زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

در مورد علت جوش چانه و درمان خانگی آن بیشتر بدانید

wordcamp
13,553
20 دقیقه
در مورد علت جوش چانه و درمان خانگی آن بیشتر بدانید

مشاهده جوش در نواحی مختلف صورت احساس ناخوشایندی به افراد می‌دهد و زیبایی چهره آن‌ها را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار خواهد داد. اغلب جوش‌هایی که در ناحیه چانه و گلو می‌رویند به دلیل افزایش میزان چربی پوست و نوسانات هورمونی به وجود می‌آیند. با لمس این جوش‌ها احساس درد می‌کنید و التهاب و تورم آن‌ها برای شما آزار دهنده خواهد بود.

به طور کلی زیبایی چهره و توجه به سلامت آن، اعتماد به نفس را در افراد و خصوصا خانم‌ها افزایش می‌دهد؛ به همین دلیل است که بروز مداوم جوش‌ها بر روی صورت باعث ایجاد حس دلسردی شده و افراد به دنبال راه‌های مختلف برای درمان جوش‌ها و آکنه‌های پوستی خود می‌گردند. در ادامه این مقاله درباره علت ایجاد جوش بر روی چانه، گلو و گردن توضیحاتی را ارائه نموده و روش‌های درمان خانگی آن را معرفی می‌کنیم.

جوش چانه نشانه چیست؟

جوش‌هایی که در ناحیه چانه و گلو می رویند با سایر جوش‌هایی که در نواحی مختلف صورت مانند گونه‌ها، پیشانی، دور لب‌ها و … آشکار می‌شوند، تفاوتی ندارند. نقطه تمایز جوش‌هایی که در بخش‌های مختلف صورت ایجاد می‌شوند، علت و منشا ایجاد این جوش‌ها هستند. به طور معمول افراد با ورود به دوران بلوغ و آغاز سن ۱۴ تا ۱۵ سالگی متوجه وجود جوش‌هایی بر روی قسمت‌های مختلف صورت می‌شوند. صرف نظر از دلیل بروز جوش و آکنه این علائم ممکن است تا سن ۴۰ تا ۵۰ سالگی نیز بر روی چهره دیده شوند، اما باید توجه داشت که به وجود آمدن آکنه‌های سطح پوست بسته به ناحیه‌ای که در آن ایجاد شده‌اند، دارای علت‌های مختلف هستند. از جمله معمول‌ترین انواع جوش، آکنه‌هایی هستند که در قسمت فک و چانه نمایان می‌شوند. در ادامه بیشتر به دلایل ایجاد جوش در این نواحی اشاره خواهیم کرد.

دلایل اصلی ایجاد جوش بر روی چانه و گلو چیست؟

نوسانات هورمونی اصلی‌‌ترین دلیل بروز جوش و آکنه بر روی چانه و گلو شناخته می‌شوند. آندروژن‌ها هورمون‌هایی هستند که منافذ پوستی را برای تولید سبوم تحریک می‌کنند و به این ترتیب ایجاد جوش در نواحی مختلف صورت در نتیجه عدم تنفس مناسب پوستی از بدیهی‌ترین علائم محسوب می‌شود. ترشح آندروژن‌ها به عنوان پیش ساز هورمون‌های جنسی خصوصا در دوران نوجوانی و بلوغ به بیشترین سطح می‌رسد. دختران و زنان نیز علاوه بر تاثیر پذیری از شرایط بلوغ، در دوره قاعدگی، بارداری و یائسگی دچار نوسانات هورمونی و اختلال در سطح ترشح آندروژن‌ها می‌شوند. از این رو بروز جوش‌های ناحیه چانه در نوجوانان و زنان معمول‌تر است. برای اینکه بتوانید به روشی سریع و آسان از شر جوش‌های آزاردهنده چانه رهایی‌ یابید، لازم است ضمن شناخت انواع جوش، از دلیل بروز آن‌ها نیز آگاه باشید. شناخت دلایل ایجاد آکنه به شما برای انتخاب راهکار درمانی مناسب کمک می‌کند.

