زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

رابطه جنسی در دوران قاعدگی؛ خطرها، فواید و راهکارها

wordcamp
3,153
12 دقیقه
رابطه جنسی در دوران قاعدگی؛ خطرها، فواید و راهکارها

کلیشه‌ها بسیاری از رفتارها و باورهای انسان‌ها را شکل می‌دهند. خیلی اوقات بدون این‌ که کسی به اصل موضوع فکر کند، برای مدتی طولانی رفتار سابق را پیش خواهد گرفت. یکی از این کلیشه‌ها نیز رابطه جنسی در دوران قاعدگی است. باورهای مختلفی، چه مثبت و چه منفی، در باره‌ی این موضوع وجود دارد. اما بالأخره زمان این رسیده که موقتا آن‌ها را کنار بگذارید.

در این مطلب سعی می‌کنیم با یک ذهن خالی و بدون سوگیری، در کنار هم به این مسأله فکر کنیم. این بار قصد داریم به صورت علمی به پرسش‌هایی مثل تأثیر سکس در دوران پریود، مزایا، عوارض و… جواب دهیم. به هر حال ممکن است برخی افراد حتی در این دوران هم به ارتباط جنسی نیاز پیدا کنند. اما همان باورهای کلیشه‌ای فورا سد راه می‌شوند. در پایان این مطلب با کمک هم، به جای کلیشه‌ها به باورهای علمی خواهیم رسید. اگر می‌خواهید از سردرگمی بیرون بیایید، پس با ما همراه باشید.

آیا می‌توانیم در دوران پریود رابطه جنسی داشته باشیم؟

اولین سؤالی که راجع به رابطه جنسی در قاعدگی مطرح می‌شود، همین سؤال است. ایمنی همبستری برای زن و مرد، مسأله‌ای غیرقابل انکار خواهد بود. اگر سخت‌گیری و کمال‌گرایی راجع به ارتباط جنسی را کنار بگذارید، ضرورتی برای اجتناب از این کار وجود ندارد. اگر چه شرایط قدری متفاوت است، اما در حین عادت ماهانه نیز این کار ایمن خواهد بود.

یکی از چیزهایی که به ذهن آدم‌ها می‌آید، احتمال سرایت عفونت است. باید گفت هرگونه رابطه واژینال، دهانی یا مقعدی در این دوران، ممکن است به عفونت منجر شود. اما آیا این به معنی ضرورتِ نداشتن رابطه جنسی است؟ از طرف دیگر نیز برخی‌ها نگران بارداری ناخواسته هستند. البته که این احتمال نیز وجود دارد. با این حال قرار نیست در صورت توافق بین زوج‌ها، کسی از این لذت محروم شود. پس به طور کلی امکان سکس در دوران قاعدگی نیز وجود دارد؛ البته باید به موارد بیشتری دقت کنید. در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

مقاله مرتبط: بهداشت در دوران قاعدگی؛ شستشو، لباس زیر، رابطه جنسی، حمام و نواربهداشتی

ایمنی و خطرات بهداشتی رابطه جنسی در دوران قاعدگی

به طور کلی در حین رابطه‌ی جنسی احتمال انتقال دو نوع بیماری وجود دارد: بیماری‌های مقاربتی و فلور واژینال. مورد دوم می‌تواند منجر به عفونت‌های قارچی و واژینوز باکتریال شود. البته عفونت‌های قارچی بیرون از رابطه زناشویی نیز رخ می‌دهد. با این وجود به دلیل تغییرات هورمونی دوران پریود، خطر آن افزایش می‌یابد.

همچنین رابطه مهبلی علاوه‌ بر امکان گسترش آلودگی قارچی، توانایی انتقال التهاب کلاهک آلت تناسلی (بالانیت) را دارد. طبق آمار مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا، سالانه بیش از ۲۰ میلیون عفونت مقاربتی در این کشور ثبت می‌شود. برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • کلامیدیا
  • زگیل تناسلی
  • سوزاک
  • هپاتیت نوع ب
  • تبخال
  • ایدز
  • ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV
  • مولوسکوم کنتاژیوزوم (زگیل آبکی)
  • سیفلیس
  • تریکومونیازیس
  • شپش ناحیه تناسلی

تنها راه مقابله با این بیماری‌های آمیزشی، استفاده از روش‌هایی چون کاندوم و دنتال دم (کاندوم دهانی) است.

