد آکنه و جوش بعد از ۳۰ سالگی به خصوص در ناحیه فک می‌شود. «آندروژن‌ها» هورمون‌های مردانه‌ای هستند که می‌توانند باعث تولید بیش از حد سبوم در بدن شما شوند. سبوم بیش از انداره منجر به بروز آکنه، به ویژه در امتداد خط فک شما می‌شود.

ممکن است حساسیت پوستی را تجربه کنید

با افزایش سن، تولید روغن در بدن کاهش می‌یابد. این موضوع می‌تواند منجر به تغییر در نوع پوست شود. بعد از ۳۰ سالگی متوجه خواهید شد که پوست شما نسبت به قبل کمتر احساس چربی می‌کند. خشک‌شدن پوست می‌تواند باعث حساسیت پوستی شود و اگر مراقبت از پوست بعد از ۳۰ سالگی را به درستی انجام ندهید، تقریباً به هر چیزی که پوست شما آن را لمس کند واکنش آلرژیک نشان خواهید داد.

پف و تیرگی زیر چشم به سراغ شما می‌آید

با نزدیک شدن به ۳۰ سالگی، ممکن است متوجه تورم زیر چشم و تیرگی آن شوید. این اتفاق به دلیل افت میزان کلاژن و الاستین در پوست شما می‌افتد. همان‌طور که در بخش قبل توضیح دادم، با افزایش سن، تولید این پروتئین‌ها در بدن کاهش می یابد. کلاژن و الاستین پوست را قوی، سفت و صاف نگه می‌دارند.

نکات مراقبت از پوست بالای ۳۰ سال

برای داشتن پوست سالم بعد از ۳۰ سالگی باید به یک سری نکات توجه کنید که شاید تا قبل از این سن برای شما مهم نبوده‌اند. در این بخش این نکات را به تفکیک برای شما توضیح می‌دهم.

محصولات مراقبتی خود را عوض کنید

همان‌طور که گفتم با بالا‌رفتن سن، پوست شما تغییرات زیادی می‌کند و در نتیجه نیازهای متفاوتی نسبت به قبل خواهد داشت. پس قدم اول برای مراقبت از پوست بین ۳۰ تا ۴۰ سالگی استفاده از محصولات پوستی متناسب با نیاز این سن هست. علاوه بر پوست صورت مراقبت از پوست بدن را فراموش نکنید.

مراقبت از پوست به سبک کره‌ای را امتحان کنید

کره‌ای‌ها در داشتن پوست سالم و شفاف زبان‌زد خاص و عام هستند. پس برای روتین پوست پس از ۳۰ سال، می‌توانید به این سبک اطمینان کنید و آن را برای مراقبت از پوستتان به کار بگیرید. پیشنهاد می‌کنم برای آشنایی با مراقبت از پوست به سبک کره‌ای مقاله‌ زیر را مطالعه کنید:

پوست خود را مرطوب نگه دارید

برای جلوگیری از چین‌و‌چروک و به تاخیر‌انداختن روند پیری باید پوست خود را مرطوب نگه دارید. رطوبت پوست شما را نرم‌تر و شفاف‌تر نشان می‌دهد. در ضمن مرطوب‌کننده، سرمی که قبل از آن استفاده می‌کنید را در پوست قفل می‌کند و باعث کارکرد بهتر آن می‌شود.

واتر ژل نوتروژینا
خرید واتر ژل ۲۴ ساعته نوتروژینا

به اندازه کافی آب بنوشید

در طول روز بین ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشید. نوشیدن آب باعث پاک‌سازی و دفع سموم بدن می‌شود. آب، ریز‌مغذی‌های ضروری را به سلول‌های پوست می‌رساند و انعطاف‌پذیری پوست را افزایش می‌دهد. خطر ابتلا به اگزما را کاهش داده و چین‌و‌چروک پوست را به تعویق می‌اندازد. نوشیدن آب پوست شما را شفاف می‌کند و احتمال به وجود آمدن آکنه را از بین می‌برد.

