زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

روغن تراپی مو؛ روش های استفاده و تأثیر بر روی رشد و ترمیم مو

wordcamp
3,158
13 دقیقه
روغن تراپی مو؛ روش های استفاده و تأثیر بر روی رشد و ترمیم مو

مو تأثیر بسیار زیادی در زیبایی چهره‌ی افراد دارد و از این‌رو نیازمند مراقبت‌های مخصوص به خود است. روغن تراپی مو به گزینه‌ی مشهوری برای مبارزه با موهای خشک و شکننده تبدیل شده است. هر از گاهی برای رهایی از استرس روزانه‌ای که روی تارهای مو اثر می‌گذارد به یک درمان مناسب مرتبط با تغذیه نیاز دارید. از جمله این موارد استرس‌زا برای تارهای مو می‌توان به آلودگی هوا، هوای داغ، شانه‌زدن و شست‌وشو اشاره کرد. روغن‌ها نقش مهمی در تغذیه، مرطوب‌سازی و حفاظت مو در برابر آسیب ایفا می‌کنند. در این مقاله روغن تراپی مو را برای شما تشریح خواهیم کرد.

روغن تراپی مو چیست؟

منظور از روغن تراپی مو پوشاندن مو با یک گیاه روغنی است که به آن گرما داده شده است. این کار با هدف افزودن مواد مغذی اضافی به تارهای مو، بستن کوتیکول‌ها، حفاظت از تارهای مو و تقویت مو انجام می‌شود. همین امر نقش روغن تراپی برای درمان ریزش مو را نشان می‌دهد. اساس روغن تراپی، روغن‌‌های گیاهی نظیر زیتون، بادام و نارگیل است. چندین گزینه برای انجام روغن تراپی مو وجود دارد. شما می‌توانید انتخاب کنید به سالن بروید یا اگر به دنبال گزینه مقرون به صرفه‌ای هستید روغن انجام تراپی مو در خانه نیز امکان‌پذیر است. همچنین این امکان وجود دارد که از محصولات آماده‌ی روغن تراپی استفاده کنید. در هنگام استفاده از این محصولات توجه داشته باشید که دستورالعمل درج‌شده بر روی آن‌ها را به طور دقیق بخوانید.

اما قبل از استفاده از روغن تراپی از هم‌خوانی این روش با نوع موی شما اطمینان حاصل کنید و مطمئن شوید که از خطرات ایمنی آن آگاه شده‌اید. اگر مبتلا به بیماری‌های پوستی نظیر پسوریازیس یا اگزما هستید به دکتر پوست خود مراجعه کنید تا در مورد ایمن‌بودن یا ایمن‌نبودن استفاده از این روش بر روی پوست سر شما اظهارنظر کند.

آیا روغن تراپی مو برای شما انتخاب درستی است؟

اگر موی شما بر اثر استفاده از موتد شیمیایی، سشوار یا اتو مو خشک، وز، شکننده، رنگ‌شده و مستعد شکستگی انتهای مو است، روغن تراپی مو گزینه‌ای مفید برای شما محسوب می‌شود. این روش درمانی با بستن کوتیکول موهای شما از مو در برابر آسیب محافظت می‌کند.

اگر مو یا پوست موی شما گرایش به چرب بودن دارد می‌توانید از روغن کم‌چرب‌تری استفاده کنید. برای این منظور روغن جوجوبا و روغن بادام انتخاب‌های خوبی هستند زیرا سریعاً جذب پوست می‌شوند. جذب سریع کمک می‌کند تا چربی روی مو و پوست سر شما باقی بماند. برای موهای بسیار خشک، روغن نارگیل به‌‌دلیل ضخامت و ثبات در مرطوب‌سازی، انتخاب خوبی به شمار می‌رود.

