زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

آشنایی با لیفت صورت؛ جراحی و آرایش، دو راه برای کشیدن پوست

wordcamp
260
12 دقیقه
آشنایی با لیفت صورت؛ جراحی و آرایش، دو راه برای کشیدن پوست

لیفت صورت یا کشیدن پوست صورت با روش‌های مختلفی مانند جراحی، لیفت با میکاپ و یا استفاده از چسب لیفت انجام می‌شود. با افزایش سن، چروک‌های عمیق در پوست به وجود می‌آیند که باعث افتادگی پوست می‌شوند. با افتادگی پوست، ظاهر صورت حالت و فرم زیبای خود را از دست می‌دهد و اعتماد به نفس فرد، پایین می‌آید. از این رو، از لیفت صورت به عنوان یکی از راه‌های جوان‌سازی پوست استفاده می‌شود.

جراحی لیفت صورت (ریتیدکتومی)

جراحی لیفت صورت یا کشیدن پوست، یکی از جراحی‌های زیبایی است که ظاهر جوان‌تری برای صورت ایجاد می‌کند. این فرایند می‌تواند چین و چروک‌های ایجاد شده روی گونه، فک و دیگر جاهای صورت دراثر افزایش سن را برطرف کند. طی جراحی پوست، هر دو سمت صورت به عقب کشیده می‌شود و بافت‌های زیرین به گونه‌ای قرار داده می‌شوند که صورت جوان‌تر به نظر برسد. پیش از آن‌که قسمتِ بازِ پوست بخیه شود، پوست اضافی برداشته می‌شود.

جراحی لیفت گردن (پلاتیسماپلاستی) نیز برای برداشتن پوست اضافی و آویزان این قسمت انجام می‌شود. لیفت صورت، چروک‌های تازه و ظریف و آسیب‌های ناشی از مواجهه با نور خورشید را از بین نمی‌برد.

دلیل انتخاب لیفت صورت

با افزایش سن، فرم صورت به دلیل تغییرات معمول در اثر بالا رفتن سن، عوض می‌شود. در این حالت، پوست شل شده و حالت کش‌سان آن کم‌تر می‌شود. به این ترتیب، توزیع چربی در بخش‌های مختلف پوست متفاوت می‌شود. تغییراتی که در اثر افزایش سن در پوست ایجاد می‌شود اما با جراحی لیفت صورت قابل اصلاح است را مرور می‌کنیم:

  • ظاهر افتاده‌ی گونه‌ها
  • پوست اضافه در قسمت پایینی فک
  • فرورفتگی پوست در قسمت بین بینی و دهان
  • پوست افتاده و چربی اضافه در قسمت گردن

جراحی لیفت، درمانی برای چروک‌های سطحی، آسیب نور خورشید، چین‌های اطراف بینی و لب بالایی و تغییر رنگ ایجاد شده در پوست نیست.

لیفت صورت
تاثیر جراحی لیفت صورت را می‌توانید در این عکس مشاهده کنید

خطرات و عوارض جراحی لیفت

جراحی لیفت ممکن است برای افراد دشواری‌هایی ایجاد کند. بعضی از این مشکلات با مراقبت‌های درست، دارو یا جراحی اصلاحی برطرف می‌شود اما دردسرها و عوارض دائمی یا طولانی مدت، بر ظاهر صورت تاثیر منفی می‌گذارد.

هماتوما

معمول‌ترین خطر جراحی لیفت، جمع شدن خون لخته شده در یک قسمت پوست است که باعث ورم و فشار در آن ناحیه می‌شود. بیش‌تر اوقات این اتفاق در 24 ساعت ابتدایی پس از عمل ایجاد می‌شود. برداشتن لخته‌ی خون با جراحی انجام می‌شود تا از آسیب بیشتر به پوست و بافت‌های زیرین جلوگیری شود.