از سرم‌های مراقبتی استفاده کنید

برای آن‌که ترکیبات مغذی و آب‌رسان به عمق پوست شما نفوذ کند باید از «سرم صورت» استفاده کنید. سرم‌ها محصولاتی شبیه به آب ولی غلیظ‌تر از آن هستند که برای مراقبت بیشتر از پوست استفاده می‌شوند. سرم ویتامین C برای روشن‌کردن پوست و جلوگیری از رادیکال‌های آزاد مناسب است. هنگام استفاده از این سرم حتما از ضدآفتاب استفاده کنید. سرم ویتامین A یا رتینول به کاهش رنگ‌دانه و در نتیجه کاهش لک پوستی کمک می‌کند. از این سرم باید شب‌ها استفاده کنید. سرم هیالورونیک اسید به رطوبت‌رسانی عمقی پوست کمک می‌کند. به جز این مدل‌ها، سرم‌ها انواع دیگری هم دارند که می‌توانید آنها را بر اساس نیاز پوستی خود انتخاب کنید.

آرایشتان را پاک کنید

یکی از نکاتی که شما را در داشتن پوستی سالم کمک می‌کند، پاک‌کردن به موقع آرایش صورتتان است. شما باید بلافاصله وقتی به منزل می‌رسید، صورتتان را با استفاده از یک آرایش پاک‌کن از آرایش پاک کنید. ماندن آرایش روی صورت، به خصوص در طول شب، باعث ایجاد جوش و کدری صورت می‌شود.

تغذیه مناسب داشته باشید

یکی دیگر از نکات مراقبت از پوست بالای ۳۰ سال توجه به تغذیه است. تغذیه نقش بسیار مهمی در سلامت بدن دارد. پس سلامت پوست هم از این قاعده مستثنی نیست. غذاهایی که دارای ویتامین‌های C، A، E و D هستند را وارد رژیم غذایی خود کنید. غذاهای دریایی، سبزیجات سبز رنگ، آووکادو، تخمه کدو، تخم‌مرغ و ژلاتین هم منابع خوبی برای کلاژن هستند. هم‌چنین می‌توانید از مکمل‌های غذایی برای تاثیر بیشتر و بهتر کمک بگیرید. مصرف نمک زیاد باعث ورم صورت می‌شود. پس از محصولاتی که نمک زیادی در تولید آنها به کار رفته دوری کنید. مشروبات الکلی کارکرد هورمون‌ها را مختل می‌کند و آب میان بافتی پوست را از بین می‌برد. مصرف کافئین بیش از اندازه هم باعث پیری زودرس می‌شود. غذاهای سرخ‌کردنی و فست‌فود علاوه بر آسیب به سیستم گوارشی به سلامتی و شادابی پوست آسیب می‌رسانند.

تغذیه سالم در سلامت پوست تاثیر دارد.
غذای سالم نقش مهمی در سلامت پوست دارد.

ضدآفتاب را فراموش نکنید

چه برای مراقبت از پوست بعد از ۳۰ سالگی و چه قبل از آن، نباید استفاده از ضدآفتاب را فراموش کنید. نور آفتاب با اشعه مضری که دارد باعث پیری و لک پوست می‌شود. ضدآفتاب‌ها دارای SPFهای متفاوتی هستند. هرچه عدد SPF بالاتر برود، مراقبت بهتری از پوست انجام می‌دهد. توصیه می‌کنم از ضدآفتابی استفاده کنید که حداقل SPF آن ۳۰ باشد. ضدآفتاب را همیشه در طول روز استفاده کنید؛ فرقی نمی‌کند که آن روز ابری یا آفتابی باشد. در استفاده از ضدآفتاب خساست به خرج ندهید و مقدار زیادی از آن بزنید. میزان استفاده از ضدآفتاب بسته به غلظت آن باید بین دو تا سه طول انگشت باشد. ضدآفتاب‌ها مانع از اثرات منفی اشعه ماورا‌بنفش خورشید یا همان UV می‌شوند. ضدآفتاب‌ها در دو نوع UVA و UVB موجود هستند. البته می‌تواند هر دوی آنها هم باشد. ضدآفتاب UVA در برابر پیری و ضدآفتاب UVB در برابر سوختگی از پوست مراقبت می‌کند. ضد آفتاب هر دو تا سه ساعت یک بار احتیاج به تمدید دارد. برای تمدید آن ابتدا لایه قبل را با استفاده از شوینده صورت و یا دستمال مرطوب پاک کنید، سپس لایه جدید را بزنید.

