زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

میکروپیگمنتیشن، آرایشی با ماندگاری بلندمدت؛ کاربردها، مزایا و عوارض

wordcamp
2,687
14 دقیقه
میکروپیگمنتیشن، آرایشی با ماندگاری بلندمدت؛ کاربردها، مزایا و عوارض

صنعت آرایش روز به روز تغییرات و تحولات زیادی را به خود می‌بیند. با پیشرفت علم و فناوری، دوست‌داران این صنعت فقط به دنبال آرایش موقت نیستند و به آرایشی دائم و نیمه‌دائم فکر می‌کنند. میکروپیگمنتیشن یکی از این دست آرایش‌ها به شمار می‌رود. آرایشی که مدت زمان طولانی بر روی چهره شما نمود دارد. اما شاید دقیقا ندانید میکروپیگمنتیشن چیست و چه کاربردهایی دارد. ما در این مقاله هر چیزی که باید در این‌باره بدانید را توضیح می‌دهیم. با ما همراه باشید.

میکروپیگمنتیشن چیست؟

منظور از میکروپیگمنتیشن چیست؟ زیبائی دائم (PMU) یا همان (Permanent makeup) یا میکروپیگمنتیشن (micropigmentation) یک روش آرایشی جدید است که با تزریق رنگدانه‌های معدنی به لایه‌ی زیرین سطح پوست به زنان و مردان این امکان را می‌دهد که شکل ظاهری ابروها، خط موها، لب‌ها، چشم‌ها و دیگر نواحی بدن خود را بهبود بخشند. البته منظور از روش دائمی این نیست که تا پایان عمر اثرات آن را در ظاهر خود ببینید اما در یک بازه طولانی‌مدت اثرات آن قابل مشاهده هستند. این کار با یک سوزن بسیار نازک و رنگدانه انجام می‌شود که برای شکل‌دهی به ابروها، چشم‌ها یا لب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انجام میکروپیگمنتیشن با هر نوع پوستی امکان‌پذیر هستند. میکروپیگمنتیشن با یک دستگاه دیجیتال انجام می‌شود و 20 سوزن با اشکال مختلف دارد که می‌توان از بین آن‌ها انتخاب کرد. در این روش، رنگدانه‌ها به طور موثر به پوست نفوذ می‌کنند که باعث می‌شود ماندگاری میکروپیگمنتیشن افزایش یابد. در این روش از سوزن‌هایی با فرم مخصوص استفاده می‌شود که می‌توانند شکل طبیعی به مو‌های شما ببخشند. با این تفاسیر، این یک تصور غلط است که نتایج طبیعی فقط با میکروبلیدینگ میسر است.

چیزی در مورد میکرونیدلینگ خانگی می‌دانید؟ این روش با گذاشتن سوزن‌های ریز روی صورت انجام می‌شود که باعث کلاژن سازی بیشتر، در نتیجه شادابی و سلامت پوست می‌شود

میکروپیگمنتیشن برای آن‌دسته از افرادی که نسبت به آرایش سنتی آلرژی دارند نیز گزینه مناسبی به شمار می‌آید. افرادی که از محدودیت‌های فیزیکی نظیر آرتروز شدید رنج می‌برند می‌توانند از این روش منتفع گردند. چنین روشی می‌تواند برای اشخاصی که عینکی هستند نیز گزینه ایده‌آلی باشد. همچنین از آنجایی‌که میکروپیگمنتیشن برای اهداف پزشکی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد برای درمان زخم حاصل از جوش، ترمیم شکاف لب و بازگرداندن رنگدانه‌ی پیرامون نوک سینه افرادی که تحت شیمی‌درمانی یا جراحی سینه هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میکروپیگمنتیشن
میکروپیکمنتیشن به بهبود شکل ظاهری چشم‌ها، ابروها و لب کمک می‌کند.

تفاوت تتو با میکروپیگمنتیشن چیست؟

آیا میکروپیگمنتیشن همان تتوی سنتی است؟ خیر. تفاوت‌های زیادی میان این دو وجود دارد. از سوزن گرفته تا نوع جوهر و عمق رسوب رنگدانه با یکدیگر تفاوت دارند که در زیر به آن اشاره می‌کنیم.

تفاوت اندازه سوزن میکروپیگمنتیشن و تتو

سوزن تتو بسیار بزرگ است . سوزنی که برای میکروپیگمنتیشن استفاده می‌شود 75 درصد کوچکتر از تتوی سنتی است. نتیجه استفاده از این سوزن کوچک این است که حتی نمی‌توانید تفاوت میان یک فولیکول واقعی مو و جوهر استفاده‌شده در میکروپیگمنتیشن را تشخیص دهید.