آیا تمام برآمدگی‌های چانه یا دور لب‌ها، آکنه هستند؟

همه برآمدگی‌های ملتهبی که بر روی چانه، دور لب‌ها و گلو خود مشاهده می‌کنید آکنه نیستند. گاهی برجستگی‌های کوچک و ملتهب که ناحیه چانه و گردن را درگیر می‌کنند نشانه ابتلا به روزاسه هستند که از جمله عارضه‌های پوستی متداول است. این معضل پوستی التهاب و قرمزی شدید پوست را به دنبال دارد و ظاهر ناخوشایندی در سطح پوست ایجاد می‌کند. افرادی که به روزاسه مبتلا می‌شوند برجستگی‌های ملتهب و چرکین را در بخش چانه مشاهده می‌کنند، اما نباید آن‌ها را با جوش‌ها و آکنه‌های معمول اشتباه گرفت. مو‌های زائد زیر پوستی نیز در برخی موارد به شکل برآمدگی‌های کوچک آشکار می‌شوند و ممکن است با جوش و آکنه اشتباه گرفته شوند.

اگر از تیغ برای اصلاح پوست استفاده کنید بیشتر متوجه بروز مو‌های جوش مانند خواهید شد. این علائم خصوصا در آقایان که به طور مدوام از تیغ برای اصلاح صورت استفاده می‌کنند مشاهده می‌شود. با این وجود در خانم‌ها نیز تجربه نوسانات هورمونی و اختلال در ترشح هورمون‌ها به ازدیاد مو‌های زائد و افزایش حجم تار‌های مو در ناحیه چانه و گلو منجر می‌شود. وقتی تار‌های مو به جای خارج شدن از بخش بیرونی فولیکول به سمت درون پوست رشد می‌کنند، مو‌های زیر پوستی ایجاد می‌شوند. رشد برعکس ساقه‌های مو، انباشت چربی اضافی و چرک را به دنبال دارد و موجب ایجاد التهابات پوستی می‌شود. با این وجود نباید التهاب و تورم ناشی از رشد نامناسب این مو‌ها را با آکنه و جوش اشتباه گرفت.

انواع جوش چانه کدامند؟

جوش‌هایی که در ناحیه چانه و فک خود مشاهده می‌کنید انواع مختلفی دارند و وابسته به منشا و علتشان، به شکل‌های خاصی دیده می‌شوند‌. اگر به دنبال یافتن راه حل درمانی مناسب برای از بین بردن جوش‌ها و آکنه‌های روییده بر روی چانه خود هستید، لازم است ابتدا با انواع این جوش‌ها آشنا شده و علت بروز آن‌ها را بررسی کنید.

