زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

تونر صورت با سرم چه تفاوتی دارد؟

wordcamp
3,188
13 دقیقه
تونر صورت با سرم چه تفاوتی دارد؟

در چند دهه اخیر، بازار محصولات زیبایی و مراقبتی پوست، دچار تحولات زیادی شده است. در گذشته مخاطبان این نوع محصولات با تنوع کمتری نسبت به حال‌حاضر رو‌به‌رو بودند و فقط به محصولاتی مثل شوینده‌های صورت و مرطوب کننده‌ها دسترسی داشتند. امروزه انواع مختلف تونر، سرم صورت، اسانس‌ها، آمپول‌ها و محصولاتی با عصاره گل‌ها نظیر گلاب نیز در بازار آرایشی و بهداشتی وجود دارند که هر کدام می‌توانند مزایای خاصی داشته باشند. ممکن است برای بسیاری از افراد این سوال مطرح شود که واقعا این محصولات چه تفاوتی با یکدیگر دارند و چرا به صورت مجزا به بازار عرضه می‌شوند؟ در این مقاله قصد داریم به تفاوت‌ تونر و سرم صورت اشاره کنیم تا درک بهتری نسبت به این دو محصول کاربردی پیدا کنید.

تونر چیست؟

برای فهمیدن تفاوت بین تونر و سرم صورت، ابتدا لازم است با تعاریف و کارآیی این دو آشنا شوید.

تونر یک نوع محصول مایع شبیه به آب برای مراقبت از پوست صورت است. در ابتدا تونر‌ها فقط وظیفه از بین‌بردن چربی اضافه پوست را داشتند و برای کسانی که آکنه داشتند توصیه می‌شدند. در تونر‌هایی که تولید می‌شد درصد زیادی الکل و مواد مضر برای پوست وجود داشت، که این موضوع باعث خشکی پوست می‌شد. در طول سال‌ها تونر‌ها روند تکاملی خود را طی کردند و امروزه از آن‌ها برای رطوبت‌رسانی، تغذیه و شادابی پوست استفاده می‌شود.

بعد از شستن صورت با شوینده مخصوص، پوست شما دچار خشکی می‌شود و pH آن تغییر می‌کند. در این مرحله با استفاده از یک پد‌آرایشی مقداری از تونر را به سطح پوست خود بمالید. تونر آلودگی‌های باقی مانده را از بین می‌برد، pH صورت را به حالت اول بر‌میگرداند، پوست را مرطوب می‌کند و آن را برای استفاده سایر محصولات مراقبتی آماده می‌کند.

قبل و بعد از استفاده از تونر
استفاده از تونر موجب آبرسانی پوست می‌شود.

تونر روی پوست چه کاری انجام می‌دهد؟

در بخش قبلی به کارهایی که تونر روی پوست انجام می‌دهد اشاره کردیم. در این بخش با مزایای استفاده از تونر، به‌تفصیل آشنا می‌شوید.

  • پاکسازی: شما در طول روز صورت خود را با استفاده از شوینده مخصوص صورت میشویید و گمان می‌کنید صورت شما به طور کامل تمیز شده است. ولی این تصور اشتباهی است. تونر آلودگی‌ و روغنی که بعد از شستشو همچنان روی پوست باقی مانده از بین می‌برد. یک‌سری آلودگی و کثیفی داخل منافذ وجود دارند که شوینده صورت به آن دسترسی ندارد. وظیفه تونر پاکسازی عمیق و خارج‌کردن آلودگی‌های منافذ است. درواقع تونر مراحل پاکسازی پوست را تکمیل می‌کند و تمیزی فوق‌العاده‌ای به پوست شما هدیه می‌دهد.
  • کاهش منافذ: یکی دیگر از مزایای تونر، ایجاد یک لایه محافظتی برای جلوگیری از ورود هر نوع آلودگی به منافذ پوست است. وقتی آلودگی وارد منافذ نشود، به مرور زمان شاهد کوچک‌شدن منافذ خواهید بود. برای رسیدن به این نتیجه، استفاده مداوم و مرتب تونر را فراموش نکنید.
  • تنظیم pH پوست: پوست ما به طور طبیعی اسیدی است و pH آن در حالت تعادل قرار دارد. به دلیل قلیایی بودن شوینده‌هایی که استفاده می‌کنیم، pH از حالت تعادل خارج می‌شود. وقتی این اتفاق می‌افتد، پوست صورت برای برگشتن به حالت طبیعی تلاش می‌کند که این تلاش منجر‌به تولید چربی اضافه می‌شود. استفاده از تونر به پوست صورت کمک می‌کند تا pH آن به حالت تعادل برگردد.

