زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

اسکراب دست خانگی | با این اسکراب‌ ها پوست دستان خود را نرم کنید

wordcamp
3,684
14 دقیقه
اسکراب دست خانگی | با این اسکراب‌ ها پوست دستان خود را نرم کنید

اسکراب دست خانگی روشی سودمند برای پوست دستی است که به دلایل مختلف ملتهب شده. این روش خشکی پوست دست را از بین می‌برد و جلوه‌ای جذاب و نرم به آن می‌دهد. حتی اگر پوست دست شما بیش‌از حد خشک نیست و التهاب چندانی ندارد، باز هم اسکراب خانگی دست را پیشنهاد می‌‌کنیم. به لطف اسکراب دست در خانه، سلول‌های مرده‌ای که روی پوست قرار دارند از بین می‌روند. به همین دلیل بهتر است هر چند وقت یک‌بار لایه‌ برداری پوست در خانه را انجام دهید. اسکراب پوست به اندازه‌ای فایده‌ دارد که هر چقدر از آن بگوییم کم گفته‌ایم. با این حال، از آنجایی که دست بیشتر در معرض آسیب‌‌های محیطی قرار دارد، بهتر است با فراگیری روش تهیه اسکراب خانگی دست، آن را لایه‌برداری کنید. در این مطلب شما را در جریان مراحل آموزش اسکراب دست در خانه قرا‌ر می‌دهیم.

چرا اسکراب خانگی دست اهمیت دارد؟

اسکراب دست خانگی به این دلیل مهم است که پوست این ناحیه از بدن بیشتر از دیگر قسمت‌ها در معرض شوینده‌ها و عوامل محیطی قرار دارد. از طرف دیگر از آنجایی که ما ایرانی‌ها در حین سلام و احوال‌پرسی با هم دست‌ می‌دهیم، خشکی، التهاب و عارضه‌های پوست دستمان به‌ سرعت برای اطرافیان نمایان می‌شوند. از آنجایی که اسکراب، پوست دست را نرم می‌کند، با انجام لایه‌ برداری پوست دست در خانه، دست‌های شما از همیشه نرم‌‌تر می‌شوند. به لطف این شرایط، می‌توانید با اعتمادبه‌نفس بیشتری با اطرفیان دست بدهید و نرمی پوست دست خود را به رخ اطرافیان بکشید. در این بین باید گفت افراد زیادی را سراغ داریم که از رسیدگی به پوست دست‌های خود غافل می‌شوند. حتی افرادی که مواظب پوست دست خود هستند، عموماً فقط آن را با کرم‌های آبرسان و لوسیون‌های مرطوب‌کننده، آبرسانی می‌کنند.

با این حال هرچقدر که مواظب سلامت پوست دست خود باشید و آن را دائم آبرسانی کنید، باز هم جلوی عوامل محیطی را نمی‌توانید بگیرید. سرما، شوینده‌ها، آلودگی، پرتوهای مضر خورشید و استحمام بیش‌از‌حد از عواملی هستند که پوست دست را خشک و ملتهب می‌کنند. اینجاست که اسکراب دست در خانه اهمیت پیدا می‌کند. برای رفع این التهاب باید در کنار آبرسانی مداوم پوست دست، آن را هرچندوقت‌ یک‌بار اسکراب کنید. به لطف اسکراب دست خانگی، خشکی پوست برطرف می‌شود و سلول‌های مرده آن پاک می‌شوند. پوست دستی که اسکراب شده، حالتی نرم‌ و ابریشمی پیدا می‌کند. این پوست ظاهری جذاب به خود می‌گیرد و زیبایی چهره را به کمال می‌رساند.

چه روش‌ های دیگری برای سلامتی پوست دست وجود دارد؟

اسکراب صورت و پوست به اندازه‌ای مهم است که در کنار روش‌های خانگی، دستگاهی با نام اِسکِرابِر برای کشیدن پوست ساخته شده. این دستگاه که به آن اتوی مو هم گفته می‌شود، سطح پوست را از سلول‌های مرده و آلودگی‌ها پاک می‌کند. این فرایند با امواج آلتراساند (Ultra Sound)، انجام می‌شود. در نتیجه استفاده مداوم از این دستگاه در کنار لایه‌برداری پوست، عارضه‌هایی مانند چربی بیش‌از‌حد‌ پوست، منافذ باز پوستی، جوش‌های سرسفید و تیرگی پوست را از بین می‌برد. با این حال از آنجایی که اسکراب دست در خانه هزینه بسیار کمی دارد و به‌راحتی انجام می‌شود، این روش جایگزین مناسبی برای اسکرابر به حساب می‌آید.