جای زخم

اثر برش عمل لیفت صورت دائمی است ولی معمولا به وسیله‌ی موها یا کانتورینگ طبیعی چهره پوشیده می‌شود. تزریق کورتیکواستروئید یا دیگر داروها برای بهبود جای زخم به کار می‌رود.

آسیب عصب

آسیب به اعصاب گرچه نادر است اما ممکن است جراحی کشیدن پوست به شکل موقت یا دائمی، اعصاب کنترل کننده‌ی ماهیچه‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. فلج موقتی یک ماهیچه باعث ایجاد فرم ناهماهنگ صورت می‌شود که مدت چند ماه یا یک سال باقی می‌ماند. با یک جراحی اصلاحی ممکن است این آسیب بهبود یابد.

ریزش مو

با جراحی لیفت ممکن است در نواحی برش ریزش موی موقتی یا دائمی داشته باشید. ریزش موی دائم را می‌توان با کاشت مو و انتقال پوست حاوی فولیکول مو جبران کرد.

از بین رفتن بافت پوست

جراحی لیفت ممکن است باعث شود خون به بخش‌هایی از پوست نرسد؛ اگرچه این موضوع نادر است. این موضوع باعث از دست دادن بافت پوست می‌شود که به این حالت، پوست مرده می‌گویند. این آسیب با درمان دارویی مناسب، مراقبت از زخم و در صورت نیاز برداشتن آن قسمت ممکن است برطرف شود.

مانند دیگر جراحی‌ها، این فرایند نیز ممکن است با ریسک خون‌ریزی، عفونت و واکنش در برابر داروی بی‌هوشی همراه باشد. مصرف داروهای خاص یا عادات مربوط به سبک زندگی فردی، ممکن است خطر افزایش عوارض جراحی را بیشتر کند.

مواردی که ریسک جراحی را بالا می برد

در این قسمت از مطلب، به مواردی اشاره می‌کنیم که ممکن است خطرات جراحی لیفت صورت را بالا ببرند.

داروها یا مکمل‌های رقیق کننده‌ی خون

داروها یا مکمل‌های رقیق کننده‌ی خون از لخته شدن خون جلوگیری می‌کنند و خطر هماتوما را پس از جراحی افزایش می‌دهند. این داروها شامل رقیق کننده‌های خون (کومادین، پلاویکس و…)، آسپرین، داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی، جنسینگ، روغن ماهی و … هستند.

شرایط پزشکی

اگر شما شرایطی دارید که بدن‌تان خون را لخته نمی‌کند، نباید جراحی کشیدن صورت را انجام دهید. موارد دیگری از جمله دیابت یا فشار خون بالا که بهبود زخم پس از جراحی را متوقف می‌کنند، ممکن است باعث لخته شدن خون در قسمت‌هایی از صورت شوند و برای قلب ایجاد مشکل کنند.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن باعث افزایش خطر بروز هماتوما، دیر خوب شدن زخم و آسیب دیدن بافت‌های پوستی پس از جراحی لیفت صورت می‌شود.

نوسان وزنی

اگر سابقه‌ی کاهش و افزایش وزن را به تعداد دفعات زیادی دارید، ممکن است نتیجه خوبی نگیرید. اگر با کاهش یا افزایش وزن افراطی حالت و فرم پوست شما تغییر کرده باشد، ممکن است نتیجه جراحی مورد پسندتان نباشد و یا در بهترین حالت، برای مدت کوتاهی از نتیجه جراحی کشیدن پوست صورت رضایت داشته باشید.

آمادگی برای عمل

ابتدا باید جراح پلاستیک را انتخاب کرده و برای مشورت وقت بگیرید. در این جلسه ممکن است در مورد مطالبی در خصوص جراحی صحبت شود تا اطلاعات بیش‌تری کسب کنید.