تفاوت جوهر میکروپیگمنتیشن با تتو

در جریان میکروپیگمنتیشن، متخصص این کار با شما مشورت خواهد کرد تا رنگدانه‌ای را برای شما بسازد که با رنگ پوست شما تناسب و همچنین با رنگ موی شما نیز همخوانی داشته باشد. برای انجام این کار از مقیاس فیتزپاتریک (طرح طبقه‌بندی عددی نوع پوست) استفاده می‌شود که مقیاسی رایج در آرایش‌های دائمی و صنعت آرایشی است. در مقابل جوهر تتوی سنتی غیرارگانیک است، می‌تواند خطرناک باشد و پوست را تحریک کند.

تفاوت عمق پوست در میکروپیگمنتیشن با تتو

میکروپیگمنتیشن یک روش غیرتهاجمی است زیرا تنها 2 لایه به درون درمیس یا غشاء میانی پوست نفوذ می‌کند. در نقطه مقابل جوهر تتو 5 لایه به عمق پوست نفوذ و درآن‌جا رسوب می‌کند. اما دلیل این امر چیست؟ زیرا در این عمق، رنگدانه فرم خود را حفظ می‌کند و بدون هیچ گسترشی شکل می‌گیرد. کارشناسان میکروپیگمنتیشن کنترل بیشتری بر روی فرم نهایی جوهر رسوب‌شونده دارند اما جوهر تا اندازه‌ای نفوذ می‌کند که برای ماندگاری دائمی کافی باشد.

تفاوت تکنیک در میکروپیگمنتیشن با تتو

یکی از بزرگترین تفاوت‌های میان میکروپیگمنتیشن و تتوی سنتی در تکنیک اجرا است. تتوی سنتی از یک روش خراش‌دادنی برای طراحی مطلوب خود پیروی می‌کند. میکروپیگمنتیشن از روش نقطه‌گذاری و پوینتیلیسم استفاده می‌کند که برای مثال در رابهط با پوست سر، آرایشگر نقاط بسیار ریزی را درون پوست ایجاد می‌کند تا ظاهر جدیدی به فولیکول‌های مو ببخشد.

همچنین این تفاوت در تکنیک است که میکروپیگمنتیشن را با درد بسیار کمتری نسبت به تتوی سنتی متمایز می‌سازد. درد میکروپیگمنتیشن آن‌قدر کمتر است که برخی مشتریان در جریان این فرآیند به خواب می‌روند.

 مزایای میکروپیگمنتیشن

زیبایی دائم یا میکروپیگمنتیشن به شما این امکان را می‌دهد تا تغییراتی زیرکانه برای بهبود زیبایی خود انجام دهید. این تغییرات برای همه افراد اعم از خانم‌ها یا آقایان مناسب است. شاید تعجب‌آور باشد ولی با میکروپیگمنتیشن علاوه بر این‌که اعتمادبه‌نفس افراد مخصوصاً آن‌ها که مبتلا به آلوپسی (بیماری طاسی) وریزش مو هستند و بیمارانی که شیمی درمانی می‌کنند افزایش می‌یابد و شیوه‌ی زندگی آن‌ها نیز تغییر می‌کند. فعال‌تر می‌شوند، آزادی شخصی بیشتری پیدا می‌کنند و مهم‌تر از آن در زمان آرایش کردن‌ صرفه‌جویی بیشتری صورت می‌پذیرد. به‌علاوه، این روند دارای تاثیر خیره‌کننده‌ی بدون لک است که تا چندین سال دوام دارد. میکروپیگمنتیشن برای کسانی که به لوازم آرایشی حساسیت دارند، افرادی با چشم‌های حساس که دائما لنز استفاده می‌کنند، کسانی که از عینک استفاده می‌کنند یا کسانی که به طور منظم ورزش می‌کنند و فعال هستند نیز بسیار مناسب است.

میکروپیگمنتیشن خط چشم
خط چشم به روش میکروپیگمنتیشن
  • خط چشم دائمی سبب می‌شود تا مژه‌ها نمود ظاهری بیشتری داشته باشند و یک آرایش اسموکی چشم شیک را برای شما به وجود می‌آورد. با یک خط لب معمولی لب ها برجسته‌تر به نظر می‌رسند درحالی‌که رنگدانه‌ها به لب‌ها حالت سه‌بعدی جذابی می‌بخشند. میکروپیگمنتیشن برای پوشش طاسی سر، پوشش زخم، بازسازی هاله سینه، استتار خطوط (جای بخیه) و غیره کاربرد دارد.