  • پاپول‌ها: پاپول‌ها به عنوان جوش‌های اولیه پوست شناخته می‌شوند و دلیل بروز آن‌ها را می‌توان نفوذ آلودگی‌ها و میکروب‌ها به درون منافذ پوستی نسبت داد. این جوش‌ها برجستگی‌های قرمز رنگ و ریزی هستند که در تشدید التهابات پوستی نقش دارند. پاپول‌ها لمس دردناکی داشته و ساختاری سفت دارند.
  • پوسچول‌ها: پوسچول‌ها به لحاظ ظاهری شباهت زیادی به پاپول‌ها دارند. این برآمدگی‌های دردناک به تحریک پذیری پوست سرعت داده و اغلب مقدار زیادی ماده زرد رنگ (چرک) را در خود جای می‌دهند. وجود چرک در پوسچول‌ها مرکز آن‌ها را به رنگ سفید یا زرد در آورده است و این در حالی است که ماده سفت و سفید مرکزی را هاله‌‌ای قرمز رنگ و ملتهب پوشش داده است.
  • کیست: این کیسه‌های دردناک در عمق لایه‌های پوستی نفوذ کرده و به صورت جوش‌های زیر پوستی مشاهده می‌شوند. از کیست‌های به وجود آمده در ناحیه چانه به عنوان برآمدگی‌های ملتهب و مقاوم به درمان یاد می‌شود.
  • ندول‌ها: از دیگر انواع جوش‌های پوستی که غالبا بر روی چانه مشاهده می‌شوند، می‌توان به ندول‌ها اشاره کرد که در نتیجه ماندگاری بر سطح پوست به ایجاد اسکار و ناهمواری‌های پوستی کمک می‌کند.
  • جوش‌های سر سفید و سر سیاه: از معمول‌ترین جوش‌هایی که بر سطح پوست و ناحیه چانه آشکار می‌شوند، جوش‌های سر سفید و سر سیاه هستند که خفیف‌ترین نوع آکنه به شمار می‌آیند. دلیل بروز جوش‌های سر سفید را می‌توان به ورود آلودگی‌های باکتریایی به فضای داخلی منافذ پوستی نسبت داد. آکنه‌های سر سیاه نیز غالبا در نتیجه بسته شدن منفذ‌های پوستی به واسطه آلاینده‌های تجمع یافته بر سطح پوست ایجاد می‌شوند. بسته شدن منافذ پوست از تنفس پوستی مناسب جلوگیری کرده و بروز جوش‌ها را سرعت می‌بخشد.

Conceptual of problems on woman skin.

علت جوش دور لب و چانه

اعصاب دور لب دارای حساسیت و تحریک پذیری بسیار بالایی هستند و از این رو جوش‌هایی که در اطراف لب به وجود می‌آیند، لمس دردناکی دارند و بسیار آزاردهنده تلقی می‌شوند. جوش‌هایی که در اطراف لب‌های خود می‌بینید، معمولا برجستگی‌هایی دارای مرکز سفید رنگ هستند که ناحیه اطراف آن‌ها قرمز یا صورتی رنگ دیده می‌شود.

این جوش‌ها در برخی موارد مقدار کمی چرک ترشح می‌کنند و زمینه لازم برای ایجاد التهاب و زخم‌های موضعی را فراهم می‌نمایند. اغلب این جوش‌ها دردناک هستند و باعث تحریک سلول‌های پوستی می‌شوند اما معمولا ظاهر ناخوشایند آن‌ها نسبت به سایر علائمشان برای افراد آزاردهنده‌تر است.

جوش دور لب و چانه معمولا تحت تاثیر نوسانات هورمونی ایجاد می‌شود، اما تعریق پوست، افزایش چربی پوست، استفاده از ملحفه و رو بالشی‌های آلوده، استفاده از ماسک‌های بی کیفیت، نگه داشتن گوشی روی پوست صورت، لمس کردن صورت، باقی ماندن آثار مواد غذایی و نوشیدنی‌ها بر روی پوست، استفاده از مواد آرایشی نامرغوب و غیر استاندارد، مصرف دارو‌های ضد بارداری یا دارو‌های حاوی لیتیم و باربیتورات، افزایش میزان کورتیزول در نتیجه فشار‌های عصبی و استرس، لیزر و اپیلاسیون پوست صورت و … نیز به بروز این جوش‌ها در سطح پوست اطراف لب‌های و ناحیه چانه کمک می‌کنند.

علت جوش زیر چانه و گلو

جوش‌های موجود بر روی گلو و قسمت پایینی فک نیز تا حد زیادی تحت تاثیر تغییرات هورمونی قرار دارند. این جوش‌ها به طور معمول در دوره قاعدگی ظاهر شده و برجستگی‌های ملتهب را در این بخش‌ها تشکیل می‌دهند. پروژسترون موجود در بدن، پیش از آغاز سیکل عادات ماهانه افزایش یافته و به احتباس آب کمک می‌کنند.