سابقه‌ی پزشکی

معمولا باید در مورد سابقه‌ی مصرف دارو، شرایط پزشکی و بدنی، سابقه‌ی جراحی پلاستیک یا جراحی‌های دیگر، مشکلات احتمالی که در جراحی‌های قبلی وجود داشته است، مصرف سیگار و دخانیات، الکل و مواد مخدر با پزشک جراح خود صحبت کنید. پزشک حتما شما را معاینه می‌کند تا از وضعیت جسمی‌تان آگاه شود. پزشک در صورت نیاز پرونده‌ی پزشکی شما را مطالعه می‌کند تا از توانایی شما برای جراحی مطلع شود.

سابقه‌ی دارویی

فهرست کردن داروهایی که به صورت روزانه مصرف می‌کنید شامل داروهای با نسخه‌ی پزشک، داروهای بدون نسخه، مکمل‌ها و تقویت کننده‌ها، داروهای گیاهی، ویتامین‌ها و … نزد پزشک جراح انجام می‌شود.

معاینه‌ی صورت

جراح چندین عکس از صورت شما در زوایای مختلف و نیز تصاویر بسته‌ای از فرم چهره‌ی شما می‌گیرد. جراح همچنین حالت و شکل استخوان‌ها، فرم کلی صورت، نحوه‌ی توزیع چربی و کیفیت پوست را برای تشخیص بهترین روش جراحی لیفت معاینه می‌کند.

انتظارات

جراح از شما درباره‌ی چیزهایی که از جراحی کشیدن پوست صورت انتظار دارید سوال می‌کند. او سعی می‌کند درباره‌ی نتیجه‌ی جراحی و آن‌چه برای پوست صورت پس از لیفت اتفاق می‌افتد، به شما بگوید. پزشک هم‌چنین تاکید خواهد کرد هدف جراحی لیفت، از بین بردن چروک‌های کوچک و تازه نخواهد بود.

مراقبت‌های پیش از جراحی کشیدن پوست صورت

پیش از جراحی، نیاز است با توجه به دستورالعمل پزشک‌تان مواردی را رعایت کنید.

پیروی از دستور دارویی

پزشک به شما دستورالعملی مبنی بر قطع برخی داروها و زمان این کار می‌دهد. مثلا به شما گفته می‌شود داروی رقیق کننده‌ی خون را حداقل دو هفته پیش از جراحی قطع کنید. برای مصرف همه‌ی داروها یا قطع کردن و کم کردن دوز مصرف آن‌ها، با جراح خود مشورت کنید.

شست و شوی صورت و مو

از شما خواسته می‌شود صورت و موی خود را صبح روز جراحی با صابون ضد باکتری بشویید.

غذا نخوردن

شما ملزم می‌شوید از نیمه شبِ قبل از جراحی لیفت چیزی نخورید. اگرچه می‌توانید آب و دارویی که توسط پزشک تجویز شده را مصرف کنید.

هماهنگی برای داشتن همراه

اگر جراحی شما به صورت سرپایی انجام می‌شود، حتما با فردی به عنوان همراه برای این‌که پس از عمل شما را به خانه ببرد و یا یک شب پس از جراحی کنار شما بماند، هماهنگ کنید.

جراحی لیفت صورت ممکن است در بیمارستان یا کلینیک زیبایی انجام شود. در جراحی از داروی بی‌حسی موضعی که فقط بی‌حس‌کننده بخش‌های درگیر است استفاده می‌شود. راه دیگر، بی‌هوشی است که این راه بیش‌تر توصیه می‌شود.

فرایند جراحی لیفت صورت

به طور کلی، جراحی لیفت به معنی لیفت کردن پوست صورت و بستن و محکم کردن بافت‌های زیرین آن است. چربی صورت و گردن ممکن است برداشته شود و یا در جاهای مختلف دیگری پخش شود. پوست صورت به آن قسمتی که کانتور شده، کشیده می‌شود و پس از برداشتن قسمت‌های اضافی، بخیه می‌شود. برش ایجاد شده، به خواسته‌ی متقاضی و انتظارات او از جراحی لیفت بستگی دارد.