ضد آفتاب لافارر
خرید ضدآفتاب و ضدلک لافارر

یادتان باشد ضدآفتاب را هر دو ساعت یک‌بار تمدید کنید. به خاطر داشته باشید که استفاده از ضدآفتاب ربطی به فصل ندارد و باید همیشه با شما باشد. برای مراقبت از پوست در فصول مختلف پیشنهاد می‌کنم مقاله زیر را مطالعه کنید:

از عینک استفاده کنید

اگر در طول روز بیرون و به فضای باز می‌روید، برای جلوگیری از چین‌و‌چروک و پیری چشم از عینک آفتابی استفاده کنید. علاوه بر این اگر کار شما طوری است که به طور مداوم با لپ‌تاپ یا گوشی موبایل سر و کار دارید، بهتر است از عینک‌هایی که نور مضر وسایل الکترونیکی را فیلتر می‌کنند کمک بگیرید.

استرس خود را کاهش دهید

همه‌ ما با بالا‌رفتن سنمان مسئولیت‌های بیشتر و در نتیجه استرس بیشتری خواهیم داشت. اما این استرس برای جسم و روح ما مضر خواهد بود. استرس سلامت را به خطر می‌اندازد و مانع از انجام درست کارها می‌شود. یکی از تاثیرات مخرب استرس بر روی پوست است. استرس باعث کاهش گردش خون، افزایش التهاب و پیری زودرس می‌شود. پس بهتر است به دنبال راه حلی برای برطرف‌کردن و یا کنترل آن باشیم. برای این‌کار می‌توان یوگا و مدیتیشن انجام داد. اگر این موارد راه حل مناسب شما نبود، می‌توانید از یک مشاور کمک بگیرید.

تاثیر یوگا و مدیتیشن بر سلامت پوست
یوگا و مدیتیشن به کاهش استرس کمک می‌کنند.

از کرم دور چشم قوی‌تری استفاده کنید

یکی دیگر از نکات مراقبت از پوست بالای ۳۰ سال استفاده از کرم دور چشم قوی‌تر نسبت به گذشته است. همان‌طور که قبلا گفتم به دلیل کاهش تولید کلاژن و سایر پروتيین‌ها، روند پیری پوست شروع می‌شود. پوست اطراف چشم نسبت به سایر قسمت‌ها نازک‌تر و حساس‌تر است و برای همین به مراقبت بیشتری احتیاج خواهد داشت.

کرم دور چشم پریم
خرید ژل کرم سفت کننده قوی دور چشم پریم

ورزش کنید

ورزش‌کردن باعث تقویت گردش خون شده و به شادابی و سلامت پوست کمک می‌کند. ورزش‌کردن ضربان قلب را بالا می‌برد، رگ‌ها بازتر شده و میزان خون بیشتری به سایر نقاط بدن پمپاژ می‌شود. اکسیژن و سایر مواد به همه‌ی قسمت‌ها از جمله صورت می‌رسد و باعث شفافیت آن می‌شود. انجام ورزش موجب تعریق می‌شود. سموم بدن هم از طریق این عرق از بدن خارج می‌شود و به شادابی پوست کمک می‌کند.

