زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

روش‌ های طلایی مراقبت از پوست آقایان

wordcamp
644
9 دقیقه
روش‌ های طلایی مراقبت از پوست آقایان

وقتی صحبت از روتین‌های پوستی و مراقبت از پوست به میان می‌آید، خیلی‌ها فکر می‌کنند این اقدام‌ها فقط مختص خانم‌ها است. با این حال باید کلیشه‌های جنسیتی را نادیده گرفت. هر فرد فارغ از جنسیت، باید به سلامت و مراقبت از پوست خود اهمیت بدهد. فقط خانم‌ها نیستند که برای سلامت پوست خود اهمیت قائل هستند. امروزه آقایان هم برای حفظ سلامت و جذابیت بیش‌تر، به مراقبت از پوست‌شان اهمیت می‌دهند. در این مطلب، قصد داریم چهارده راه آسان اما کاربردی در مراقبت از پوست آقایان را مرور کنیم. رعایت این روش‌های روتین پوستی آقایان که سخت و هزینه‌بر هم نیستند، به آن‌ها کمک می‌کند پوستی شفاف و زیباتر داشته باشند.

استفاده از آب گرم برای دوش گرفتن

در یک روز سرد زمستانی، هیچ چیز لذت‌بخش‌تر از یک دوش آب داغ نیست. اگرچه پایین آوردن دمای آب می‌تواند در سلامت پوست شما موثر باشد. استفاده از آب گرم برای حمام، مانع پوسته پوسته شدن و ایجاد خارش در پوست شما می‌شود. آب داغ باعث می‌شود چربی‌های طبیعی پوست شما از بین برود و هرچه بیش‌تر زیر آب داغ بمانید، پوست شما خشک‌تر می‌شود. با این حال اگر به دوش آب داغ عادت دارید و دمای پایین‌تر آب برای شما غیرقابل تحمل است، بیش از پنج دقیقه زیر آب داغ نمانید. به طور کلی توصیه می‌شود برای دوش گرفتن از آب گرم استفاده کنید. می‌توان گفت رعایت این نکته، ساده‌ترین اصل در روتین پوستی آقایان است.

پوست‌تان را مرطوب کنید

پوست صورت آقایان نسبت به خانم‌ها بیش‌تر در معرض چرب شدن قرار دارد. با این حال جهت جلوگیری از بروز چین‌و‌چروک، بهتر است روزانه از یک کرم مرطوب‌کننده بهره ببرید. آقایان که پوست چرب‌تری نسبت به خانم‌ها دارند، می‌توانند از یک لوسیون سبک یا یک ژل آب‌رسان استفاده کنند. اگر هم پوست خشکی دارید، می‌توانید از کرم‌های مرطوب‌کننده قوی‌تری استفاده کنید. استفاده از کرم مرطوب‌کننده یک راه خوب برای مراقبت از پوست آقایان است.

شوینده صورت کامان
خرید شوینده صورت و اسکراب مردانه کامان

در انتخاب صابون دقت کنید

اگر پوست صورت شما حساس است و یا پوسته پوسته می‌شود، از یک پاک‌کننده بدون سدیم لوریل سولفات استفاده کنید. پاک‌کننده‌هایی که این ترکیب شیمیایی را دارند، کف بیش‌تری تولید می‌کنند اما در عین حال باعث خشکی پوست می‌شوند. در مواد پاک‌کننده صورت‌تان بهتر است ترکیباتی چون سرامیدها، گلیسیرین، روغن آفتاب‌گردان یا سویا داشته باشند چون خاصیت مرطوب‌کنندگی دارند. اگر پوست شما چرب است، از یک پاک‌کننده ضدباکتری طبیعی مثل مرکبات، روغن درخت چای یا اکالیپتوس استفاده کنید. صابون‌های دئودورانت و یا معمولی، باعث خشکی بیش‌تر پوست صورت شما می‌شوند.

پیش از اصلاح، صورت را مرطوب کنید

برای یک اصلاح راحت‌تر، صورت‌تان را مرطوب کنید. حین حمام و یا پس از حمام، بهترین زمان برای اصلاح موهای صورت است. اگر صورت شما در برابر تیغ حساس و مستعد ایجاد خراش است، به جای فوم از ژل اصلاح استفاده کنید. ژل‌های اصطلاح، پوست را نرم‌تر می‌کنند. از این رو احتمال قرمزی یا بروز خراش پس از اصلاح با تیغ، کم‌تر می‌شود. ضمنا بهتر است اصلاح را در جهت رویش موها انجام دهید و روی صورت‌تان خیلی دست نکشید. داشتن یک اصلاح خوب و بهینه از اصلی‌ترین اصول مراقبت از پوست آقایان است.