فرایند جراحی لیفت صورت

برش سنتی لیفت صورت

برش از قسمت بالای شقیقه شروع شده، به سمت خط رویش مو کشیده می‌شود و در نهایت به سمت پشت گوش‌ها می‌رود. برشی نیز ممکن است در قسمت چانه ایجاد شود تا فرم گردن را بهبود ببخشد.

برش محدود

این برش در قسمت گوش ایجاد می‌شود ولی به تمام قسمت‌های پایینی جمجمه کشیده نمی‌شود.

برش لیفت گردن

برش لیفت گردن، برشی است که از مقابل لاله‌ی گوش شروع می‌شود و از دور گوش‌ها به سمت پایین جمجمه برده می‌شود. یک برش کوچک نیز در زیر چانه ایجاد می‌شود. جراحی لیفت معمولا بین دو تا چهار ساعت طول می‌کشد. با این حال اگر جراحی زیبایی دیگری همراه با آن باشد، ممکن است بیشتر زمان ببرد.

عوارض پس از جراحی

  • درد متوسط یا زیاد
  • ترشح در قسمت برش
  • ورم
  • کبودی و بی حسی

در صورت بروز هر یک از موارد زیر، بلافاصله پزشک خود را مطلع کنید:

  • درد بسیار شدید در قسمتی از صورت یا گردن در بیست و چهار ساعت اول پس از جراحی
  • تنگی نفس
  • درد قفسه‌ی سینه نامنظم بودن ضربان قلب

مراقبت‌های پس از جراحی

استراحت کردن با سر رو به بالا، مصرف داروی مسکن با تجویز پزشک و قرار دادن کمپرس سرد جهت جلوگیری از ورم و کاهش درد، از جمله مراقبت‌های پس از جراحی لیفت صورت محسوب می‌شوند. روز پس از جراحی، پزشک لوله‌ی خروج خون و مایعات اضافی را برمی‌دارد. او در ادامه پماد آنتی بیوتیک روی محل جراحی قرار می‌دهد و بانداژ صورت را عوض می‌کند. در خصوص تغذیه، تا چند روز پس از جراحی باید سوپ و غذاهای نرم بخورید. هم‌چنین باید چند روزی از نمک و ادویه‌جات پرهیز کنید.

حدود یک هفته پس از جراحی، پزشک بخیه‌ها را برمی‌دارد. ملاقات‌های مداوم باعث می‌شود پزشک مراحل پیشرفت جراحی شما را ببیند. جراحی لیفت صورت باعث می‌شود گردن و صورت شما جوان‌تر دیده شود. اگرچه لیفت صورت تاثیر دائمی ندارد چون با افزایش سن، پوست دوباره دچار افتادگی می‌شود. با این حال تاثیر لیفت صورت معمولا حدود ده سال باقی می‌ماند.

لیفت صورت با میکاپ چگونه است؟

برای این‌که پوست شما تازه و جوان به نظر برسد، از مرطوب کننده‌ها و آبرسان‌های قوی زیر لایه‌ی کرم پودر استفاده کنید. برای لیفت چشم‌ها سعی کنید از سایه‌ی توناژ طلایی و زرد استفاده کنید و این سایه را از گوشه‌ی چشم به سمت بالا بکشید. ریمل را بیش‌تر به مژه‌های انتهایی چشم بزنید تا چشم‌ها حالت کشیده پیدا کنند. رژ گونه را از قسمت میانی گونه تا خط مو بکشید و با براش به سمت بالای صورت ببرید. برای لیفت کردن ابروها با یک مداد قهوه‌ای مناطق کم پشت ابرو را پر کنید و خطوط عمودی به سمت بالا بکشید. قسمت بالایی چشم را به صورت کامل خط چشم بکشید. این کار باعث می‌شود چشم به حالت کشیده دیده شود.