فواید روغن تراپی مو

حفظ توازن مناسب رطوبت

روغن تراپی با بستن کوتیکول‌های مو به حفظ و حتی افزایش توازن رطوبت موی شما کمک می‌کند. در مطالعه‌ای که سال 2009 انجام شد محققان دریافتند که روغن نارگیل هنگام استفاده در قبل یا بعد از شست‌وشو، کمبود پروتئین را کاهش می‌دهد. این امر به خاطر قدرت روغن نارگیل برای نفوذ به لایه‌ی رویی پوست و ایجاد حفاظ رطوبتی است.

تقویت و بهبود رشد مو

مواد غذایی گیاهان طبیعی همراه با ماساژ پوست سر، گزینه‌های ترکیبی خوبی برای بهبود رشد سالم مو به شمار می‌آیند. به‌علاوه افزایش روان‌بودن مو به جلوگیری از وز شدن و شکستگی آن کمک می‌کند.

جلوگیری از خشکی پوست سر و شوره

روغن تراپی مو توازن خوبی برای تولید روغن طبیعی ایجاد می‌کند و از گسترش احتمالی قارچ و ایجاد شوره در پوست سر جلوگیری می‌نماید.

خرید + شامپو بدون سولفات ضد شوره کاندید مناسب شوره‌های چرب و مقاوم حجم 200 میل

شامپو بدون سولفات ضدشوره مخصوص شوره‌های چرب و مقاوم، حاوی 3 ترکیب ضدقارچ قوی

برای خرید و کسب اطلاعات بیشتر روی تصویر کلیک کنید.

افزایش براق‌بودن مو

روغن تراپی مو کوتیکول‌ها را صاف می‌کند تا ظاهری براق به جای بگذارد.

روغن درمانی مو
روغن درمانی مو باعث براق‌شدن موهای شما خواهد شد.

مزیت بر حسب نوع مو

برای موهایی با منافذ کم یا معمولی، روغن گرم به بلند کردن کوتیکول‌ها کمک می‌کند و اجازه می‌دهد که رطوبت در داخل ساقه‌ مو جذب شود و تقویت ساقه مو را به دنبال دارد. از این‌رو روغن تراپی برای ریزش مو نیز مفید است.

برای موهای با منافذ بالا، روغن درمانی، آسیب دائمی ناشی از فرآیندهای شیمیایی و استفاده از سشوار و اتو مو را برطرف نمی‌سازد اما به طور موقت ظهور شکستگی انتهای مو و وزشدن و تیرگی بیش از حد را کاهش می‌دهد.

از دیگر فواید روغن تراپی مو می‌توان به کاهش وزشدن و شکستگی انتهای مو و افزایش گردش خون در پوست سر اشاره کرد که به بهبود وضعیت مو کمک می‌کند.

بهترین روغن‌ ها برای روغن درمانی

هنگامی‌که تصمیم می‌گیرد بهترین روغن‌ها را برای انجام این کار برگزینید در نظر داشته باشید به دنبال چه مزایایی برای موی خود هستید. روغن‌های مختلف کارهای مختلفی را انجام می‌دهند. صرف نظر از این مورد، همیشه از یک روغن گیاهی استفاده کنید و از مصرف روغن‌های معدنی و سبزیجات اجتناب ورزید. روغن معدنی هیچ میلی به ترکیب با پروتئین‌های مو ندارد و قادر به پراکنده‌شدن در فیبر نیست.

روغن آب‌بندی (sealing oil) روغنی است که به ساقه‌ی مو نفوذ نمی‌کند اما به حفظ رطوبت مو کمک می‌کند. روغن مرطوب‌کننده (moisturizing oil) به ساقه‌ی مو نفوذ می‌کند و از این طریق به مو رطوبت می‌بخشد. بنابراین باید در نظر بگیرید که می‌خواهید از یک روغن آب‌بندی استفاده کنید یا استفاده از یک روغن مرطوب‌کننده را مناسب می‌دانید. اگر به دنبال آن هستید که ظهور وزشدن یا هر مشکل دیگر مرتبط با لایه‌ی بیرونی مو را کاهش دهید از روغن‌های آب‌بندی مانند روغن کرچک یا روغن دانه‌ی انگور استفاده کنید. اگر به دنبال مرطوب‌سازی و بهبود رشد مو هستید به دنبال روغن‌های مغذی باشید که به مو نفوذ می‌کنند. از جمله‌ی این روغن‌ها می‌توان به روغن نارگیل و روغن زیتون اشاره کرد. برای جذب سریع، روغن جوجوبا و روغن بادام انتخاب‌های خوبی هستند.

