زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

عوارض تزریق چربی در چه حدی هستند و به چه صورت بروز می کنند؟

تیم تحریریه مو تن رو
261
10 دقیقه
عوارض تزریق چربی در چه حدی هستند و به چه صورت بروز می کنند؟

تزریق چربی به عمل انتقال چربی از طریق جراحی از یک قسمت بدن به قسمت دیگر تعریف می‌شود. این عمل، امروزه با نام‌های پیوند چربی و لیپو مدلینگ نیز شناخته می‌شود و بسیاری از جراحان زیبایی قادر به انجام آن هستند. تزریق چربی به عنوان یک عمل زیبایی از حدود سال 1898 وجود داشته است، اما پس از آن بیشتر برای ترمیم جراحات برخی از نواحی مورد استفاده قرار می‌گرفت. دلیل اصلی جراحی این است که از نظر زیبایی بخش‌های خاصی از بدن شما را بهبود بخشد و در عین حال چربی را از نواحی دیگر (مانند شکم یا ران‌ها) از بین ببرد. اما این عمل با عوارض و مشکلات متعددی نیز همراه است. در ادامه مقاله، شایع‌ترین عوارض تزریق چربی را با هم بررسی می‌کنیم.

نتیجه یک فرم کلی بدن است که جذاب‌تر است، تناسب بهتری دارد و مطابق میل شماست. اگرچه این عمل، یک جراحی نسبتاً رایج است، اما بدون خطر نیست و قبل از انجام آن باید تمام محدودیت‌ها و خطرات مربوط به آن را بدانید. برخی از خطرات تقریبا عوارض کمی دارند و ممکن است چندان مهم نباشند، اما برخی از خطرات طولانی مدت وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید. در این نوشته به برخی از این خطرات و عوارض اشاره شده است.

عوارض تزریق چربی

متداول‌ترین و شایع‌ترین عوارض تزریق چربی را یک‌به‌یک با هم بررسی می‌کنیم:

عوارض اولیه تزریق چربی

پس از تزریق، کبودی، درد و احتمالاً تورم را در ناحیه‌ای که چربی از آن استخراج شده، تجربه می‌کنید. پزشک متخصص، دستورات و داروهای لازم را برای مراقبت تجویز خواهد کرد. نکته‌ای که اهمیت فراوان دارد این است که از خوددرمانی و مصرف داروی بدون نسخه پرهیز کنید.

دوش‌گرفتن و ورزش‌کردن پس از تزریق چربی باید با اجازه‌ی پزشک صورت گیرد. در این دوران از مصرف الکل، استعمال دخانیات و قرار‌گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید.

عمل بیشتر، خطر بیشتر

با تزریق چربی، در دراز مدت، ممکن است تغییراتی در شکل، ظاهر یا بافت ناحیه‌ای که چربی برداشته یا جایگزین شده است، رخ دهد. این مشکل، می‌تواند ناشی از افزایش سن، افزایش یا کاهش وزن و سایر شرایط باشد. اگر می‌خواهید نوع بدنی را که دارید حفظ کنید، باید جراحی‌های بیشتری انجام شود. هر جراحی که انجام می‌شود عوارض جانبی دارد، بنابراین این واقعیت را در فرآیند تصمیم گیری در نظر بگیرید.

آسیب به پوست

بروز این مشکل معمولا نادر است، اما در موارد خاص، چربی منتقل شده ممکن است باعث آسیب به پوست روی محل شود و علاوه بر آن باعث آسیب بافتی به پوست و بافت اطراف شود. نتیجه نهایی ممکن است منجر به زخم یا تغییر شکل شود و برای ترمیم نیاز به جراحی داشته باشد. 

سروما از دیگر عوارض پوستی است که وضعیتی ممکن است پس از جراحی، پس از ضربه به ناحیه یا ورزش شدید رخ دهد. در این عارضه، مایع بین پوست و بافت زیرین جمع می‌شود و باعث تورم و تغییر شکل می‌شود. در این شرایط، جراح شما باید فوراً این را بداند تا بتواند به آن رسیدگی کند و از نتایج بدتر جلوگیری کند.

استفاده از بیهوشی و عوارض آن

جراحی لیپو مدلینگ معمولاً امروزه در مطب جراحی و با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. اما در برخی از موارد، ممکن است از بیهوشی عمومی استفاده شود، بنابراین عوارض ریوی همیشه مورد توجه است. لخته شدن خون (آمبولی ریوی) و فروپاشی جزئی ریه‌ها می‌تواند پس از بیهوشی عمومی رخ دهد. در صورت بروز هر یک از این عوارض، ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان و درمان فوری داشته باشید. آمبولی ریه در برخی شرایط می‌تواند تهدید کننده زندگی یا حتی کشنده باشد. اگرچه نادر است، اما سندرم آمبولی چربی نیز می‌تواند رخ دهد. این سندروم زمانی رخ می‌دهد که قطرات چربی در ریه‌ها به دام افتاده باشند. این یک عارضه بسیار نادر، اما احتمالاً کشنده در فرآیندهای انتقال چربی است.