چه زمانی باید اسکراب دست خانگی انجام دهیم؟

همان گونه که می‌دانید، مراقبت‌های پوستی از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردارند. این کار بسته به نوع پوست تفاوت دارد. برای این‌که بتوانید روتین پوستی مناسب خود را پیدا کنید، ما به شما خواندن مقاله‌ی «اصول مراقبت از دست؛ شستشو، روتین پوستی و محصولات لازم» را پیشنهاد می‌کنیم.

نسخه واحدی نمی‌توان برای روتین اسکراب دست نوشت. نوع پوست دستی که دارید، عوامل محیطی که پوست دست با آن در تماس است، درجه حرارت مکانی که در آن زندگی می‌کنید، مجاورت پوست دست در برابر آفتاب و نکته‌هایی از این دست نقش مهمی در بازه زمانی انجام اسکراب دست دارد. برای نمونه، افرادی که در مناطق سرد با آب‌و‌هوای خشک زندگی می‌کنند، بیشتر از دیگر افراد نیاز به اسکراب دست و دیگر قسمت‌های بدن دارند. با این حساب می‌توان گفت زمستان‌ها بیشتر از دیگر فصل‌های سال باید اسکراب کنید.

خرید ماسک اسکراب مخصوص پوست های چرب سینره 65 میل

ماسک اسکراب مخصوص پوست های چرب سینره 65 میل با خاصیت پاک‌سازی عمیق پوست

برای اطلاعات بیشتر و خرید محصول،‌ روی تصویر کلیک کنید.

تجربه ثابت کرده افرادی با پوست‌های خشک یا حساس بهتر است هفته‌ای یک یا ۲ بار مراحل اسکراب دست خانگی را انجام دهند. افرادی که پوست چرب یا مستعد آکنه دارند نیز باید هفته‌ای ۳ بار پوست دست را اسکراب کنند. به افرادی که پوست ترکیبی دارند (پیشانی و بینی چرب و گونه‌های خشک)، اسکراب دست را هفته‌ای ۲ بار پیشنهاد می‌کنیم. افرادی که پا به سن گذاشته‌اند نیز بهتر است پوست دست را با ترکیبات خانگی، هفته‌ای ۲ بار اسکراب کنند. ناگفته نماند بازه زمانی انجام اسکراب را بر اساس ترکیبات خانگی پیشنهاد می‌کنیم. اسکراب پوست دست با محصولاتی دارای ترکیبات شیمیایی بازه زمانی متفاوتی طلب می‌کند.

اگر احساس کردید پوست دست شما حالتی تنگ و کشیده پیدا کرده، آن را اسکراب کنید. زمختی پوست دست و خارش آن نیز از نیاز پوست به اسکراب حکایت دارد. پوسته‌پوسته‌شدن، ایجاد چروک‌های بسیار ریز، و صورتی یا قرمز‌شدن پوست از دیگر نشانه‌های نیاز پوست دست به اسکراب است.

اسکراب دست چه فایده‌ هایی دارد؟

برای شما گفتیم که اسکراب دست، سلول‌های مرده پوست را از بین‌ می‌برد. همچنین اشاره کردیم که اسکراب، پوست را نرم و ابریشمی می‌کند. اما جالب است بدانید فایده‌های اسکراب به همین‌جا ختم نمی‌شود. اسکراب دست بیشتر از چیزی است که فکرش را بکنید برای پوست سودمند است. همان‌گونه که می‌دانید، سلول‌های سطح پوست عمر مشخصی دارند. شاید باورتان نشود که روزانه عمر حدود ۵۰۰ میلیون سلول پوست به سر می‌‌آید. از آنجایی که این فرایند هر روز تکرار می‌شود، سلول‌های مرده پوست روی قرار می‌گیرند. این لایه‌ها نفوذِ محصولات رسیدگی به پوست را کمتر می‌کنند. فایده‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم به لطف اسکراب خانگی دست انجام می‌شود.

اسکراب دست خانگی
جوان‌سازی پوست یکی از مهم‌ترین فایده‌های اسکراب دست خانگی است.
  • اسکراب دست شرایطی برای نفوذ بهترِ ترکیباتِ محصولاتِ آبرسان به پوست دست مهیا می‌کند؛
  • اسکراب دست منافذ بسته‌شده پوست را باز می‌کند و جلوی رشد موهای زیرپوستی را می‌گیرد؛
  • اسکراب دست در کنار نرمی پوست، جلوه‌ای باطراوت و شاداب به آن می‌دهد. پوستی دستی که اسکراب کرده‌اید، جوان‌تر به نظر می‌آید و چین‌‌وچروک‌های آن کمتر جلوه می‌کند؛
  • اسکراب یکی از نکات مهم برای زیبایی دستان شماست. است. این روش فرایند تولید کلاژن در سلول‌های پوست دست را افزایش می‌دهد و جلوی پیری زودهنگام پوست دست را می‌گیرد.