انواع تونر

تقریبا برای هر نوع مشکل و هدفی یک مدل تونر وجود دارد. شما می‌توانید با استفاده از تونر متناسب با نیاز خود، پوستی سالم و درخشان داشته باشید. ما در این بخش انواع تونر‌های محبوب که بیشترین استفاده و تاثیر را روی مخاطبان داشته معرفی می‌کنیم.

تونر سی گل و تونر هیدرودرم دو مورد از تونرهای معروف بازار هستند. با کلیک روی نام هرکدام می‌توانید با انواع محصولات و کاربردهای هرکدام آشنا شوید.

تونر آبرسان

تونر‌های آبرسان سرشار از مواد مغذی برای پوست هستند. استفاده از آنها موجب طراوت پوست شده و آن را از بی‌آبی نجات می‌دهد. بی‌آبی باعث خشکی و کدر‌شدن پوست می‌شود. بعضی از تونرهای آبرسان دارای مقدار کمی مواد لایه‌بردار ملایم هستند. ولی اکثر آنها وظیفه آبرسانی پوست را بر عهده دارند. در ترکیبات تونرهای آبرسان، از موادی مانند هیالورانیک اسید، گلیسیرین، اسیدهای آمینه، آنتی اکسیدان استفاده می‌شود. این مواد باعث ایجاد رطوبت و حفظ آن در سطح پوست می‌شوند.

تونر آبرسان ژینووا
خرید تونر آبرسان ژینووا

تونر درمانی

تونرهای درمانی برای رفع مشکلات خاص پوستی استفاده می‌شوند. تونر التیام‌بخش، روشن‌کننده، متعادل‌کننده و ضد پیری در دسته تونرهای درمانی قرار می‌گیرند. به طور مثال تونرهای حاوی ویتامین سی، مانند سایر محصولاتی که دارای ویتامین C هستند، به روشن کردن پوست کمک می‌کنند. در تونرهای التیام‌بخش از عصاره گیاهانی مانند بابونه استفاده می‌شود. این تونر پوست شما را از التهاب و قرمزی نجات می‌دهد و برای افرادی با پوست حساس بسیار مناسب است.

تونر روشن‌کننده سی‌گل
خرید تونیک روشن‌کننده سی‌گل

تونر لایه‌بردار

این دسته برای پوست‌های چرب، مختلط و مستعد لک مناسب است. در این تونرها مواد فعالی مانند نیاسینامید وجود دارد که به کاهش لک و آکنه و از بین‌بردن سلول‌های مرده سطح پوست کمک می‌کند. گاهی اوقات این تونرها هم دارای ویتامین C هستند که پوست را روشن و یکدست میکنند. این تونرها را به دلیل وجود لایه‌بردارهای شیمیایی و حساس شدن پوست پس از مصرف، فقط در شب استفاده کنید.