در صورت استفاده از تامپون حتما قبل از شروع رابطه آن را خارج کنید. زیرا در صورت فراموشی، احتمال دارد تامپون در واژن نفوذ بیشتری کند. چنین اتفاقی نیز می‌تواند زمینه‌ساز عفونت‌های باکتریایی شود. به جز این، گاهی موارد خروج آن نیز نیاز به دخالت متخصص خواهد داشت.

یکی دیگر از مشکلات رابطه جنسی در دوران پریود، احتمال سرایت خون به اطراف است. در طول رابطه ممکن است شما، شریک زندگی‌تان و محیط اطراف خونی شوید؛ به‌ویژه اگر خون‌ریزی شدیدی دارید. خونی شدن محیط می‌تواند باعث اضطراب یا کاهش اعتماد به نفس شما شود. البته در بخش‌های بعدی به راه حل آن می‌پردازیم.

دست زن و شوهر در تخت‌خواب
تجربه‌ی یک همبستری لذت بخش، به صمیمیت زوج‌ها کمک زیادی می‌کند.

آیا سکس در دوران پریود موجب حاملگی می‌شود؟

بر اساس داده‌های علمی، چرخه قاعدگی خانم‌ها عموما ۲۸ روز طول می‌کشد. این چرخه از روز اول خون‌ریزی شروع می‌شود و تا یک روز قبل از شروع پریود ماه بعد، ادامه می‌یابد. بیشترین زمانی که احتمال بارداری وجود دارد بازه بین روزهای ۸ تا ۱۹ چرخه قاعدگی است.

در طول این بازه‌ی ۱۱ روزه تخمک‌ها از درون تخمدان آزاد می‌شوند و تخمک‌گذاری آغاز می‌گردد. در ادامه، تخمک به سمت لوله فالوپ حرکت می‌کند که در این حالت احتمال لقاح وجود دارد. در صورتی که یک اسپرم تخمک را بارور کند، آن تخمک به سمت رحم حرکت خواهد کرد.

توجه به زمان‌بندی چرخه قاعدگی مسأله‌ی بسیار مهمی است. در کنار آن نیز باید به برخی نکات دیگر توجه داشت. پس از تخمک‌گذاری، یک تخمک می‌تواند درون لوله‌‌ی فالوپ تا ۲۴ ساعت زنده بماند. اسپرم‌ها نیز بعد از خروج از بدن مرد، بین ۳ تا ۵ روز زنده هستند. پس برای رابطه جنسی در دوران قاعدگی به این نکته هم دقت داشته باشید. استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری، در این دوران هم ضروری خواهد بود.

با این حال بروز تغییر در چرخه قاعدگی، باعث می‌شود پیش‌بینی دقیق روزهای باروری با چالش مواجه شود. عواملی که روی این مسأله تأثیر دارند عبارتند از:

  • بارداری
  • شیردهی
  • سوء تغذیه
  • تغییر میزان اشتها
  • کاهش وزن
  • تمرینات ورزشی سنگین
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • نارسایی زودرس تخمدان
  • التهاب لگن
  • فیبروئید رحمی
  • آندومتریوز

در صورت وجود موارد بالا، از جهت نظری همیشه امکان بارداری زن وجود دارد. پس جز در مواردی که زوج قصد فرزندآوری دارند، استفاده از روش‌های پیشگیری (حتی در دوران پریود) ضروری است.