برای آشنایی مفصل‌تر با روش‌های حفظ زیبایی و سلامت پوست دستان‌تان، مقاله‌ی «نکات ضد پیری برای زیبایی پوست دستان شما» را مطالعه کنید.

برای اسکراب دست در منزل چه موادی لازم است؟

همان‌گونه که بهتر از ما می‌دانید، هزارویک اسکراب تجاری در بازار موجود است. استفاده از این اسکراب‌ها هیچ مانعی ندارد. با این حال جالب است بدانید که اسکراب دست با ترکیبات خانگی نیز انجام می‌شود. از آنجایی که در ترکیبات خانگی خبری از مواد شیمایی نیست، موجب التهاب پوست نمی‌شود. از طرف دیگر به لحاظ هزینه‌ نیز مقرون‌به‌صرفه است و خرج گزافی روی دست شما نمی‌گذارد. در ادامه مراحل و مواد لازم برای ساخت اسکراب دست خانگی را معرفی می‌کنیم.

اسکراب دست با شکر و لیمو

آموزش اسکراب دست در خانه را به این دلیل با اسکراب شکر و لیمو آغاز می‌کنیم، زیرا این ترکیبات در هر منزلی پیدا می‌شود. برای این اسکراب در کنار شکر و لیمو به روغن نارگیل یا زیتون هم نیاز دارید. ۲/۳ فنجان (حدود ۱۵۰ گرم)، شکر را با ۱/۴ فنجان (حدود ۵۲ گرم) روغن نارگیل یا زیتون داخل کاسه‌ای متوسط بریزید. سپس این ترکیبات را با قاشق هم بزنید تا کاملاً‌ مخلوط شوند. شکر و روغن نارگیل باید به اندازه‌ای با هم مخلوط شوند که ترکیبی نیمه سفت و شن‌مانند بدست آید. اگر احساس کردید این ترکیب‌ بدست‌آمده بیش‌از حد رقیق یا غلیظ است، مقدار کمی شکر یا روغن نارگیل اضافه کنید.

اسکراب دست خانگی
اسکراب شکر و لیمو انتخابی مناسب برای لایه‌برداری دست‌هایی با پوست خشک است

پس از اینکه مخلوط شکر و روغن نارگیل یا زیتون به غلظت دلخواه رسید، یک قاشق چای‌خوری آب لیمو طبیعی به این ترکیب اضافه کنید. برای اینکه لایه برداری پوست دست در خانه اثربخشی بیشتری داشته باشد، می‌توانید از روغن لیمو کمک بگیرید. در این شرایط ۱۵ قطره روغن لیمو به مخلوط شکر و روغن نارگیل یا زیتون اضافه کنید. برای اینکه در حین اسکراب دست خانگی، مشام شما معطر شود، پیشنهاد می‌کنیم مقداری پوست لیمو داخل این اسکراب بریزید.

اسکراب خانگی دست که درست کرده‌اید را داخل شیشه‌ای دردار بریزید. توجه داشته باشید که درِ این شیشه حتماً محکم بسته شود. در غیر این صورت هوا به داخل شیشه نفوذ می‌کند و اسکراب خشک می‌شود. این شیشه را در مکانی نزدیک به سینک ظرفشویی یا دستشویی قرار دهید. سپس طبق برنامه زمانی که به آن اشاره کردیم، مقداری کمی از اسکراب خانگی دست را روی پوست دست بمالید و ماساژ دهید. این اسکراب باید به اندازه‌ای روی پوست دست مالیده شود تا ترکیبات آن حالتی خشک و زبر پیدا کند. در نهایت دست‌ها را با آب وِلرم بشویید و رطوبت آن را با حوله‌ای تمیز خشک کنید. برای اطلاعات دقیق تر برای تهیه این نوع اسکراب به صفحه ماسک شکر و لیمو مراجعه نمائید.