تونر آنتی آکنه ژینووا
خرید تونر آنتی آکنه ژینووا

آیا تونر برای تمام پوست‌ها مناسب است؟

گاهی می‌شنویم که یک تونر مشخص برای شخصی به خوبی کار می‌کند و برای شخص دیگر مناسب نبوده است. دلیل این امر توجه نکردن به نوع پوستتان است. اگر پوست چربی دارید تونرهای لایه بردار مناسب‌ترین گزینه برای استفاده شماست. این تونر به کم‌کردن چربی صورت، جوش و آکنه شما کمک می‌کند. برای پوست‌های خشک، تونرهای آبرسان بهترین انتخاب هستند. آنها شما را از شر خشکی و کدری پوستتان نجات می‌دهند. اگر پوستتان حساس است بهتر است از تونرهای ملایم و سبک استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم در ابتدا مقداری از تونر را روی یک قسمت از صورت استفاده کنید و بعد از چند ساعت نتیجه را چک کنید تا به آن حساسیت نداشته باشید. البته روی بسته‌بندی اکثر تونرها به این موضوع اشاره شده که برای کدام پوست مناسب هستند. پس در خرید تونر صورت به این نکات توجه کنید.

سرم چیست؟

سرم‌ها محصولات پوستی مایع، ژل‌مانند و شفافی هستند که بعد از شستن صورت و زدن تونر، از آن‌ها استفاده می‌کنند. بافت آنها غلیظ است و دارای دوزهای متمرکز مواد فعال هستند که به عمق پوست نفوذ می‌کنند تا هدف خود را بر اساس نوعی که دارند انجام دهند. مواد فعال موجود در سرم‌ها، مواد گرانی هستند که این موضوع، بالا ‌بودن قیمت سرم‌ها را توجیه می‌کند. سرم‌ها وظیفه آبرسانی و تغذیه عمقی پوست را دارند. بعد از استفاده از آنها از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید. مرطوب‌کننده باعث قفل شدن سرم در پوست شده و کمک می‌کند سرم تاثیر بیشتری داشته باشد.

بافت سرم صورت
سرم‌ها بافت غلیظ و ژل مانندی دارند.

سرم روی پوست چه کاری انجام می‌دهد؟

به‌طور کلی سرم‌ها دارای آنتی‌اکسیدان‌های موضعی از جمله ویتامین C, A و E هستند. هم‌چنین رتینول‌های موضعی و موادی دارند که باعث یک‌دست شدن رنگ پوست می‌شوند. سرم‌ها انواع مختلفی دارند و هر نوع از آن‌ها بسته به نیاز پوست شما استفاده می‌شوند. روشن‌کنندگی‌، آبرسانی و کاهش چین‌و‌چروک هدف سرم‌هاست. سرم‌ها به دلیل نوع بافتی که دارند به راحتی به عمق پوست نفوذ می‌کنند. پس تاثیر آن‌ها به نسبت کرم‌ها بیشتر است و از این بابت مرحله مهمی از مراحل مراقبت از پوست به شمار می‌روند. به سرعت جذب پوست می‌شوند و بسیار سبک‌تر از کرم‌ها هستند.

چطور باید از سرم صورت استفاده کرد؟

بعد از آن‌که صورت خود را با شوینده مخصوص شستید، به وسیله‌ی پد‌آرایشی تونر بزنید. قدم بعدی استفاده از سرم است. به اندازه‌ای که روی جعبه محصول نوشته شده، سرم روی کف دست خود بریزید و با کمک دست دیگر سرم را روی تمام قسمت‌های صورت بگذارید. توجه کنید که از سرم برای دور چشم استفاده نکنید، مگر آن‌که در قسمت توضیحات خود محصول خلاف آن نوشته شده‌ باشد. سرم را روی صورت نکشید و نمالید. به وسیله دست‌ها روی پوست خود فشار دهید تا به عمق پوست برود. اجازه دهید سرم کامل جذب شود و احساس چسبندگی از بین برود. حالا می‌توانید از کرم صورت استفاده کنید.

انواع سرم

همان‌طور که گفتیم سرم‌ها انواع مختلفی دارند که شما می‌توانید با توجه به مشکل یا خواسته خود، یکی از آنها را انتخاب کنید و برای خرید سرم صورت اقدام کنید و آن را جز روتین پوستی خود قرار دهید. در این بخش در مورد مهمترین سرم‌ها برای شما توضیح می‌دهیم.