پرهیز از محصولات افترشیو دارای الکل

اصلاح صورت (شیو)، باعث خراش لایه‌های بالایی سلول‌های پوستی می‌شود. این فرایند برای از بین بردن لایه‌های مرده و خشکی پوست خوب است اما در عین حال می‌تواند باعث ناراحتی پوست شود. به نظر می‌رسد پس از اصلاح صورت، استفاده از افترشیو یا مرطوب‌کننده پس از اصلاح می‌تواند مثل آبی روی آتش باشد. اگرچه بهتر است از افترشیوهای برپایه الکل استفاده نکنید زیرا می‌تواند باعث تحریک بیش‌تر پوست شود. کاربرد افترشیوهای سنتی در کشتن میکروب‌ها و جلوگیری از بروز عفونت است اما با تیغ‌های امروزی، بریدن و ایجاد خراش کم‌تر شایع است.

افتر شیو ژیلت
خرید افترشیو ژیلت، فاقد الکل و سازگار با پوست

پوست صورت را بیش از حد نمالید

تحریک نکردن پوست، یکی از ساده‌ترین راه‌های مراقبت از پوست آقایان است. پس از شستن صورت، آن را خشک کنید. اگرچه مالش سفت و سخت پوست صورت با حوله می‌تواند باعث تحریک و خشکی بیش‌تر پوست شود.

پیش از خرید محصول، برچسب آن را بخوانید

برچسب‌های محصولات مراقبت از پوست شاید در ابتدا کمی گیج‌کننده به نظر برسند اما برای ساده‌تر شدن اوضاع، چند کلمه کلیدی را مرور می‌کنیم. کلمه «غیر کومدوژنیک» به این معنا است که کرم یا لوسیون مد نظر، باعث بروز جوش نمی‌شود. «بدون الکل» به معنای این است که پوست شما با استفاده از این محصولِ ملایم خشک نمی‌شود. پاک‌کننده یا لوسیون حاوی «آنتی‌اکسیدان» و ویتامین‌های A, C و D به روند سریع‌تر ترمیم پوست کمک می‌کنند. در انتخاب محصول مراقبت از پوست آقایان دقت داشته باشید و حتما برچسب‌های پشت آن‌ها را بخوانید.

پاک‌کننده‌های غیرمعطر بخرید

مواد معطر موجود در محصولات مراقبت از پوست آقایان معمولا مصنوعی هستند که می‌توانند باعث تحریک و خشکی پوست شوند. اگر پوست‌تان حساس است، سراغ لوسیون‌ها و پاک‌کننده‌های غیرمعطر بروید. اگرچه عطرهای اسطوخودوس یا مرکبات دارای ترکیبات طبیعی هستند و استفاده از محصولات دارای این رایحه‌ها مشکل‌ساز نمی‌شود. استفاده از مواد طبیعی در روتین پوستی آقایان، اهمیت ویژه‌ای دارد.

مبارزه با چین‌و‌چروک‌ها

اگر خطوط ریزی دور چشم یا دهان خود دارید که اذیت‌تان می‌کند، از مرطوب‌کننده‌های دارای اسید هیالورونیک بهره ببرید. این مرطوب‌کننده‌ها باعث صاف شدن پوست می‌شوند. برای چروک‌های عمیق‌تر از کرم‌های ضدپیری دارای رتینول یا اسیدگلیکولیک استفاده کنید. این ترکیبات طبیعی قادر هستند لایه‌های بیرونی پوست مرده و خشک را از بین ببرند و باعث نرم شدن خطوط ناخوشایند شوند. ماسک‌های صورت مردانه نیز می‌توانند به بهبود چین‌وچروک‌های پوستی کمک کنند.

ضدآفتاب بزنید

یکی از اصلی‌ترین دلایل بروز چین‌و‌چروک و نشانه‌های پیری، آسیب ناشی از نور خورشید است. اگر هرروز حتی به مدت پنج دقیقه در معرض نور خورشید قرار بگیرید، ممکن است پوست‌تان پیرتر از گذشته شود. استفاده از کرم ضدآفتاب یا مرطوب‌کننده دارای حداقل 30 SPF در روتین پوستی، یک راه بسیار خوب در مراقبت از پوست آقایان است. بهتر است ضدآفتاب شما یک طیف گسترده داشته باشد؛ یعنی هم از اشعه‌های مضر نور خورشید جلوگیری کند و هم تاثیرات منفی پیری پوست را کاهش دهد.