فواید سکس در پریود

شاید مطالعه بخش‌های بالا باعث نگرانی برخی از شما بشود. اما این قسمت تنها برای جلب توجه شما به سمت نکات مهم است. هدف از آن نیز، بیان نیاز به دقت بیشتر برای رابطه جنسی در دوران قاعدگی بود. پس اگر قصد تجربه‌ی ارتباط جنسی در آن بازه را داشتید، عقب ننشینید. این کار فواید مختلفی را نیز به همراه خواهد داشت. در قسمت پایین سراغ همین موضوع می‌رویم.

تسکین گرفتگی عضلات

تجربه‌ی ارگاسم می‌تواند به تسکین دردهای عضلانی کمک کند. در دوره پریود رحم منقبض می‌شود تا اندومتر از آن جدا شود. هنگام ارگاسمِ خانم‌ها نیز ماهیچه‌های رحم منقبض می‌شوند. این اتفاق می‌تواند به آزادسازی اندومتر کمک کند. در نتیجه شاهد کاهش گرفتگی عضلات خواهید بود.

پیشنهاد نویسنده: با رعایت این نکات در دوران قاعدگی پریود آسانی داشته باشید

به جز آن مسأله، رابطه‌ی جنسی می‌تواند باعث ترشح هورمون اندورفین‌ نیز شود. این هورمون توانایی ایجاد حس‌وحالی خوب برای افراد را دارد. علاوه بر این، درگیری با فعالیت جنسی ذهن شما را مشغول خودش می‌سازد. این اتفاق می‌تواند به کاهش خلق پایین ناشی از عادت ماهانه کمک کند.

قاعدگی کوتاه‌تر

تجربه‌ی رابطه زناشویی و رسیدن به اوج لذت جنسی به پاکسازی محتویات رحم کمک زیادی می‌کند. در نتیجه از جنبه‌ی نظری، رابطه‌ی جنسی در دوران قاعدگی، مدت آن را کاهش می‌دهد. تجربه‌ی افراد مختلف نیز این مسأله را اثبات می‌کند. البته برای تبدیل این فرضیه به نظریه، نیاز به آزمایش‌ها و پژوهش‌های دقیق علمی است.

زن و شوهر در قلب
یکی از راه‌های کاهش تنش ذهنی در هنگام عادت ماهانه، رابطه‌ی جنسی است.

افزایش میل جنسی

در طول چرخه‌ی قاعدگی نیروی جنسی افراد دستخوش تغییرات بسیاری می‌شود. دلیل این نوساناتِ فراوان نیز تغییر میزان هورمون‌ها است. بسیاری از خانم‌ها بیان کرده‌اند که در زمان تخمک‌گذاری (دو هفته قبل از خون‌ریزی) شاهد افزایش میل جنسی هستند. اما برخی دیگرِ افراد گفته‌اند که این اتفاق در طول دوره پریود برای‌شان رخ می‌دهد.

روان‌کنندگی واژن

هنگام عادت ماهانه ممکن است دیواره‌های واژن خشک شوند. اما جریان قاعدگی می‌تواند مانند یک روان‌کننده‌ی طبیعی عمل کند. این اتفاق نیز باعث راحتی بیشتر در طول رابطه‌ی جنسی می‌شود. همچنین نیاز به استفاده از روان‌کننده‌های صنعتی را کاهش خواهد داد.

کاهش سردرد

یکی از عوارض جانبی دوران پریود، عود میگرن است. البته همه‌ی افراد با این مسأله دست‌وپنجه نرم نخواهند کرد. به همین دلیل هم افراد دچار میگرن، ترجیح می‌دهند به سمت ارتباط جنسی نروند. با این حال مطالعات نشان داده این کار می‌تواند به طور مقطعی یا کامل، میگرن دوران پریود را کاهش دهد.

البته هنوز هم دانشمندان علت این مسأله را کشف نکردند. حدس آن‌ها این است که ترشح اندورفین در حین رابطه جنسی، باعث تسکین سردردهای میگرنی می‌شود.