روش انجام میکروپیگمنتیشن

آرایش دائم با قراردادن یک سوزن کوچک و باریک و رنگدانه‌های معدنی ضدحساسیت در درون دومین لایه پوست انجام می‌شود تا شکل ظاهری لب‌ها، چشم‌ها، ابروها و دیگر نواحی بدن را بهبود بخشد. شخصی که این‌کار را انجام می‌دهد در مدت انجام این فرآیند، دستکش می‌پوشد تا از گسترش میکروب‌ها و دیگر مشکلات جلوگیری کند.

میکروپیگمنتیشن پوست سر

میکروپیگمنتیشن پوست سر یکی از انواع این نوع روش آرایشی به شمار می‌آید که در آن این تصور در ذهن مخاطب ایجاد می‌شود که موهای شما پُرتر از قبل شده است. متخصص انجام این‌کار اطمینان حاصل می‌کند که نقاطی که به وجود می‌آورد مانند یک فولیکول طبیعی مو به نظر رسیده و به‌طور یکپارچه با پوست سر شما ترکیب شوند. افرادی که از مشکلات ریزش مو به دلایلی از جمله سرطان، طاسی، نازک‌بودن مو رنج می‌برند توسط این روش می‌توانند ظاهر موی خود را بهبود بخشند.

قبل از انجام این فرآیند، متخصص این کار از بیهوشی موضعی استفاده می‌کند اما به شما متذکر می‌شود که شاید باز هم درد داشته باشید. افرادی که از آکنه یا دیگر حساسیت‌های پوستی رنج می‌برند باید از انجام این روش آرایشی اجتناب ورزند. اگر پوست شما مستعد رشد کلوئید است گزینه خوبی برای میکروپیگمنتیشن پوست سر به حساب نمی‌آیید.

ضدآکنه
خرید: پن آنتی آکنه اریکه وزن 100 گرمی

ملاحظات قبل از انجام میکروپیگمنتیشن پوست سر

  • قبل از انجام این روش دوش بگیرید زیرا تا 4 روز بعد از انجام آن قادر به دوش گرفتن نخواهید بود و نمی‌توانید حتی ناحیه موردنظر را خیس کنید.
  • میکروپیگمنتیشن پوست سر برخلاف دیگر انواع میکروپیگمنتیشن 4 تا 5 ساعت به طول می‌انجامد.
  • تعداد دفعات به پوست سر شما بستگی دارد اما به طور معمول برای شکل‌گیری لایه‌ای رنگی بر روی پوست سر لازم است فرآیند را 3 تا 4 بار به فاصله زمانی چند هفته یک‌بار انجام دهید.
  • در بازه‌ی زمانی میان هفته‌ها شنا نکنید، به اتاق سونا نروید و دوش آب داغ نیز نگیرید.
  • تا 4 روز بعد از انجام این روش آرایشی در معرض نور آفتاب نباشید (می‌توانید از کلاه استفاده کنید). در روز پنجم مجاز هستید که یک ساعت زیر نور آفتاب باشید البته اگر پوست روشنی دارید این زمان را 45 دقیقه در نظر بگیرید. در نظر داشته باشید هرچه کمتر زیر نور آفتاب باشید ماندگاری این روش آرایشی بیشتر خواهد بود.

ماندگاری میکروپیگمنتیشن پوست سر

این روش تا 8 سال قابلیت ماندگاری بر روی پوست سر شما را دارد. از آنجایی‌که پوست، خودش را لایه‌برداری می‌کند اثر آن در طول زمان محو خواهد شد. اگر پوست خشکی دارید فرآیند محوشدن سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

میکروپیگمنتیشن پوست سر
متخصص میکروپیگمنتیشن در حال تزریق رنگدانه به پوست سر

نیازمندی های یک متخصص برای انجام میکروپیگمنتیشن

برای انجام روش میکروپیگمنتیشن باید اطمینان حاصل کنید که متخصص انجام این کار توانایی انجام موارد زیر را داشته باشد:

  • ایجاد خطوط نازک شبیه تار مو برای ابرو
  • سایه‌ ابرو
  • خط چشم و خط مژه ( ایجاد خط چشم دو رنگ و ظریف)
  • خط لب، حجیم نشان‌دادن لب، براق نشان‌دادن لب، ایجاد تضاد بین خط لب و کل لب

میکروپیگمنتیشن برای چه کسانی مناسب نیست؟

بهتر است بدانید که میکروپیگمنتیشن برای همه مناسب نیست. در زیر لیست کسانی که باید از آن خودداری کنند را آورده ایم.