خرید کرم ضدآفتاب مردانه
خرید ضدآفتاب مردانه پرودرما SPF50

به سلامت پوست کف پا اهمیت بدهید

با افزایش سن، پوست کف پا ممکن است ضخیم‌تر شده و ترک بخورد. برای رفع این مشکل، یک سنگ‌پای ارزان از داروخانه تهیه کنید و کف پای خود را هرروز با آن در حمام بشویید. سپس یک کرم یا پماد غلیظ روی کف پای خود بمالید. ترجیحا خاصیت مرطوب‌کنندگی این کرم ترک کف پا، بالا باشد. اگر ترک‌ها بزرگ و جدی هستند، قبل از خواب یک لایه ضخیم کرم روی پای خود بمالید و جوراب بپوشید تا پای شما کل شب مرطوب بماند. اهمیت دادن به سلامت پوست کف پا یکی از نکات مهم و در عین حال قدرنادیده مراقبت از پوست آقایان است.

سیگار نکشید

سیگار کشیدن روی کل بدن از جمله پوست تاثیر منفی دارد. استعمال دخانیات و سیگار باعث می‌شود پوست شما دچار لک و چروک شود. سیگار کشیدن روند درمان و ترمیم پوست را هم مختل می‌کند. وقتی سیگار می‌کشید، زخم‌ها دیرتر از حالت عادی بهبود می‌یابند. برخی از مشکلات پوستی مثل پسوریازیس بدتر می‌شوند. ترک سیگار کار مشکلی است اما اگر هرچه سریع‌تر آن را ترک کنید، پوست شما سالم‌تر خواهد بود.

برنزه شدن مصنوعی ممنوع

پیش‌تر از تاثیرات منفی نور مستقیم خورشید و لزوم استفاده از ضدآفتاب در مراقبت از پوست آقایان گفتیم. استفاده از تخت‌های برنزه شدن مصنوعی نیز ضررهای قابل توجهی به همراه دارد. برنزه شدن مصنوعی تا 75% خطر ملانوما یا سرطان پوست بدخیم در افراد زیر 35 سال را افزایش می‌دهد. تخت‌های برنزه شدن مصنوعی به قدری آلودگی دارند که انجمن درماتولوژی آمریکا خواستار ممنوعیت استفاده غیرپزشکی از آن‌ها شده است. تخت‌های برنزه شدن مصنوعی نه‌تنها خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهند، بلکه از اشعه‌های مضر UVA استفاده می‌کنند. این یعنی حتی از مزیت ویتامین D نور خورشید هم بهره‌مند نمی‌شوید.

موهای زائد را بهینه اصلاح کنید

بهتر است برای اصلاح موهای زائد از یک خودتراش یا موزن برقی استفاده کنید. تیغ‌های معمولی می‌توانند باعث پرپشت شدن و رشد بیش‌تر موهای زائد شوند. با این حال اگر به تیغ عادت دارید، پیش از شروع اصلاح، در حمام پوست خود را لایه‌برداری کنید و از ژل نرم‌کننده بهره ببرید. استفاده از وکس یا موم برای از بین بردن موهای زائد، بهتر از تیغ است. این روش ماندگاری بیش‌تری دارد و پوست را نرم‌تر می‌کند.

جمع‌بندی

روتین پوستی آقایان این روزها به مسئله‌ای مهم و قابل توجه تبدیل شده است. رعایت نکات بهداشتی حین اصلاح صورت و موهای زائد، استفاده از کرم ضدآفتاب، بهره گرفتن از مرطوب‌کننده و لوسیون جهت جلوگیری از خشکی پوست و استفاده نکردن از آب داغ حین دوش گرفتن، اصول مراقبت از پوست آقایان هستند. رعایت این نکات برای داشتن پوستی سالم و شاداب، آسان و کم‌هزینه است.

سوالات متداول

حال که به پایان مطلب رسیدیم، چند سوال پرتکرار را مرور می‌کنیم.

نکات مربوط به اصلاح در روتین پوستی آقایان چیست؟

مرطوب بودن صورت پیش از اصلاح، لمس نکردن بیش از حد پوست صورت و استفاده نکردن از افترشیو بر پایه الکل.

تاثیر ضدآفتاب در اصول مراقبت از پوست آقایان چیست؟

ضدآفتاب علاوه بر مهار تاثیرات منفی نور مستقیم خورشید مثل آفتاب سوختگی، باعث کاهش نشانه‌های پیری در اثر تابش مستقیم نور آفتاب هم می‌شود

برای از بین بردن چین‌و‌چروک باید از چه مرطوب‌کننده‌هایی استفاده کرد؟

مرطوب‌کننده‌هایی که دارای اسید هیالورونیک هستند برای از بین بردن چروک‌های سطحی و ریز مناسب هستند. اگر می‌خواهید چروک‌های عمیق را از بین ببرید، باید مرطوب‌کننده‌تان دارای رتینول یا اسید گلیکولیک باشند.