چگونه در دوران قاعدگی رابطه جنسی داشته باشیم؟

تجربه‌ی یک ارتباط جنسی خوب نیاز به مهارت و تجربه دارد. این نیاز در دوران پریود نیز جدی‌تر خواهد شد. چه پیش از شروع رابطه، چه در حین آن و چه پس از اتمام باید چند نکته را رعایت کنید. اگر نمی‌دانید این نکات چیستند، پس با بخش بعدی همراه باشید.

صحبت با شریک جنسی قبل از شروع رابطه

برخی از افراد با وجود فواید رابطه جنسی در دوران قاعدگی، از این کار لذتی نمی‌برند. برای ساخت یک تجربه‌ی لذت‌بخش نیاز به توافق هر دو طرف وجود دارد. پس در صورت عدم‌تمایل یکی از طرفین،‌ روی خواسته‌ی خود پافشاری نکنید. حتی در صورت همراهی، باز هم چنین رابطه‌ای کیفیت مطلوبی پیدا نخواهد کرد.

هرکدام از ادیان و مذاهب نیز درباره‌ی این موضوع حکم خاصی دارند. در فرهنگی عمومی نیز برخی‌ها نسبت به رابطه زناشویی در زمان عادت ماهانه، حس خوشایندی ندارند. ما نمی‌توانیم افراد را تغییر دهیم، پس لازم است با آن‌ها همدلی داشته باشیم.

حفظ اعتماد به نفس

وجود خون‌ریزی به معنای آلودگی یا زشتی بدن شما نیست. همچنین رابطه جنسی در دوران قاعدگی چیزی نادر، غیربهداشتی یا ناایمن به حساب نمی‌آید. پس بی‌جهت ذهن خودتان را مشغول این فکرها نکنید. شاید در لحظات اول همبستری هنوز هم قدری پریشان باشید، اما این مسأله بعد از گذشت اندکی زمان حل می‌شود. چرا وقتی هر دو طرف تمایل به این کار دارند، خود را از لذت محروم کنید؟

خلاق بودن

رابطه جنسی تنها یک شکل مشخص و از پیش ثابت ندارد. شاید برخی از شما تمایلی به رابطه مهبلی نداشته باشید. در عوض می‌توانید در کنار شریک‌تان به اتفاقاتی تازه و نو فکر کنید. مطمئنا هم صمیمی‌تر خواهید شد و هم لذت بیشتری نصیب‌تان می‌گردد.

به همراه داشتن چند حوله

حالا از مقدمه عبور کردیم و به لحظه‌ی خود رابطه‌ رسیدیم. در چند بخش پیش گفتیم که احتمال خونی شدن محیط وجود دارد. برای جلوگیری از سرایت خون به لباس، تخت و… می‌توانید از حوله استفاده کنید. حوله‌ها باید زیر بدن زن قرار بگیرند. همچنین باید دستمال نیز در کنار تخت وجود داشته باشد. زیرا پس از پایان رابطه می‌توانید با این دستمال‌ها بدن خود را پاک کنید.

قرارگیری در پوزیشن میسیونری

اگر به پشت دراز بکشید، سرعت جریان خون در زمان مقاربت کاهش خواهد یافت. لازم است به میزان دخول نیز دقت شود. دخول عمیق به دلیل پایین آمدن دهانه‌ی رحم در دوران قاعدگی، می‌تواند دردآور باشد. در صورت وجود درد نیز شریک خود را مطلع کنید.

عشق بازی در تخت‌خواب
رضایت و آرامش طرفین شرط اساسی سکس در دوره پریود است.

رابطه جنسی در زیر دوش

اگر وجود خون برای‌تان ناخوشایند است، چرا رابطه در زیر دوش را امتحان نمی‌کنید؟ این کار نه تنها باعث شستشوی خون می‌شود، بلکه حسی رمانتیک می‌سازد. ریزش جریان آب بر روی سر شما، صحنه‌ای عاشقانه را می‌سازد. همچنین ذهن شما دیگر درگیر جزئیات نخواهد ماند.