بدشکلی در نواحی تزریق شده

موارد نادری از انتقال چربی وجود داشته است که در آن نکروز چربی مرتبط باعث بدشکلی قابل توجه صورت (تغییر شکل یا تغییر شکل قسمت بدن) و ناراحتی روانی می‌شود.

عواملی که به آنها اشاره شد برخی از عوارض بلندمدت و تقریبا خطرناک تزریق چربی است. با این حال عوارض دیگری نیز وجود دارد که خطرات کمتری دارند؛ اما قابل توجه هستند.

تزریق چربی به گونه
تزریق چربی به گونه

عوارض جانبی خفیف تر و معمولاً قابل اصلاح تزریق چربی

عوارض جانبی بسیار ناگوار برای لیپو مدلینگ یا تزریق چربی نسبتاً نادر است و بیشتر عوارض جانبی، جزئی‌تر و قابل اصلاح هستند. چیزی که باید بدانید (همانطور که جراح زیبایی شما توضیح خواهد داد) این است که پس از عمل اولیه، ممکن است در ماه‌ها یا سال‌های آینده به روش‌های دیگری نیاز داشته باشید تا ظاهر مورد نظر خود را حفظ کنید. بنابراین ممکن است این جراحی، جراحی یکبار مصرف نباشد.

همچنین لازم است توجه داشته باشید که چربی منتقل شده با گذشت زمان مقداری از حجم اولیه خود را از دست می‌دهد. این کار شکل و ظاهر کلی ناحیه را تغییر می‌دهد و درمان‌های بیشتری برای اصلاح آن مورد نیاز است. در صورت افزایش وزن، چربی ممکن است در جرم افزایش یابد و ظاهر نامطلوبی ایجاد کند. بنابراین آشکار می‌شود که ممکن است برای حفظ ظاهر به درمان بیشتری نیاز باشد.

عدم تقارن

سفتی، برآمدگی یا عدم تقارن نیز ممکن است رخ دهد. به خصوص عدم تقارن یکی از عوارض متعدد و پرتکرار در تزریق چربی است. اگر مقداری از چربی در حین انتقال اصطلاحا جان سالم به در نبرد، ممکن است در واقع “بمیرد” و سفت شود و باعث ناراحتی شود. کیست‌ها ممکن است در محل انتقال ایجاد شوند و برای برداشتن آنها نیاز به یک روش درمانی همچون جراحی باشد.

متاسفانه ظاهر نامتقارن بدن ممکن است ناشی از روش انتقال چربی نباشد. عواملی مانند رنگ پوست، رسوبات چربی، برجستگی استخوانی و… نیز وجود دارند که ممکن است باعث عدم تقارن طبیعی در برخی از ویژگی‌های بدن شوند. در واقع ممکن است به دنبال انتقال چربی به دست آوردن یا حفظ تقارن دقیق امکان‌پذیر نباشد.

تحقیقات علمی از نتایج تزریق چربی چه می‌ گویند؟

نتایج یک تحقیق علمی صورت گرفته در منابع خارجی، در مورد 4577 بیمار با نقایص مختلف که تحت درمان با پیوند چربی اتولوگ قرار گرفتند، بدین قرار است: محل‌های تزریق بر اساس نواحی آناتومیک صورت به عنوان قسمت‌های بالایی (32.5%)، میانی (53%) و پایین صورت (14.5%) طبقه بندی شدند. میانگین حجم چربی تزریق شده 16.9 میلی‌لیتر بود. میانگین وزنی ماندگاری حجم پیوندهای غیر غنی شده در زمان پیگیری 41.63 درصد بود. در مجموع 104 عارضه (2.27%) شامل عدم تقارن، مشکلات پوستی، هیپرتروفی پیوند، نکروز چربی،، عفونت، اریتم و… گزارش شد.

نتایج معمول تزریق چربی، پیوند چربی یا لیپو مدلینگ چیست؟

اگرچه به طور کلی، تزریق چربی یک روش کم تهاجمی است، جراح زیبایی شما محتاط خواهد بود تا از آسیب غیرمنتظره به ناحیه اهداکننده و گیرنده جلوگیری کند تا همیشه خطر و عوارض بعد از عمل را به حداقل برساند. این روش امروزه رایج است و انجام آن در حین تزریق آسان‌تر است.