سرم ضد‌پیری

سرم‌های ضدپیری به کاهش خطوط ریز صورت کمک می‌کنند و باعث کندشدن روند پیری پوست می‌شوند. به ترکیبات سرم توجه کنید. اگر در آن از رتینول، کافئین، چای سبز یا هیالورانیک اسید استفاده شده بود می‌تواند به عنوان سرم ضدپیری به شما کمک کند. سرم‌های ضدپیری باعث کلاژن‌سازی و جوان‌سازی پوست می‌شوند.

سرم ضدپیری لافارر
خرید سرم ضدپیری لافارر

سرم آبرسان

هدف اصلی سرم‌های آبرسان، مرطوب‌کردن، نرم‌کردن و شاداب‌کردن پوست شماست. در ترکیبات این سرم‌ها هیالورانیک اسید، پپتیدها، لومیسین و ویتامین B5 به کار رفته است. پوست ما در کودکی هیالورانیک اسید می‌سازد که به کلاژن پوست می‌چسبد و نتیجه‌ی آن پوست شاداب دوران کودکی و جوانی است. به مرور زمان و با افزایش سن کلاژن را از دست می‌دهیم که باعث از دست دادن رطوبت و شادابی پوست می‌شود و خود عاملی برای پیری و چروک صورت است. برای جبران این ماجرا، می‌توانید از سرم‌هایی که در آنها هیالورانیک اسید به کار رفته استفاده کنید.

سرم آبرسان نوتروژینا
خرید سرم آبرسان نوتروژینا

سرم روشن‌کننده

سرم‌های روشن‌کننده برای اصلاح رنگ پوست و رفع تیرگی آن به کار می‌روند. اکثر این سرم‌ها دارای ویتامین سی فعال هستند که باعث کاهش مقدار زیادی از لک‌های ناشی از آفتاب و لک‌هایی که بعد از آکنه به وجود می‌آیند می‌شوند. همچنین ویتامین سی به روشن شدن رنگ پوست کمک می‌کند. به طور معمول از این سرم‌ها فقط روی لک استفاده می‌کنند و به کل صورت نمی‌زنند.

سرم روشن‌کننده پریم
خرید سرم روشنم‌کننده صورت پریم

تفاوت تونر و سرم صورت

حالا که با تونر و سرم آشنا شدید به راحتی می‌توانید متوجه تفاوت تونر و سرم صورت بشوید.

تفاوت تونر و سرم صورت- بافت

همان‌طور که گفتیم، تونرها موادی شبیه به آب هستند که روی سطح پوست قرار می‌گیرند.ولی سرم‌ها موادی غلیظ، شبیه به ژل هستند. پس اولین تفاوت سرم صورت و تونر تفاوت در ظاهر آنهاست. وظیفه اصلی تونرها پاکسازی پوست و تنظیم pH آن است.

تفاوت تونر و سرم صورت- کاربرد

درست است که از تونر برای هدف‌های دیگر مثل آبرسانی استفاده می‌شود، ولی باید توجه داشته باشید که تونرها این کارها را به صورت سطحی انجام می‌دهند. سرم‌ها غلظت بالایی از مواد فعال را  به عمق پوست می‌رسانند تا موجب آبرسانی پوست، کاهش چین‌و‌چروک یا اهداف دیگری که توضیح دادیم شود. پس دومین فرق سرم با تونر وظیفه و عملکرد متفاوت آنهاست.

تفاوت تونر و سرم صورت- جایگاه

سومین تفاوت تونر و سرم صورت جایگاه آنها در روتین پوستی است. تونر بعد از شستشوی صورت به عنوان یک زیرساز، صورت را برای آبرسانی و تغذیه به وسیله سرم و کرم آماده می‌کند. ولی سرم بعد از تونر به عنوان مرحله اصلی استفاده می‌شود و کامل‌ترین، عمقی‌ترین و سریع‌ترین درمان را انجام می‌دهد. بعد از آن از کرم به عنوان لایه محافظ استفاده می‌شود تا سرم کار خود را به درستی انجام دهد.