کرم شب را به روتین خود اضافه کنید

کرم‌های شب گزینه مناسبی برای مراقبت از پوست بعد از ۳۰ سالگی هستند. کرم‌های شب، کرم‌هایی هستند که قبل از خواب استفاده می‌شوند و کار خود را در طول زمانی که خواب هستید انجام می‌دهند. اکثر کرم‌های شب خاصیت جوان‌سازی و ضد پیری دارند. در این کرم‌ها مواد موثری برای تحریک کلاژن و مواردی شبیه به آن دارند و از این طریق روند جوان‌سازی را انجام می‌دهند.

کرم ضد چروک لورال
خرید کرم ضد چروک شب لورال

خواب کافی بسیار مهم است

یکی دیگر از نکات مراقبت از پوست بالای ۳۰ سال توجه به خواب است. خواب کافی و با کیفیت باعث سلامت جسم و روح شما می‌شود. وقتی خواب هستید، فرایندی در بدن رخ می‌دهد که موجب ترمیم پوست می‌شود. این فرایند فقط شب‌ها انجام می‌شود. پس اگر شخصی هستنید که به شب‌زنده‌داری علاقه دارید و یا خواب کافی ندارید، باید بگویم که متاسفانه این فرایند مهم را از دست می‌دهید. علاوه بر این، استفاده از کرم شب بدون خواب مناسب تاثیری روی پوست شما نخواهد داشت. کمبود خواب باعث ورم صورت و تیرگی زیر چشم می‌شود.

پاک‌سازی انجام دهید

ماهی یک بار به مراکز مراقبت از پوست مراجعه کنید تا زیر نظر متخصص پاک‌سازی یا «فیشال» انجام دهید. این کار لایه مرده‌ی سطح پوست شما را از بین می‌برد، منافذ باز را کوچک می‌کند، لک‌ها و جوش‌ها را کاهش می‌دهد و باعث شفافیت و سفتی پوست می‌شود.

فیشال برای مراقبت از پوست بعد از ۳۰ سالگی لازم است
ماهی یک بار فیشال انجام دهید

ماساژ صورت را جدی بگیرید

ماساژ صورت باعث بهبود جریان گردش خون و در نتیجه شادابی پوست می‌شود. پس بهتر است ماساژ صورت را وارد روتین پوست پس از ۳۰ سال بکنید. برای آشنایی بیشتر با ماساژ صورت و آموزش آن مقاله زیر را بخوانید:

سخن پایانی

پوست یکی از مهم‌ترین دارایی‌های شماست. اگر به خوبی مراقب آن نباشید، امکان ترمیم و بازسازی آن سخت و در بعضی مواقع غیرممکن خواهد بود. پس با رعایت نکات گفته شده به طور جدی و مداوم در حفظ این دارایی ارزشمند بکوشید. من در این مقاله نکات مهمی را در مورد مراقبت از پوست بعد از ۳۰ سالگی و تغییرات پوست در این دوران توضیح دادم. اگر شما هم نکته‌ دیگری دارید و یا تجربه‌ای در این زمینه دارید، آن را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول در مورد مراقبت از پوست بعد از ۳۰ سالگی

مراقبت از پوست بعد از ۳۰ سالگی چه فرقی با قبل آن دارد؟

با افزایش سن تغییراتی در مسیر پیری پوست اتفاق می‌افتد. پس مراقبت پوستی باید متناسب با نیازهای این دوران باشد.

برای مراقبت از پوست بعد از ۳۰ سالگی چه کارهایی باید انجام داد؟

برای مراقبت کارهای زیادی باید انجام دهید. به طور مثال روتین پوستی مناسب برای این دوره بچینید، ورزش و تغذیه مناسب داشته باشید و از ماساژ صورت غافل نشوید.

چرا بعد از ۳۰ سالگی دچار لک می‌شویم؟

با قرار‌گرفتن در معرض نور خورشید در طی سال‌ها باعث تولید بیش از اندازه رنگ‌دانه‌ و در نتیجه تیرگی و لک می‌شویم.

برای جلوگیری و رفع لک بعد از ۳۰ سالگی چه کار باید کرد؟

از کرم‌ها یا سرم‌های دارای ویتامین C و ضدآفتاب استفاده کنید.