محصولات آرایشی لیفت صورت

محصولاتی نیز در بازار هستند که از آن‌ها برای لیفت و کشیدن پوست صورت استفاده می‌شود. با استفاده از این محصولات آرایشی می‌توانید افتادگی‌های صورت خود را برطرف کنید.

سرم لیفت کننده صورت لاکوئینتا

سرم لیفت کننده صورت لاکوئینتا با فناوری میکروژل یک محصول ضدچروک و لیفت کننده پوست صورت است که باعث نرم و صاف شدن پوست نیز می‌شود. این سرم با هدف قرار دادن چین و چروک‌های پوست صورت، باعث تقویت حالت کش‌سان پوست صورت می‌شود. از این سرم می‌توان به عنوان پایه آرایش استفاده کرد. حجم این سرم، 30 میل است.

سرم لیفت کننده
خرید سرم لیفت کننده صورت لاکوئینتا

کرم لیفت صورت دلانو

کرم لیفت‌کننده صورت دلانو با عصاره برگ کاملیا، برای لیفت پوست صورت و گردن کاملا مناسب است. این کرم، باعث سفت شدن پوست می‌شود و با تولید کلاژن، حالت کش‌سانی پوست را تقویت می‌کند. کرم دلانو با جلوگیری از تخریب سلول‌های جوان‌ساز و حفظ رطوبت پوست، به جوانی پوست شما کمک می‌کند. حجم این محصول نیز 30 میل است.

کرم لیفت صورت
خرید کرم لیفت کننده صورت دلانو حاوی عصاره برگ کاملیا

استفاده از چسب لیفت برای کشیدن پوست صورت

ابزار دیگری که برای لیفت صورت به مدت کوتاه و موقتی استفاده می‌شود چسب لیفت است. پیش از میکاپ، این چسب به قسمت‌هایی از صورت مانند چشم و گونه زده می‌شود و به وسیله‌ی دنباله‌ی کش‌سان آن به پشت سر و در زیر موها برده و بسته می‌شود. برای این‌که قسمت چسب‌دار آن دیده نشود، از کرم پودر استفاده کنید و با این کار روی قسمت چسب‌دار پوشیده می‌شود. پس از این‌که چسب لیفت درست نصب شد، میکاپ عادی ادامه می‌یابد.

جمع‌بندی

لیفت صورت یا کشیدن پوست صورت یکی از روش‌های جوان‌سازی پوست صورت است. از طریق جراحی و آرایش، می‌توان لیفت صورت را انجام داد. جراحی می‌تواند عوارض و ضررهایی را نیز به همراه داشته باشد و یک روش دائمی نیست. با این حال ماندگاری جراحی نسبتا بالا است. اگر به دنبال راه‌حل‌های کوتاه مدت و موقتی هستید، می‌توانید از چسب لیفت و لیفت صورت با آرایش بهره ببرید.

سوالات متداول

چرا لیفت صورت انجام می‌شود؟

بر اثر افزایش سن و ایجاد چروک‌های عمیق در پوست، ظاهر صورت حالت و فرم زیبای خود را از دست می‌دهد. برای بهبود ظاهر پوست و جوان‌تر به نظر رسیدن آن از لیفت و کشیدن پوست استفاده می‌شود.

انواع لیفت ابرو چیست؟

جراحی لیفت، لیفت با استفاده از چسب لیفت، لیفت با روش‌های میکاپ.

لیفت صورت مناسب چه کسانی است؟

افرادی که پا به سن گذاشته‌اند و پوست صورت‌شان حالت کش‌سان و سفتی را از دست داده، می‌توانند برای جوان کردن پوست خود از روش لیفت صورت بهره ببرند.

مزایا و معایب عمل جراحی کشیدن پوست صورت چیست؟

درد، ورم در ناحیه جراحی، کبودی و ترشحات در ناحیه برش از جمله عوارض جراحی کشیدن پوست صورت است. ماندگاری بالا به میزان ده سال از جمله مزایای لیفت صورت است.