تفاوت تونر و سرم صورت-نحوه استفاده

چهارمین فرق سرم با تونر نحوه استفاده از آنهاست. تونر را باید با استفاده از یک پدآرایشی روی پوست بمالید. ولی سرم به پد احتیاجی ندارد و با دست روی صورت قرار می‌گیرد و با فشار کم به عمق پوست می‌رود

تفاوت تونر و سرم صورت- قیمت

آخرین تفاوت سرم صورت و تونر قیمت آن‌هاست. قبلا به این موضوع اشاره کردیم که مواد فعالی که برای سرم استفاده می‌شوند قیمت بالایی دارند. با توجه به این موضوع و کارآیی مهم سرم، قطعا سرم‌ها قیمت بیشتری نسبت به تونرها دارند.

آیا استفاده از هر دو محصول توصیه می‌شود؟

برای پاسخگویی به این پرسش ابتدا باید هدف خود از استفاده از این محصولات را مشخص کنید. اگر به دنبال درمان یا پیشگیری از بروز یک مشکل پوستی خاص هستید، بنابراین قرار دادن یک سرم صورت در برنامه روزانه مراقبت از پوست می‌تواند تاثیر زیادی را به دنبال داشته باشد.

برای مثال فرض کنید پوست شما دچار هایپرپیگمنتیشن شده باشد. در این صورت استفاده از یک سرم حاوی ویتامین C بسیار عالی خواهد بود.

اگر نگرانی اصلی شما در خصوص خطوط ریز و سطحی، چین و چروک است یک سرم صورت مخصوص حاوی پپتیدها و مواد آبرسان که خاصیت جوانسازی و ترمیم پوست را ارائه می‌دهند انتخاب خوبی محسوب می‌شود.

در مجموع تمامی سرم‌های صورت حاوی مواد و ترکیبات موثر و فعالی هستند که این موضوع یکی از فرق بین سرم و تونر است. به همین دلیل اگرچه استفاده از یک سرم صورت الزامی نیست اما بدون شک استفاده همزمان آن در کنار یک تونر مناسب نتایج بسیار خوبی را برایتان به ارمغان خواهد آورد.

اگر برای رفع خطوط سطحی و چین و چروک‌ها از یک سرم حاوی مواد آبرسان و پپتیدها استفاده کنید و برای متعادل‌سازی و پاکسازی پوست صورتتان از یک تونر مکمل مرطوب کننده کمک بگیرید، از مزایای هر دو محصول بهره‌مند خواهید شد. به طوری کلی داشتن درکی درست از ترکیبات موثر در هر محصول مراقبتی به ویژه موارد پرکاربرد و متداولی نظیر تونر، می‌تواند به کسب نتایج هر چه بهتر کمک کند.

سخن آخر

امروزه ما با دنیای بزرگی از محصولات مختلف آرایشی و بهداشتی رو‌به رو هستیم. برای آن‌که انتخاب درستی از بین آنها داشته باشیم باید با مفهوم و کاربرد آنها آشنا شویم. ما در این مقاله شما را با انواع سرم و تونر آشنا کردیم و به تفاوت تونر و سرم صورت پرداختیم. اگر شما هم درباره این موضوع تجربه‌ای دارید، در قسمت نظرات آن را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول در مورد تفاوت تونر و سرم صورت

تونر صورت چیست؟

یک محصول پوستی شبیه به آب است که برای کمک به پاکسازی پوست و جلوگیری از خشکی آن استفاده می‌شود.

سرم صورت چیست؟

محصول پوستی ژل مانند وغلیظی است که ترکیبات قوی برای تغذیه پوست دارد.

تفاوت سرم صورت و تونر در کجاست؟

تونر سطح پوست را تمیز و گاهی تغذیه می‌کند. ولی سرم به عمق پوست می‌رود و سریع‌تر و قوی‌تر از تونر عمل می‌کند.

کدام یک از این دو محصول مناسب‌تر است؟

این دو محصول مکمل یکدیگر هستند. ولی اگر می‌خواهید یکی از آنها را انتخاب کنید، باید به نیاز پوستی خود توجه کنید و بر اساس آن انتخاب کنید.