  • کسانی که مشکلات پوستی فعال دارند، مانند قرمزی چشم، زگیل، هِرپس (herpes).
  • کسانی که از بیماری ایدز، دیابت، سندروم خشکی چشم، اختلالات خونی، هپاتیت نوع B یا C و سِل رنج می‌برند .
  • کسانی که به رنگ‌های قرمز(خوراکی) آلرژی شدید دارند.
  • بیمارانی که از قرص آکوتان در 6 ماه اخیر مصرف کرده‌اند.

آیا میکروپیگمنتیشن دردناک است؟

معمولاً برای اینکه بیماران حین درمان احساس راحتی داشته باشند، از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود. در بعضی موارد خاص برای بعضی کاربردهای خاص از آمپول بیهوشی استفاده می‌شود.

عوارض میکروپیگمنتیشن چیست؟

هر چیزی که دارای مزایای زیادی باشد بدون شک یک سری معایب را نیز به دنبال خواهد داشت. در زیر عوارض میکروپیگمنیشن را عنوان کرده‌ایم. البته بدانید که این عوارض قطعی نیستند ولی احتمال آنها وجود دارد.

  • عفونت
  • تغییر رنگ در طول زمان
  • سختی در حذف کامل آن
  • واکنش‌های آلرژیک
  • التهاب
  • تشکیل کلوئید

نکاتی که باید بعد از انجام میکروپیگمنتیشن بدانید

بعد از انجام میکروپیگمنتیشن موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • از معایب میکروپیگمنتیشن، ایجاد ورم در محل انجام آن است که می‌تواند با یخ و پماد برطرف شود.
  • افرادی که در ناحیه چشم، میکروپیگمنتیشن انجام می‌دهند دچار ریزش اشک می‌شوند که امری شایع است.
  • رنگدانه‌ها در هفته‌ی اول تیره‌تر به نظر می‌رسند تا زمانی که پوست شما بهبود یابد.
  • پس از انجام آرایش دائم باید از ضدعفونی‌کننده استفاده کنید و از نور خورشید دور بمانید. نور خورشید می‌تواند تأثیر منفی روی این فرآیند داشته باشد.
  • ظاهر ناحیه بعد از چند روز بهبود می‌یابد.
  • بعد از 2 تا 4 هفته ناحیه درمان‌شده کاملاً بهبود می‌یابد.
  • در بعضی موارد ممکن است بعد از انجام میکروپیگمنتیشن به درمان آتی نیاز پیدا کنید. اگر دچار تب شدید، تورم و سوزش بیش‌ازحد در ناحیه شدید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

چگونگی یافتن بهترین متخصص

یافتن یک پزشک یا متخصصی که در زمینه این سبک آرایش مجرب باشد برای جلوگیری از یک رویه ناموفق، امری حیاتی است. علاوه‌براین، باید با دکتری که خود می‌شناسید قبل از انجام این شیوه آرایشی مشورت و نیازهای خود را بازگو کنید. یک پزشک خوب یا آرایشگر متخصص نباید هیچ مشکلی در پاسخ‌دادن به تمامی نگرانی‌های شما داشته باشد. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که تمامی سؤالات خود را درباره‌ی انجام این شیوه آرایشی پرسیده‌اید. همچنین وقتی به محل انجام میکروپیگمنتیشن وارد می‌شوید آن را خوب برانداز کنید. در جریان مشورت‌گرفتن است که پزشک یا متخصص این شیوه آرایشی به شما می‌گوید که آیا نیاز به بیهوشی دارید یا خیر. اگر نیاز به بیهوشی داشته باشید با شما هماهنگ می‌کنند تا زودتر به مکان انجام آرایش دائم بیایید زیرا باید زمان کافی برای اثرگذاری بیهوشی وجود داشته باشد.

اکثر متخصصان گفته‌های شما درباره سوابق درمانی و پزشکی را ضبط می‌کنند یا به صورت مکتوب از شما امضا می‌گیرند تا مطمئن باشند که صادق هستید و از عوارض بعدی جلوگیری شود. بنابراین آن‌چه را که می‌گویید کاملاً صادقانه و شفاف باشد. متخصص در جریان مشاوره پوست شما را از جهت بافت، تُن و رنگ ظاهری بررسی می‌کند تا رنگدانه‌ی انتخابی با تُن طبیعی پوست شما همخوانی داشته باشد. ممکن است عکسی نیز از پوست شما بگیرد. برخی افراد ممکن است برای دستیابی به نتیجه دلخواه به 2 یا چندبار میکروپیگمنتیشن نیاز داشته باشند. در هنگام مشاوره حتماً در مورد تعداد انجام این شیوه آرایشی با پزشک یا متخصص خود مشورت کنید.