روغن‌های طبیعی گیاهی در فراهم‌کردن مزایای فوق‌الذکر بهتر عمل می‌کنند. روغن‌های معدنی قابلیت نفوذپذیری ندارند. برای مثال، روغن آفتابگردان ساختاری حجیم، پیوندهای دوگانه و ظرفیت محدودی برای جذب در داخل فیبر مو دارد و احتمال اندکی وجود دارد که به ناحیه‌ی لازم برای مو برسد.

آموزش روغن تراپی مو

تمیز کردن مو

با یک شامپوی تمیزکننده موی خود را بشوئید. یک شامپوی تمیزکننده کوتیکول‌های مو را باز می‌کند و اجازه می‌دهد تا روغن بهتر جذب شود.

جداسازی مو به 2 تا 4 بخش

آب اضافی را خشک کنید و با استفاده از گیره، مو را به چند بخش تقسیم کنید. اگر موی ضخیمی دارید، این کار آسان‌تر است. موی خود را شانه کنید و آن را به طور عمودی از وسط به دو بخش مساوی تقسیم کنید. اگر تمایل دارید می‌توانید 2 بخش دیگر را نیز جداسازی کنید تا به 4 بخش برسد. با استفاده از گیره‌ی پنجه تمامی بخش‌ها را به جز یک بخش جداسازی کنید. لازم نیست این بخش‌ها خیلی مساوی و متقارن باشند.

روغن تراپی مو
در روغن تراپی مو، موی خود را باید به 2 یا 4 بخش تقسیم کنید.

گرم کردن روغن

استفاده از روغن گرم به باز شدن کوتیکول مو کمک می‌کند. 2 تا 3 قاشق غذاخوری (30 تا 44 میلی‌لیتر) روغن را درون یک کاسه‌ی مقاوم به حرارت بریزید. یک قابلمه بزرگ را پر از آب کنید و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. با قرار دادن کاسه روغن در قابلمه یک دیگ دوتایی درست کنید. به این روش «بن ماری» (Bain Marie) اطلاق می‌شود. استفاده از دو دیگ موجب می‌شود روغن به آرامی و به طور یکنواخت گرم شود. روغن خود را در مایکروویو گرم نکنید. گرمای شدید ماکروویو موجب می‌شود روغن بشکند و ناگهان بسوزد. روغن طبیعی گیاهی را برای 2 تا 3 دقیقه گرم کنید.

روغن را تست کنید

در چهارمین مرحله از آموزش روغن تراپی مو، روش‌های تست‌کردن را توضیح می‌دهیم. روغن شما باید گرم باشد نه این‌که فوق‌العاده آن را داغ کرده باشید. مراقب دمای روغن باشید. اگر قبل از اعمال آن به پوست سر و موی خود اجازه ندهید روغن به اندازه کافی سرد شود، ریسک سوزاندن خود را بالا می‌برید. برای تست دما مقدار کمی از روغن را قبل از استفاده با انگشت خود روی مچ دست بریزید.

همچنین قبل از استفاده از روش روغن تراپی، حتماً پَچ تست (Patch test) انجام دهید. برای انجام پچ تست مقدار اندکی از روغن (گرماندیده) را به بازوی خود اعمال کنید. اگر ظرف مدت 24 ساعت خارش یا جوشی مشاهده نکردید نتیجه می‌گیرید که استفاده از روغن برای شما ایمنی دارد. پس از تست آن را در بطری اپلیکاتور بریزید. از یک بطری با یک نوک اپلیکاتور نازک برای اعمال بر روی پوست سر خود استفاده کنید.