مدیریت استفاده از دست

ورود دست به واژن پیش از ریزش دیواره رحم، می‌تواند حس ناخوشایندی بسازد. البته لزومی ندارد از عشق‌بازی و پیش‌نوازی صرف نظر کنید. تنها باید با آزمون و خطا روش درست این کار بیابید. این کار نیاز به دقت دارد، اما خیلی هم پیچیده نیست. مطمئنا با رسیدن به یک راهکار مناسب، چندین برابر بیشتر لذت خواهید برد.

انتخاب روزهایی با خون‌ریزی کم‌تر

برخی روزها میزان خون‌ریزی کاهش می‌یابد. برای بعضی خانم‌ها روزهای سوم تا پنجم عادت ماهانه، خون‌ریزی کم‌تری رخ می‌دهد. پس به جای روزهای اول یا دوم، رابطه جنسی در دوران قاعدگی را به آن بازه موکول کنید.

استفاده از کاپ قاعدگی و کاندوم

برای جلوگیری از سرایت خون می‌توانید از یک کاپ قاعدگی استفاده کنید. البته محصولی که می‌خرید نباید دارای زائده‌ی انتهایی باشد. باید به سراغ کاپ‌های نرمی بروید که انتهای آن چیزی وجود ندارد. زیرا مدل‌های معمولی برای رابطه جنسی طراحی نشده‌اند. در صورت دخول نیز این مدل‌ها باعث ایجاد درد می‌شوند.

استفاده از کاندوم علاوه‌ بر این که از بارداری ناخواسته جلوگیری می‌کند، باعث حفظ بهداشت نیز خواهد شد. این که چه نمونه‌ای استفاده می‌کنید به علاقه و شرایط شما بستگی دارد. هم کاندوم‌های مردانه و هم کاندوم‌های زنانه، گزینه‌های خوبی خواهند بود.

دوش گرفتن پس از پایان رابطه

احتمالا پس از اتمام ارتباط جنسی، قدری خون یا سایر مایعات روی پوست شما وجود دارد. علاوه بر این، شستشوی بدن حس خوشایندی به شما می‌دهد. دوش گرفتن می‌تواند به شما آرامش ببخشد، پس از دستش ندهید.

جمع‌بندی

راجع به رابطه جنسی در دوران قاعدگی باورهای مختلفی وجود دارد. از نظر علمی انجام این کار با رعایت دستورالعمل‌ها، هیچ مشکلی نخواهد داشت. البته به دلیل امکان سرایت عفونت و بارداری ناخواسته، استفاده از کاندوم ضروری است. همچنین سکس در دوران پریود فوایدی هم دارد؛ این کار می‌تواند به کاهش درد عضلانی، تسکین سردرد و آرامش خانم‌ها کمک کند.

برای تجربه‌ی یک ارتباط جنسی لذت بخش می‌توانید از حوله استفاده کنید؛ زیرا حوله‌ها به جلوگیری از آلودگی محیط یاری می‌رسانند. همچنین می‌توانید رابطه را به زیر دوش ببرید. بهترین پوزیشن برای ارتباط جنسی در این بازه، پوزیشن میسیونری است. به‌هرحال تجربه یا عدم‌تجربه‌ی سکس به توافق شما و شریک‌تان بستگی دارد.

نظر شما درباره‌ی این کار چیست؟ آیا این تجربه برای‌تان فایده‌ای داشته؟ نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید.

سؤالات متداول

آیا می‌توان در دوران پریود سکس داشت؟

بله با رعایت نکات بهداشتی و ایمنی، این امکان وجود دارد.

خطرات رابطه جنسی در دوران قاعدگی چیست؟

امکان انتقال بیماری‌های مقاربتی، سرایت عفونت و بارداری ناخواسته از عوارض این کار هستند.

آیا در دوران عادت ماهانه نیز امکان بارداری وجود دارد؟

در صورت عدم‌استفاده از روش‌های پیشگیری شانس حاملگی وجود خواهد داشت.

فواید ارتباط جنسی در دوره قاعدگی چیست؟

این کار به کاهش و تسکین درد، روان‌سازی واژن، آرامش ذهنی و… کمک می‌کند.