آیا میکروپیگمنتیشن بهتر از میکروبلیدینگ است؟

میکروپیگمنتیشن و میکروبلیدینگ هر دو از جمله آرایش‌های مشهور به حساب می‌آیند. میکروپیگمنتیشن رنگدانه را عمقی‌تر از میکروبلیدینگ وارد پوست می‌کند. ماندگاری میکروپیگمنتیشن نیز دو برابر میکروبلیدینگ است. معمولاً از میکروبلیدینگ برای ارتقای ابرو استفاده می‌شود و 1 تا 1.5 سال ماندگاری دارد. اما میکروپیگمنتیشن علاوه بر ابرو بر روی دیگر نواحی صورت و بدن و پوست سر نیز صورت می‌پذیرد و ماندگاری آن به طور میانگین 3 سال خواهد بود.

نتایج هر دو روش از نظر آرایشی راضی‌کننده هستند و روش‌های ایمنی به حساب می‌آیند. اما میکروبلیدینگ تا حدودی روش ایمن‌تری محسوب می‌شود. دلیل آن را می‌توان این‌گونه برشمرد که در میکروبلیدینگ، رنگدانه فقط در لایه‌های سطحی نهشته می‌شود اما میکروپیگمنتیشن لایه‌های عمیق‌تری را در بر می‌گیرد. رنگدانه‌های میکروبلیدینگ ایمن‌تر هستند. هر دو روش درد، تورم، سرخی، کبودی و ضایعات پوستی را به همراه دارند که ظرف یک هفته برطرف می‌شود.

سخن پایانی

اگر به دنبال روشی هستید که شکل ابرو، مو، لب، چشم و دور سینه شما را بهبود بخشد و اثرات آن در بلندمدت نیز نمود داشته باشد می‌توانید از روش میکروپیگمنتیشن استفاده کنید. این روش با تزریق رنگدانه توسط یک سوزن کوچک انجام می‌شود. ایمن‌تر از تتو است و عمق کمتری از پوست را درگیر می‌کند. قبل از انجام این روش حتماً از یک متخصص مشورت بگیرید. این روش برای هر فردی مناسب نیست بنابراین اگر مبتلا به مشکلات پوستی و دیگر مشکلاتی هستید که انجام این روش آن‌ها را تشدید می‌کند از انجام آن اجتناب ورزید.

سؤالات متداول درباره میکروپیگمنتیشن

منظور از میکروپیگمنتیشن چیست؟

میکروپیگمنتیشن یک روش آرایشی جدید است که در آن با تزریق رنگدانه‌های معدنی، شکل ظاهری ابروها، چشم، لب و دیگر نواحی بدن را بهبود می‌بخشند.

میکروپیگمنتیشن چگونه انجام می‌گیرد؟

با یک سوزن کوچک، رنگدانه‌ها به عمق ددو لایه زیرپوست تزریق می‌شوند.

میکروپیگمنتیشن برای چه کسانی مناسب است و چه افرادی نباید آن را انجام دهند؟

این روش برای زنان و مردانی که می‌خواهند شکل مو، ابرو، چشم، لب و دیگر نواحی بدن خود را ترمیم کنند و بهبود بخشند مناسب است. اشخاصی که به روش‌های سنتی آلرژی دارند، دارای محدودیت‌های فیزیکی هستند و عینک می‌زنند نیز می‌توانند از این روش استفاده کنند. همچنین بیمارانی که شیمی‌درمانی می‌کنند و دچار طاسی و ریزش مو شده‌اند از این روش منتفع می‌شوند. در نقطه مقابل، این روش برای اشخاصی که از مشکلات پوستی نظیر زگیل رنج می‌برند، دچار بیماری ایدز، دیابت، خشکی چشم، اختلالات خونی و سل شده‌اند و افرادی که در 6 ماه قبل از اقدام به این روش قرص آکوتان مصرف کرده‌اند مناسب نیست.

عوارض میکروپیگمنتیشن چیست؟

ریزش اشک (در آرایش چشم) و ورم از عوارض شایع و گذرای این روش آرایشی هستند که معمولاً یک هفته بعد از انجام این نوع آرایش دیگر اثری از آن‌ها وجود ندارد. عفونت از دیگر عوارض است که باید بعد از میکروپیگمنتیشن از ضدعفونی‌کننده استفاده کرد.