از یک حوله استفاده کنید

یک حوله بر روی شانه‌ی خود قرار دهید. روغن تراپی ممکن است لباس‌ها و دیگر نواحی بدن شما را کثیف کند.

روغن گرمادیده را روی پوست سر اعمال کنید

با استفاده از انگشت خود روغن را بردارید و آن را به پوست سر خود اعمال کنید. این کار را از بالای مو شروع کنید و به سمت پایین بیایید. اطمینان حاصل کنید که همه نقاط پوست سر را با روغن گرمادیده پوشش داده‌اید. زمانی‌که کناره‌ها، بالا و پایین پوست سر با روغن پوشانیده شد، پوست سر خود را به خوبی ماساژ دهید. 2 یا 4 بخش موی خود را بالا بیاورید تا زیر این بخش‌ها نیز آغشته به روغن شوند. برای بررسی پشت سر خود از یک آینه استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که تمامی تارهای موی این بخش از مو را پوشش داده‌اید.

از یک کلاه دوش استفاده کنید

در حین استفاده از روش روغن تراپی مو از یک کلاه دوش یا کیسه پلاستیکی استفاده کنید که به طور کامل موی شما را بپوشاند و به روغن اجازه دهید تا حداقل برای مدت 30 دقیقه جذب شود. با یک حوله‌ی گرم پیچیده‌‌شده پیرامون کلاه دوش، تجربه بهتری خواهید داشت. اگر می‌خواهید می‌توانید روغن را یک‌شبانه‌روز بر روی مو خود نگه دارید.

سر خود را بشویید

بعد از زمان توصیه‌شده، کلاه دوش را از سر خود بردارید، سر خود را با آب گرم و یک شامپوی فاقد سولفات سر خود را بشویید و پس از این‌که روغن به طور کامل از سر شما خارج شد، از یک نرم‌کننده فاقد سیلیکون استفاده کنید تا موی شما نرم و براق شود. سپس کلیه نقاط پوست سر را ماساژ دهید. اگر موهای شما هنوز مقداری چرب است نگران نباشید و برای بار دوم از شامپو استفاده کنید. سپس با استفاده از یک تیشرت کتان، موی خود را خشک کنید.

خرید + لوسیون نرم کننده مو دیپ سنس مناسب مو خشک و آسیب دیده حجم 200 میل

لوسیون نرم‌کننده مناسب موهای خشک و آسیب‌دیده با خاصیت نرم‌کنندگی عمیق و جلوگیری از گره‌خوردگی مو

برای خرید و کسب اطلاعات بیشتر روی تصویر کلیک کنید.

با توجه به نوع موی خود از روغن تراپی مو استفاده کنید

استفاده بلندمدت از روش روغن تراپی می‌تواند به ترمیم موی خشک و آسیب‌دیده کمک کند. اگر موی فر و آسیب‌دیده دارید می‌توانید هر هفته برای مرطوب‌سازی و براق‌ساختن مو از این روش درمانی استفاده کنید. اگر موی شما بافت ظریف‌تری دارد بهتر است یک بار در ماه از روغن مو استفاده کنید.

عوارض روغن تراپی مو

در فرآیند پچ تست اگر بدن شما به روغن واکنش نشان داد باید پچ تست را تا یافتن بهترین روغن ادامه دهید. اگرچه بسیاری از روغن‌های گیاهی که در روغن‌ تراپی مو مورد استفاده قرار می‌گیرند دارای خواصی هستند که به رطوبت و حفاظت از موهای شما کمک می‌کند، فراموش نکنید که ترمیمی موقت برای مشکلات قطعی نظیر شکستگی انتهای مو و منفذدارشدن بی‌اندازه‌ی مو به حساب می‌آید. آگاه باشید که روغن‌های طبیعی گیاهی برای هر فردی ایمن نیستند. اگر مبتلا به یک بیماری پوستی هستید یا از پوستی حساس رنج می‌برید، از دکتر پوست خود بپرسید که با توجه به وضعیت شما بهترین گزینه چیست.