به این ترتیب پوست حالتی ورم کرده به خود می‌گیرد. پف کردن پوست با وارد کردن فشار به منافذ پوستی، آن‌ها را تنگ‌تر می‌کند. این در حالی است که بر هم خوردن تعادل هورمون‌ها و بالا رفتن سطح تستوسترون در نتیجه تغییرات درونی پیش از قاعدگی، میزان چربی پوست را غلیظ‌تر می‌کنند و نتیجه تغییرات ایجاد شده بروز جوش‌هایی بر سطح پوست و ناحیه گلو و چانه است.

کورتیزول از جمله هورمون‌هایی است که در هنگام استرس، اضطراب، فشار‌های عصبی و … ترشح می‌شود. ترشح این هورمون‌ها ترشح برخی مواد شیمیایی را نیز به دنبال دارد که سطح خون رسانی به سلول‌های پوستی را افزایش می‌دهند. افزایش حجم ترشح این هورمون‌ها و افزایش سرعت جریان خون به ایجاد جوش‌ها و نشانه‌هایی از قرمزی بر سطح پوست منجر می‌شود. استرس و ترس سیستم ایمنی را تحریک کرده و پاسخ‌های احتمالی از جانب این دستگاه را تغییر می‌دهند. به این ترتیب ممکن است تحریک‌های پوستی به عوارضی مانند روزاسه و اگزما بیانجامد.

عاداتی مانند خوابیدن روی دست‌ها نیز از عوامل تشدید کننده جوش و آکنه بر روی خط فک به شمار می‌آیند. زمانی که پوست حساس صورت با پوست دست یا لباس در تماس مستقیم قرار گیرد، انتقال میکروارگانیسم‌ها و آلودگی‌ها به سلول‌های پوستی منجر به بروز آکنه‌ها و جوش‌ها بر روی چانه، گلو و گردن خواهد شد. حرارت دست‌ها نه تنها باعث سرکوب شدن میکروب‌ها نمی‌شود بلکه زمینه‌ای مناسب برای رشد و تکثیر باکتری‌ها ایجاد می‌کند. فشار‌های فیزیکی و جانبی وارد آمده بر سطح پوست هم از دیگر دلایل روییدن جوش در سطح پوست قلمداد می‌شوند. به عنوان مثال استفاده از کلاه ایمنی با بند‌های سفت و تنگ یا استفاده از انواع ماسک صورت، پوست را تحریک کرده و در ایجاد آکنه‌ها، جوش‌ها و کیست‌ها اعمال اثر می‌کند.

آشنایی با درمان خانگی جوش چانه ، دور لب و گلو

علاوه بر افزایش چربی پوست و نوسانات هورمونی که بیشترین میزان تاثیر را بر بروز جوش‌های چانه دارند، فاکتور‌هایی مانند آلودگی‌های آب و هوایی، مصرف برخی دارو‌ها، تغدیه نامناسب، استفاده از بعضی شوینده‌ها و مواد آرایشی، استرس و … نیز در افزایش جوش‌های پوستی دخالت دارند. برای این که بتوانید از شر جوش‌ها و آکنه‌های پوستی خود خلاص شوید باید در انتخاب مراحل روتین پوستی مراقبتی و سبک زندگی خود تجدید نظر کنید. در ادامه شما را با بهترین روش‌های درمانی برای بهبود جوش‌ها و آکنه‌های سطح چانه، گلو و دور لب‌ها آشنا می‌کنیم.

شستشوی منظم پوست

اولین قدم برای کمک به از بین بردن جوش چانه تمیز نگه داشتن پوست صورت است. بر این اساس لازم است ژل شستشوی صورت مناسب را برای پوست خود در نظر بگیرید و توجه داشته باشید که ساختار و ترکیبات این مواد با جنس پوستتان سازگار باشد. توجه داشته باشید که انتخاب شوینده‌هایی با فرمولاسیون قوی ممکن است التهابات و تحریکات پوستی را تشدید کند. بنابراین چنانچه پوستی حساس، آسیب پذیر و مستعد جوش دارید، روزانه دو تا سه بار آن را با شوینده‌‌ای ملایم شستشو دهید تا منافذ پوستی به طور کامل پاکسازی شوند.