ساخت اسکراب دست با ترکیبات آبرسان

روش تهیه اسکراب خانگی دست با توجه به شرایط پوست شما متفاوت است. به همین دلیل اگر پوستی بسیار خشک دارید، می‌توانید اسکراب خانگی با ترکیبات آبرسان درست کنید. این اسکراب در کنار لایه‌برداری پوست، رطوبت لازم آن را تامین می‌کند. برای ساخت اسکراب دست با ترکیبات آبرسان ۲ پیمانه شکر را داخل ظرف کوچک شیشه‌ای بریزید. حدود ۲/۳ این ظرف باید با شکر پر شود. توجه داشته باشید که فضای کافی برای اضافه کردن ترکیبات دیگر به این اسکراب داخل ظرف باقی بماند. از آنجایی که این اسکراب کاربرد زیادی دارد، می‌توانید همزمان چندین ظرف را پر کنید تا برای دفعه‌های بعدی نیازی به ساخت اسکراب دست خانگی نداشته باشید.

برای شما گفتیم که ۲/۳ ظرفی که برای اسکراب در نظر گرفته‌اید باید با شکر پر شود. سپس در ۱/۳ باقیمانده صابون ظرفشویی بریزید. این صابون ظرفشویی باید دارای ترکیبات مرطوب‌کننده باشد. محلول صابون ظرفشویی را به آرامی داخل ظرف شکر بریزید تا مایه‌ای خمیرمانند درست شود. هرچقدر صابون ظرفشویی که برای اسکراب خانگی دست انتخاب می‌‌کنید ترکیبات آبرسان قوی‌تری داشته باشد، اثربخشی این اسکراب بیشتر می‌شود. اگر احساس کردید مخطوط شکر و صابون ظرفشویی، تراکم لازم را ندارد، مقداری شکر بیشتر اضافه کنید تا غلیظ‌تر شود. برای رقیق‌ترشدن این اسکراب نیز کافی است مقداری صابون ظرفشویی به آن اضافه کنید. برای اینکه دانه‌های شکر کاملاً با صابون ظرفشویی مخلوط شود، از چنگال کمک بگیرید.

خرید ماسک شکری و اسکراب قوی هیدرودرم حجم 100 میل

ماسک شکری و اسکراب قوی هیدرودرم حجم 100 میل

برای اطلاعات بیشتر و خرید محصول،‌ روی تصویر کلیک کنید.

در این مرحله از روش تهیه اسکراب خانگی دست، نوبت آن است که ۳ تا ۵ قطره روغن نعناع فلفلی اضافه کنید. این روغن را با شکر و صابون ظرفشویی کاملاً‌ هم بزنید تا مخلوط شود. لازم به ذکر است الزامی برای استفاده از روغن نعناع فلفلی وجود ندارد. روغن لیمو، لیموترش یا اسطوخودوس گزینه‌های مناسبی برای استفاده از در این اسکراب به جای روغن نعناع فلفلی به حساب می‌آید.

اسکراب دست با شکر، نمک دریا و عسل

برای آن دسته از افرادی که می‌خواهند پوست دستشان را حسابی تحویل بگیرند، فرمول جالبی برای لایه برداری پوست در خانه آماده کرده‌ایم. برای این اسکراب باید یک قاشق غذاخوری (حدود ۱۳ گرم) روغن نارگیل را با ۲ قاشق غذاخوری (حدود ۴۲.۵ گرم) عسل در کاسه‌ای متوسط مخلوط کنید. سپس روغن نارگیل و عسل را کاملاً هم بزنید تا ترکیبات آن مخلوط شود. تجربه ثابت کرده عسل خام اثربخشی بیشتری برای این اسکراب دارد. با این حال اگر به عسل خام دسترسی نداشتید، عسل معمولی کفایت می‌کند. نمک، شکر و آب لیمو را در کاسه‌ای دیگر مخلوط کنید.

۱/۴ فنجان (حدود ۵۹ گرم) نمک دریا را با ۱/۴ فنجان (حدود ۵۵ گرم) شکر و یک قاشق غذاخوری (حدود ۱۵ میلی‌گرم) آب لیمو داخل کاسه‌ای جداگانه بریزید. این ترکیبات را با هم بزنید تا کاملاً مخلوط شود. شکر اُرگانیک گزینه مناسب‌تری برای ساخت اسکراب دست خانگی است. با این حال اگر شکر ارگانیک در دسترس نبود، به شکر معمولی رضایت دهید.

خرید اسکراب شکری لایه بردار پوست ژبن پلاس مدل Strawberry وزن 900 گرمی

اسکراب شکری لایه بردار پوست ژبن پلاس مدل Strawberry وزن 900 گرمی

برای اطلاعات بیشتر و خرید محصول،‌ روی تصویر کلیک کنید.