توجه داشته باشید روغنی که استفاده می‌کنید با مواد مصنوعی ترکیب نشده و 100 درصد طبیعی باشد. خطر یک واکنش منفی را کاهش دهید. هر زمان که اقدام به استفاده از روغن‌های مختلف می‌کنید آن‌ها را مورد تست قرار دهید. به شما توصیه می‌کنیم که در کنار تغذیه مو با دو عنصر ضروری آب و پروتئین، روغن تراپی را در روتین مراقبت از مو بگنجانید.

سخن پایانی

روغن تراپی مو برای موهای طبیعی که خشک، شکننده یا آسیب‌دیده هستند بهترین گزینه محسوب می‌شود. این نوع درمان‌ها می‌توانند به حفاظت و مرطوب‌سازی موی شما کمک کنند. اگرچه می‌توانید روغن تراپی مو را در سالن آرایش انجام دهید، انجام روغن تراپی مو در خانه نیز امکان‌پذیر است. اما این نکته کلیدی را باید در نظر داشت که از تمامی مراحل انجام این روش درمانی پیروی کنید و به دستورالعمل‌های ایمنی آن نیز توجه داشته باشید. اگر به روغن تراپی مو واکنش نشان دادید یا احساس کردید که این روش درمانی به کاهش خشکی مو یا پوست سر شما کمکی نمی‌کند به یک دکتر پوست مراجعه فرمایید.

سؤالات متداول درباره روغن تراپی مو

روغن تراپی مو چیست؟

به فرآیند پوشاندن مو با روغن گیاهی گرمادیده روغن تراپی مو اطلاق می‌شود.

روغن درمانی مو برای چه کسانی مناسب است؟

همه‌ی افراد می‌توانند از روش روغن تراپی مو استفاده کنند اما این روش برای افرادی که موی خشک، وز، شکننده و رنگ‌شده دارند بهترین گزینه است. همچنین برای افرادی که مستعد شکستگی انتهای مو هستند نیز این روش توصیه می‌شود.

فواید روغن تراپی مو چیست؟

حفظ رطوبت مو، تقویت و بهبود رشد مو، افزایش براق بودن مو و جلوگیری از وزشدن و شکستگی انتهای مو از جمله مزایای استفاده از روش روغن تراپی مو محسوب می‌شود.

روش انجام روغن تراپی مو چگونه است؟

قبل از استفاده با اعمال روغن موردنظر به ناحیه‌ای مانند بازو 24 ساعت صبر کنید تا اطمینان حاصل شود بدن شما به این نوع روغن حساسیتی نداشته باشد. سپس موی خود را با یک شامپوی تمیزکننده بشویید. با استفاده از گیره، آن را به 2 تا 4 بخش تقسیم کنید. روغن را با حرارت غیرمستقیم 3 دقیقه بجوشانید. پس از این مرحله با اعمال مقدار اندکی از روغن روی مچ دست اطمینان حاصل کنید که روغن گرمادیده‌شده به اندازه کافی برای استفاده سرد شده باشد. قبل از اعمال، یک حوله بر روی دوش بگذارید تا از کثیفی ناشی از پخش روغن جلوگیری شود. روغن گرمادیده را در سراسر پوست سر اعمال کنید. پوست سر را ماساژ دهید. از یک کلاه دوش استفاده کنید و بگذارید روغن تا 30 دقیقه بر روی موی شما باقی بماند. پس از آن کلاه را بردارید و ابتدا با شامپوی فاقد سولفات سر خود را بشویید. وقتی روغن از میان رفت با یک نرم‌کننده فاقد سیلیکون بار دیگر سر خود را بشویید.