انتخاب محصولات آرایشی، بهداشتی و مراقبتی مناسب

پوست صورت در برابر عوامل آسیب زا و محرک‌های بیرونی حساسیت بالایی دارد. از آنجایی که مواد آرایشی و بهداشتی که در طول روز آن‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهید، در تماس مستقیم با سلول‌های پوستی قرار دارند، لازم است تا ساختار تشکیل دهنده آن‌ها را به دقت مورد بررسی قرار دهید. محصولات آرایشی غیر استاندارد یا ناسازگار با جنس پوست شما منجر به ایجاد جوش و آکنه در نواحی مختلف صورت از جمله چانه خواهد شد و علاوه بر بروز آکنه، پدیدار شدن لکه‌های پوستی، التهاب و تیرگی‌ها را نیز به دنبال خواهد داشت. برای از بین بردن جوش و آکنه موجود بر سطح پوست صورت لازم است در هنگام خرید محصولات آرایشی و بهداشتی به عناصر تشکیل دهنده فرمولاسیون این مواد توجه کنید. وجود برخی از انواع روغن و چربی در ساختار محصولات آرایشی زمینه لازم برای بروز جوش را مهیا می‌کنند. اگر پوستی چرب و مستعد جوش دارید باید از محصولات آرایشی فاقد چربی و موادی که بر پایه آب فرموله شدند استفاده کنید، از عدم وجود اسانس، پارابن و سایر متریال شیمیایی محرک در این مواد اطمینان حاصل کنید و غیر کومدوژنیک بودن مواد آرایشی را مد نظر قرار دهید.

انتخاب رژیم تغذیه‌ای مناسب

توجه به انتخاب عادات تغذیه‌ای مناسب و استفاده از مواد خوراکی مفید به شما برای داشتن پوستی سالم، شفاف و لطیف کمک می‌کند. این رژیم غذایی باید حاوی سبزیجاتی نظیر گیاهان برگ دار، مواد غذایی سرشار از روی، لبنیات و قند‌های تصفیه شده باشد. تحقیقات نشان داده است مصرف کلم بروکلی، کلم پیچ و اسفناج به عنوان سبزیجات سرشار از کلروفیل و ویتامین‌ها به تقویت سلول‌های پوست کمک می‌کنند. گوشت مرغ، آبزیان صدف‌دار، حبوبات، آجیل و … حاوی مقادیر بالایی از زینک هستند و پاسخ‌های التهابی پوست به باکتری‌ها و میکروب‌ها را کاهش می‌دهند. هویج، کدو حلوایی، زردآلو و انبه‌ هم به عنوان منابع غنی از بتاکاروتن، رتینول لازم جهت حفظ کلاژن و تقویت سلول‌ها را به پوست می‌رسانند‌. مصرف پروبیوتیک‌هایی مانند ماست نیز تاثیرات مثبتی بر سلامت پوست داشته و با کنترل میزان استرس و اضطراب به کاهش جوش‌ها و آکنه‌های سطح پوست کمک می‌کنند.

استفاده از یخ

برای کاهش تورم، التهاب و قرمزی جوش‌هایی که بر سطح چانه گلو و اطراف لب مشاهده می‌شوند، می‌توانید از یخ کمک گرفته و به فرایند درمان آن‌ها سرعت ببخشید. توجه داشته باشید که یخ باید عاری از هر نوع آلودگی باشد و از این رو می‌توانید بجای آب معمولی از آب اکسیژنه یا آب معدنی استفاده کنید. به این ترتیب لازم است حوله یا دستمالی نرم، تمیز و کوچک را با آب سرد خیس کرده و آن را دور قطعه یخ بپیچید؛ یخ پیچیده شده درون حوله را بر روی محل جوش‌ها برای چند ثانیه ثابت نگهدارید و سپس آن را از سطح پوست جدا کنید. تکرار این کار با سفت کردن منافذ پوستی از تعداد منافذ باز می‌کاهد، به بهبود گردش خون در قسمت‌های مختلف کمک کرده و فرایند درمان جوش را تسهیل می‌کند.