مخلوط نمک را داخل مخلوط عسلی که درست‌کرد‌ه‌اید بریزید. تمامی این ترکیبات را کاملاً هم بزنید تا شکلی خمیرمانند به خود بگیرد. مخلوط بدست آمده را داخل ظرف شیشه‌ای بریزید. سپس اسکرابی که با شکر، نمک دریا و عسل درست کرده‌اید را یک یا ۲ بار در هفته روی دست‌ها بمالید تا پوست دست شما حالتی نرم و ابریشمی پیدا کند. این اسکراب زمانی اثربخشی بیشتری دارد که حدود ۳۰ تا ۶۰ ثانیه پوست دست را حسابی ماساژ دهید. در نهایت دست‌ها را با آب وِلرم بشویید و با حوله خشک کنید. از آنجایی که در این اسکراب از روغن نارگیل استفاده کرده‌اید، پس از اسکراب خانگی دست نیازی به کرم‌های مرطوب‌کننده ندارید.

اسکراب دست با گریپ‌ فروت، روغن نارگیل و نمک دریا

یک فنجان (حدود ۲۶۷ گرم) نمک دریا دانه‌درشت را داخل ظرفی شیشه‌ای بریزید. سپس مقدار ۱/۲ فنجان (حدود ۱۱۸ میلی‌گرم) روغن نارگیل به آن اضافه کنید. نمک دریا و روغن نارگیل را با قاشق حسابی هم بزنید تا ترکیبات داخل ظرف کاملاً با هم مخلوط شود. برای ساخت اسکراب دست در خانه با این روش می‌توانید به جای روغن نارگیل از روغن زیتون کمک بگیرید. در نهایت ۵ تا ۷ قطره روغن گریپ‌فروت به مخلوط نمک و روغن نارگیل یا زیتون اضافه کنید. بسته به صلاحدید خود می‌توانید به جای روغن گریپ‌فروت از روغن‌های گیاهی دیگری مانند لیمو ترش یا پرتقال استفاده کنید. با این حال توجه داشته باشید که روغن گریپ‌فروت به دلیل خاصیت آنتی‌باکتریال، فایده بیشتری دارد.

اسکرابی که درست کرده‌اید را کنار سینک ظرفشویی یا دستشویی قرار دهید. با این اسکراب هفته‌ای یک یا ۲ بار پوست دست را کاملاً لایه‌برداری کنید. استفاده بیشتر از این اسکراب برای پوست‌های دست بسیار خشک هیچ مانعی ندارد. پس از هر بار استفاده حتماً‌ درِ ظرفِ اسکراب را محکم ببندید.

سخن پایانی

اسکراب دست خانگی به لطف روش‌هایی که با شما مطرح کردیم باید به یکی از روتین‌های هفتگی شما در سلامت پوست تبدیل شود. به شما قول می‌دهیم با استمرار در اسکراب دست در خانه، پوست دست شما هرگز روی خشکی و التهاب را نبیند. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم اطلاعات سودمندی از روش تهیه اسکراب خانگی دست سراغ دارید، خواهشمندیم این اطلاعات را در قسمت نظرات با همراهان خود در مو‌تن‌رو و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

چرا اسکراب خانگی پوست دست اهمیت دارد؟

پوست دست بیشتر از دیگر قسمت‌های بدن در معرض آسیب‌های محیطی و آلودگی‌ است. به همین دلیل اسکراب خانگی پوست دست برای جلوگیری از این عارضه‌ها و نرمی پوست اهمیت پیدا می‌کند.

اسکراب خانگی پوست دست چه فایده‌هایی دارد؟

اسکراب شرایطی برای نفوذ بهتر ترکیباتِ محصولات آبرسان و تقویت‌کننده پوست فراهم می‌کند. منافذ بسته‌شده پوست را باز می‌کند و جلوی رشد موهای زیرپوستی را می‌گیرد.

در چه بازه زمانی باید لایه‌ برداری پوست دست در خانه را انجام دهیم؟

بسته به نوع پوست و اسکرابی که درست می‌کنید، بازه انجام این کار تفاوت دارد. با این حال عموماً یک یا ۲ بار باید پوست دست را در خانه اسکراب کنید.

با چه موادی می‌توان در خانه اسکراب برای پوست دست درست کرد؟

شکر، پایه اصلی ساخت اسکراب خانگی دست است. در کنار شکر، لیمو، نمک دریا، عسل و روغن‌های گیاهی مانند نارگیل و زیتون نیز در اسکراب‌های خانگی دست استفاده می‌شود.