با این حال جراح شما هر چقدر هم که ماهر باشد، لازم است که خود شما نیز قبل از تزریق، اطلاعاتی را پیرامون جراح خود به دست آورید. از جمله این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سوابق و آموزش جراح شما در مورد لیپو مدلینگ، تزریق چربی یا پیوند چربی چیست یا چقدر است؟
  • آیا آنها جز جراحان متخصص پلاستیک هستند؟
  • اگر کارها اشتباه پیش رفت، باید منتظر چه نوع پیگیری باشید؟
  • جراح شما، چه تعداد از این نوع جراحی‌ها را انجام داده است؟
  • میزان رضایت بیماران آنها، (در صورت وجود) چقدر است؟
تغییرات پس از تزریق چربی به لب‌ها
تغییرات پس از تزریق چربی به لب‌هام

موارد منع تزریق چربی

همه‌ی افراد نمی‌توانند کاندید تزریق چربی باشند. اگر یکی از موارد موجود در فهرست زیر در مورد شما صدق می‌کند، از تزریق چربی خودداری کنید:

  • شخصی که به بیماری‌های مربوط به انعقاد خون مبتلا است به‌عنوان مثال: مبتلایان به هموفیلی
  • اگر شخص دچار بیماری اختلال متابولیک اسیدهای چرب است به این معنی که بدن توان تجزیه‌ی بعضی از چربی‌ها و استفاده از انرژی موجود در آن را ندارد.
  • وجود عفونت در بدن
  • افرادی که سابقه آمبولی ریه دارند.
  • مبتلایان به DVT (وجود لخته خون در رگ‌ها که معمولاً در ناحیه پا اتفاق میفتد.)
  • اشخاصی که دچار لاغری مفرط هستند.
  • مبتلایان به HIV
  • افرادی که به بیماری تنگی عروق کرونر مبتلا هستند.
  • افرادی که سطح قند خون در آن‌ها بالا است و اقدامی در جهت کنترل آن نکرده‌اند.

سخن نهایی

البته لازم است توجه داشته باشید که اکثر مواردی را که به آنها اشاره کردیم (عوارض کم خطر) قابل اصلاح و درمان هستند، اما درمان آنها در اکثر موارد نیاز به جراحی دارد.  عوارض پرخطر و طولانی مدت نیز جای خود را دارد. با این حال اکثر بیماران و یا کاندیداهای تزریق چربی، این روش‌ها را برای کمک به بازیابی اعتماد به نفس خود انجام می‌دهند. از این رو تزریق چربی، می‌تواند با تمام خطراتی که دارد، محاسنی نیز از نظر روانی و ظاهری برای فرد داشته باشد.

 با توجه به این شرایط، اگر تزریق چربی را روش مناسبی می‌دانید و بر انجام آن اصرار دارید، حتما به نکات و موارد اشاره شده در بالا توجه کنید. از جمله این نکات، شناخت صحیح از متخصص زیبایی و وضعیت سلامت جسمی خود است. بنابراین سعی کنید با پزشکان مجرب زیبایی که با روش لیپو مدلینگ یا تزریق چربی آشنا هستند کار کنید. در این صورت مطمئن باشید جراح زیبایی شما با انتخاب صحیح، ظاهری را که می‌خواهید در اختیار شما قرار می‌دهد و همواره در تلاش برای کاهش یا رفع عوارض خواهد بود.

برخی از سوالات متداول و پاسخ آنها

آیا تزریق چربی می‌تواند از بدن شخص دیگری صورت بگیرد؟

خیر. بافت چربی هر شخص منحصر به خود اوست و قابل تزریق به بدن فرد دیگر نیست.

آیا تزریق چربی در هیچ مواردی پیشنهاد نمی‌شود؟

خیر. اگر به عوارض احتمالی تزریق چربی اشاره شد، بدین معنا نیست که این روش در هیچ شرایطی مناسب نیست. این روش در صورت وجود یک متخصص خبره، می‌تواند نسبت به برخی از روش‌ها اولویت داشته باشد. اما با رعایت نکاتی که به آنها اشاره کردیم.

آیا همه افراد می‌توانند از روش تزریق چربی استفاده کنند؟

جواب این سوال به پزشک متخصص شما مربوط است. اما در مواردی، برخی از افراد با بیماری‌های زمینه‌ای قادر به انجام این روش نیستند. حتی برخی از افراد لاغر اندام، در صورت عدم داشتن چربی اضافی، نمی‌توانند از این روش استفاده کنند.

آیا تاثیر تزریق چربی دائمی است؟

خیر. این روش به هیچ وجه دائمی نیست. مدت زمان ماندگاری چربی به بافت چربی شما بستگی دارد؛ اما حتی در صورتی که این بافت سفت و سخت باشد، باز هم تاثیر آن همیشگی نیست.