عدم تحریک پوست

ترکاندن جوش‌هایی که بر روی چانه، گلو یا دور لب‌ها ایجاد می‌شوند، نه تنها کمکی به محو شدن و از بین رفتن آن‌ها نمی‌کند بلکه به تشدید و ازدیاد آن‌ها منجر خواهد شد. برای خارج کردن چرک موجود در جوش‌های سر سفید می‌توانید از کمپرس گرم استفاده کنید اما جوش یا آکنه کیستیک به شکل برجستگی دردناک و قرمز رنگ آشکار می‌شود. فشار دادن این جوش‌ها نتیجه مثبتی در بر نخواهد داشت زیرا این آکنه‌ها مرکز یا سر مشخصی ندارند که بتوانید آن را خارج کنید. وارد کردن فشار و فشردن جوش‌های کیستیک، این نواحی را عفونی کرده و در نتیجه ممکن است عفونت به دیگر نواحی پوست نیز منتقل شود. در صورتی که بتوانید چرک را از داخل جوش خارج کنید نیز کیست باقی مانده در قسمت زیرین پوست قابلیت رشد مجدد را دارد. اگر در نواحی گلو و چانه دارای آکنه‌های کیستیک هستید برای لایه برداری ملایم و از بین بردن سلول‌های مرده پوست می‌توانید از محلول شستشوی محتوی سالیسیلیک بهره بگیرید. میکروارگانیسم‌های نفوذ یافته در فولیکول‌ها نیز با دارو‌های حاوی بنزوئیل پروکساد از بین خواهند رفت. بنابراین بهتراست وسوسه‌های مبنی بر ترکاندن جوش‌های پوست را بی پاسخ گذاشته و از راه حل‌های بی خطر برای ناپدید کردن جوش‌ها بهره بگیرید.

اصلاح صورت به روش مناسب

زمانی که به اصلاح مو‌های زائد روییده بر پوست صورت خود می‌پردازید، پوست به میزان بالایی تحریک شده، منافذ آن مسدود می‌شوند و بستر مناسب برای بروز جوش‌های مهیا خواهد شد. نخ یا تیغ اصلاح دارای باکتری‌هایی هستند که با نفوذ به لایه‌های پوستی و تکثیر در منافذ آن احتمال بروز جوش‌ها را افزایش می‌دهند. اگر جوش‌های دور لب و دور چانه باعث آزارتان شده‌اند باید روند اصلاح صورت را به شکل اصولی انجام دهید. پیش از اصلاح نخ را ضد عفونی کنید یا تیغ اصلاح را به طور کامل بشویید و پس از خشک کردن، آن را مورد استفاده قرار دهید.در بلاگ موتن‌رو مقاله ای با موضوع ۳ نکته برای جلوگیری از جوش بعد از اصلاح صورت – جوش نزدن بعد از بند انداختن وجود دارد که توضیحات بیشتری در این زمینه دارد.

استفاده از درمان‌های موضعی

دارو‌های ضد آکنه میزان سبوم پوست را کاهش داده و به واسطه بهرمندی از مقادیر بالای آنتی بیوتیک التهاب و تورم پوستی را کاهش می‌دهند. بنزوئیل پراکسید جزء دارو‌های ضد آکنه‌ای است که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد و می‌توانید از خواص ضد باکتریایی آن برای درمان جوش‌ها و آکنه‌های روییده در اطراف چانه و لب‌ها استفاده کنید.

آنتی بیوتیک‌های موضعی مانند کلیندامایسین نیز جزء دارو‌های موضعی تجویزی هستند که در مدت زمانی کوتاه به کاهش سطح باکتری‌های تجمع یافته در منافذ پوستی کمک می‌کنند و آکنه‌های دور لب و چانه را از بین می‌برند‌.

اسید سالیسیلیک به عنوان یکی دیگر از دارو‌های موضعی درمان کننده جوش و آکنه، سلول‌های مرده پوست را از بین برده و به پاکسازی کامل باکتری‌های تکثیر شده در منافذ پوستی کمک می‌کند.

استفاده از ماسک‌های گیاهی و طبیعی

استفاده از ماسک‌های خانگی یکی از بهترین توصیه‌ها برای درمان جوش‌ها و آکنه‌های سطح پوست هستند. این راهکار از گذشته تا کنون به عنوان یکی از برترین ترفند‌های درمانی شناختی می‌شود. ماسک‌های خانگی حاوی اثرگذار‌ترین و شفابخش‌ترین عناصر گیاهی و مواد ارگانیک هستند و بدون ایجاد عوارض پوستی به رفع مشکلاتی مانند آکنه و جوش کمک می‌کنند.بنابراین توصیه می‌کنیم برای تهیه بهترین ماسک صورت خانگی برای انوع پوست، به مطالعه ی این مقاله در بلاگ موتن‌رو بپردازید.

استفاده از ماسک‌های شیمیایی در کنار اثر بخشی سریع ممکن است به ایجاد مشکلات پوستی نیز منجر شود اما مواد گیاهی سطح تحریکات پوستی را کنترل کرده و از سلول‌ها و منافذ پوست در برابر آسیب‌های مختلف محافظت می‌کند. در ادامه تعدادی از بهترین ماسک‌های گیاهی مناسب برای از بین بردن جوش ناحیه چانه، دور لب‌ها و گلو را معرفی می‌کنیم.

ماسک عسل و دارچین

خواص آنتی باکتریال و ضد التهابی عسل و دارچین برای مبارزه با جوش و آکنه‌های پوستی بسیار مناسب است. با استفاده از این ماسک گیاهی می‌توانید در مدت زمانی کوتاه جوش‌های سر سفید، سر سیاه و پاسچول‌های موجود در ناحیه چانه را از بین ببرید. ترکیب عسل و دارچین با اثر بخشی و قدرت بالا سیکل تکثیر میکروارگانیسم‌های نفوذ یافته به منافذ پوستی را متوقف می‌کند و با نفوذ در عمق منافذ پوست، آلاینده‌ها و باکتری‌های به دام افتاده در این فضا‌ها را به طور کامل پاکسازی می‌کند. شما می‌توانید برای افزایش شفافیت و لطافت پوست صورت خود سه بار در هفته از این ماسک استفاده کنید.شما نیز می‌توانید با تهیه انواع ماسک عسل برای جوش صورت، به از بین رفتن جوش، آکنه و جای جوش سرعت بخشید.

ماسک گلاب و روغن درخت چای

از گذشته تا امروز روغن درخت چای به عنوان ماده‌ای موثر برای از بین بردن آکنه و جوش‌های پوستی معرفی می‌شود. آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و پروتئین‌های موجود در ساختار این روغن منابعی غنی و مغذی برای تغذیه و تقویت سلول‌های پوستی به شمار می‌آیند. این روغن همچنین با خواص ضد باکتریایی خود سرعت رشد باکتری‌ها در منافذ پوست را کندتر کرده و به پاکسازی لایه‌های پوستی کمک می‌کند. گلاب با خاصیت ضد التهابی و خنک کنندگی سطح التهاب و قرمزی ناشی از بروز جوش‌های پوستی را کاهش می‌دهد و در ترکیب با روغن درخت چای به افزایش روشنایی و طراوت پوست کمک می‌کند. برای استفاده از این ماسک لازم است نصف قاشق چای خوری روغن درخت چای را با نصف قاشق چای خوری گلاب مخلوط کرده و آن را با استفاده از پنبه یا پد آرایشی تمیز بر روی نواحی درگیر آکنه بمالید. بعد از گذشت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه می‌توانید صورتتان را با آب ولرم شستشو دهید و آثار مواد را به طور کامل پاک کنید. از این ماسک سه بار در هفته برای کاهش جوش و التهابات پوستی بهره بگیرید.

ماسک زردچوبه و گوجه فرنگی

ادویه زردچوبه و آب گوجه فرنگی در کنار هم با خواص ضد التهابی و آنتی باکتریایی خود مقاومت جوش‌های پوستی ناحیه چانه و گلو را کاهش داده و برای مبارزه با آکنه‌هایی که در قسمت دور لب‌ها و چانه به وجود می‌آیند بهترین انتخاب محسوب می‌شوند. این ماسک خانگی به از بین بردن جوش‌ها و التهاباتی که در نتیجه نوسانات هورمونی و آلودگی‌های پوستی بر سطح پوست ظاهر می‌شوند کمک می‌کند. برای بهرمندی از خواص این ماسک آب گوجه فرنگی رنده شده را با نصف قاشق چای خوری زردچوبه ترکیب کنید و مخلوط این مواد را با استفاده از پد در نواحی مورد نظر بمالید. پس از سپری شدن ۳۰ دقیقه می‌توانید صورت خود را با آب خنک آب کشی کنید. استفاده از ماسک زردچوبه و گوجه فرنگی ۳ بار در هفته برای کنترل آکنه‌ها و التهابات پوستی توصیه می‌شود و به افزایش شفافیت و نشاط چهره شما کمک می‌کند.

 ماسک لیمو ترش و چای سبز

لیمو ترش منبعی غنی از ویتامین‌ها و مواد آنتی باکتریال است؛ چای سبز نیز در ترکیبات خود دارای مقادیر زیادی از پلی فنول‌ها و آنتی اکسیدان‌ها است. عصاره چای سبز و آب لیمو ترش تازه معجونی پرقدرت از آنتی اکسیدان‌ها و آنتی باکتریال‌ها با خواص ضد میکروبی است که به بهبود و درمان جوش‌ها و آکنه‌های پوستی سرعت می‌بخشند. برای آماده کردن این ماسک می‌توانید برگ خشک چای سبز را در فنجانی از آب جوش دم کنید یا از چای سبز کیسه‌ای بهره بگیرید.  بعد از کاهش حرارت و خنک شدن چای سبز دم شده، آب نصف لیمو ترش را بگیرید و آن را از صافی مناسب رد کنید. آبلیمو را به چای سبز اضافه کنید و به خوبی هم بزنید.

محلول حاصل را در ظرفی تمیز و در بسته بریزید و آن را به مدت یک هفته در یخچال قرار دهید. این محلول را می‌توان به عنوان تونر طبیعی و گیاهی برای تنظیم سطح PH  و پاکسازی کامل پوست به صورت روزانه مورد استفاده قرار داد. به این ترتیب در هنگام استفاده مقداری از ترکیب را بر روی پد تمیز آرایشی خود بریزید و روی جوش‌ها و آکنه‌های سطح چانه بمالید. بعد از گذشت ۳۰ دقیقه می‌توانید آثار مواد را از روی پوست صورت پاک کنید و از آبرسان مخصوص پوست صورت خود برای حفظ رطوبت سلول‌های پوستی‌خود بهره بگیرید. استفاده از ماسک لیمو ترش و چای سبز سه بار در هفته به شما برای داشتن پوستی سالم و عاری از جوش و آکنه کمک می‌کند.

نتیجه‌گیری

عوامل و فاکتورهای مختلفی در بروز جوش و آکنه در نواحی چانه، دور لب‌ها، گلو و گردن دخالت دارند. تحقیقات به عمل آمده اصلی‌ترین دلیل به وجود آمدن این مشکلات پوستی را به نوسانات هورمونی در دوره‌های مختلف مربوط می‌دانند. برای جلوگیری از ایجاد جوش و آکنه در این نواحی، به موثرترین و کارآمدترین درمان‌ها و راه حل‌های خانگی در خلال این نوشتار اشاره نمود‌یم. توجه به استفاده از راهکارهای ذکر شده به صورت مداوم و اصولی، به شما برای تسریع روند مبارزه و از بین بردن جوش‌ها و آکنه‌های ناحیه چانه و گلو در کوتاه‌ترین مدت زمان ممکن کمک می‌کند.